ÆØÅ problem ved brug med php/apache.
Fra : Simon [2610]

Dato : 18-03-07 17:49

Hej,

Jeg sidder med et lille projekt og har i den forbindelse installeret php,
apache og mysql.
Jeg har nogle tabeller med varchars som type, men når jeg inputter ÆØÅ som
tekst i disse,
kommer der bare firkanter ud af side visninger i php istedet for disse
bogstaver ?

Jeg har i toppen af min php side mellem head tagsne(og æøå vises da også som
det skal hvis jeg bare skriver 'print "æøå";') :

Når jeg bruger prompten der følger med mysql (bruger windows hvis det ændrer
noget) kommer æøå ud som det skal, men
ved dump af databasen med kommandoen:

"mysqldump -h localhost -u root -p database > out.sql"

Er der når jeg kigger i dump filen < istedet for f.eks. ø, jeg ved ikke om
det blir oversat tilbage igen ved import, men det virker lidt sært... hvad
gør jeg galt ?

Tabellen er oprettet med:

CREATE TABLE PublicEvents(ID INT AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY,
Title VARCHAR(100) NOT NULL,
SubTitle VARCHAR(100));

Min mysql er 5.0.27.

Jeg håber i ved hvad jeg gør galt her :)
Tak
Mvh.Simon

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-07 18:27

"Simon [2610]" <devnull@linux.org> writes:

> Jeg har nogle tabeller med varchars som type, men når jeg inputter ÆØÅ som
> tekst i disse,

Hvilke værdier har disse firkanter?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Simon [2610]

Dato : 19-03-07 06:53

> Hvilke værdier har disse firkanter?

oprindeligt var de ø'er (lille ø), hvis det er det du mener ? men både æ og
å får også firkanter. Skal man sætte et sted i mysql hvilket tegnset den
skal benytte eller noget ?

mvh.Simon

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-07 08:21

> [...]

> å får også firkanter. Skal man sætte et sted i mysql hvilket tegnset den

Hvilken værdi har de når du får dem i hånden i dit PHP-program?

Hvilken værdi har de i databasen?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Simon [2610]

Dato : 20-03-07 10:24

> Hvilken værdi har de når du får dem i hånden i dit PHP-program?
> Hvilken værdi har de i databasen?

med følgende php kode, hvor $txt er output fra db:

for($z=0; $z < strlen($txt); $z++)
{
$char = $txt{$z};
echo "$char = " . ord($char) ."|";
}

får jeg:
‘ = 145|› = 155|† = 134|’ = 146| = 157| = 143|

i databasen står der "æøåÆØÅ".

Tak
Mvh.Simon

Fra : Simon [2610]

Dato : 20-03-07 10:55

{snip}
> får jeg:
> ' = 145|> = 155|? = 134|' = 146| = 157| = 143|
>
> i databasen står der "æøåÆØÅ".

jeg prøvede lige at lave en php side der ikke laver andet end det db opslag
(den anden kører som en del af noget ajax værk, og tænkte der måske lå nogle
problemer gemt der også?).

så blir outputtet nedenstående, altså de samme værdier, men de vises lidt
anderledes.. ?

' = 145|> = 155|? = 134|' = 146| = 157| = 143|

Mvh.SImon

Fra : Simon [2610]

Dato : 20-03-07 10:37

hvis jeg skriver status når jeg er forbundet til databasen får jeg følgende,
ved ikke om det hjælper... men der står noget om latin1 som char set, og det
burde da være ok ikke ?

Connection id: 203
Current database: ilarp
Current user: <fjernet>
SSL: Not in use
Using delimiter: ;
Server version: 5.0.27-community-nt
Protocol version: 10
Connection: localhost via TCP/IP
Insert id: 4
Server characterset: latin1
Db characterset: latin1
Client characterset: latin1
Conn. characterset: latin1
TCP port: 3306
Uptime: 4 days 7 hours 28 min 10 sec

Fra : Simon [2610]

Dato : 20-03-07 11:40

Jeg har fundet problemet, det var når jeg indtastede mine testdata via mysql
prompten det gik galt, hvis mine data er indsat via en php side så kommer de
også korrekt ud..

Er der nogen der har en ide til et fix af det ? eller må jeg bare til at
bruge de der windows admin tools der findes til mysql istedet for min
højtelskede prompt ?

Tak for tiden
mvh.simon

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-07 12:03

> [...]

> prompten det gik galt, hvis mine data er indsat via en php side så kommer de

Prøv at skrive "chcp 1252" i din kommandoprompt inden du starter mysql
prompten.

--
Thorbjørn Ravn Andersen