At løbe
Fra : madsmadsmads@gmail.c~

Dato : 29-04-07 21:49

Hej gruppe!

Måske et lidt åndsvagt spørgsmål, men: Det at løbe, er det forbundet
med nogen form for teknik eller er det bare at "gøre det"? Når jeg
spørger er det fordi jeg traditionelt ikke har dyrket ret meget
motion, men jeg har gennem det seneste års tid motionstrænet på en
kondicykel. Så tænkte jeg at det kunne være sjovt at begynde at løbe,
men det føles totalt akavet og kluntet når jeg løber. Bortset fra min
kondi (som er dårlig) så får jeg ondt i ryggen pga de "stød" det
giver, og jeg får en irriterende stikken i højre side lige under det
nederste ribben når jeg ånder ind og ud.

Og det ser jo ellers så elegant og nemt ud at dømme ud fra dem man af
og til ser komme benende henad fortovet og på skovstierne her i
området

Er det bare at blive ved, eller giver det rent faktisk mening at
opsøge noget instruktion af en eller anden art?

Ha det godt!

--
Mads

Fra : Casper Jørgensen

Dato : 20-05-07 15:51

Hej Mads, et lidt sent svar, men bedre sent end aldrig... :)

madsmadsmads@gmail.com wrote:
> Måske et lidt åndsvagt spørgsmål, men: Det at løbe, er det forbundet
> med nogen form for teknik eller er det bare at "gøre det"?

I min erfaring er det bare "at gøre det", men jeg er nu heller ikke den
store ekspert på området; er selv lige begyndt at løbetræne for "alvor"
efter at have prøvet mange gange i de forløbne år og efter at min
vægtrate har været positiv i for lang tid.

> [...]
> kondicykel. Så tænkte jeg at det kunne være sjovt at begynde at løbe,
> men det føles totalt akavet og kluntet når jeg løber.

Hvordan er du startet?

> Bortset fra min
> kondi (som er dårlig)

Hvis din kondi er dårlig skal du starte langsomt op; det skal du
egentlig generelt uanset din kondi hvis du ikke normalt har løbet, da
dine muskelgrupper skal trænes langsomt op for at undgå skader.

Prøv et begynder-program fra f.eks. http://dourun.dk/begynd_prg.asp

På dourun.dk er der også et udmærket forum hvor der ser ud til at være
væsentligt mere aktivitet end på denne gruppe...

> så får jeg ondt i ryggen pga de "stød" det
> giver,

En god grund til at passe ekstra godt på. Jeg har selv rygproblemer, og
har et par gange prøvet at starte på at løbe "tilfældigt" men har måtte
stoppe pga. ryggen og manglende motivation.

> og jeg får en irriterende stikken i højre side lige under det
> nederste ribben når jeg ånder ind og ud.

Er det generelt eller først efter et stykke tid?

> Og det ser jo ellers så elegant og nemt ud at dømme ud fra dem man af
> og til ser komme benende henad fortovet og på skovstierne her i
> området

Helt enig... :)

> Er det bare at blive ved, eller giver det rent faktisk mening at
> opsøge noget instruktion af en eller anden art?

Har du nogle ordentlige sko? Hvis du har rygproblemer er det vigtigt at
du finder nogle du kan holde ud. Der er mange løbere der sværger til at
købe løbesko i "specialbutikker" hvor de har løbebånd og video til at
analysere løbestilen. Men man skal passe på med at overvurdere effekten;
der er mange der har fået stillet forkerte diagnoser baseret på disse
videoer og det bunder sandsynligvis i enten dårligt uddannet personale
eller dårligt udstyr eller en kombination af begge (jeg tvivler ikke på
at det rent faktisk kan lade sig gøre at analysere løbestilen, men jeg
tviler kraftigt på at det kan lade sig gøre på de 5-10 minutter de
maksimalt bruger på det i butikken eller for den sags skyld med de
langsomme kameraer de bruger).

Til gengæld er det meget rart at kunne prøve skoene på et løbebånd inden
køb; godt nok er det svært at vurdere langtidseffekten men idet mindste
kan man få et groft overblik over om der er steder skoene strammer eller
kradser. Uanset hvad er det som regel gratis at få lavet
løbestilsanalysen (hvis man køber skoen så det er måske ikke helt
dumt (medmindre skoen er seriøst meget dyrere end andre steder).

/Casper