Nybegynder spørgsmål til overenskomst
Fra : Sibber

Dato : 21-04-07 20:14

Som medlem af HK fik jeg tilsendt en stemmeseddel vedrørende den nye
overenskomst, samt et hæfte hvor jeg kunne læse om diverse ting og sager
den nye overenskomst går ud på.
Mit første spørgsmål er hvor mange arbejdstimer man beregner på en
måned. Der stod nemlig at en ufaglært vil tjene 15.540 om måneden fra 1.
marts, men jeg kunne nu mere tænke mig at se hvor meget timelønnen ville
stige fra 1. marts, da jeg er studerende og arbejder deltid i butik. Har
ledt efter det på HK, og e-mailet dem, men uden held indtil videre, er
der nogen som ligger inde med timelønnen efter den nye overenskomst,
hvis jeg får 93,93 nu, som er det mindste jeg kan blive spist af med?
Og hvorledes kan det være, at alle tingene træder i kræft fra den 1.
marts? Vil det sige at i tilfældet af overenskomsten bliver vedtaget her
i april, at jeg vil få det jeg skal have mere i timen plus
anciennitetstillæg for marts og april udbetalt i maj?

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 22-04-07 07:55

En måned er 160,33 timer. Det svarer til 96,93 kr./time.

At aftalen træder i kraft 1. marts skyldes at det er den dato, hvor den
gamle overenskomst udløb.

Du skal nok ikke satse på din efterbetaling allerede i maj medmindre du har
en meget hurtigt arbejdende arbejdsgiver, men du får nok de 3 kr. pr. time
engang.

Jeg er ikke klar over hvilke anciennitetstillæg du taler om - der er vel
noget du under alle omstændigheder skulle have eller hvad?

Knud

Fra : Sibber

Dato : 22-04-07 10:33

Stop op og læs nu! wrote:
> En måned er 160,33 timer. Det svarer til 96,93 kr./time.

Det lyder meget sandsynligt tak :).

> [...]
> en meget hurtigt arbejdende arbejdsgiver, men du får nok de 3 kr. pr. time

Nej det fandt jeg ud af efter jeg havde postet, mente juni :)

> Jeg er ikke klar over hvilke anciennitetstillæg du taler om - der er vel
> noget du under alle omstændigheder skulle have eller hvad?

Der stod noget vedrørende et nyt anciennitetstillæg som skulle være en
krone efter 1 års ansættelse.
Skal man da have et anciennitetstillæg som det er lige nu? På min ene
arbejdsplads får jeg lige nu 6 kroner i tillæg, og på min anden får jeg
ingenting. Det er godt nok 2 forskellige brancher.