Udvælg kun højeste count
Fra : Morten Snedker

Dato : 13-03-07 12:24

Nå for den....jeg kan overhovedet not finde ud af den her:

select MunicipalityID, DHGridID, DHCompanyID, count (*) as Antal
from EnergySUpply
where not DHGridID is null
group by MunicipalityID, DHGridID, DHCompanyID
order by DHGridID, DHCompanyID

1)
kan give mere end én post pr DHCompanyID. Er det tilfældet vil jeg
gerne have returneret den ene post med det højeste Count (Antal).

Dette er det vigtiste punkt, og jeg kan ikke genneskue den. Kan I ?

2)
Er der mere end en post pr DHCompany, men hvor Antal er ens i
posterne, vil jeg gerne have valgt den med højeste MunicipalityID.
How to?

Morten Snedker
http://www.planprojekt.dk | http://www.dbconsult.dk
Privat: http://www.vinthervej2.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-07 14:48

Morten Snedker <morten.snedker@planprojekt.dk> writes:

> kan give mere end én post pr DHCompanyID. Er det tilfældet vil jeg
> gerne have returneret den ene post med det højeste Count (Antal).

Understøtter din database GROUP BY, ORDER BY og MAX()?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Morten Snedker

Dato : 13-03-07 15:08

On 13 Mar 2007 14:47:31 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Understøtter din database GROUP BY, ORDER BY og MAX()?

Ja, MS-SQL 2005. Sidder og roder med lidt Max....

Fra : Michael Zedeler

Dato : 14-03-07 00:11

Morten Snedker skrev:
> [...]
> gerne have returneret den ene post med det højeste Count (Antal).
>
> Dette er det vigtiste punkt, og jeg kan ikke genneskue den. Kan I ?

Så får du brug for at stoppe den i en subselect:

select max(antal), * from (
[...]
)
having max(antal) = antal

> 2)
> Er der mere end en post pr DHCompany, men hvor Antal er ens i
> posterne, vil jeg gerne have valgt den med højeste MunicipalityID.
> How to?

select max(municipalityid) from ...

Du skal nok lige gøre dig nogle overvejelser om det overhovedet er
count(*) du nogen sinde har brug for. Min fornemmelse siger mig at der
ikke er tilfældet.

Mvh. Michael.