Lås
Fra : Tom

Dato : 14-05-07 08:00

Jeg har et Perl script som startes fra cron.
Det må kun køre een gang.

Man kan lave en lås ved at tilgå MySQL's GET_LOCK() eller lave en shell
wrapper med flock.

Men hvad hvis jeg nu ville have en ren (og vedligeholdelsesfri) løsning i
Perl?

Nogen oplagte forslag?

Fra : Tom

Dato : 14-05-07 08:08

"Tom" <no@spam.please> wrote in message
> [...]
> wrapper med flock.
>
> Men hvad hvis jeg nu ville have en ren (og vedligeholdelsesfri) løsning i

Ups, havde overset at flock også finde til perl.

#!/usr/bin/perl

use Fcntl ':flock';
open LOCK, ">/tmp/test.pl.lock" or die "open: $!";
exit 2 unless flock(LOCK, LOCK_EX|LOCK_NB);

while (1)
{
sleep(5);
}

Bedre løsninger end ovenstående?

Evt. uden afhængigheder til moduler?

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-05-07 08:30

"Tom" <no@spam.please> writes:

> [...]
>
> use Fcntl ':flock';
> open LOCK, ">/tmp/test.pl.lock" or die "open: $!";
> exit 2 unless flock(LOCK, LOCK_EX|LOCK_NB);

Det kommer an på om flock-semantikken opfylder dine behov. Hvis den
gør det så er ovenstående nok det bedste.

> Evt. uden afhængigheder til moduler?

Ovenstående har kun afhængigheder til Fcntl der er et standardmodul og
bør derfor altid være tilgængeligt, med mindre du arbejder under meget
restriktive forhold. Alternativt kan du (måske) erstatte
'LOCK_EX|LOCK_NB' med '6'.

Et alternativ er noget ala:

#!/usr/bin/perl

use Fcntl;

$locked = sysopen($fh,"/tmp/test.pl.lock",O_RDWR|O_CREAT|O_EXCL);
exit 2 unless $locked;

do_something;

close $fh;
unlink "/tmp/test.pl.lock";

Denne form for låsning 'overlever' at processen dør, hvilket flock
ikke gør.

//Makholm

Fra : Morten Guldager

Dato : 14-05-07 09:04

2007-05-14 Peter Makholm wrote

> Et alternativ er noget ala:
>
> #!/usr/bin/perl
>
> use Fcntl;
>
> $locked = sysopen($fh,"/tmp/test.pl.lock",O_RDWR|O_CREAT|O_EXCL);
> exit 2 unless $locked;
>
> do_something;
>
> close $fh;
> unlink "/tmp/test.pl.lock";
>

> Denne form for låsning 'overlever' at processen dør, hvilket flock
> ikke gør.

Hmm, jeg forstår vist ikke helt hvad du mener her.

Begge eksempler slipper da låsen hvis processen dør.

Men det er måske slet ikke det du mener...?

/Morten

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-05-07 10:43

Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> writes:

> Hmm, jeg forstår vist ikke helt hvad du mener her.
>
> Begge eksempler slipper da låsen hvis processen dør.

Flaget O_CREAT|O_EXCL betyder at sysopen skal lave filen hvis den ikke
findes og fejle hvis filen allerede findes. Det vil sige at 'låsen'
alene består i selve eksistensen af filen /tmp/test.pl.lock.

Det vil sige at man eksplicit skal huske at slette filen før scriptet
stopper. Hvis man ikke gør det vil scriptet ikke kunne kører igen før
'noget andet' har fjernet filen.

//Makholm

Fra : Morten Guldager

Dato : 14-05-07 11:56

> [...]
>
> Det vil sige at man eksplicit skal huske at slette filen før scriptet
> stopper. Hvis man ikke gør det vil scriptet ikke kunne kører igen før

Ah ja, det er da også rigtigt.

/Morten