Fra ADSL til ADSL2-kvaler
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 11-05-07 19:12

Jeg har i mandags opgraderet fra TDC 3M/512kbps til TDC 10240/1024 kbps. Jeg
har hørt en del fra andre, der har skiftet fra TDC ADSL til ADSL2 hos andre
ydbydere og som i den grad er utilfredse, så jeg derfor inden bestillingen
spurgt 20 folk hos TDC hvilke forventninger, man skal have til TDC ADSL2.
Jeg har fået 20 forskellige svar, men kodet ned til en fælles pulje, burde
man kunne forvente fuld speed hvis man bor tæt på centralen. Jeg er nabo til
centralen, og har derfor haft høje forventninger.

Men... hastigheden er meget variabel. Hvor min gamle ADSL lå meget konstant
på 3 Mbps ned, går hastigheden her som vnden blæser. Nogle gange downloader
jeg med mindre end 200KBytes/s - det er vel rundt regnet 1,5 Mbps og altså
halvdelen af min gamle forbindelse. Jeg har aldrig ramt download meget over
1000 KBytes/s. Et gennemsnit over en lang download ligger på ca. 700
KBytes/s, hvor sammen gennemsnit på min gamle forbindelse lå på 300
KBytes/s... Jeg ftp'er fra TDC FTP-testserver ftptest1.tele.dk

Jeg har lavet nogle ping tests, og hvis jeg flooder min gateway med ping,
får jeg

# ping -f 87.52.128.61
PING 87.52.128.61 (87.52.128.61): 56 data bytes
--- 87.52.128.61 ping statistics ---
17963 packets transmitted, 17747 packets received, 1.2% packet loss
round-trip min/avg/max/std-dev = 13.062/110.407/616.630/31.638 ms
# ping -f 87.52.128.61
PING 87.52.128.61 (87.52.128.61): 56 data bytes
--- 87.52.128.61 ping statistics ---
31232 packets transmitted, 30904 packets received, 1.1% packet loss
round-trip min/avg/max/std-dev = 12.094/54.103/533.503/48.762 ms

Jeg har ligeledes prøvet samme ping mod udstyr på mit lokalnet, og her får
jeg:

LAN ping:
# ping -f 172.17.1.10
PING 172.17.1.10 (172.17.1.10): 56 data bytes
--- 172.17.1.10 ping statistics ---
44171 packets transmitted, 44168 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/std-dev = 0.228/0.681/44.720/0.930 ms

trådløst ping:
# ping -f 10.19.5.6
PING 10.19.5.6 (10.19.5.6): 56 data bytes
--- 10.19.5.6 ping statistics ---
10995 packets transmitted, 10970 packets received, 0.2% packet loss
round-trip min/avg/max/std-dev = 1.635/5.763/40.200/2.565 ms

Altså er mit pakketab på min ADSL2 væsentligt højere end mit trådløse net.
Faktisk har jeg enkelte gange målt over 8% pakketab på ADSL2'en.

Nu havde jeg en TDC fyr herude i morges. Vidste ikke at han kom, men det var
jeg fin service, at han kom dagen efter min klage...

Han snakkede med en anden TDC-fyr over telefonen, og jeg hæftede mig til, at
han sagde, at "der var en margen på 6.2, det er jo ikke så godt".

Da jeg så spurgte til, hvad han mente med det, sagde han, at det var
dæmpningen, men den sagde han senere var 0. Ved nogen, hvad en "margen på
6.2" betyder?

Så havde han en dims med, som han sluttede til ADSLmodemet, men han sagde,
at han helst ikke ville bruge den, for den kunne kun måle op til 8 Mbps. Men
da han målte, viste den 9 Mbps. Jeg spurgte ham, om det er gennemsnit, den
måler eller peak, men det vidste han ikke... da jeg ikke var tilfreds,
sendte han opgaven videre til en højere instans, så jeg vil høre mere...

Desuden sagde han, at han har målt belastningen på centralen, og den var kun
2% belastet. Jeg sagde, at den jo nok er mere belastet om aftenen, når folk
er kommet hjem, hvilket han gav mig ret i (det er ude på bøh-landet, ikke
meget erhverv)

Når jeg måler på TDCs webtest, får jeg meget variede tal - alt fra 4 Mbps
til 7 Mbps download.

Men... hvad kan man forvente af TDC ADSL2. Skulle jeg ikke kunne floode min
gateway uden pakketab - og hvad kan jeg forvente af download på en 10240
forbindelse?

Er der andre og bedre måder at måle hastighed på?

Det skal lige siges, at min upload på 1024 ofte er meget stabil.

Vh, Lars.

Fra : Nicolai

Dato : 11-05-07 19:18

> [...]
> fælles pulje, burde man kunne forvente fuld speed hvis man bor tæt på
> centralen. Jeg er nabo til centralen, og har derfor haft høje

Jeg får vel ca. 15Mbit på en 20mbit, men hvad værre er, så går den ned et
par gange hver aften i primetime...

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 11-05-07 20:46

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg får vel ca. 15Mbit på en 20mbit, men hvad værre er, så går den ned et
> par gange hver aften i primetime...

Det er også det, jeg oplever - altså ikke går ned til 0 kbps, men den falder
drastisk.

Så vil jeg da hellere være garanteret de 3 Mbps og samtidigt spare de 250,-.

Er der nogle steder, hvor ADSL2 fungerer?

Vh, Lars.

Fra : Nicolai

Dato : 12-05-07 11:25

> Det er også det, jeg oplever - altså ikke går ned til 0 kbps, men den
> falder drastisk.

Ikke helt - den går helt ned her i et minuts tid.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 12-05-07 17:01

> Ikke helt - den går helt ned her i et minuts tid.

Det lyder lidt som om din router mister forbindelsen. Du bor måske for
langt fra centralen - eller kvaliteten af det anvendte kobberpar kan
være for ringe.

Ring til din udbyder og hør ad. Du skal måske nedgraderes for at få en
stabil forbindelse.

--
Mvh. Jesper

Fra : Nicolai

Dato : 13-05-07 00:05

> [...]
> for ringe.
>
> Ring til din udbyder og hør ad. Du skal måske nedgraderes for at få en

Ved 10Mbit gør den det stort set ligeså ofte - jeg mistænker mere centralen,
men det vil TDC ikke høre tale om.

Hvorfor skulle linjen ellers kun gå ned i primetime?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-05-07 11:48

On 2007-05-12, Nicolai <spam2005@nifo.dk> wrote:

> Ved 10Mbit gør den det stort set ligeså ofte - jeg mistænker mere centralen,
> men det vil TDC ikke høre tale om.
>
> Hvorfor skulle linjen ellers kun gå ned i primetime?

Pga crosstalk.

--
Andreas

Fra : Nicolai

Dato : 13-05-07 12:04

> Pga crosstalk.

Arg - jeg har sovet i timen. ØV

Fair nok - fiber længe leve om få år :)

Fra : Hauge

Dato : 11-05-07 19:24

Hejsa
Lars Bonnesen wrote:
> [...]
> forvente fuld speed hvis man bor tæt på centralen. Jeg er nabo til
> centralen, og har derfor haft høje forventninger.

Jeg kan hente med godt 1MByte/sek på min 10240 ADSL2-linje, så jeg klager
ikke specielt meget.
Uploader med godt 110 KByte/sek, så det klager jeg heller ikke specielt
meget over.

Mvh Hauge

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 11-05-07 20:45

> Jeg kan hente med godt 1MByte/sek på min 10240 ADSL2-linje, så jeg klager
> ikke specielt meget.
> Uploader med godt 110 KByte/sek, så det klager jeg heller ikke specielt
> meget over.

Det lyder jo fint - men har du den hastighed hele tiden?

Vh, Lars.

Fra : Hauge

Dato : 11-05-07 21:03

Hejsa
Lars Bonnesen wrote:
> Det lyder jo fint - men har du den hastighed hele tiden?

Kan selvfølgelig ikke svare på om hastigheden er dårlig når jeg ikke bruger
den, men de gange jeg har brugt linjen fuldt ud har der aldrig været
problemer.
Glæder mig til at min anden ADSL på 2Mbit/s blir til en 20Mbit/s

Mvh Hauge

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 11-05-07 21:23

> Hejsa
>
> Kan selvfølgelig ikke svare på om hastigheden er dårlig når jeg ikke
> bruger den,

Nå nej, det var ikke det, jeg mente... Hvis du downloader en fil (fra
pålideligt sted, f.eks. ftptest1.tele.dk), har du så samme, høje hastighed
under hele download? Prøv f.eks. at downloade derfra - og så tag 100M.rnd
filen...

Vh, Lars.

Fra : Hauge

Dato : 11-05-07 21:42

Hejsa
Lars Bonnesen wrote:
> [...]
> pålideligt sted, f.eks. ftptest1.tele.dk), har du så samme, høje
> hastighed under hele download? Prøv f.eks. at downloade derfra - og

Ok, den hastighed jeg snakker om er i gennemsnit, dvs. fra ftptest1 og
igennem hele filen, så er den totalt på godt 1MByte/sek.
Men lige nu er ftptesten dårlig, kun 350 KBytes/sek, men på ftp.sunet.se er
den knap 500 KBytes/sek, så synes ikke helt at ftptest er ret pålidelig.
På ftp://mirrors.sunsite.dk henter jeg så med 860 KBytes/sek i gennemsnit.
http://speedtest.tele2.dk/ henter jeg med 1030 KBytes/sek i gennemsnit.
Og testen er gjort kl. omkring 22.30-22.40.

Mvh Hauge

Fra : Jesper

Dato : 11-05-07 22:41

"Lars Bonnesen" <none@none.æøå> skrev i en meddelelse

> [...]
> under hele download? Prøv f.eks. at downloade derfra - og så tag 100M.rnd

Hej

Jeg sidder godt nok på en Cybercity linie, men det er adsl2+ central med en
8mbit linie jeg henter med 478kb/s fra ftptest1.tele.dk, 882kb/s fra
mirror.sunsite, og 843kb/s fra speedtesttele2. kl. 23.30 så den er vist ikke
så god den ftptest1.tele.dk lige nu! jeg skal lige sige at min linie altid
er megt stabil med hastigheden, den svinger ikke op og ned.

Jesper

Fra : Per Hansen

Dato : 11-05-07 23:13

"Jesper" <sloth@itsnydt.dk> mentioned this

> [...]
> så den er vist ikke så god den ftptest1.tele.dk lige nu! jeg skal lige
> sige at min linie altid er megt stabil med hastigheden, den svinger

Heller ikke her på min CyberCity linie, der går det rigtig stabilt.
Det er en 20Mbit linie.

--
Per Hansen

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 17-05-07 18:40

Jeg skylder måske lige at lave en follow-up på denne tråd, når nu jeg har
startet den. Når jeg henter fra speedtest.tele2.dk er hastigheden også en
hel del højere og mere stabil end når jeg henter hos ftptest1.tele.dk (som
ellers er TDC's referencepunkt, har jeg forstået). Det virker jo
fuldstændigt fjollet når det nu er en TDC linie, jeg sidder på.

Lige nu får jeg downloadhastigheder generelt under 100 kbytes/s med spikes
op til 500 kbytes/s - det føles som at sidde på en god ISDN2 forbindelse.

Nå, men jeg har fejlmeldt linien og der var en TDC gut herude med en
mobiltelefon, det via noget WAP undersøgte og konkluderede, at jeg havde
10240 ned - fuld skrue. Han kunne jo godt se, at mine målinger var
anderledes. Så satte han en dims på - nærmest sådan en fluke ting. Han
sagde, at han var meget imod at bruge den, for den kunne kun måle op til 8
Mbps. Det sjove var så, at den viste 9 Mbps. Men han vidste ikke præsist,
hvad den målte. Maks, gennemsnit eller whatever og hvad det var op mod. Så
da jeg stadig ikke var tilfreds, ville han sende sagen til "en gul mand". Om
de så mener ham med Peter Pedal, ved jeg ikke, men det ser da ud til, at de
tager sagen seriøst, så mon ikke man kan regne med en løsning... vi får se.

Vh, Lars.

Fra : ShutEye

Dato : 17-05-07 19:27

> Lige nu får jeg downloadhastigheder generelt under 100 kbytes/s med spikes
> op til 500 kbytes/s - det føles som at sidde på en god ISDN2 forbindelse.

Hvis du nogensinde har haft en isdn forbindelse, ja så har du glemt ALT om
hvor langsomt det var :)
100-500Kbyte på isdn ... hehe

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 17-05-07 19:50

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Hvis du nogensinde har haft en isdn forbindelse, ja så har du glemt ALT om
> hvor langsomt det var :)
> 100-500Kbyte på isdn ... hehe

jojo, ISDN er 2x64 kbps - Jeg skrev også "en god ISDN2".

Men nej, jeg har faktisk ikke rigtigt prøvet ISDN2 sprang fra PSTN til ADSL,
så ISDN har jeg kun prøvet mere eller mindre tilfældige steder.

Vh, Lars.

Fra : ShutEye

Dato : 17-05-07 20:36

> jojo, ISDN er 2x64 kbps - Jeg skrev også "en god ISDN2".
>
> Men nej, jeg har faktisk ikke rigtigt prøvet ISDN2 sprang fra PSTN til
> ADSL, så ISDN har jeg kun prøvet mere eller mindre tilfældige steder.

Ja 128kiloBIT! Det gav mig i de gode (!) gamle isdn dage op til 15kbyte/s
Langt fra de 100-500kbyte/s du snakkede om :)

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 17-05-07 21:44

> Ja 128kiloBIT! Det gav mig i de gode (!) gamle isdn dage op til 15kbyte/s
> Langt fra de 100-500kbyte/s du snakkede om :)

Tiden går hurtigt, jeg tør slet ikke tænke på dengang, hvor jeg rent faktisk
sad med et 9600 bps modem - jo, jeg brugte det faktisk til at surfe på
webbet med. Det var dengang hvor man ikke brugte søgemaskine, men fik
anbefalet links fra venner/magasiner/aviser... (hehe)...

De fleste sider var jo så også lavet væsentligt "lettere" end mange sider er
i dag. Men nu bevæger vi os vist ind på et sidespor.

Vh, Lars.

Fra : ShutEye

Dato : 18-05-07 11:12

> De fleste sider var jo så også lavet væsentligt "lettere" end mange sider
> er i dag. Men nu bevæger vi os vist ind på et sidespor.

Sådan går det altid når man snakker om gamle dage :)

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 14-08-07 21:58

Så er klagesagen afsluttet med TDC. Det var en længere omgang.

For de interesserede, kan jeg fortælle, at efter "den gule mand" var forbi
herhjemme, fik jeg en besked fra TDC's klageafdeling, der lød på, at den
gule mand havde været forbi uden at finde nogle fejl på min linie, så
problemet måtte ligge på mit eget lokalnetværk og at de betragtede min
klagesag som afsluttet. Deres overvågning viste ingen fejl og centralen var
ikke belastet på nogen måde. Alt var perfekt!

Det ville jeg ikke acceptere, så jeg foretog detaljeret logning af
hastighedsproblemerne - skrev dato, tidspunkt log hastighed ned og sendte
dette til TDC.

Jeg fik så svar fra en teknikker om, at TDC har brugt rigtig lang tid på
problemet og denne teknikker erkendte, at på trods af at min central
tilsyneladende ikke var belastet, så det ud til, at centralen ikke kunne
udnytte båndbredden ordentligt. Han havde lokaliseret fejlen og ville sørge
for, at den blev rettet. Prima... irriterende, at man skulle så meget
igennem for at overbevist TDC om, at man ikke bare er tosset, når man
oplever hastigheder på 100 kbps og mindre, når man burde forvente 16 Mbps
(det TDC sælger som 20 Mbps), men fint at de langt om længe vil rette det.

Men det skulle vise sig, at fejlrettelsen tog lang tid, og de forventede
tidsfrister blev ikke overholdt. Problemet er nu delvist løst, hvilket vil
sige, at jeg ikke længere har oplevet 100 kbps hastigheder, men at
downloadhastigheder til tider har ligget lige under 10 Mbps. På trods af at
TDC tilsyneladende stadig kan se problemer på min linie, mener de, at 10
Mbps nogle gange må antages at være ok på en 20 Mbps linie.

Derudover har jeg klaget over selve oppetiden. Jeg fik ved oprettelsen
oplyst, at man kunne forvente en oppetid på over 99% på disse linier. Jeg
har så målt en oppetid i en periode på omkring en måneds tid, der rent
faktisk ligger under 90% oppetid. TDC har forklaret mig, at de 99% lovede
oppetider er en forbindelse mellem to servere internt hos TDC, men fra
kundens ethernetsnit og ud ad TDC's net er oppetiden 90%. Hvad man kan
forvente af pakketab hos TDC har jeg aldrig fået opklaret.

Desuden har TDCs teknikkere kørt "force majeure" i sommerperioden fordi der
for mere end 14 dage forinden var faldet mere regn end der kan håndteres.

Jeg har fortalt TDC at jeg ikke kan leve med det serviceniveau på en
erhvervsforbindelse og har derfor kigget på alternative leverandører. Er
faldet over Ventelo/WEBpartner, der i øvrigt er (ret meget) billigere end
TDC med den samme forbindelse - Dog binder man sig for 12 måneder. Jeg har
prøvet at lokke garanterede hastigheder og oppetider ud af Ventelo, men jeg
kan ikke få en garanti, der gør mig overbevist om at jeg stilles teknisk
bedre en TDC. "En historisk oppetid på over 99%" og "du burde kunne opnå
min. samme hastighed som hos TDC".

Men Ventelo påstår, at selvom de bruger de samme kabler som TDC (som i mit
tilfælde mellem centralen og mig er meget kort og helt nyt), så benytter de
andet og eget udstyr samt egne supportere/teknikkere hvilket burde give mig
bedre oplevelse end med TDC.

Når man ikke kan få nogle garantier, må man jo prøve sig frem. Det gode er,
at det jo kun kan blive billigere end TDC.

Vh, Lars.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 15-08-07 10:45

"Lars Bonnesen" <none@none.æøå> wrote:

> [...]
>faktisk ligger under 90% oppetid. TDC har forklaret mig, at de 99% lovede
>oppetider er en forbindelse mellem to servere internt hos TDC,

Det må da være noget misforstået ævl fra den TDC-medarbejders side -
hvad i alverden skulle en oppetid mellem deres servere interessere dig
for?

>men fra
>kundens ethernetsnit og ud ad TDC's net er oppetiden 90%.

Det tror jeg ikke på kan være TDC's officielle holdning. Det er jo 3
døgns nedetid pr. måned!

Selv 99% er jo 7 timers nedetid pr. måned - det ville da også være
aldeles håbløst.

Mvh Jesper
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 15-08-07 13:35

"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> Det må da være noget misforstået ævl fra den TDC-medarbejders side -
> hvad i alverden skulle en oppetid mellem deres servere interessere dig
> for?

Det var lige netop det, jeg forsøgte forklare ham.

> Det tror jeg ikke på kan være TDC's officielle holdning. Det er jo 3
> døgns nedetid pr. måned!

Jeg har mere nedetid end det.

> Selv 99% er jo 7 timers nedetid pr. måned - det ville da også være
> aldeles håbløst.

Enig. Og TDC siger, at det er ok. Det er derfor jeg nu kigger mig omkring.
Men jeg er bange for, at jeg får de samme problemer hos Ventelo.

Men hvorfor betale det dyreste, når det ikke nødvendigvis er "det bedste"...

Jeg har hele tiden regnet TDC for oftest at være de dyre mht.
telekomunikation, men at man så rent faktisk fik et bedre produkt.

Det tror jeg ikke længere er tilfældet.

Vh, Lars.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-08-07 14:24

On Wed, 15 Aug 2007 14:35:19 +0200, "Lars Bonnesen" <none@none.æøå>
wrote:

> Men jeg er bange for, at jeg får de samme problemer hos Ventelo.

Hvorfor? Og hvis du tror, du får det hos dem, hvorfor tror du så ikke,
du får det hos CC?

En af mine kollegaer har en DSL-forbindelse hos Ventelo, og det har
mig bekendt været en positiv oplevelse hele vejen.

-A

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 15-08-07 14:39

> Hvorfor? Og hvis du tror, du får det hos dem, hvorfor tror du så ikke,
> du får det hos CC?

Samme kabel, samme DSLAM, samme ATM - og det er vel TDC, der vedligeholde
alle disse, derfor er spørgsmålet, om ikke man får samme problemer (med en
hvilken som helst udbyder)...

> En af mine kollegaer har en DSL-forbindelse hos Ventelo, og det har
> mig bekendt været en positiv oplevelse hele vejen.

Jeg har dem også her på en kontorforbindelse, og det virker faktisk fint...
Det var derfor at jeg ville prøve dem på denne dårlige TDC-forbindelse, men
hvis problemet er TDCs bliver det vel ikke bedre med Ventelo... men det er
jo bare at prøve. Eneste måde at finde ud af det på.

Vh, Lars.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-08-07 18:49

On Wed, 15 Aug 2007 15:39:04 +0200, "Lars Bonnesen" <none@none.æøå>
wrote:

> Samme kabel, samme DSLAM, samme ATM

Har du fået det at vide for din central, at Ventelo ikke har eget
udstyr? (De har eget udstyr på en del centraler). Ved du, at CC har
eget udstyr på den central? (Det er ikke alle centraler, de har det
på).

> - og det er vel TDC, der vedligeholde alle disse

Når udbyderen har eget udstyr, er det kun den fysiske forbindelse, TDC
står for.

-A

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 15-08-07 19:18

> [...]
> udstyr? (De har eget udstyr på en del centraler). Ved du, at CC har
> eget udstyr på den central? (Det er ikke alle centraler, de har det

Ventelo skriver helt konkret i mit tilfælde:

"...DSL linierne bliver samlet i en DSLAM på centralen og samlet sendt
gennem TDC's ATM net, det er ikke muligt for os at give garanti på noget vi
ikke har ansvar for og kontrol over...."

> Når udbyderen har eget udstyr, er det kun den fysiske forbindelse, TDC
> står for.

Åbenbart ikke...

Vh, Lars.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-08-07 19:26

On Wed, 15 Aug 2007 20:18:07 +0200, "Lars Bonnesen" <none@none.æøå>
wrote:

> Åbenbart ikke...

Jo, sådan er det. I det aktuelle tilfælde har Ventelo åbenbart ikke
eget udstyr på centralen.

-A

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 15-08-07 19:46

> Jo, sådan er det. I det aktuelle tilfælde har Ventelo åbenbart ikke
> eget udstyr på centralen.

Ok, tror du så, at jeg vil opleve samme problemer med Ventelo? De siger, at
jeg får nyt (andet) udstyr i begge ender.

Vh, Lars.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 15-08-07 21:14

> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse

> Ok, tror du så, at jeg vil opleve samme problemer med Ventelo? De siger,
> at jeg får nyt (andet) udstyr i begge ender.

(og nej, jeg tror ikke at de mener hoved og røv)

(-;

Vh, Lars.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 16-08-07 22:35

> [...]
>
> Ok, tror du så, at jeg vil opleve samme problemer med Ventelo? De siger,
> at jeg får nyt (andet) udstyr i begge ender.

Har så bestilt et skift til Ventelo i dag. Må se om det bliver bedre...

Vh, Lars.

Fra : Preben Q

Dato : 15-08-07 18:56

> [...]
> TDCs bliver det vel ikke bedre med Ventelo... men det er jo bare at prøve. Eneste måde

Vi må snart gør oprør og forlange at en internetforbindelse testes før man betaler og
binder sig for 6 md.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 15-08-07 18:03

"Lars Bonnesen" <none@none.æøå> wrote:

>"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg har mere nedetid end det.

>Enig. Og TDC siger, at det er ok.

Det fatter jeg ikke. De kan da ikke forvente at nogen vil købe
forbindelser med så meget nedetid.

Min egen TDC Bredbånd Pro har, så vidt jeg har opdaget det, nok været
nede i et sted mellem 12 og 24 timer - i alt over snart 7 år, med det
meste indenfor det første halve års tid (og derudover kan der
naturligvis have været korte nedeperioder jeg ikke har opdaget).

Hvis jeg fandt på at skifte til ADSL2, ville jeg da stærkt håbe at
resultatet ville være en ca. lige så pålidelig forbindelse. Så din
historie er lidt rystende.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 15-08-07 19:11

> Hvis jeg fandt på at skifte til ADSL2, ville jeg da stærkt håbe at
> resultatet ville være en ca. lige så pålidelig forbindelse. Så din
> historie er lidt rystende.

Min opfattelse af liniekvalitet på en TDC ADSL(1) linie svarer til din
opfattelse på samme. Om det er ADSL2, der gør det, eller at jeg er kommet på
andet udstyr eller hvad der er forklaringen, ved jeg ikke. Det, der er mit
problem er, at TDC mener, at hastigheder, der til tider er nede under 10
mbps på en 20 mbps linie er ok, samt at en oppetid omkring de 90% ligeledes
er helt ok.

Vh, Lars.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 17-05-07 22:00

Lars Bonnesen wrote:
> [...]
> Da jeg så spurgte til, hvad han mente med det, sagde han, at det var
> dæmpningen, men den sagde han senere var 0. Ved nogen, hvad en

når nogen siger "margen på 6.2 og ikke så godt" i samme sætning vil jeg
umiddelbart tænke på noget signal/støj forhold og så er det bestemt ikke
godt... det kunne godt tyde på at være signal/støj forhold og det han sagde
senere der var 0 lyder meget realitisk til at være dæmpningen (begge tal i
dB går jeg ud fra) 0 dB vil sige at du ingen dæmpning har og det passer jo
meget godt med at du bor lige ved siden af centralen...

det er blot mit bud på de omtalte tal...

Rasmus