Skærme
Fijala 3554
Forskel på pixel antal?
Fra : Peter Jensen

Dato : 11-03-07 19:28

Jeg har ikke megen forstand på fladskærme (til Pc). Hvis en skærm er 19" og
beregnet til en opløsning på 1280 x 1024 ved 60 Hz er det så bare det eller
er der andre ting man skal tage sig i agt for? Er der forskel på
pixelantallet fra mærke til mærke? Jeg har lagt mærke til at nogle skærme
tydeligt viser at en skrå streg som i et A tydeligt er hakket mens andre
ikke gør det. Jeg skal bruge min skærm til Officepakken og ikke til spil.
Vil jeg ha' nogen fordel af at bruge et DVI kort fremfor onboard kortet?

Peter Jensen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 11-03-07 19:43

"Peter Jensen" <fup@snyd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vil jeg ha' nogen fordel af at bruge et DVI kort fremfor onboard kortet?

Må jeg anbefale at du tager og kigger dig lidt omkring på www.flatpanels.dk
der vil du kunne finde svar på de fleste af dine spørgsmål. En 19" tft har
en opløsning på 1280 x 1024 som vises bedst ved 60Hz, hvis der vælges anden
opløsning vil den skrå bjælke vises hakket da billedet så ikke passer på de
pixler der burde lyse.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-03-07 20:03

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> 60Hz, hvis der vælges anden opløsning vil den skrå bjælke vises hakket da
> billedet så ikke passer på de pixler der burde lyse.

Jeg vil prøve at kikke nærmere på www.flatpanels.dk.

Peter Jensen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 11-03-07 19:45

Peter Jensen wrote:
> Jeg har ikke megen forstand på fladskærme (til Pc). Hvis en skærm er 19" og
> beregnet til en opløsning på 1280 x 1024 ved 60 Hz er det så bare det eller
> er der andre ting man skal tage sig i agt for?

Der er masser af andre ting. Farvegengivelse, kontrast, betragtningsvinkel.
Hvis skærmen primært skal bruges til office vil disse ting dog næppe
have den store betydning. Hvis man er mange der kigger samtidig på
skærmen kan betragtningsvinklen blive et problem, da især de mørke
farver på de billegere fladskærme ser meget mystiske ud når ikke man
sidder lige for skærmen.
Men til office-brug, som sagt, næppe det store problem.

> Er der forskel på
> pixelantallet fra mærke til mærke?

Nej, ikke hvis skærmene er 1280x1024.

> ikke gør det. Jeg skal bruge min skærm til Officepakken og ikke til spil.
> Vil jeg ha' nogen fordel af at bruge et DVI kort fremfor onboard kortet?

Jeg tvivler på at du har grund til at købe dvi-grafikkort, men jeg ved
ikke meget om kvaliteten af onboard-grafik.

-Rune

Fra : J

Dato : 11-03-07 19:48

On Sun, 11 Mar 2007 19:28:02 +0100, "Peter Jensen" <fup@snyd.dk>
wrote:

> [...]
>ikke gør det. Jeg skal bruge min skærm til Officepakken og ikke til spil.

Næsten alle 19" skærme er med 1280x1024.
Dem der afviger er widescreen skærmene, og dem skal du vare dig for
med dit onboard grafikkort. Det har sikkert ikke disse moderne
formater i sin driver.

>Vil jeg ha' nogen fordel af at bruge et DVI kort fremfor onboard kortet?

Nej, ikke med opløsningen 1280x1024. Svært at se forskel, - måske er
farven på store flader mere ensartet med DVI.

mvh

John

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-03-07 20:08

"J" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nej, ikke med opløsningen 1280x1024. Svært at se forskel, - måske er
> farven på store flader mere ensartet med DVI.

Skærmen skal bruges til det jeg vil kalde kontorbrug og jeg er den eneste
som skal kikke på den ad gangen. Jeg har vaklet mellem 17" og 19". Jeg synes
at det er tydeligt at se at skrå linier er hakkede på en 19" end på en 17",
men det er vel fordi billedet bredes ud over et større areal og skal bruge
flere pixels?

Peter Jensen

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 11-03-07 20:37

Peter Jensen wrote:

> [...]
> men det er vel fordi billedet bredes ud over et større areal og skal bruge

Normalt er både 17" og 19" med 1280x1024, du skal ned i 15" for at
opleve 1024x768.
Så at du kan se forskel på om skrå linjer er hakkede må skyldes andre
ting, f.eks. at der bliver brugt en anden opløsning end den skærmen er
beregnet til.
Hvis de skrå linjer du taler om er i bogstaver, kan forskellen skyldes
om ClearType er slået til eller ej. Det kan ses i Kontrolpanel -> Skærm
-> Fanebladet Udseende og tryk på knappen Effekter.

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Esben

Dato : 11-03-07 20:56

"J" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, ikke med opløsningen 1280x1024. Svært at se forskel, - måske er
> farven på store flader mere ensartet med DVI.

Det kommer vel an på skærmen og grafikkortet, men for det meste kan man
sagtens se forskel.

--
Esben

Fra : Hans

Dato : 11-03-07 21:35

"Esben" <esben@gruf.land> skrev i en meddelelse
> "J" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer vel an på skærmen og grafikkortet, men for det meste kan man
> [...]
Hvem er man?

Fra : Esben

Dato : 11-03-07 22:25

"Hans" <hans@susaa.xx> skrev i en meddelelse