Skærme
Fijala 3554
Stort skrivebord med to skærme ønskes... h~
Fra : MAL

Dato : 08-03-07 22:52

Hej gruppe!
Jeg er på jagt efter en god løsning, men har lidt svært ved at gennemskue,
hvad jeg skal gå efter. Jeg har en PC med et Radeon X300 128MB grafikkort og
kører i dag udvidet skrivebord på en 15" og 19" skærm. Jeg vil gerne have et
langt større skrivebord, da jeg arbejder en del med grafik, billeder og
layout. Min tanke er at købe to ens skærme i fx 20" med en opløsning på 1600
x 1200 på hver. Men så har Acer en AL2416WAs til 4.649 kr. på edbpriser, og
den kører 1920 x 1200 - to af dem ville dermed give mig endnu større flade
at arbejde på.

Der er flere spørgsmål i det:

1. Vil mit grafikkort kunne trække to skærme i disse opløsninger?
2. Er fx de store Acer-skærme gode nok til seriøst layoutarbejde? Jeg
forlanger ikke nødvendigvis verdens bedste kvalitet til den pris, men
kvaliteten skal naturligvis være i orden.
3. Har jeg overset en løsning, som jeg burde tage med i overvejelserne?

Mit budget ligger på maks. 10.000 kr. inkl. moms for den samlede løsning.
Opdateringshastigheden er ikke uvæsentlig, men jeg arbejder ikke med video.

Er der nogen, der har lidt seriøst input til dette?
MAL

Fra : MAL

Dato : 08-03-07 22:56

Jeg har fundet et par andre skærme, som jeg synes godt om umiddelbart set på
de tekniske data, men er de noget ved?

Samsung SyncMaster 226BW (2.977 kr. stykket)
Acer F-20 (3.999 kr. stykket)

MAL

Fra : Bruno

Dato : 09-03-07 01:02

MAL wrote:
> [...]
> at arbejde på.
>
> Der er flere spørgsmål i det:
>
> 1. Vil mit grafikkort kunne trække to skærme i disse opløsninger?

Højst sandsynligt, men du er nødt til og checke hos producenten.

> 2. Er fx de store Acer-skærme gode nok til seriøst layoutarbejde? Jeg
> forlanger ikke nødvendigvis verdens bedste kvalitet til den pris, men
> kvaliteten skal naturligvis være i orden.

De burde værre ok - det mest problematiske er farverne, så hvis du laver
layout til tryksager og vil være sikker på dine farver skal du nok op i
en anden prisklasse.

> 3. Har jeg overset en løsning, som jeg burde tage med i overvejelserne?

Køb et par brugte CRT skærme af de gode.

Mvh
Bruno

Fra : Rune Zedeler

Dato : 09-03-07 15:32

Jeg vil anbefale dig at købe to forskellige skærme. Du har sandsynligvis
ikke brug for god farvegengivelse på begge skærme, så hvis du køber een
billig skærm, så har du flere penge til den anden.
Selv kan jeg godt lide at have den ene skærm stående på højkant, da man
på den måde kan have mere tekst på den - og f.eks. kan have et helt
A4-ark på skærmen på een gang. Du kan godt have en Widescreen stående på
højkant, men det er måske lidt meget. Jeg ville selv købe en billig
1600x1200 og en kvali 1920x1200.

Jeg har gode erfaringer med Samsungs billige skærme.

-Rune

Fra : MAL

Dato : 11-03-07 16:59

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kvali 1920x1200.
>
> Jeg har gode erfaringer med Samsungs billige skærme.

Nu overvejer jeg at købe 2 stk. ens skærme af forskellige årsager. P.t. er
der to modeller fra Samsung, som er med i opløbet, og jeg vil derfor gerne
høre, om nogen har erfaringer med dem eller kan anbefale den ene frem for
den anden. Det drejer sig om:

SyncMaster 206BW
(http://www.samsung.com/dk/products/monitors/tft21_40/206bw.asp?page=Specifications)

og

SyncMaster 204B
(http://www.samsung.com/dk/products/monitors/tft21_40/204b.asp?page=Specifications)

204'eren har et lidt større areal i pixels, men er den et bedre valg? Den er
også lidt dyrere.

MAL

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 11-03-07 20:08

Jeg vil anbefale dig 204B modellen, da det er en 4:3 skærm, og ikke en 16:9
skærm som den anden. 16:9 er fint til film og spil, men ikke til seriøse
formål, som du skal bruge skærmen til. En 4:3 skærm kan også vendes på
højkant, det kan en 16:9 skærm selvfølgelig også men ikke til noget
fornuftigt formål..

Jeg arbejder med Dtp hver dag, og har haft en 16:9 skærm, som jeg dog solgte
meget hutigt igen.

Om den nævnte skærm er bedre eller dårligere end så mange andre skærme kan
jeg ikek udtale mig om, det er blot formatet, jeg har en mening om.

Du kan selvfølgelig købe skærme med opløsning på 1920x1200, så får du samme
højde som 204B'eren, men lidt ekstra bredde. Eller en 1600x1200 og en med
1920x1200. Hvis du arbejder med DTP og kun har behov for at se én side af
gangen, kan en 19" med 1280x1024 (på højkant) og en 24" med 1920x1200 også
være en mulighed.

VH Thomas