ratepension - topskat
Fra : Svend Weiersøe Nelse~

Dato : 10-05-07 23:14

Hej

Min bank synes ikke jeg skal betale topskat, så de foreslår jeg opretter en
ratepension, hvor jeg indbetaler den del af min løn der er over grænsen for
topskat.

Jeg er ikke imponeret over bankenes forrentning af deres puljer, så måske
skulle man selv styre depotet? Er der noget jeg skal være opmærksom på?
Bemærkninger, forslag mm medtages gerne
mvh

SW

Fra : Leonard

Dato : 11-05-07 10:34

On Fri, 11 May 2007 00:14:28 +0200, Svend Weiersøe Nelsen wrote:

> Min bank synes ikke jeg skal betale topskat, så de foreslår jeg opretter en
> ratepension, hvor jeg indbetaler den del af min løn der er over grænsen for
> topskat.

Har du bedt din bank om at regne det helt igennem, så du kan se at du
kommer til at betale det samme i skat alligevel?
Tør du tro på at politikerne ikke finder på en ny slags pensionsskat?
- det er ikke mange år siden pensionsafkastsskatten kom på.

Jeg har fortrudt at en stor del af min formue er bundet i en
pensionsording i stedet for at ligge i et åbent depot, så jeg selv kan
vælge hvornår jeg vil bruge pengene. Men når først de er låst inde
koster det kassen at få dem ud.

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : H

Dato : 19-05-07 11:58

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tør du tro på at politikerne ikke finder på en ny slags pensionsskat?
> - det er ikke mange år siden pensionsafkastsskatten kom på.

Pensionafkastskatten (PAL) erstattede realrenteafgiften, som i øvrigt var
højere end (PAL)

> [...]
> pensionsording i stedet for at ligge i et åbent depot, så jeg selv kan
> vælge hvornår jeg vil bruge pengene. Men når først de er låst inde

Det koster 60% af få dem ud, hvilket er det samme som fradragsværdien i
Svends tilfælde.

> --
> Leonard
> http://vw.leonard.dk/

Det vigtigste ved pensionsordninger er det faktum, at du kun betaler 15%
Pensionsafkastskat, mens du i frie midler betaler op til 59% i
kapitalindkomst og op til 43% i aktieavanceskat. Kr. 100.000 (netto) som er
investeret i 15 år til 8% p.a., vil vokse til følgende beløb ved de tre
beskatningsformer:

59% = kr. 162.272
43% = kr. 195.202
15% = kr. 268.268

Altså en difference på op til kr. 105.996, hvilket er mere end det
oprindelige investeret beløb.

Mvh.

Henrik

Fra : Leonard

Dato : 19-05-07 12:38

On Sat, 19 May 2007 12:57:37 +0200, H wrote:

> Det koster 60% af få dem ud, hvilket er det samme som fradragsværdien i
> Svends tilfælde.

Fradragsværdien er da kun 57% svjv, og der er lige betalt 15% i PAL
inden de 60% skal betales. I et frit depot betales der først skat når
værdipapirerne sælges og man risikerer ikke at blive tvunget til at
sælge på et ugunstigt tidspunkt, fordi der skal betales skat.

> [...]
> 43% = kr. 195.202
> 15% = kr. 268.268
>
> Altså en difference på op til kr. 105.996, hvilket er mere end det

Du glemmer lige at der skal betales 40% for at få udbetalt pengene
tilsidst: 268.268 - 40% = 160.690

Jeg fik lavet udregningerne af en økonomiprofessor og der viste
resultatet, at hvis man betaler topskat af hele det beløb, der indsættes
på pensionen, så er der sparet 1% i skat når pengene udbetales, hvis
reglerne forbliver som de er nu.
Betaler man ikke topskat af hele beløbet, så kan det ikke betale sig.

Jeg vurderer at risikoen for at skulle sælge nogle værdipapirer i utide
for at betale PAL er stor nok til at æde den ene procent jeg kan spare i
skat - og dertil lægger jeg så ulempen ved at mine penge er låst inde
uden at jeg kan få lov at bruge af dem.
Så jeg er færdig med at spare op i en pensionsordning, jeg fortsætter
fremover i et åbent depot, hvor jeg har 100% kontrol.

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : H

Dato : 19-05-07 14:25

> Fradragsværdien er da kun 57% svjv,

Nej, ved en privattegnet ratepensionsordning kan du fradrage i topskatten
som er på 59% + kirkeskat. Ønsker du at førtidsophæve din ratepension sker
det til 60% afgift (i min verden går det lige op). Jeg ved ikke om du måske
tænker på en arbejdsgiveradministreret ordning, hvor der skal betales 8%
arbejdsmarkedsbidrag - men det skal der jo af alle lønindkomster.

> og der er lige betalt 15% i PAL inden de 60% skal betales.

Ja, sådan er det jo altid - har du gevinster er du skattepligtig. Men du
skal kun skal betale 15% PAL af afkatet, og det har jo intet med de 60% at
gøre.

> I et frit depot betales der først skat når
> værdipapirerne sælges og man risikerer ikke at blive tvunget til at
> sælge på et ugunstigt tidspunkt, fordi der skal betales skat.

Realisationsprincippet (ved salg) contra lagerprincippet (løbende) er blot
et lille praktisk spørgsmål om hvornår likviditeten falder. Hvis man
samtidig laver løbende indskud (dermed oparbejder likviditet), kan jeg
overhovedet ikke se problemet. Til gængæld kan du modregne tab og gevinster
uanset aktivtyper.

Endelig er der også et problem ved realisationsprincippet (beskatning ved
salg) som gælder ved frie midler, da du kan risikere - mere eller mindre
rationelt - at blive fastlåst, fordi en omlægning af dine investeringer
netop udløser skat af måske mange års afkast.

> Du glemmer lige at der skal betales 40% for at få udbetalt pengene
> tilsidst: 268.268 - 40% = 160.690

Nu skriver jeg jo nettokroner, så nej det glemte jeg ikke !

Med nettokroner mener jeg naturligvis kr. 100 efter skat, så du kan
sammenligne pensionsmidler og frie midler - men jeg indrømmer, at det ikke
fremgik med stor tydelighed. Eksemplet fra før i mere dealjeret udgave - her
regner jeg med en topskattesats på 59% og forudsætter samme beskatning ved
ind- og udbetaling:

1) Hvis du ønsker at spare kr. 100.000 op, indsætter du kr. 243.902 ind på
en ratepension. Det koster dig jo kun kr. 100.000 efter skat.
2) I mit eksempel fra før bliver de kr. 243.902 så til 654.312 i løbet af 15
år efter PAL
3) Herefter betaler du topskat af udbetalingen 59% (654.320 * 41%) = 268.268

Hvor har du de 40% fra? Nu blander du vist kapital- og ratepensionsregler
sammen?!?

> [...]
> reglerne forbliver som de er nu.
> Betaler man ikke topskat af hele beløbet, så kan det ikke betale sig.

Nu er jeg kun en beskeden økonomisk uddannet akademiker, men jeg tror
professoren har regnet forkert eller også har du misforstået det - det ville
i hvert fald være rart med en lidt mere håndgribelig kildehenvisning og
eksempler. I hvert fald viser mine beregninger, at der er en betydelig
forskel af gevinsten over tid.

Eneste argument som tilnærmelsesvist taler i den retning er evt. modregning
i overførselsindkomster / offentlige tilskud. Lidt provokerende sagt må man
jo gøre op med sig selv, om man er typen, der står med hatten i hånden på
socialkontoret (og har baseret sin økonomi på det) eller man hellere selv
vil spare op - og dermed selv bestemme over sin økonomi. Jeg ved godt, at
det ikke er en fair formulering, men "overdrivelse fremmer forsåelsen"

> [...]
> for at betale PAL er stor nok til at æde den ene procent jeg kan spare i
> skat - og dertil lægger jeg så ulempen ved at mine penge er låst inde

Som nævnt før:

- At sælge er blot et spørgsmål om forfaldstidspunkt af likviditet (et lille
praktisk fænomen), som klart opvejes af fordelen ved at kunne modregne tab
og gevinster på tværs af aktivklasser.

- Kan ikke rigtig følge dit 1%-argument, især når du ikke kan dokumentere
det bedre.

> Så jeg er færdig med at spare op i en pensionsordning, jeg fortsætter
> fremover i et åbent depot, hvor jeg har 100% kontrol.

Jeg takker mange gange for bidraget, da du dermed betaler mere end du
behøver til "mig og resten af fællesskabet"

Ej, nu skal jeg være ordenlig. Det ER svært at gennemskue - også for de
fleste bankansatte, som tilbyder produkterne. Det er nogle sjove (og ofte
forkerte) argumenter jeg har hørt igennem tiderne fra bankansatte.

Konklusion: Det er en god idé at spare op på en ratepension, hvis du betaler
topskat !

Mvh.

Henrik

Fra : Lave

Dato : 11-05-07 19:40

Hej

Hvis du har tid og indsigt i investering kan det være en god ide at prøve at
investere selv. Husk det kræver hele tiden hands on.

Alternativ har banker forskellige tilbud med puljeordninger, der giver
højere afkast end kontant indestående.

Hilsen

Lave