Momspligt ved gaver
Fra : Fred Thiesen

Dato : 17-04-07 10:36

Hej gruppe,

Antag et momspligtig objekt - lad os sige en forening (som ellers ikke er
skattepligtig) som f.ex. trykker
og sælger nogle bøger - giver bort et større antal af disse. Vil Told &
Skat så have inbetalt den moms som skulle være betalt hvis bøgerne var solgt
til almindelig pris, eller kan foreningen momsfrit give bort ellers
momspligtige varer? (altså hvor ingående moms er fratrukket i din helhed)
Det rigtige er selvfølgelig at spørge Told & Skat, men jeg vil lige gerne
høre her først.

mvh

FredT

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-04-07 11:36

Fred Thiesen skrev:
> [...]
> Det rigtige er selvfølgelig at spørge Told & Skat, men jeg vil lige gerne

En forening der ikke er skattepligtig er i sagens natur ikke
momsregistreret. Ingen momsregistrering --> ingen moms. Ergo, nej.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-04-07 11:53

"Fred Thiesen" <fred-thi@online.no> wrote in message
> [...]
> Skat så have inbetalt den moms som skulle være betalt hvis bøgerne var
> solgt til almindelig pris, eller kan foreningen momsfrit give bort ellers

Hvis det på leveringstidspunktet er aftalt at varen er gratis, så skal der
ikke betales moms.

Hvis der derimod er tale om at kunden ikke kan betale og I så aftaler, at de
får den gratis, så skal der betales moms.

Jeg har gået ud fra, at I normalt lægger moms på disse bøger ifm. salg.

hilsen
Uffe

Fra : Fred Thiesen

Dato : 17-04-07 14:18

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i melding news:4624a723$0$2095>

> Hvis det på leveringstidspunktet er aftalt at varen er gratis, så skal der
> ikke betales moms.

Flot!

> [...]

Flot!

> Jeg har gået ud fra, at I normalt lægger moms på disse bøger ifm. salg.

Det gør vi.

Tak for svar.

FredT