'Skifte' til Fullrate - Men beholde Tele2 ~
Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 17-04-07 07:41

Halløj.

Jeg ser ingen fremtid i at blive hos Tele2, når det primært er upload
hastigheden jeg bruger. Derfor er jeg interesseret i at skifte til FR
10/2. Fullrate siger, at jeg bor 400m fra deres central, så det skal
nok blive godt. Det bedste Tele2 kunne tilbyde var 8/0,75 eller lign.
Jeg er nemlig ikke på deres net, men på TDC's.

Men FR har ingen Newsserver, ingen mailserver, og jeg hører/ser ofte
kommentarer om, at de kan have høje ping tider og andet skidt.
Og derudover hader jeg at stå uden forbindelse ved komplet nedbrud.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at have BÅDE FR og Tele2 adsl.
Jeg forestiller mig så at nedgradere min Tele2 linie til en noget
billigere forbindelse, og kun bruge den til mail, news og nødstilfælde.

Hvordan fungerer det?
Skal der et ekstra kobberpar til for at sådan en løsning er mulig?

Det vil være TDC der står for "flytningen", men de siger at jeg
ikke behøver et teknikerbesøg. Kan det være sandt?
Betyder det evt. at lejligheden ER udstyret med et ekstra kobberpar?
(Der er 2 telefonstik i 2 forskellige værelser, hvis det siger noget.)

Det er vel ikke noget med at jeg skal sætte modemet til et andet stik
i lejligheden for at bruge den anden forbindelse?

Hvordan vurderer I sandsynligheden for at den anden forbindelse ryger
med ned, hvis der er nedbrud på den første? Vil det ikke kun ske hvis
der er nedbrud mellem min lejlighed og min central? (Har jeg aldrig
oplevet eller hørt om).

P.S. Jeg er ikke interesseret i at høre fra folk, at der er en dum
løsning, at Jeg skal sørge for at lukke min Tele2 linie samtidig
(jeg har skiftet udbyder før, jeg er ikke nybegynder, det er bare
første gang jeg gerne vil beholde den nuværende linie, samtidig
med en ny linie fra en anden udbyder), at CyberCity er bedre, eller
tilsvarende kommentarer, der ikke holder sig til mit spørgsmål.
Den slags har jeg hørt på i en anden gruppe. Undskyld opstødet.

/ Ostenfeldtsvej 8c II tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved - Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 17-04-07 09:30

On Tue, 17 Apr 2007 08:40:57 +0200, "Thomas Hejl Pilgaard"
<pilgaard@tele2adsl.dk.dk> wrote:

>Derfor kunne jeg godt tænke mig at have BÅDE FR og Tele2 adsl.
[...]
>Hvordan fungerer det?
>Skal der et ekstra kobberpar til for at sådan en løsning er mulig?

Ja.

>Det vil være TDC der står for "flytningen", men de siger at jeg
>ikke behøver et teknikerbesøg. Kan det være sandt?

Du skal starte med at holde op med at kalde det en flytning. Da du
gerne vil beholde din linje hos Tele2 er det ikke en flytning. Du
risikerer bare at forvirre kundeservice.
Du skal forklare Fullrate at du skal have en NY linje ved siden af din
eksisterende.
TDC skal ud for at sætte et nyt stik op i den forbindelse.

> [...]
>med ned, hvis der er nedbrud på den første? Vil det ikke kun ske hvis
>der er nedbrud mellem min lejlighed og min central? (Har jeg aldrig

Den er høj. Hvis du nogensinde har oplevet et problem, som kun
påvirkede dig og som der kom en TDC-tekniker for at fikse, så har det
været et problem mellem dig og centralen.

Hvis der er nogen der er så uheldig at grave et kabel over, eller hvis
en TDC-tekniker får flyttet noget forkert på centralen, så vil det
formentlig påvirke begge dine ADSL-linjer.

/Jarlskov

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 17-04-07 10:21

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> wrote in message

> [...]
> risikerer bare at forvirre kundeservice.
> Du skal forklare Fullrate at du skal have en NY linje ved siden af din

Det har jeg selvfølgelig også tydeliggjort overfor den person jeg
talte med, men det er jo ikke muligt at 'vælge' når man bestiller
ordren på deres hjemmeside...

> TDC skal ud for at sætte et nyt stik op i den forbindelse.

Også selvom TDC har meddelt at det ikke vil komme til at ske?
Også selvom jeg allerede har 2 stik i lejligheden?
- De sidder måske begge på det samme kobberpar?

> Den er høj. Hvis du nogensinde har oplevet et problem, som kun
> påvirkede dig og som der kom en TDC-tekniker for at fikse, så har det
> været et problem mellem dig og centralen.

Det har jeg så aldrig oplevet. Til gengæld har der nærmest hver anden
måned været et nedbrud som skyldtes et aller andet, der så påvirkede
et helt område.

> Hvis der er nogen der er så uheldig at grave et kabel over, eller hvis
> en TDC-tekniker får flyttet noget forkert på centralen, så vil det
> formentlig påvirke begge dine ADSL-linjer.

Jovist.

Tak for svarene.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-04-07 11:59

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> Også selvom jeg allerede har 2 stik i lejligheden?
> - De sidder måske begge på det samme kobberpar?

Er der ledning mellem de to stik? Hvis der er, er det samme par.

--
Bertel

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 17-04-07 14:56

> Er der ledning mellem de to stik? Hvis der er, er det samme par.

Det kan du ikke være sikker på før du åbner selve tlf stikker. og tjekker om
de samme ledninger bliver brugt i tlf kablet.

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Martin Schultz

Dato : 17-04-07 18:13

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev 2007-04-17:

> Er der ledning mellem de to stik? Hvis der er, er det samme par.

Det kan du ikke regne med. Jeg har boet et sted hvor der var en ledning
i mellem stikkene men 2 par.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-04-07 16:57

> Også selvom TDC har meddelt at det ikke vil komme til at ske?

TDC undersøger ikke længere, om der er sandsynlighed for, at linjen ikke
virker uden teknikerbesøg. Bestiller udbyderen en Gør Det Selv (hvilket
Fullrate altid gør,) får de en Gør Det Selv.

Virker forbindelsen så ikke på installationsdagen, løses det ved at
bestille en fallback tekniker. Du kan også kontakte kundeservice, når du
modtager en installationsdato, og forklare at du VIL have en tekniker
ud. Så risikerer du bare at få en tekniker ud, som vender på en 25 øre
uden at lave noget - og dermed spilde 699 kr. og være kaldt hjem fra
arbejde uden grund.

> Også selvom jeg allerede har 2 stik i lejligheden?
> - De sidder måske begge på det samme kobberpar?

Det kan de sagtens gøre.
Sæt en telefon i stikket mens din router er forbundet til Tele2. Sidder
begge stik på samme kobberpar, vil du enten få klartone eller støj
(afhængig af, om en TDC tekniker har installeret KAP stik eller ej.)

Får du klartone eller støj, skal du sikkert have besøg af en tekniker
for at få Fullrate forbindelsen til at virke. Gør du ikke, har etablerer
TDC forhåbentlig Fullrate forbindelsen på det kobberpar, som går til dit
andet stik (men der er ingen garantier.)

MAO: Vil du være sikker på, at forbindelsen virker fra dag ét, skal du
få kundeservice til at bestille en tekniker med det samme - med den
risiko, at du spilder nogle penge og noget tid.

--
Mvh. Jesper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-04-07 20:05

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.invalid> wrote in message

> [...]
> begge stik på samme kobberpar, vil du enten få klartone eller støj
> (afhængig af, om en TDC tekniker har installeret KAP stik eller ej.)

Det er nok mere sikkert, at sætte tele2 modemmet i begge stik, og se om
modemmet kommer online fra begge stik.
Sansynligt er det samme linie som ofte.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-04-07 21:00

> Det er nok mere sikkert, at sætte tele2 modemmet i begge stik, og se om
> modemmet kommer online fra begge stik.
> Sansynligt er det samme linie som ofte.

Oftest ja. Men det ses tit, at modem/router ikke kan få forbindelse til
centraludstyret, hvis det sættes til et andet stik end
monopolskillepunktet (f.eks. pga. et dårligt kabel mellem monopolsk. og
det andet stik.)

--
Mvh. Jesper

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 18-04-07 06:12

> [...]
> centraludstyret, hvis det sættes til et andet stik end
> monopolskillepunktet (f.eks. pga. et dårligt kabel mellem monopolsk. og

Mange tak for svarene til alle, det var lige hvad jeg havde brug for at få
at vide.

Fra : Leif Neland

Dato : 20-04-07 18:59

Thomas Hejl Pilgaard wrote:
> [...]
> med ned, hvis der er nedbrud på den første? Vil det ikke kun ske hvis
> der er nedbrud mellem min lejlighed og min central? (Har jeg aldrig

Det kan lade sig gøre at få lagt flere kabler, der går forskellige veje,
bruges, når man ønsker større sikkerhed imod kabelfejl (overgravning).

Men da det oftest betyder at der skal nedlægges kabler, der ikke "går den
naturlige vej", koster det dyrt.

Det bruger man kun hvis det er meget vigtigt...

Leif

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 21-04-07 00:41

Thomas Hejl Pilgaard skrev
> Hvordan vurderer I sandsynligheden for at den anden forbindelse ryger
> med ned, hvis der er nedbrud på den første?

Ret lille. Når du har to forbindelser på hver sit kobberpar, fungerer de
lige så uafhængigt af hinanden, som hvis den ene var naboens. Så de vil kun
gå ned samtidigt, hvis der er tale om noget, som også trækker dine naboers
forbindelser med ned (uanset udbyder) - og det sker jo ikke ret tit.

Jeg har ADSL og telefon på hver sit kobberpar, og de er aldrig røget ned
samtidigt.

Mvh. Ulrik.

Fra : KentBM

Dato : 21-04-07 19:48

Thomas Hejl Pilgaard skrev:
> [...]
> kommentarer om, at de kan have høje ping tider og andet skidt.
> Og derudover hader jeg at stå uden forbindelse ved komplet nedbrud.

Jeg bruger news.sunsite.dk til nyhedsgrupper og har min epost hos
aim.com. Så jeg har ikke det stor problem med den manglende service.

Der har været få problemer, men ingen som gør, at jeg ville betale
X-antal kr. ekstra for endnu en forbindelse.

Det størst problem kom i starten, hvor jeg var uden internet-forbindelse
i en uge på grund af en fejl hos TDC.

--

Kent