UniVerse database
Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 14:54

Hej,

er relationelle databaser det eneste der diskuteres her ?

eller skulle der være et par andre sjæle derude som ligesom mig har brugt år
på at programmere i den post relationelle 3D database UniVerse fra IBM

mvh.

Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-07 18:25

"paternus" <--removed--> writes:

> eller skulle der være et par andre sjæle derude som ligesom mig har brugt år
> på at programmere i den post relationelle 3D database UniVerse fra IBM

Hvis du har erfaringer at dele med dem der ikke har, vil jeg da gerne
høre en teknisk vurdering af hvorfor det lige er smart at bruge sår'n
en.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-07 07:18

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du har erfaringer at dele med dem der ikke har, vil jeg da gerne
> høre en teknisk vurdering af hvorfor det lige er smart at bruge sår'n
> en.

Tjaeh...

nu har jeg jo bare været programmør, så ligefrem en teknisk vurdering...

UniVerse adskiller sig fra databaser som ORACLE o.l, ved bl.a kun at have 2
datatyper : numerisk, tekst, og der er fri konvertering mellem dem

eks. feltet TXT indeholder følgende streng : 'JENS123OLE123'

nu kan man så lægge to tal sammen SUM = TXT[4,3] + TXT[11,3] = 246

Derudover udmærker databasen sig ved at kunne have hele tabeller liggende i
et felt, dvs. at en faktura har felterne til beskrivelse af fakturaen og et
felt der indeholder fakturalinierne
Betydningen af de embeddede tabeller i felter gør at databasen er ekstrem
effektiv når man kender nøglen til data, f.eks i en a-kasse hvor alle
informationer er relateret til et cpr-nummer, til gengæld er den lidt bøvlet
hvis nøglen først skal udsøges.

Jeg mener at den måde nøglerne bruges på kaldes for inverterede lister, eks.
hvis du har 200 records på et cprnummer så læser man først recorden med
cprnummeret og heri ligger der så en tabel med de 200 nøgler man skal bruge.

En anden fordel er den totale frihed, når man designer sit layout, man kan
have flere typer records i samme tabel, man kan have et ubegrænset antal
dictionaries til at beskrive indholdet af sine data, denne fordel kommer så
osse med et faremoment, da der er total frihed er der osse frihed til at
lave kaos , integritet er noget programmøren laver - ikke database.

Dette er selvfølgelig ikke en udtømmende beskrivelse

mvh.

Claus

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-04-07 21:01

paternus skrev:
> [...]
> osse med et faremoment, da der er total frihed er der osse frihed til at
> lave kaos , integritet er noget programmøren laver - ikke database.

Det lyder som en databasetype der kræver jernhård disciplin. Antallet af
disciplinerede udviklere, jeg har mødt i min karriere, kan tælles på en
hånd.

Mvh. Michael.
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.