udlån i banker...
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-05-07 18:52

Hej,

Vedr. boligkøb:

Hvis man får tilbud hos bank A til et lån på 5,25% variabel rente og
5,50% i variabel rente hos bank B: Betyder det så nogen garanti for at
bank B's rente altid ligger 0,25% højere end bank A? Den variable
rente følger vel nationalbankens diskonto (er det ikke udlånsrenten
hos NB?)?

Jeg syntes at have hørt at bankerne selv fastsætter renterne. Kan man
godt risikere at bank A's rente pludseligt overhaler bank B's rente så
bank A's rente efter f.eks. 3-4 år bliver dyrere end bank B's?

Jeg har optaget et lån hos bank A men kort tid efter hævedes renten
til 5,50%. Såvidt jeg ved er bank B's rente stadigt på 5,50%... Jeg
ville føle mig snydt hvis min rente stiger voldsomt meget i de
kommende år (altså ift. den anden banks rente-niveau)... Forhåbentligt
følges de ad...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Vestergaard B~

Dato : 11-05-07 02:05

Martin Jørgensen skrev:
> [...]
> bank B's rente altid ligger 0,25% højere end bank A? Den variable
> rente følger vel nationalbankens diskonto (er det ikke udlånsrenten

Der er ingen garantier - ej heller for at bank B altid vil ligge 0,25%
højere end bank A.

Se http://www.penge.dk/cm/1.885?super=5 hvor du ca. midt på siden kan
finde en oversigt over udlånsrenter, og derved løbende kan holde øje med
udviklingen.

> Jeg syntes at have hørt at bankerne selv fastsætter renterne. Kan man
> godt risikere at bank A's rente pludseligt overhaler bank B's rente så
> bank A's rente efter f.eks. 3-4 år bliver dyrere end bank B's?

Sagtens. Så er det så et valg fra bank A's side om de vil "matche" den
rente du evt. kan referere til hvis de vil beholde dig som kunde. En
bank er jo, de facto, bare købmand i penge. Enten vil man handle eller
også vil man ikke.

> [...]
> ville føle mig snydt hvis min rente stiger voldsomt meget i de
> kommende år (altså ift. den anden banks rente-niveau)... Forhåbentligt

Normalt vil de gøre det, men der er ingen [bank]garanti på dét område.

Henrik V Blunck -=-=-=-=-=- www.adsense-success.co.nr
http://www.blunck.dk/recommends/ultimate-webshop/
Blogs: www.blunck.dk/blog - www.polblog.dk - www.blunck.dk/tjenfritid

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-05-07 11:12

Henrik> Martin Jørgensen skrev:
> [...]

Henrik> Der er ingen garantier - ej heller for at bank B altid vil
Henrik> ligge 0,25% højere end bank A.

Henrik> Se http://www.penge.dk/cm/1.885?super=5 hvor du ca. midt
Henrik> på siden kan finde en oversigt over udlånsrenter, og
Henrik> derved løbende kan holde øje med udviklingen.

Hvad afholder så en bank fra at dumpe priserne i 2 år og bagefter hæve
renten 5% ift. konkurrenterne i de efterfølgende 18 år?

Henrik> Sagtens. Så er det så et valg fra bank A's side om de vil
Henrik> "matche" den rente du evt. kan referere til hvis de vil
Henrik> beholde dig som kunde. En bank er jo, de facto, bare
Henrik> købmand i penge. Enten vil man handle eller også vil man
Henrik> ikke.

Men det koster jo en del penge at skifte lån (stempelafgift?) så når
man først har valgt en bank så skal der jo temmeligt meget til før man
skifter.

Henrik> Normalt vil de gøre det, men der er ingen [bank]garanti på
Henrik> dét område.

Når man låner over 20-30 år, kan der jo nå at ske mange
ting... Forhåbentligt bliver den billige bank ved med at være billig
ift. konkurrenterne så man ikke bliver skuffet.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Vestergaard B~

Dato : 12-05-07 22:11

Martin Jørgensen skrev:
> [...]
> Hvad afholder så en bank fra at dumpe priserne i 2 år og bagefter hæve
> renten 5% ift. konkurrenterne i de efterfølgende 18 år?

Intet.

> [...]
> Men det koster jo en del penge at skifte lån (stempelafgift?) så når
> man først har valgt en bank så skal der jo temmeligt meget til før man

For nogle ja. Ifølge Penge & Privatøkonomi har der i enkelte
opstillinger været helt op til femcifrede beløb at spare. Nogle tror
banken er ens økonomiske partner. Dét er en stor fejl. De plejer egne
interesser, hvilket også ses når deres pensionsråd slår fejl. Der har
sågar været retssag om emnet...

> [...]
> ting... Forhåbentligt bliver den billige bank ved med at være billig
> ift. konkurrenterne så man ikke bliver skuffet.

Skuffelsen ville være en ganske naturlig ting, for der laves - desværre
- mange "julelege" på området. :'-(

Fortsat god weekend.

Henrik V Blunck -= www.blunck.dk/blog -= www.polblog.dk
http://www.blunck.dk/recommends/ultimate-webshop/
http://www.tjenfritid.dk/recommends/ringtones-for-your-mobile

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-05-07 01:24

-snip-

Henrik> Normalt vil de gøre det, men der er ingen [bank]garanti på
Henrik> dét område.

Henrik> Skuffelsen ville være en ganske naturlig ting, for der
Henrik> laves - desværre - mange "julelege" på området. :'-(

Hvem bestemmer renten? Er det bankrådgiveren selv der gør det? Således
at hvis han har Hansen og Jørgensen som kunder, så kan han pludseligt
finde på at Hansen skal have hævet renten 1%?

En anden bankrådgiver kan så have Pedersen og Clausen som kunder, som
får deres rente ændret med noget helt tredje eller fjerde fordi han
bedømmer deres kreditværdighed helt anderledes?

Henrik> Fortsat god weekend.

I lige måde.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : SoL

Dato : 13-05-07 07:00

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> får deres rente ændret med noget helt tredje eller fjerde fordi han
> bedømmer deres kreditværdighed helt anderledes?

Banken har jo en rentepolitik som overordnet fastlægger renten for bankens
kunder. Den vil typisk være lagt op med nogle intervaller defineret ud fra
nongle 'objektive' kriterier, som bedømmer kundens kreditværdighed, branche,
alder etc.
Intenfor intervallerne har den enkelte rådgiver fuldmagt til at fastlægge
den eksakte rente for den konkrete kunde. Revurderes kreditværdigheden
senere i forløbet kan renten også meget nemt blive det, så der kan sagtens
være forskelt på kunde A og B selvom de tilsyneladende har samme forhold.
I mange banker kan man jo også forhandle om renten og måske er A bare bedre
til det end B.

Knud

Fra : Henrik Vestergaard B~

Dato : 13-05-07 08:57

SoL skrev:
> [...]
> I mange banker kan man jo også forhandle om renten og måske er A bare bedre

UG. Præcis.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-05-07 15:45

> [...]

SoL> kriterier, som bedømmer kundens kreditværdighed, branche,
SoL> alder etc. Intenfor intervallerne har den enkelte rådgiver

Kan man få at vide hvilket interval man er i?

> [...]
SoL> forskelt på kunde A og B selvom de tilsyneladende har samme
SoL> forhold. I mange banker kan man jo også forhandle om renten

Jeg troede kun at det var i starten man forhandlede om renten. Men det
skal man åbenbart gøre hele tiden så...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-05-07 21:00

Martin Jørgensen wrote:

> Kan man få at vide hvilket interval man er i?

Nej. Du kan få problemer med overhovedet at få rådgiveren til at
indrømme at der er mulighed for at forhandle.

At give dig intervallet, er det samme som at give dig de bedste renter
rådgiveren er i stand til. Eller at mobbe dig grusomt. :)

> Jeg troede kun at det var i starten man forhandlede om renten. Men det
> skal man åbenbart gøre hele tiden så...

Jeg har i hvert fald hørt om lån der er oprettet til en ganske god
rente. Men så stiger den en kvart eller halv procent-point. Ikke noget
til at man vil gøre noget ved det. Men så sker det igen. Og igen.
Pludselig har du et ret dyrt lån, uden du har lagt mærke til noget.
"Boiling frog syndrome". :)

Jeg ville skifte bank meget hurtigt, hvis jeg opdagede at de gør sådan
noget planlagt.

FUT: dk.penge

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-05-07 22:04

Niels> Martin Jørgensen wrote:
> [...]
SoL> kriterier, som bedømmer kundens kreditværdighed, branche,
SoL> alder etc. Intenfor intervallerne har den enkelte rådgiver

Niels> Nej. Du kan få problemer med overhovedet at få rådgiveren
Niels> til at indrømme at der er mulighed for at forhandle.

Niels> At give dig intervallet, er det samme som at give dig de
Niels> bedste renter rådgiveren er i stand til. Eller at mobbe dig
Niels> grusomt. :)

Jeg har allerede fået den bedste rente han kunne give mig (ellers
havde jeg ikke taget lånet i den bank), hvilket er 5,25% variabel og
det tror jeg også er rigtigt nok - jeg er/var ihvertfald tilfreds. Men
nu er renten 5,50 hvilket svarer til renten i den anden bank. Den skal
dog nok ikke stige mere end 1% ift. den anden bank, før jeg begynder
at rynke mine øjenbryn og spørge bankrådgiveren hvorfor renterne ikke
følges ad, hvilket han ellers forklarede.

Niels> Jeg har i hvert fald hørt om lån der er oprettet til en
Niels> ganske god rente. Men så stiger den en kvart eller halv
Niels> procent-point. Ikke noget til at man vil gøre noget ved
Niels> det. Men så sker det igen. Og igen. Pludselig har du et ret
Niels> dyrt lån, uden du har lagt mærke til noget. "Boiling frog
Niels> syndrome". :)

Niels> Jeg ville skifte bank meget hurtigt, hvis jeg opdagede at
Niels> de gør sådan noget planlagt.

Enig...

Niels> FUT: dk.penge

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-05-07 17:47

Martin Jørgensen wrote:
> Jeg har allerede fået den bedste rente han kunne give mig (ellers
> havde jeg ikke taget lånet i den bank), hvilket er 5,25% variabel og
> det tror jeg også er rigtigt nok - jeg er/var ihvertfald tilfreds.

"Kan give dig" er et ret vidt begreb. Da jeg som selvstændig måtte
forhandle timepris med kunderne, havde jeg også nogle tal jeg kunne
finde på at kalde "det laveste jeg kan tilbyde". Men det var et
spørgsmål om vilje, jeg kunne jo gøre det til 10 kr/timen hvis jeg
ville. Min "definition" var, at under et vist beløb, var det ikke sjovt
nok længere, så det var hvad jeg kunne tilbyde.

Men målet er heller ikke at få det så billigt at banken ikke tjener på
det, banken skal jo leve af et eller andet. (Jeg tænker selvfølgelig på
renter og gebyrer tilsammen.)
Målet er at få et lån, der ikke bliver meget billigere i en anden bank.

Der er rigtigt mange variabler som påvirker, hvornår banken kan vurdere
det som en god forretning. Fx. vil en lav risiko stille mindre krav til
en "sikkerhedsmargin".

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Henrik Vestergaard B~

Dato : 13-05-07 08:56

Martin Jørgensen skrev:
> [...]
[...]
> [...]
> at hvis han har Hansen og Jørgensen som kunder, så kan han pludseligt
> finde på at Hansen skal have hævet renten 1%?

Det er bankrådgiveren der sætter kundeklassen - ved større engagementer
som regel *to*. Men der er ingen "offentlige" regler gældende for alle
banker, så det ene gæt er lige så godt som et andet.

> En anden bankrådgiver kan så have Pedersen og Clausen som kunder, som
> får deres rente ændret med noget helt tredje eller fjerde fordi han
> bedømmer deres kreditværdighed helt anderledes?

Du er ved at fange budskabet.

> Henrik> Fortsat god weekend.
> I lige måde.

Tak.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-05-07 15:53

Henrik> [...]
Henrik> Skuffelsen ville være en ganske naturlig ting, for der
Henrik> laves - desværre - mange "julelege" på området. :'-(

Henrik> Det er bankrådgiveren der sætter kundeklassen - ved større
Henrik> engagementer som regel *to*. Men der er ingen "offentlige"
Henrik> regler gældende for alle banker, så det ene gæt er lige så
Henrik> godt som et andet.

hmm. Jeg tror jeg burde have valgt den anden bank... Nå,
pyt. Bankrådgiveren lovede mig at renterne nogenlunde ville følges ad
og min kreditværdighed sagde han var meget god (lånet var ikke så
stort igen og jeg får ingen problemer med at betale det uanset
hvad). Derudover stiger min indkomst i den kommende tid, med ret meget
(fordi jeg afslutter min uddannelse). Tilgengæld så han helst at jeg
flyttede min nemkonto over i deres bank, men jeg ville hellere beholde
Skandiabanken som lønkonto, som har en højere rente (og bedre netbank,
IMO).

Hvis renteforskellen nu stiger ret meget ift. de 2 banker, så har jeg
jo hans eget (mundtlige) udsagn om at "renterne nogenlunde ville
følges ad" men lad os bare tage det ekstreme eksempel, at det er han
bedøvende ligeglad med. Kan man gøre noget, andet end at skifte bank
(hvilket vel er forbundet med en masse omkostninger også)?

Det sidste er rent hypotetisk! Jeg regner absolut ikke med at det
bliver aktuelt... Som jeg læser jeres svar, kan man overhovedet ikke
stille noget op imod hvad bankrådgiveren sætter renten til...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : SoL

Dato : 13-05-07 16:56

> [...]
> bliver aktuelt... Som jeg læser jeres svar, kan man overhovedet ikke
> stille noget op imod hvad bankrådgiveren sætter renten til...

Det er vist meget ung og meget naiv - hidtil er der da ikke kommet noget
uventet frem i denne tråd.
Naturligvis kan du stille noget op - du skal løbende holde øje med
markedsniveauet for en kunde som dig - tag nogen tilbud hjem engang imellem.
Hvis din bankrådgiver har det lidt svært med dine tilbud kan du jo 'tilbyde'
ham at flytte dit engagement. Er du god nok kunde skal han nok finde et
tilbud til dig, som kan matche det du bruger i din argumentation.

Knud

Fra : Leonard

Dato : 13-05-07 17:05

On Sun, 13 May 2007 16:53:10 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> Det sidste er rent hypotetisk! Jeg regner absolut ikke med at det
> bliver aktuelt... Som jeg læser jeres svar, kan man overhovedet ikke
> stille noget op imod hvad bankrådgiveren sætter renten til...

Hvis du ikke vil skifte bank, så har du ikke noget at forhandle med.
Al handel er en forhandling, en bankhandel er også. Banken vil altid
prøve at tjene så mange penge som muligt og det gør den ved at have
kunder. Hvis du ikke er tilfreds med den aftalel du kan lave med banken,
så ar du altid muligheden for at flytte til en anden bank.
Ja, det koster måske lidt omkostinger, måske ikke. Nogle banker betaler
alle omkostninger i forbindelse med et skifte.
Men er det et lille beløb, så er der ikke så meget at handle med.
--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-05-07 22:14

Leonard> On Sun, 13 May 2007 16:53:10 +0200, Martin Jørgensen wrote:
> [...]

Leonard> Hvis du ikke vil skifte bank, så har du ikke noget at
Leonard> forhandle med. Al handel er en forhandling, en

Jeg vil gerne skifte hvis det kan betale sig, men p.t. kan det ikke
betale sig.

Leonard> bankhandel er også. Banken vil altid prøve at tjene så
Leonard> mange penge som muligt og det gør den ved at have
Leonard> kunder. Hvis du ikke er tilfreds med den aftalel du kan
Leonard> lave med banken, så ar du altid muligheden for at flytte
Leonard> til en anden bank. Ja, det koster måske lidt
Leonard> omkostinger, måske ikke. Nogle banker betaler alle
Leonard> omkostninger i forbindelse med et skifte. Men er det et
Leonard> lille beløb, så er der ikke så meget at handle med. --
Leonard> Leonard http://vw.leonard.dk/

Banken har fået et ejerpantebrev i håndtpant og omkostningerne var i
den forbindelse ca. 15.000 kr i afgift til staten. Derudover var der
vistnok et gebyr på 1400 kr eller lignende og måske lidt ekstra i den
stil. Lad os bare sige det endte på ca. 15-20.000 kr og de skal vel
ihvertfald ikke alle sammen betales igen ved et bank-skifte?

Jeg mener at jeg har læst noget om at ejerpantebrevet følger med mig
når lånet er tilbagebetalt, så jeg bare kan lade dette skifte ejer,
hvis jeg vil låne et andet sted. Men jeg er ikke helt sikker og har
ikke prøvet det, deraf spørgsmålet.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : SoL

Dato : 14-05-07 06:44

Det forekommer mig at du i et tidligere indlæg skriver, at dit lån ikke er
ret stort, men med de gebyrer og stempelafgifter du her nævner må der være
tale om et lån af en anseelig størrelse. Er det et realkreditlån vi taler om
eller er det et boliglån?
Det kan godt have indflydelse på om du disponerer fornuftigt.

Knud

Fra : Leonard

Dato : 14-05-07 08:32

On Sun, 13 May 2007 23:14:00 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> stil. Lad os bare sige det endte på ca. 15-20.000 kr og de skal vel
> ihvertfald ikke alle sammen betales igen ved et bank-skifte?

Så mange penge har jeg aldrig betalt i gebyrer, men jeg har jo også kun
et lille lån på omkring 1.500.000 dKR

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-05-07 22:45

Leonard> On Sun, 13 May 2007 23:14:00 +0200, Martin Jørgensen wrote:
> [...]

Leonard> Så mange penge har jeg aldrig betalt i gebyrer, men jeg
Leonard> har jo også kun et lille lån på omkring 1.500.000 dKR

Det forstår jeg ikke. Har din bank ikke tinglyst lånet og har de ikke
taget sikkerhed? De skal jo tinglyse for at undgå at du går ud og
belåner mere i din bolig og får en elendig prioritetsstilling, så det
er da ret idiotisk ikke at gøre det når det handler om 1.500.000 kr?

Mit lån er mindre. Jeg har ikke lige set hvor tallet kommer fra helt
præcist, men du har vel betalt nogenlunde det her:

Fast tinglysningsafgift    1400 kr.
Procentvis tinglysningsafgift 1)      1,5 %

1) Procentvis tinglysningsafgift (1,5% af pantet oprundet til nærmeste
100 kr.). Tidligere kaldt stempelafgift.

Taget fra https://www.basisbank.dk/produkter/priser/Andelslaan/

Jeg ved ikke om der er andre gebyrer oveni mit lån. Gider ikke lige at
checke nu... Men 1,5% af dit lån bliver jo til 22.500 kr, hvilket er
mere end det beløb jeg nævnte??? Derudover må du vel også have betalt
de 1400 kr, vil jeg gætte på?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-05-07 23:09

Leonard> Så mange penge har jeg aldrig betalt i gebyrer, men jeg
Leonard> har jo også kun et lille lån på omkring 1.500.000 dKR

Det må være fordi at et AB-lån er dyrere i tinglysning, gætter jeg
på...?

Men derudover: Jeg er egentligt tilfreds med min bank-rådgiver
p.t. Som det fremgår, har jeg altså betalt ca. 15.000 kr i
afgift/gebyrer (det står på ejerpantebrevet). Jeg mener ikke jeg fik
svar på om det beløb skal betales igen ved bankskifte?

Ellers kan jeg jo spørge en bank det spørgsmål, når jeg engang vil se
om min rente stadigvæk er acceptabel...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Leonard

Dato : 15-05-07 09:13

On Mon, 14 May 2007 23:45:17 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Det forstår jeg ikke. Har din bank ikke tinglyst lånet og har de ikke
> taget sikkerhed? De skal jo tinglyse for at undgå at du går ud og

Mit lån er et kreditforeningslån, jeg kunne ikke drømme om at låne ret
mange penge i en bank, når renten er lavere og mere gennemskuelig hos
kreditforeningen.

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-05-07 17:58

Leonard> On Mon, 14 May 2007 23:45:17 +0200, Martin Jørgensen wrote:
Leonard> Så mange penge har jeg aldrig betalt i gebyrer, men jeg
Leonard> har jo også kun et lille lån på omkring 1.500.000 dKR

Leonard> Mit lån er et kreditforeningslån, jeg kunne ikke drømme
Leonard> om at låne ret mange penge i en bank, når renten er
Leonard> lavere og mere gennemskuelig hos kreditforeningen.

Men jeg forstår bare ikke at du ikke har betalt 1,5% for tinglysning
af pant i din ejendom?

http://www.boligassistancen.dk/Tinglysningsafgift.htm

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-05-07 21:19

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> Hvis renteforskellen nu stiger ret meget ift. de 2 banker, så har jeg
> jo hans eget (mundtlige) udsagn om at "renterne nogenlunde ville

Mundlige. Når det bliver relevant, er du den eneste der kan huske det.
(Og det er ikke fordi banken er ond, sådan fungerer verden bare.)

Og du får det ikke skrifligt. Det eneste du kan gøre er, at holde øje
med det.

> [...]
> Som jeg læser jeres svar, kan man overhovedet ikke
> stille noget op imod hvad bankrådgiveren sætter renten til...

Du kan altid forhandle, for du kan altid opsige dit lån. Omkostningerne
består kun i oprettelsesgebyrer o. lign. - og de er også noget man kan
snakke om!

FUT: dk.penge

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : SoL

Dato : 11-05-07 07:38

Det vil være naivt at tro der er nogen direkte sammenhæng mellem 2 (eller
flere) bankers rente.
Den enkelte bank kan fastsætte sit renteniveau som den har lyst til og også
skifte princip fra dag til dag.
Desuden kan renten være individuelt aftalt med kunden, så Jørgensn betaler
mere end Hansen i samme bank.

Knud

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-05-07 11:15

> [...]
SoL> princip fra dag til dag. Desuden kan renten være individuelt
SoL> aftalt med kunden, så Jørgensn betaler mere end Hansen i

Men de kan vel ikke hæve renten for Hansen med 2% hvor den kun hæves
med 1% for Jørgensen i samme ombæring? De 2 kunders renter følges vel
ad, når der ligger en aftale sådan at forskellen altid er ens? Ellers
bliver det jo helt uigennemskueligt...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : SoL

Dato : 12-05-07 12:29

> [...]
> med 1% for Jørgensen i samme ombæring? De 2 kunders renter følges vel
> ad, når der ligger en aftale sådan at forskellen altid er ens? Ellers

Det er IKKE gennemskueligt - der er intet til hinder for at renterne kan
ændre sig forskelligt for Hansen og Jørgensen - hvor tit det sker i praksis
ved jeg ikke.

Knud

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-05-07 13:54

> [...]

SoL> renterne kan ændre sig forskelligt for Hansen og Jørgensen -
SoL> hvor tit det sker i praksis ved jeg ikke.

Hansen og Jørgensen er kunder i den samme bank og har det samme lån.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : SoL

Dato : 12-05-07 15:36

> Hansen og Jørgensen er kunder i den samme bank og har det samme lån.

Er Hansen og Jørgensen fællesdebitorer om samme lån vil det nok være svært
at have forskellig rente, men har Hansen og Jørgensen bare hver sit
identiske lån, er der intet til hinder for forskellig rente.

Knud

Fra : Henrik Vestergaard B~

Dato : 12-05-07 22:13

Martin Jørgensen skrev:
> [...]
[...]
> Hansen og Jørgensen er kunder i den samme bank og har det samme lån.

Jørgensen går måske i samme golfklub som bankrådgiveren eller har 200
kilo mere opsparing samtidig eller større friværdi i sit hus....
eller.... Husstandsindkomst, anciennitet i banken m.v. er altsammen
faktorer i risikoberegningen.

Fra : Henrik Vestergaard B~

Dato : 12-05-07 22:13

Martin Jørgensen skrev:

> [...]
> med 1% for Jørgensen i samme ombæring? De 2 kunders renter følges vel
> ad, når der ligger en aftale sådan at forskellen altid er ens? Ellers

Det *er* i forvejen dybt uigennemskueligt.

Der er i allerhøjeste grad differentieret renteprocent - og ligeledes
renteudvikling mellem to forskellige kundegrupper, især i større banker.

Igen: er nogen utilfreds kan de jo bare skifte....

Banken får så - generelt - et chok når kunden begynder at undersøge
markedet, og derefter skifter hele baduljen. Alt for mange er alt for
autoritetstro i forhold til banker. Men dén holdning er ved at skifte nu
hvor folk er ved at gennemskue hvor store besparelser der kan være.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-05-07 20:02

Martin Jørgensen wrote:

> Hvis man får tilbud hos bank A til et lån på 5,25% variabel rente og
> 5,50% i variabel rente hos bank B: Betyder det så nogen garanti for at
> bank B's rente altid ligger 0,25% højere end bank A?

Nej. Det er et frit marked. I princippet totalt åbent. Så det kan være
4% det ene sted, og 10% det andet.
Det er fordi vi har noget der hedder et kapitalistiske system, som du
sikkert har lært om i skolen engang.

Der er dog en vis tilpasning, dvs. aftale mellem dem, (Som aftales
løbende, og selvfølgelig er intet nedskrevet) så ingen går udenfor en
vis margen.

Et godt eksempel er set for en måneds tid siden, mellem vistnok
sjællandske pengeinstitutter. (Hvor de dog vist skrev noget ned.)
Andre er p.t. ikke fanget i det samme, endnu. Der er sikkert fordi ingen
har søgt efter det.

> Jeg syntes at have hørt at bankerne selv fastsætter renterne.

Ja, det er vel normalt. Igen, vi har et fri samfund. Renten er prisen på
penge, og det er frit at fastsætte prisen på det man sælger.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-05-07 22:25

Jørgen Rasmussen wrote:
> Der er dog en vis tilpasning, dvs. aftale mellem dem, (Som aftales
> løbende, og selvfølgelig er intet nedskrevet) så ingen går udenfor en
> vis margen.

Jeg har set udlånsrenter på 2,5% og rigeligt over 20%. Den margin kræver
det vist ikke de store aftaler, at holde sig indenfor.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Carsten Feltman

Dato : 29-05-07 15:22

On 10 Maj, 19:52, hotmail_s...@hotmail.com (Martin Jørgensen) wrote:
> [...]
> ville føle mig snydt hvis min rente stiger voldsomt meget i de
> kommende år (altså ift. den anden banks rente-niveau)... Forhåbentligt

Banken skal redegøre for hvad der udløser renteændringer, jf. God skik
for finansielle institutter, § 4, stk. 3.

"Vilkår om ændringer i løbende kundeforhold af renter, gebyrer, bidrag
eller andet vederlag skal indeholde en angivelse af de forhold, der
kan udløse en ændring, og må ikke give den finansielle virksomhed en
vilkårlig adgang til at foretage ændringer".

Det betyder at de ikke bare må ændre renten som det passer dem, men at
der skal ligge helt klare kriterier for løbende ændringer, såsom at
man følger diskontoen med et rentetillæg på 3% eller lignende, således
at du kan tage stilling til om du vil gå med til disse betingelser når
du låner penge.

Mvh
Carsten Feltman

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-05-07 21:50

Carsten> On 10 Maj, 19:52, hotmail_s...@hotmail.com (Martin Jørgensen) wrote:
-snip-

Carsten> Banken skal redegøre for hvad der udløser renteændringer,
Carsten> jf. God skik for finansielle institutter, § 4, stk. 3.

Carsten> "Vilkår om ændringer i løbende kundeforhold af renter,
Carsten> gebyrer, bidrag eller andet vederlag skal indeholde en
Carsten> angivelse af de forhold, der kan udløse en ændring, og må
Carsten> ikke give den finansielle virksomhed en vilkårlig adgang
Carsten> til at foretage ændringer".

Carsten> Det betyder at de ikke bare må ændre renten som det
Carsten> passer dem, men at der skal ligge helt klare kriterier
Carsten> for løbende ændringer, såsom at man følger diskontoen med
Carsten> et rentetillæg på 3% eller lignende, således at du kan
Carsten> tage stilling til om du vil gå med til disse betingelser
Carsten> når du låner penge.

Følger diskontoen med tillæg på 3% ? Det var da noget andet end de
andre herinde skrev.

Hvorfor følger alle bankers renter så ikke diskontoen med x %? De 2
banker hævede ikke renten samtidigt, ihvertfald...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : SoL

Dato : 29-05-07 22:17

"Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvorfor følger alle bankers renter så ikke diskontoen med x %? De 2
> banker hævede ikke renten samtidigt, ihvertfald...

Carsten har en lidt firkantet tolkning af denne etiske regel - banken skal
altås bare kunne begrunde sin renteændring - ikke følge et bestemt fast
mønster (eksemplet med de 3%).

Knud

Fra : Carsten Feltman

Dato : 30-05-07 17:11

On 29 Maj, 23:16, "SoL" <s...@bit.lk> wrote:

> [...]
> altås bare kunne begrunde sin renteændring - ikke følge et bestemt fast

Ja, jeg var nok en smule for firkantet i det eksempel jeg gav. Banken
skal bare specificere hvad der kan udløse renteændringer og hvilke
varsler der gives. Se nedenstående eksempel på betingelser fra Nordea.

-----------------
1.1 Renteændringer
Satserne kan uden varsel ændres:

- hvis det generelle renteniveau, herunder obligations-, pengemar­
keds- og øvrige markedsrenter, ændres
- hvis der er længerevarende ubalance mellem markedsrenter
- hvis kredit-og pengepolitikken i ind- eller udland ændres
- hvis brugen af pengepolitiske instrumenter ændres.

Satserne kan ændres med 1 måneds varsel, hvis markeds- eller ind­
tjeningsmæssige forhold gør det nødvendigt. Ændringer til fordel for
kunden kan ske uden varsel.

Er opsigelsesvarslet på indlånskonti længere end varslet for renteæn­
dringen, kan indeståendet hæves uden rentedekort i 1 måned fra op­
lysningen om ændringen.

Ændring af rentesatser oplyses ved brev, gennem Netbank eller ved
annoncering i dags­pressen. Renteændringer på udlån oplyses desuden på
første kontoud­skrift efter ændringen.

Fra : (Martin =?iso-8859-1~

Dato : 30-05-07 17:52

Carsten> On 29 Maj, 23:16, "SoL" <s...@bit.lk> wrote:
> [...]

Carsten> Ja, jeg var nok en smule for firkantet i det eksempel jeg
Carsten> gav. Banken skal bare specificere hvad der kan udløse
Carsten> renteændringer og hvilke varsler der gives. Se
Carsten> nedenstående eksempel på betingelser fra Nordea.

Carsten> ----------------- 1.1 Renteændringer Satserne kan uden
Carsten> varsel ændres:

Carsten> - hvis det generelle renteniveau, herunder obligations-,
Carsten> pengemar­ keds- og øvrige markedsrenter, ændres - hvis
Carsten> der er længerevarende ubalance mellem markedsrenter -
Carsten> hvis kredit-og pengepolitikken i ind- eller udland ændres
Carsten> - hvis brugen af pengepolitiske instrumenter ændres.

Carsten> Satserne kan ændres med 1 måneds varsel, hvis markeds-
Carsten> eller ind­ tjeningsmæssige forhold gør det
Carsten> nødvendigt. Ændringer til fordel for kunden kan ske uden
Carsten> varsel.

Carsten> Er opsigelsesvarslet på indlånskonti længere end varslet
Carsten> for renteæn­ dringen, kan indeståendet hæves uden
Carsten> rentedekort i 1 måned fra op­ lysningen om ændringen.

Carsten> Ændring af rentesatser oplyses ved brev, gennem Netbank
Carsten> eller ved annoncering i dags­pressen. Renteændringer på
Carsten> udlån oplyses desuden på første kontoud­skrift efter
Carsten> ændringen.

Lyder ret gummi-agtigt og uoverskueligt at kontrollere.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : SoL

Dato : 30-05-07 20:08

Martin "=?iso-8859-1?Q?J" "=F8rgensen?=" <megafedt@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:m1hcpus192.fsf@totally-fudged-out-message-id...

> Lyder ret gummi-agtigt og uoverskueligt at kontrollere.

Det er en hel korrekt konklusion - du skal ikke kunne kontrollere noget som
helst - banken kan ændre renten når som helst - bare de har et argument.
Arguemnentet behøver ikke være samfundsorienteret men også at du nu udgør en
større eller mindre risiko, hvorfor renten på præcis dine lån ændres.

Knud