Dokumentation til HITACHI Tablet Digitizer~
Fra : Jan Schoubo

Dato : 03-04-07 14:33

Hej,

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en brugt, men pæn,
HITACHI Tablet Digitizer HDG-1217D, mus og det hele.

MEN ingen manual, og jeg har ikke kunnet finde nogen på nettet heller.

Er der nogen der ligger inde med en manual som jeg kunne låne eller evt. få
nogle scannede sider fra?

Særligt har jeg brug for dokumentation af de otte DIP-switche og -
selvom jeg har fundet ud af en del ved eksperimenter - dataformatet.
Også wiring af RS-232 vil være en hjælp - XON/XOFF virker tilsyneladende
ikke (ssv. afh. af DIP-switchene?).

Enhver hjælp vil blive meget værdsat, på forhånd tak!

- Jan

Fra : P.C.

Dato : 04-04-07 10:10

> Enhver hjælp vil blive meget værdsat, på forhånd tak!
>
> - Jan

Med en rs-232 må du nok regne med de sædvanige twisted pairs ,ellers
er det vigtigste at finde switchen for 7/8 bit og paritet . men det er
jo standard hvordan switches er sat og du kan helt sikkert google
nogle gamle switch tegninger til noget tilsvarende hvad com porten er
sat til . Men hvordan er det --- når du ikke bruger system musen så
skal du vel også ind i opsætningen og vælge en tilsvarende
digitizer ?

Fra : Jan Schoubo

Dato : 04-04-07 11:38

"P.C." <per.corell@privat.dk> wrote in news:1175677774.607723.125530
@y66g2000hsf.googlegroups.com:

> [...]
> sat til . Men hvordan er det --- når du ikke bruger system musen så
> skal du vel også ind i opsætningen og vælge en tilsvarende

Tak, Per, for svaret.

Jeg er lidt længere end som så. Jeg har den til at virke med switchen
sat som da jeg fik den - kun transmission når man trykker på en af
knapperne.
Dataformatet i den situation er 5 binære bytes - første byte bl.a. error
status og knap nr, de fire øvrige er x og y i 7 bit hver, MSB sidst.
So far so good.

Eneste dokumentation jeg har kunne finde er en anbefaling fra
www.vtablet.com at sætte switchene på en anden måde. Denne medfører
kontinuerlig transmission, 6 binære bytes. Formatet her kan jeg nok også
knække, hvis ikke det var fordi den "løber" min COM-port over ende - det
sker ikke i den første indstilling, selvom jeg holder en knap nede, så
jeg slutter at første indstilling bruger XON/XOFF, mens anden ikke
gør...

Så derfor ville en egentlig dokumentation af switchen være fint.
De eneste jeg har kunnet finde for Hitachi er nyere modeller, med 2
eller 3 x 8 switche (min har kun 1 x 8) og derfor tror jeg ikke deres
positioner siger ret meget.

En dokumenteret driver ville også hjælpe - jeg skriver min egen, men
dok. kunne måske nævne switchene ved navn... Men Hitachi's support side
henviser til en sælger hvis man vælger den pågældende model (som sikkert
også er forældet

Anyway, tak for inputtet, der er nok ingen vej udenom det hårde slid med
at teste switchenes muligheder - der er jo også kun 256 forskellige

- Jan

Fra : P.C.

Dato : 04-04-07 21:16

Jeg forstår udmærket at du vil bruge tiden på det --- jeg har en
stenalder pen plotter stående en ædel Calcomb dobbelt A0 og med jævne
mellemrum har jeg måttet kæmpe med hvilke kabler, hvilken af tre com
indgange , Xon/xoff hardware handshake osv osv. og hver gang er det
selvfølgelig kommet til at fungere , bortset fra sidste gang hvor jeg
måtte konstatere, at computere simpelthen er blevet for hurtige og at
den mindste fejl i den begrænsede Ram får hele opstillingen til at
bare fryse. Nu er en digitizer jo noget helt andet ,men alligevel skal
der vel krydses to af pindene den der sendes på og den der modtager
kan jo kun det de gør, altså henholdsvis at sende på den ene pind og
modtage på den anden så to der modtager og to der sender sat sammen
duer jo ikke ; men jeg mener at en digitizer der jo grundlæggende er
en stor spole altså pladen ,der påvirkes af et lille fast magnet felt
i musen , kræver meget få kontrol impulser for at fungere. Og
dipswitches er jo generelt ens udført block 1 starter med hastighed og
xon/xoff er altid en bestemt switch på en bestemt switch klods . Men
hvad koster en ny ; ok du skal nok ikke spørge mig hvad en ny dobbelt
A0 koster men digitizere bliver da stadig fremstillet og en 12X12 kan
vist findes til 49 Eur på E-Bay fabriksny.