Tabe sig med færdig-retter?
Fra : Morten

Dato : 13-03-07 22:47

Hej

Jeg har regnet ud at jeg skal spise ca. 1600 kcal om dagen for at tabe mig
ca. 1 kg om ugen. Mit problem er ofte at jeg ikke tager mig sammen til at
lave "den rigtige" mad, da jeg tit har meget dårlig tid og vælger det
hurtigeste - derfor har jeg prøvet at lave en kur som ikke tager lang tid at
lave, så jeg ved at jeg kan holde den.

Morgenmad: 2 dl havregryn, 3 dl mælk = 315 kcal

Frokost: Forloren hare med kartofler (færdigret) = 350 kcal

Mellemmad: Rugbrød m. makral = 128 kcal

Aften: Boller i karry m. ris (færdigret) = 420 kcal

Sen aften: Rugbrød m. pålæg = 130 kcal

- Drikkevarer: Vand, Light sodavand (0 kcal), Saft (0 kcal)

TOTAL: 1343 kcal. - altså et vægttab på mere end 1 kg pr. uge ...

Er der noget jeg har misforstået?

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-03-07 23:34

Morten skrev den 13-03-2007 22:47:

> Frokost: Forloren hare med kartofler (færdigret) = 350 kcal
>

> Aften: Boller i karry m. ris (færdigret) = 420 kcal

De kalorieangivelser er de pr. pakke eller pr. 100 gram?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Morten

Dato : 14-03-07 01:06

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> De kalorieangivelser er de pr. pakke eller pr. 100 gram?

Pr. pakke/måltid

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-03-07 09:03

Morten skrev den 14-03-2007 01:06:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Pr. pakke/måltid

jamen, så er det vel ikke noget større problem.... måske ud over den
smagsmæssige, men den er som bekendt forskellig.

Jeg har set færdigretter som havde kalorieangivelsen pr. 100 gram, men
hvad hjælper det, at du skal spise 400 gram af den for at blive mæt.
(og så et lige pludselig et helt andet regnskab).

Fra : Morten

Dato : 14-03-07 10:53

> Jeg har set færdigretter som havde kalorieangivelsen pr. 100 gram, men
> hvad hjælper det, at du skal spise 400 gram af den for at blive mæt.
> (og så et lige pludselig et helt andet regnskab).

Altså det har de her også - jeg har jo så bage ganget med 3,5 (350g i hver)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-03-07 10:14

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har regnet ud at jeg skal spise ca. 1600 kcal om dagen for at tabe mig
> ca. 1 kg om ugen.

Du skulle med andre ord spise 2600 kcal om dagen for at holde vægten?

> Mit problem er ofte at jeg ikke tager mig sammen til at lave "den rigtige"
> mad, da jeg tit har meget dårlig tid og vælger det hurtigeste

Du kan sagtens lave hurtig og sund slankemad uden at vælge usund og dyr
færdigmad! Hvis du vil *S*

> - derfor har jeg prøvet at lave en kur som ikke tager lang tid at lave, så
> jeg ved at jeg kan holde den.

Og hvis det er vigtigt for dig, at maden kan laves i en fart, så dur det
selvfølgelig ikke, at det tager lang tid, så hold fast i den plan.

> [...]
> - Drikkevarer: Vand, Light sodavand (0 kcal), Saft (0 kcal)
> TOTAL: 1343 kcal. - altså et vægttab på mere end 1 kg pr. uge ...

Det kommer an på....

Du har sandsynligvis ret i, at du vil kunne tabe cirka et kilo om ugen på
den kur! Skal den kun vare en måneds tid, så klø på. Men suppler med en
vitaminpille.

Men skal kuren vare længe og skal den være sund og velsmagende, så er det
bestemt ikke en god menu, du har skruet sammen.

Den er eksempelvis blottet for grønsager og frugt.
Afhængig af hvad du vælger af færdigretter og pålæg, kan den også være
særdeles fattig på næringsstoffer og fyldt med tilsætningsstoffer.

Tilsætningsstoffer er ikke nødvendigvis i sig selv skadelige - men mange
tilsætningsstoffer i maden er som regel lig med, maden er underlødig fordi
den er lavet af elendige råvarer, hvilket tilsætningsstofferne kompenserer
for.

Mvh. Lisbeth

Fra : Morten

Dato : 14-03-07 10:58

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45f7bcef$0$4162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Du skulle med andre ord spise 2600 kcal om dagen for at holde vægten?

Ja det skulle være det jeg forbrænder om dagen ...

> Du kan sagtens lave hurtig og sund slankemad uden at vælge usund og dyr
> færdigmad! Hvis du vil *S*

Okay - det er bare ikke lykkes mig endnu - alt hvad der er grønt kan kun
opbevares meget kort tid så jeg skal købe ind tit for altid at have det i
huset - det skal skæres ud, vaskes, tilberedes osv... har du da nogen gode
forslag til noget?

> Den er eksempelvis blottet for grønsager og frugt.
> Afhængig af hvad du vælger af færdigretter og pålæg, kan den også være
> særdeles fattig på næringsstoffer og fyldt med tilsætningsstoffer.

Det har du ganske ret i - jeg havde regnet med at supplere den med
vitaminpiller (som du også skriver) og så en wok med en masse grønt - 1-2
gange om ugen.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-03-07 11:02

> [...]
> huset - det skal skæres ud, vaskes, tilberedes osv... har du da nogen gode

Har du ingen fryser er det ikke nær så nemt, som hvis du har fryser!

> Det har du ganske ret i - jeg havde regnet med at supplere den med
> vitaminpiller (som du også skriver) og så en wok med en masse grønt - 1-2
> gange om ugen.

Wok-maden er fin! Det bruger jeg selv meget

Mvh.lisbeth

Fra : Anders

Dato : 14-03-07 13:31

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har regnet ud at jeg skal spise ca. 1600 kcal om dagen for at tabe mig
> ca. 1 kg om ugen.

Umiddelbart så lyder det af meget få kcal.
Hvor høj er du og hvad vejer du?
Dyrker du motion?
Hvis du skal på en kur, hvor du taber 1 kg per uge, så vil det være en
rigtig god ide at dyrke noget styrketræning - ellers kommer du til at miste
meget muskelmasse og så vil du efterfølgende havde sværere ved at holde
vægten.

Ellers vil jeg mene du har styr på princippet omkring energiforbrug og
indtag - så held og lykke med det.

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 14-03-07 22:29

On 13 Mar., 22:47, "Morten" <FJERN_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> [...]
>
> - Drikkevarer: Vand, Light sodavand (0 kcal), Saft (0 kcal)
>
> TOTAL: 1343 kcal. - altså et vægttab på mere end 1 kg pr. uge ...

Hvad med frugt og grøntsager

Du har jo stadig nogle kcalorier tilbage, hvis du tænker på de 1600
kcalorier. Ud over kcalorier bør du også tænke på fordelingen af sundt/
usundt fedt. Man kan sagtens tabe sig og stadig leve udundt og havde
feks for højt kolesteroltal.

Hvor mange kg skal du tave dig? Hvis det er 3-5 kg så skal det da nok
lykkes dig med denne kur og du skal så tænke meget på hvad du spiser
efter de kg er tabt så du ikke vbare tager dem på igen.

Hvis du skal tabe dig flere kg og det ovenstående ikke bare et et
eksempel men det du faktisk vil spise hver dag i lang tid - ja så
kører du helt sikkert surt i det.

Man kan sagtens lave let og hurtig mad uden at købe færdigretter.

Feks kan man sagtens bruge frosne grøntsager. Fesk i et fad med lidt
bouillon, magert kød på toppen + krydderier. 30-45 min i ovnen og et
stykke grogt brød til. Det er billigere og oftest sundere end
færdigretter og maden passer sig selv. I et stort fad er der der til
flere dage.

Chili con carne. Magert oksekød, kidneybønner(fint med bønner på dåse)
hakkede tomater, courgetter i tern, Hvidløg, lidt bouillon, chili osv
hvad man nu måtte ønske Nem og billig mad og det tager ikke længere
tid at lave til 3 dage end at lave til 1 dag.

LN

Fra : Morten

Dato : 15-03-07 13:07

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> lykkes dig med denne kur og du skal så tænke meget på hvad du spiser
> efter de kg er tabt så du ikke vbare tager dem på igen.

8 kg for at nå idealvægten.

> Hvis du skal tabe dig flere kg og det ovenstående ikke bare et et
> eksempel men det du faktisk vil spise hver dag i lang tid - ja så
> kører du helt sikkert surt i det.

Jeg mente bare netop at dette var en kur jeg ikke ville køre sur i, da jeg
selv synes færdigretterne smager ret så godt, og jeg fra dag til anden blot
kan gå hen og vælge hvilken varm ret jeg nu vil ha'...

> [...]
> stykke grogt brød til. Det er billigere og oftest sundere end
> færdigretter og maden passer sig selv. I et stort fad er der der til

Jeg er bare ikke god til frostne grøntsager - de sidste par dage har jeg
prøvet at lave wok, med en såkaldt "wok-blanding" (frostne grøntsager) .. og
der var ingen smag overhovdet, og konsistensen var ikke god. Det var ikke
noget jeg ville kunne spise i længden.

Men dit forslag var da måske ikke dårligt - kunne det f.eks. være:
Frostne grøntsager i bunden
2 dl boulion (grøntsags boulion eller?)
kyllingefillet skåret i strimler hen over, og noget paprika/karry drysset
over
....er det tæt på det du mener? .. det er vel bare vigtigt at der kommer den
rigtige mængde væske i hvis grøntsagerne enten skal være dækket - eller ikke
dækket?

> [...]
> hvad man nu måtte ønske Nem og billig mad og det tager ikke længere
> tid at lave til 3 dage end at lave til 1 dag.

Der er jeg bare halvvejs stået af - det er noget jeg decideret skal købe ind
til, jeg er personligt ikke glad for bønner, og jeg ved ikke engang hvad
"courgetter" er ... det er ikke for at lyde hjælpeløs, jeg ville naturligvis
sagtens kunne lave dette - det er blot fordi jeg ved at det skal være ultra
nemt hvis jeg skal kunne holde det, og så gidder jeg ikke ræse rundt og lede
efter varer på hylderne hele tiden.

/Morten

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-03-07 14:16

Morten skrev den 15-03-2007 13:07:

> Der er jeg bare halvvejs stået af - det er noget jeg decideret skal købe ind
> til, jeg er personligt ikke glad for bønner, og jeg ved ikke engang hvad
> "courgetter" er ...

Også kaldet:
Squash

http://www.diabetes.dk/handicap.asp?id=1143

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 14-03-07 22:35

On 14 Mar., 10:57, "Morten" <FJERN_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> [...]
>
> Det har du ganske ret i - jeg havde regnet med at supplere den med
> vitaminpiller (som du også skriver) og så en wok med en masse grønt - 1-2

Hvis du ud over at tabe dig også gerne vil leve sundt, så er grønt en
til to gange om ugen ikke nok. Frugt og grønt hver dag skal der til.

Wok mad er ellers en glimrende ide.

LN

Fra : Morten

Dato : 15-03-07 12:57

>Hvis du ud over at tabe dig også gerne vil leve sundt, så er grønt en
>til to gange om ugen ikke nok. Frugt og grønt hver dag skal der til.
>Wok mad er ellers en glimrende ide.

Jo, og jeg kan også sagtens spise sådan noget som æbler og gulerødder i
løbet af dagen - problemet er bare at de inden mæthedsfornemmelse giver mig
overhovdet. Jeg kan sidde om aftenen og spise 5-6 gulerødder og 2-3 æbler,
og stadig have lige så meget lyst til en rugbrødsmad/andet som ellers...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-03-07 18:08

> [...]
> mig overhovdet. Jeg kan sidde om aftenen og spise 5-6 gulerødder og 2-3
> æbler, og stadig have lige så meget lyst til en rugbrødsmad/andet som

Æbler spiser jeg aldrig, når jeg skal tabe mig. Jeg bliver hundesulten af
dem. Læste for nylig, at revne æbler er ædedolke-kost - æbler får nemlig
mavesækken til at udvide sig.

Såååå... det er måske ikke spor underligt, hvis du ikke bliver mæt når du
spiser 2-3 æbler.

Mvh. Lisbeth

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 15-03-07 17:54

On 15 Mar., 12:56, "Morten" <FJERN_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
> og stadig have lige så meget lyst til en rugbrødsmad/andet som ellers....

så tror jeg altså heller ikke du bliver mæt af de der færdigretter.Jeg
gør i hver fald ikke.

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 15-03-07 19:49

On 15 Mar., 18:08, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsen_FJ...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> mavesækken til at udvide sig.
>
> Såååå... det er måske ikke spor underligt, hvis du ikke bliver mæt når du

Nej hverken æbler eller gulerødder mætter heller ikke mig

LN

Fra : Michael Holm

Dato : 27-03-07 16:03

Pas på med Light sodavand - da de sødemidler der anvendes i light sodavand
ofte er lige så skadelige for vægten som rigtigt sukker.

/Michael

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-03-07 16:20

Michael Holm skrev den 27-03-2007 17:02:
> Pas på med Light sodavand - da de sødemidler der anvendes i light sodavand
> ofte er lige så skadelige for vægten som rigtigt sukker.

Og det kan du naturligvis dokumentere?

Fra : Michael Holm

Dato : 29-03-07 00:45

Nu er det bestemt ikke fordi at jeg har noget imod Aspartam ( og når nu jeg
skriver Aspartam er det
fordi at det er det produkt der oftest ses i light sodavand). Alle de kritik
punkter som har været fremme
omkring stoffet er stoffet jo blevet frikendt for. Problemet ligger et andet
sted. Nemlig at når stoffet nedbrydes
bliver det jo omdannet til sukker - og nuvel - hvis du er vandt til at
drikke f.eks. 1 L. Coca Cola også drikker
1 L. Coca Cola Light så vil den mængde sukker som kroppen indtager
naturligvis være væssentligt mindre
end det var inden. MEN...og her kommer MEN'et...og derfor årsagen til at
Light sodavand kan være enormt
farligt ... den psykiske effekt..mange tror nemlig at hvis bare de drikker
Light så kan de drikke løs...med det
resultat at de tager på i vægt...og derfor havde det faktisk været bedre om
de havde drukket et glas Coca Cola
som de ved at de skal passe på med også drukket vand for resten og derfor
har jeg altid råbt vagt i gevær når
der snakkes Light sodavand i forbindelse med slankekure

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-03-07 20:22

Michael Holm wrote:
> Pas på med Light sodavand - da de sødemidler der anvendes i light
> sodavand ofte er lige så skadelige for vægten som rigtigt sukker.

En kalorie er en kalorie. Du vrøvler, hvilket kun er forventeligt for en
forhandler af et meget suspekt "slankeprodukt". Prøv du at leve af light
sodavand et par måneder, og hvis du stadig lever, kan du skrive lidt om dine
erfaringer, og hvilken indflydelse det har haft på din vægt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Michael Holm

Dato : 29-03-07 00:45

Damn ... janteloven stortrives i Danmark, hva? Nå men jeg skal da med glæde
uddybe hvad faren ved
sødemidler som f.eks. Aspartam som bruges i sodavand er, også iøvrigt
besvare din anden påstand.

1). Nu er det bestemt ikke fordi at jeg har noget imod Aspartam ( og når nu
[...]

2). Det slankeprodukt som jeg dels forhandler og dels er igang med at tabe
mig med er nu ikke suspekt. Det er helt
reelt. Det ville du også have vidst hvis du havde været nysgerrig og stillet
spørgsmål frem for at angribe :)

/Michael
"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:46096ee6$0$48956$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-03-07 07:06

"Michael Holm" <michael654321@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det ville du også have vidst hvis du havde været nysgerrig og stillet
> spørgsmål frem for at angribe :)

Du har helt ret i, at det er en rigtig god idé at stille spørgsmål i stedet
for at angribe. Jeg vil derfor tage din opfordring på.

Har du opdaget, at det herinde er udbredt, at man i sine indlæg gør
opmærksom på, hvis indlæg man svarer på? I toppen af dette indlæg kan enhver
eksempelvis se, at jeg svarer på et af DINE indlæg. Klikker du på linket
efter skrev i en meddelelse dukker dit indlæg op.

Er Usenet/Nyhedsgrupperne nye for dig? Når man begynder at bruge dem, er det
helt almindeligt, at man lige skal hitte ud af, hvad man må og ikke må,
hvordan man gør og ikke gør. Det kaldes "at stikke fingeren i jorden" *S*

Har jeg ret i min fornemmelse af, at du ikke ved, hvordan man forventes at
gøre herinde? kender du eksempelvis denne:

Og her er en side med alle de spørgsmål du selv med stor fordel kan
stille.... i det omfang du ikke gør det, vil du løbende få hjælpende svar
fra folk, der kender reglerne - og mange af de nye bryder sig ikke om det og
reagerer ofte med kritik, vrissenhed og vrede. Nogle finder ud af det og
bliver. Andre bliver mukne og forsvinder.

Læser du følgende øger du sandsynligheden for at opleve, at du er i godt
selskab herinde: http://usenet.dk/ord/lokal.html#oss

Velkommen til Usenet! Vi plejer at være ganske flinke til at hjælpe, hvis
folk stiller spørgsmål!

Mvh. Lisbeth