Optimering af query
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 28-03-07 19:57

Hej Gruppe,

Mit problem er at nedenstående query tager ca. 16-18 minutter at
gennemføre på en quad XEON maskine

Jeg kan som sådan godt forstå at det tager tid, jeg kan bare ikke finde
en måde at optimere det på. Jeg er løbet lidt tør for ideer.

Jeg har prøvet først med GROUP BY, men ud fra hvis samtlige categorier
og prioriter ikke eksisterer den pågældende dato giver det ikke det
korrekte resultat.

TABELLEN datetable:
    date_row
2006-01-01
2007-03-28

TABELLEN REM_Service (ca. 45000 Rows, 20 Categorier, 5 Prioriteter)
består af: CreateDate, ResolvedDate, Category, Priority
2006-01-01 2007-01-02 SomeProgram 0-HIGH
    2007-01-01 NULL anotherProgram 1-MEDIUM
    2007-03-28 .... ......    ......

Ideen er at jeg først danner et cross product(Cartesian map)

som giver (dato X Category X Priority)
og ud fra dette kører en query(subselect) som tæller WORK IN
PROGRESS(WIP) op, set ud fra pr. dag.

SELECT date_row as date_row,
rs_cat.Category as Category,
rs_prio.Priority as Priority,
(SELECT count(*) FROM REM_Service
   WHERE rs_cat.Category=Category                       AND
rs_prio.Priority=Priority                    AND CreateDate<=date_row
    AND (ResolvedDate is null or                       ResolvedDate>=date_row))
FROM DateTable,
(SELECT DISTINCT Category FROM REM_Service) RS_cat,
(SELECT DISTINCT Priority FROM REM_Service) RS_prio

Nogen forslag til forbedring eller hvad jeg skal lede efter?

Prøvede at lægge min query ind som et VIEW i mssql2000 men det vil den
ikke acceptere :-/ ?

Hilsen Mikkel Bundgaard

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 29-03-07 12:29

Mikkel Bundgaard wrote:
> [...]
> (SELECT DISTINCT Priority FROM REM_Service) RS_prio
>
> Nogen forslag til forbedring eller hvad jeg skal lede efter?

Undgå den fjollede subselect.

SELECT date_row as date_row,
rs_cat.Category as Category,
rs_prio.Priority as Priority,
count(*)
WHERE rs_cat.Category=Category AND
rs_prio.Priority=Priority AND CreateDate<=date_row
AND (ResolvedDate is null or ResolvedDate>=date_row))
FROM DateTable
JOIN (SELECT DISTINCT Category FROM REM_Service) RS_cat
JOIN (SELECT DISTINCT Priority FROM REM_Service) RS_prio
JOIN REM_service
ON rs_cat.Category=Category
AND rs_prio.Priority=Priority
AND CreateDate<=date_row
AND (ResolvedDate is null or ResolvedDate>=date_row)
GROUP BY date_row ,
rs_cat.Category ,
rs_prio.Priority

Subselect er nyttige, specielt efter at de med nyere udgaver af SQL kan
bruges i både select- og from-klausulen. Men de misbruges alt for ofte, hvor
et simplere design med direkte join kunne bruges i stedet.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 29-03-07 20:06

Mikkel Bundgaard skrev:
> [...]
> (SELECT DISTINCT Priority FROM REM_Service) RS_prio
>
> Nogen forslag til forbedring eller hvad jeg skal lede efter?

Disse to:

(SELECT DISTINCT Category FROM REM_Service) RS_cat
(SELECT DISTINCT Priority FROM REM_Service) RS_prio

Tyder på dårligt databasedesign. Der /kan/ være en god grund til at de
er sådan, men det er også meget muligt at du kan vinde en del ved at
normalisere din database ordentligt.

Dernæst kan du undersøge om dine tabeller er indekseret korrekt. Hvis de
ikke er det, kan du få helt simple forespørgsler til nærmest aldrig at
slutte.

Kristian har skrevet lidt om at optimere selve forespørgslen, så det vil
jeg ikke blande mig i.

Mvh. Michael.