Asterix, analog telefoncentral, http://gra~
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 21-04-07 21:43

Hele min familie ringer så lidt i telefon, at det slet ikke kan betale sig
med IP telefoni, men jeg vil gerne for nysgerrighedensskyld prøve at lege
med Asterix og mit lille, analoge omstillingsanlæg Menuet 308i.

Jeg vil gerne kunne bruge Menueten som det centrale, som sammenkobler de
analoge telefoner både kablede og trådede med min PSTN linie og en IP
telefoni løsning.

Har tænkt mig flg. (skal ses med courier eller. lign.) :

en SIP provider

Asterix

PSTN - ht286 (eller lign. A/B-ting)
| |
\ /
Menuet
/ | \
| | |
A B C

Hvor A er analoge lokaltelefon 1, B er analoge lokaltlf. 2 og C er 3.
analoge lokaltlf. osv...

P.t. ser mit setup sådan ud:

en SIP provider

PSTN

\
Menuet
/ | \
| | |
A B C

Det jeg gerne vil er at kunne gøre som nu, blot med tilvalg af VoIP og så
stadig kunne ringe ind og ud på tværs af alle linier (herunder VoIP). Er det
muligt i mit første tænkte setup?

Vh, Lars.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-04-07 22:22

Lars Bonnesen wrote:
> Hele min familie ringer så lidt i telefon, at det slet ikke kan
> betale sig med IP telefoni

øhh... hvordan kan det _ikke_ betale sig i forhold til PSTN (fastnet abb.
hos f.eks. TDC)???
Rasmus

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-04-07 09:42

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote in message

> øhh... hvordan kan det _ikke_ betale sig i forhold til PSTN (fastnet abb.
> hos f.eks. TDC)???

Fordi vi stort set ikke ringer via PSTN - har kun PSTN for at have noget at
køre ADSL over. Det er måske ikke længere nødvendigt?

Men vil mit setup virke?

Vh, Lars.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-04-07 10:20

Lars Bonnesen wrote:

> Fordi vi stort set ikke ringer via PSTN - har kun PSTN for at have
> noget at køre ADSL over. Det er måske ikke længere nødvendigt?

nej slet slet ikke... hos Cybercity, Stofa og sikkert også et par andre
behøves du ikke have fastnet nummer for at have ADSL... det er kun ved
forstokkede selskaber som TDC at det kræves... Hos tele2 kræver de et gebyr
hvis du skal have ADSL uden fastnet...
Jeg vil da klart anbefale dig at skifte til Stofa eller Cybercity - og det
nemmeste er hvis du opretter ADSL hos Stofa f.eks., derefter opsiger du dit
nuværende ADSL abonnement, når du _har_ fået det fra Stofa, sluttet det til
_og_ det virker så ringer du og opsiger dit fastnet...

> Men vil mit setup virke?

det burde det gøre ja... mht. til dit fastnet nummer så kan du jo overveje
at finde en IP telefoniudbyder der tilbyder nummerflytning så du kan få dit
gamle fastnet nummer med over på IP telefonen...

Rasmus

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-04-07 11:00

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gebyr hvis du skal have ADSL uden fastnet...
> Jeg vil da klart anbefale dig at skifte til Stofa eller Cybercity

Hmmm. må faktisk indrømme, at jeg er glad for min TDC ADSL. Har kigget på
Stofa, og de kan ikke tilbyde de samme hastigheder som TDC. Jeg er
naturligvis åben for nye ideer, men er det ikke sådan, at TDC (hvor meget
jeg kan lide det eller ej) har et bedre produkt end de andre... Har hørt
mange klage over andre udbydere og selvom jeg ikke er glad for den blå
mastodont og deres historik, fungerer deres ADSL altså godt. Fast IP, stabil
og hurtig forbindelse osv...

> [...]
> at finde en IP telefoniudbyder der tilbyder nummerflytning så du kan få
> dit gamle fastnet nummer med over på IP telefonen...

Med mindre jeg kan blive overtalt, så tror jeg at jeg beholder mit gamle nr.
på PSTN og får et nyt på VoIP - så har jeg også to telefonlinier... udover
de tre mobile, vi har i husstanden. Så må vi have linier nok...

Vh, Lars.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-04-07 11:13

Lars Bonnesen wrote:

> [...]
> er glad for den blå mastodont og deres historik, fungerer deres ADSL
> altså godt. Fast IP, stabil og hurtig forbindelse osv...

hmm... du lider desværre af lidt fordomme kan jeg høre...
hvilken hastighed har du nu da?? jeg kan simpelthen ikke se hvorfor/hvordan
TDC skulle have et bedre produkt...
det skulle da lige være fordi de desværre stadig har monopol på kobberet og
prioriterer deres egne kunder først...
personligt har jeg haft Cybercity uden problemer og Stofa de sidste 4 år -
også uden de store problemer - stofa har dog været via kabel-tv hos mig så
der har nok været lidt oftere udfald end ved ADSL... jeg nægter simpelthen
at tro på at andre udbydere skulle have en markant dårligere oppetid i
forhold til TDC - når først forbindelsen er etableret - og bare tanken om at
skulle betale meget mindre for internet lyder godt i mine ører... men jeg er
meget interesseret i at høre hvad det da er for et abonnement du har der
skulle være så godt??

ja - det tror jeg på...

Rasmus

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-04-07 11:43

> [...]
> det skulle da lige være fordi de desværre stadig har monopol på kobberet
> og prioriterer deres egne kunder først...

Netop det, du siger her. Plus en åben, ufiltreret forbindelse (bl.a. åben
port 25), højere hastigheder, ingen (stort set ingen) huller i forbindelsen,
rent ethernetsnitflade med offentlig IP (ingen NAT/PAT). Andre har skiftet
til højere hastigheder end TDC, men siger, at de oplever lavere performance.

VoIP er billigt, men det er rart at have en PSTN - den virker bare. Og skal
man have den, er det småpenge til forskel for billigste udbyder og TDC
iflg.:

http://www.it-borger.dk/verktojer/teleguide/phonesearch/phoneanalogsearch/resultsearch?p=0&pi=a&pv=s

> [...]
> at skulle betale meget mindre for internet lyder godt i mine ører... men
> jeg er meget interesseret i at høre hvad det da er for et abonnement du

TDC bredbånd prof. Har p.t. 4096/512 men overvejer 20480/1024 mest pga.
uploaden, som jeg har brug for. 1024 er faktisk heller ikke nok. Men jeg bor
ikke i nærheden af FTH eller lign.. )-:

Vh, Lars.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-04-07 13:17

Lars Bonnesen wrote:
> [...]
> NAT/PAT). Andre har skiftet til højere hastigheder end TDC, men
> siger, at de oplever lavere performance.
øhhh... se her:
http://www.mcb.dk/pages/newsshow.asp?subMenuGuid=0&subGroupGuid=1602&newsGuid=9474
og
http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58048

bl.a. cybercity har da ligeså høje hastigheder - bare billigere
du skriver "stort set ingen huller" altså oplever du også udfald kan jeg
forstå??
ligesom kunder hos alle andre ISP'er oplever...
offentlig IP kan du da få hos mange ISP'er også - det er jo bare en service
du skal betale for.. ikke noget specilt TDC agtigt...
klart at man oplever lavere perfomance.. det ville man også gøre ved TDC -
det handler jo om hvor god forbindelsen mellem centralen og hjemmet er og
dermed hvor stor båndbredde der kan stilles til rådighed... f.eks. tilbyder
Cybercity at hvis man bestiller en 20 Mbit, men alligevel ikke kan udnytte
den pga. den fysiske forbindelse så kan man gratis få en downgrade...

> VoIP er billigt, men det er rart at have en PSTN - den virker bare.
> Og skal man have den, er det småpenge til forskel for billigste
> [...]
joo tjoo... min VoIP virker også rigtig godt med få udfald... og er der det
ja så har man da mobilen... den er jo efterhånden næsten lige så
driftsikker...

> TDC bredbånd prof. Har p.t. 4096/512 men overvejer 20480/1024 mest
> pga. uploaden, som jeg har brug for. 1024 er faktisk heller ikke nok.
> Men jeg bor ikke i nærheden af FTH eller lign.. )-:

check hvor langt du er fra centralen på http://www.fullrate.dk/
det er slet ikke sikkert at du kan få en meget højere upload...
en 4096/512 er da ikke på nogen måde billig eller billigere hos TDC end hos
andre...

Rasmus

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-04-07 13:39

> øhhh... se her:
> http://www.mcb.dk/pages/newsshow.asp?subMenuGuid=0&subGroupGuid=1602&newsGuid=9474
> og
> http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58048

....hvor der står:

"Det skal nævnes, at dette ikke berører erhvervs-kunder med en såkaldt
pro-access adgang."

Min mailserver kan fint modtage og levere mails direkte uden fikumdik.

> bl.a. cybercity har da ligeså høje hastigheder - bare billigere
> du skriver "stort set ingen huller" altså oplever du også udfald kan jeg
> forstå??

Jo, der er ikke 100% oppetid...

> ligesom kunder hos alle andre ISP'er oplever...
> offentlig IP kan du da få hos mange ISP'er også - det er jo bare en
> service du skal betale for.. ikke noget specilt TDC agtigt...

Og så bliver det vel lige så dyrt? CC leverer så vidt jeg har forstået kun
lokale IP'er, og man skal vist bruge deres router, med mindre det er gammel
info, jeg sidder med. Jeg vil som minimum har en ret ethernetløsning uden
bestemt routertvang.

> [...]
>>
> joo tjoo... min VoIP virker også rigtig godt med få udfald... og er der
> det ja så har man da mobilen... den er jo efterhånden næsten lige så

Ja, der må jeg jo give dig ret - man har jo efterhånden ret mange muligheder
for at komme i kontakte med andre.

> check hvor langt du er fra centralen på http://www.fullrate.dk/
> det er slet ikke sikkert at du kan få en meget højere upload...

Jeg har telefoncentralen som genbo - kan kaste skumbolde derover i modvind
uden problemer. Men hvor tjekker man det på den url, du smed ovenover? Har
du et direkte link?

Vh, Lars.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-04-07 15:31

Lars Bonnesen wrote:

> ...hvor der står:
>
> "Det skal nævnes, at dette ikke berører erhvervs-kunder med en såkaldt
> pro-access adgang."

sorry... gik liige hurtigt nok... kan se også i forrige indlæg du skriver
det er en erhvervsopkobling du har...
der ved jeg så ikke lige hvad andre selskaber kan/har - men jeg vil da blive
meget forundret hvis de ikke kan tilbyde noget tilsvarende... nu har TDC jo
aldrig været kendt for at være banebrydende med deres produkter såååee...

> Jo, der er ikke 100% oppetid...

sådan som der heller ikke er hos alle andre ISP'er...

> [...]
> mindre det er gammel info, jeg sidder med. Jeg vil som minimum har en
> ret ethernetløsning uden bestemt routertvang.

nej.. Cybercity leverer fast IP til virksomheder... Jeg har ikke sat mig ind
i deres erhvervsløsninger, men det synes jeg da du selv skal gøre... jeg har
virkeligt svært ved at forestille mig at de ikke kan matche TDC...

> Ja, der må jeg jo give dig ret - man har jo efterhånden ret mange
> muligheder for at komme i kontakte med andre.

ja det er der.. og det var også derfor jeg overhovedet begyndt at skrive til
dig - fordi du skrev at du kun havde fastnet fordi du skulle bruge det til
ADSL... for mig at se er det bare en dybt forældet holdning...

20480/1024 kbit/s skal Cybercity have 799 kr. for pr. måned...
hvad er TDC's pris?

> Jeg har telefoncentralen som genbo - kan kaste skumbolde derover i
> modvind uden problemer. Men hvor tjekker man det på den url, du smed
> ovenover? Har du et direkte link?

tast din adresse ind under danmarks kortet - næste side står der så hvor
langt der er til din central...

Rasmus

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-04-07 16:08

> 20480/1024 kbit/s skal Cybercity have 799 kr. for pr. måned...
> hvad er TDC's pris?

599,- inkl. moms. !!!

http://privat.tdc.dk/publish.php?id=6217

> tast din adresse ind under danmarks kortet - næste side står der så hvor
> langt der er til din central...

Ikke i mit tilfælde. Der står at de ikke kan levere.

Hvilken forbindelse har du?

Vh, Lars.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-04-07 16:14

Lars Bonnesen wrote:
> "Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote in message

> 599,- inkl. moms. !!!
>
> http://privat.tdc.dk/publish.php?id=6217

ja ok... og så en fastnet oven i ikke...

> Ikke i mit tilfælde. Der står at de ikke kan levere.

æv.. ok jeg troede det var noget generelt for hele landet, men det er nok
kun lavet de steder hvor de har udstyr på centralerne...
lige nu har jeg ca. 500 meter til centralen står der...

> Hvilken forbindelse har du?

stofanet via kabel-tv - deres flatrate 1 Mbit som er opgraderet til 1,5 Mbit
når man er "trofast" kunde = mere end 6 måneder...
er selv på udkig efter noget andet...

Rasmus

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-04-07 16:23

> ja ok... og så en fastnet oven i ikke...

Jojo, så kan du du jo sige at du får fastnet gratis oveni og ovenikøbet
stadig til en lavere pris.

Jeg er ikke blevet overtalt til at skifte fra TDC - vil beholde og har netop
kabt Unotel SIP nr. Koster 100,- og der er ikke brugstvang...

> æv.. ok jeg troede det var noget generelt for hele landet, men det er nok
> kun lavet de steder hvor de har udstyr på centralerne...
> lige nu har jeg ca. 500 meter til centralen står der...

I øvrigt er Fullrate et af de produkter, som jeg har hørt dårligt om. Har
dog ikke personligt erfaring med dem, så...

Men det tiltaler mig da, at de kan levere så høj upload...

Vh, Lars.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-04-07 16:47

Lars Bonnesen wrote:
> "Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote in message

> Jojo, så kan du du jo sige at du får fastnet gratis oveni og
> ovenikøbet stadig til en lavere pris.

ja ok... men hvis du nu opretter et privat abonnement (solo hos cybercity)
og køber en fast IP ved siden af er det langt billigere end TDC... i øvrigt
kan jeg ikke se hvad du skal bruge fast IP til... der findes da masser af
services på nettet til at ordne den slags...

> Jeg er ikke blevet overtalt til at skifte fra TDC - vil beholde og
> har netop kabt Unotel SIP nr. Koster 100,- og der er ikke
> brugstvang...
brugstvang... det har jeg nu aldrig hørt om...

> I øvrigt er Fullrate et af de produkter, som jeg har hørt dårligt om.
> Har dog ikke personligt erfaring med dem, så...

nej og netop derfor synes jeg at det er noget værre vås og sludder folk tit
kommer med...
jo jeg har prøvet TDC - mine forældre har det gennem noget firma noget... og
det er ligeså tit problemer og ligeså elendig kundeservice som hos alle
andre... og hvad er det så helt konkret du har hørt dårligt om ved
fullrate???
og jeg har oplevet så mange gange at folk ikke selv fatter at det er deres
fejl eller noget generelt (hvilket skyldes TDC) som gør at deres internet
ikke virker...

Rasmus

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-04-07 17:25

> [...]
> øvrigt kan jeg ikke se hvad du skal bruge fast IP til... der findes da
> masser af services på nettet til at ordne den slags...

Så ved jeg ikke helt hvad du mener med den slags. Nu er det af mange årsager
at jeg ønsker fast IP.

> [...]
> og det er ligeså tit problemer og ligeså elendig kundeservice som hos alle
> andre... og hvad er det så helt konkret du har hørt dårligt om ved

Han gik fra en 2Mbps TDC forbindelse til en 10 Mbps Fullrate. Dette indebar
en mærkbar forringelse bl.a. kunne han ikke længere streame video ned til
sin PC.

> og jeg har oplevet så mange gange at folk ikke selv fatter at det er deres
> fejl eller noget generelt (hvilket skyldes TDC) som gør at deres internet
> ikke virker...

Det kan man jo aldrig vide. Naturligvis kan en fejl 40 resultere i mange
kvaler. I dette tilfælde var der altså tale om en IT-mand. Men selvfølgelig
kan vi IT-folk også lave tekniske fejl (-;

Vh, Lars.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-04-07 17:31

Lars Bonnesen wrote:
> "Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Så ved jeg ikke helt hvad du mener med den slags. Nu er det af mange
> årsager at jeg ønsker fast IP.

OK.

> Han gik fra en 2Mbps TDC forbindelse til en 10 Mbps Fullrate. Dette
> indebar en mærkbar forringelse bl.a. kunne han ikke længere streame
> video ned til sin PC.

ok... det lyder meget underligt... fandt de ud af fejlen??

> Det kan man jo aldrig vide. Naturligvis kan en fejl 40 resultere i
> mange kvaler. I dette tilfælde var der altså tale om en IT-mand. Men
> selvfølgelig kan vi IT-folk også lave tekniske fejl (-;

utroligt at du vil indrømme det...

Rasmus

Fra : KsNa

Dato : 22-04-07 18:30

> [...]
> behøves du ikke have fastnet nummer for at have ADSL... det er kun ved
> forstokkede selskaber som TDC at det kræves...

TDC kræver IKKE fastnettelefon, men en basislinie - mod et gebyr (er
indregnet i prisen hos de fleste andre ISP).

Mvh
Kim

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-04-07 19:42

KsNa wrote:

> TDC kræver IKKE fastnettelefon, men en basislinie - mod et gebyr (er
> indregnet i prisen hos de fleste andre ISP).

ja ja.. kald det hvad du vil... og bare se på deres ublu
oprettelsespriser... det er jo vanvittigt...
sjovt at man så kan få internet hos Cybercity til samme pris som hos TDC
bare uden gebyr for bærelinje...

Rasmus

Fra : KsNa

Dato : 23-04-07 18:51

> ja ja.. kald det hvad du vil... og bare se på deres ublu
> oprettelsespriser... det er jo vanvittigt...
> sjovt at man så kan få internet hos Cybercity til samme pris som hos TDC
> bare uden gebyr for bærelinje...

Priserne/produkterne er forskellige, sådan er livet - heldigvis, øllet
koster jo også forskelligt, alt efter hvem der er leverendør.

Mvh
Kim

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 24-04-07 08:42

Rasmus M. Jensen wrote:

> ja ja.. kald det hvad du vil... og bare se på deres ublu
> oprettelsespriser... det er jo vanvittigt...
> sjovt at man så kan få internet hos Cybercity til samme pris som hos TDC
> bare uden gebyr for bærelinje...

nja... ikke altid. Her kræver CC at jeg SKAL have telefoni oveni, altså et
månedligt "gebyr" oveni. Det er vist noget med hvad udstyr de har på
centralen.

Faktisk her, hvis man benytter sig af TDC's kampagnetilbud, så er TDC
faktisk billigere end CC (og deres kampagnetilbud).

Bjarne

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-04-07 08:49

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> nja... ikke altid. Her kræver CC at jeg SKAL have telefoni oveni,
> altså et månedligt "gebyr" oveni. Det er vist noget med hvad udstyr
> de har på centralen.

selvfølgelig vil der altid være "special-tilfælde" men som du nok godt er
klar over er det jo kun få enkelte steder det er sådan...

Rasmus

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 24-04-07 11:25

> selvfølgelig vil der altid være "special-tilfælde" men som du nok godt er
> klar over er det jo kun få enkelte steder det er sådan...

Mnjo... her er TDC altså også billigere end CC, men sig det ikke til
nogen...

Vh, Lars.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-04-07 12:34

Lars Bonnesen wrote:
> "Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Mnjo... her er TDC altså også billigere end CC, men sig det ikke til
> nogen...

har jeg heller ikke tænkt mig... du må selv reklamere for dit elskede
monopol-selskab...

Rasmus

Fra : KsNa

Dato : 24-04-07 18:13

> har jeg heller ikke tænkt mig... du må selv reklamere for dit elskede
> monopol-selskab...

Modsiger du ikke dig selv.

TDC kan jo IKKE have monopol, når bla. Cybercity også kan levere.

Mvh
Kim

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-04-07 21:16

KsNa wrote:
> TDC kan jo IKKE have monopol, når bla. Cybercity også kan levere.

hvem tror du der ejer kablerne i jorden? hvem tror du så kan fastsætte
prisen for "leje" af kabler??

Rasmus

Fra : KsNa

Dato : 25-04-07 18:22

> hvem tror du der ejer kablerne i jorden? hvem tror du så kan fastsætte
> prisen for "leje" af kabler??

Det er ikke TDC der bestemer prisen (de ville sikkert gerne), det er
politisk bestemt.

Mvh
Kim

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 23-04-07 21:38

Må lige sige, at nedenstående setup simpelthen bare virker. Stort set i 1.
go...

Vh, Lars.