Firma - fra ansat til partner
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-03-07 15:59

Hello,
Sagen skal naturligvis først vendes med de respektive eksperter men havde
håbet en kunne kaste lidt lys på hvordan det gøres i grove træk.

Sagen er den jeg er ansat i mindre firma og der er nu blevet mulighed for at
jeg kan blive ligeværdig partner af firmaet.
Men hvordan gøres dette?
Gøres alle firmaets aktiver op i $ og der skal så fra min skyde skydes
halvdelen ind i firmaet eller hvordan gøres dette?
Jeg har hidtil kun været dødelig lønmodtager så dette er den fagre nye
verden for mig :)

/Dennis

Fra : BJ

Dato : 12-03-07 21:53

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:45f56ab3$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
> halvdelen ind i firmaet eller hvordan gøres dette?
> Jeg har hidtil kun været dødelig lønmodtager så dette er den fagre nye

Er firmaet et kapitalselskab (eks. et ApS.)..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-03-07 11:49

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> wrote in message

> Gøres alle firmaets aktiver op i $ og der skal så fra min skyde skydes
> halvdelen ind i firmaet eller hvordan gøres dette?

Principielt ja, så skal I blive enige om værdien af firmaet (f.eks. 100 kr).
Så betaler du den nuværende ejer halvdelen af dette (50 kr) for at komme til
at stå som medejer af det. Det er altså ikke penge, som du skyder ind i
firmaet, men derimod betaler til den nuværende ejer.

Men alternativt kan du også skyde 100 kr ind i firmaet og dermed komme til
at stå som 50% medejer af det. Eller I kan vælge en kombination.

Men det er pokkers vigtigt at I får lavet en skriftlig aftale om firmaet -
en anpartshaveroverenskomst. Regn med at skulle lave det som aps eller I/S
og brug gerne en advokat.

Hilsen
Uffe