Fullrate og IP-adresse
Fra : Anders Nielsen

Dato : 22-04-07 15:23

Hej,

Jeg påtænker i øjeblikket at skifte til Fullrate. Hos min nuværende udbyder
får min router tildelt en offentlig IP-adesse af ADSL-modemmet, som jeg så
"giver videre" til min computer vha. DMZ, så jeg kan køre en FTP-server
efter behov.

Fungerer det på samme måde hos Fullrate som hos andre udbydere - altså får
alle kunder tildelt en offentlig IP-adresse? Eller får man bare en slags
intern Fullrate-adresse som standard, så man bliver nødt til at give en
10'er ekstra om måneden for en brugbar offentlig adr.?

Jeg har prøvet at spørge Fullrates kundesupport, men jeg fik bare et
ultrakort svar, som ikke besvarede mit spørgsmål: "Offentlig ip-adresse er
ikke på som standard hos os."

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-04-07 15:35

On Sun, 22 Apr 2007 16:23:00 +0200, "Anders Nielsen"
<anders_nielsen@webspeed.dk> wrote:

> Fungerer det på samme måde hos Fullrate som hos andre udbydere

Fullrate leverer en router og routeren får en offentlig IP-adresse.
Hvis man vil have en server på, skal man altså som udgangspunkt lave
statisk NAT i routeren for de specifikke porte.

Derudover kan Fullrate sætte routeren op, så man får en offentlig
adresse på eget udstyr. Det koster lidt ekstra om måneden, men man
slipper for NAT.

-A

Fra : Anders Nielsen

Dato : 22-04-07 16:06

Tak for afklaringen. Bliver dog nødt til at spørge noget mere.
Sådan som jeg forstår det, bliver jeg nødt til at snuppe deres "1 offentlig
IP-adresse" til en 10'er om måneden for at opnå den samme effekt, som jeg
har nu med mit Tele2-ADSL. Altså at alle porte forwardes til min computer -
korrekt? Jeg har tænkt mig at koble min egen Linksys WRT54GL-router på efter
deres standardrouter/modem.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-04-07 17:37

On Sun, 22 Apr 2007 17:06:14 +0200, "Anders Nielsen"
> [...]

> har nu med mit Tele2-ADSL. Altså at alle porte forwardes til min computer -

Ja, hvis du ønsker det. Der er ingen grund til det for at drive en
FTP-server, men man kan da godt gøre det sådan.

> Jeg har tænkt mig at koble min egen Linksys WRT54GL-router på efter deres
> standardrouter/modem.

I stedet kunne du sætte den på som access point og slippe for at sætte
to routere efter hinanden.

-A

Fra : Frank Damgaard

Dato : 23-04-07 00:52

Anders Nielsen skrev:
> [...]
> korrekt? Jeg har tænkt mig at koble min egen Linksys WRT54GL-router på efter

Du forwarder (i Zyxel 2602) de porte du ønsker at bruge til den/de maksiner
bagved. Linksys-routeren kan kobles på LAN-siden hvis man ikke ønsker
"dobbelt" NAT og port-forwarding.

Det fungerer hos mig med apache web-server og ssh adgang udefra
med standard "fast" IP. (som dog kan risikere at ændres, men
det annonceres hvis det sker)

PS
Se evt. også på http://forum.fullrate.dk/showthread.php?t=10

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-04-07 18:01

Frank Damgaard wrote:
> PS
> Se evt. også på http://forum.fullrate.dk/showthread.php?t=10

Kan kun ses af fullrate kunder...

- Chano Andersen

Fra : Andreas Jensen

Dato : 18-06-07 21:02

> Fullrate leverer en router og routeren får en offentlig IP-adresse.
> Hvis man vil have en server på, skal man altså som udgangspunkt lave
> statisk NAT i routeren for de specifikke porte.

I stedet for nogle specifikke porte, kan man så ikke sætte den til at gøre
det med alle porte og protokoller? Det gør jeg nu på min CC forbindelse.

> Derudover kan Fullrate sætte routeren op, så man får en offentlig
> adresse på eget udstyr. Det koster lidt ekstra om måneden, men man
> slipper for NAT.

Men hvorfor skal man betale Fullrate for at lave den opsætning? Det må da
være muligt at gøre selv?

Andreas

Fra : ebbe

Dato : 19-06-07 10:57

"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> skrev i en meddelelse

> Men hvorfor skal man betale Fullrate for at lave den opsætning? Det må da
> være muligt at gøre selv?

Nej. Opsætningen af fullrate routeren er styret af fullrate og den hopper
selv 'tilbage' til standardopsætningen efter nogen timer. Undtaget herfra er
kun lan-indstillinger som DHCP-range, portforwarding etc.

ebbe