2 X adsl -igen
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 03-04-07 20:15

Hej!

Jeg har tidligere skrevet ang. 2 x dsl linier i samme bolig.
Så langt så godt, har netop fået lagt tdc pro ind, sammen med min CC linie.
Problemet er, at hvis begge modem er tændt -TDC's speedstream og CC's
Zyxel, så falder downstream i Zyxel til 3,5Mbit -og burde være 6.
Slukker jeg Speedstreamen er der ingen problemer for Zyxel'en. Jeg kan
dog se at den falder ud med det samme jeg tænder speedstreamen. Dsl og
Internet lamperne slukker i Zyxel'en, og den henter igen info -og lander
på ca 3,5 Mbit.
Jeg har ifølge tdc fået:
ean xxxxxxx
Oprettelse af 1 nettermineringsstikkontakt 200,00
- 1 tdc basislinje 950,00 120,00
- 1 bredbånd/adsl godt-i-gang 695,00
- 1 tdc bredbånd prof.m. dhcp 6144/768

For god ordenskyld, skal det nævnes at jeg ikke har nogen fastnet telefon.
Jeg havde så regnet med 2 seperate linier, som jeg kunne bruge for fuld
skrue.
Det skal lige siges at jeg bor ganske tæt på centralen 1-2Km max, og
jeg har tidligere fået målt linien til ganske god -"den kan nemt trække
20Mbit" /quote tdc tekniker.
Jeg har lavet et par målinger på Zyxel:

Med speedstream

noise margin upstream: 15 db
output power downstream: 18 db
attenuation upstream: 28 db

Uden speedstream
noise margin upstream: 16 db
output power downstream: 19 db
attenuation upstream: 28 db
Men jeg synes ikke det ser specielt kritisk ud?

Tdc's support vil ikke umiddelbart gøre noget -deres linie kører jo også
perfekt. Jeg har ikke kunne få noget klart svar ud af CC, deres
supportere er desværre ikke til ret meget mere nytte end "hvor langt er
dit kabel, hvilket OS bruger du..." osv
Jeg har dog tænkt mig at kontakte dem igen, men er der nogen der har
nogle gode råd til hvad problemet evt kan være, og hvordan man kan rette
det?

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk || blog: http://cent.dk

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 03-04-07 20:19

Bjarke Ravn-Jonsen skrev:

> Jeg har ifølge tdc fået:
> ean xxxxxxx
> Oprettelse af 1 nettermineringsstikkontakt 200,00
> [...]
De skriver iøvrigt også:
"Din ordre omfatter yderligere
Oprettelse af 1 kan tidligst etableres - fra d. 28.03.2007
- 1 bærelinie
- 1 multi-stik (rj11/mb)
- 1 internet kundenummer: - XXXXXXX
- 1 tdc ubr kanal
- 1 uni vpi/vci 0/101
- 1 fast ip adresse dhcp
Registrering af 1 tdc service hverdag 8-16 xdsl: - fra d. 10.03.2007"

Iøvrigt sjovt at TDC kører VCI=101 når CC kører 35, men det har måske
noget at gøre med hver deres udstyr på centralen..

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 07-04-07 08:38

On Tue, 03 Apr 2007 21:15:23 +0200, Bjarke Ravn-Jonsen
<nej@mandril.invalid> wrote:

>Problemet er, at hvis begge modem er tændt -TDC's speedstream og CC's
>Zyxel, så falder downstream i Zyxel til 3,5Mbit -og burde være 6.
[...]
>noise margin upstream: 15 db

Du siger at det er downstream der er problemet, så du vil sikkert
kunne se problemet på noise margin downstream.

>Jeg har dog tænkt mig at kontakte dem igen, men er der nogen der har
>nogle gode råd til hvad problemet evt kan være, og hvordan man kan rette
>det?

Står de to routere tæt på hinanden? Sidder de to stik tæt på hinanden?
Prøv at få så meget afstand mellem dem som muligt. Sørg for at alle
kabler du benytter er parsnoede.

Muligvis er der bare ikke noget at gøre.

Så er svaret at tænde for din TDC-router og ringe til Cybercity og
sige: "Det kører langsomt, lav det". Så vil du muligvis blive nødt til
at nøjes med den lavere hastighed.

/Jarlskov

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 07-04-07 10:34

Lasse Jarlskov skrev:

> Står de to routere tæt på hinanden? Sidder de to stik tæt på hinanden?
> Prøv at få så meget afstand mellem dem som muligt. Sørg for at alle
> kabler du benytter er parsnoede.

CC routeren sad i et "org" stik i væggen og står ca 1 meter derfra i et
skab. TDC teknikeren har fra det stik, trukket ca 10 cm ledning til et
helt nyt stik som er 2-delt med en 3-benet indgang og en rj11 i bunden.
Jeg har selv overvejet om det virkeligt var smart at lave dem ved siden
af hinanden, men det mente TDC manden dengang.
Speedstream modem sidder helt ved siden af de 2 væg stik, samt det
skille filter TDC også har sat op.

> Muligvis er der bare ikke noget at gøre.
>
> Så er svaret at tænde for din TDC-router og ringe til Cybercity og
> sige: "Det kører langsomt, lav det". Så vil du muligvis blive nødt til
> at nøjes med den lavere hastighed.

Det gjorde jeg, og resultatet er at der kommer endnu en tdc tekniker ud
på "Cybercitys regning". Denne gang lader jeg ham ikke stikke af, før
der er testet og målt på det hele:)

> /Jarlskov

/Bjarke