Livvidde ift. vægt
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 25-02-07 22:04

Hej!

Det sidste nye man hører er at ens BMI ikke er vigtigt, men at man skal
gå efter livvidde. Men hvordan finder man ud af hvor man skal ligge?

Jeg er kommet ned under de 90cm (nærmere bestemt 85-87cm, det svinger)
de omtaler for mænd, men det er vel ikke ensbetydende med at jeg er ved
min "idealvægt", eller hvordan? Eller vil enhver centimeter eller kilo
jeg taber nu være kosmetisk snarere end have en helbredsmæssig fordel?
Min BMI er på 24.5 pt, men jeg havde egentlig tænkt at skulle ned på
omkring 22-23, men det er måske lige meget for helbredets skyld?

Jeg er gået lidt i stå med vægttabet, men hvis det ikke er
helbredsmæssig vigtigt har jeg det egentlig ok med min vægt nu. Så skal
den bare holdes!

Håber i kan vejlede mig lidt :)

Stefan.

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-02-07 23:40

Stefan Bruhn skrev den 25-02-2007 22:04:
> [...]
>
> Jeg er gået lidt i stå med vægttabet, men hvis det ikke er
> helbredsmæssig vigtigt har jeg det egentlig ok med min vægt nu. Så skal

Man taler om et supplement til BMI. BMI har den ulempe at bodybuildere
også vil være overvægtige/fede, selvom de ikke har et gram fedt på
kroppen.
Almindelige mennesker kan faktisk fint bruge BMI som måleenhed om vi har
for mange kilo på sidebenene eller ej.

Til hofte/talje-mål kan du starte med at læse her:
http://www.altomkost.dk/madtildig/Livsstil/Maal_dit_BMItal/forside.htm

Du bør være interesseret i forholdet mellem dit hoftemål og dit
taljemål. For mænd skal forholdet mellem hoften og taljen være 0,8

fx: 100 cm om hoften og 120 om taljen giver forholdet 0,83.

Og igen kan hofte/talje-ratio'en heller ikke stå alene, da man sagtens
kan have store hofte og stor talje, hvilket så igen udligner ratio'en.
Hvorfor man så bør bruge BMI som indikator for, hvor galt det står til.

For at få et sundhedsmæssigt "tjek", så syntes jeg, at du bør kigge
forbi din læge og spørge ham til råds.
Det er årligt en god ide lige at få målt fx kolesterol, blodsukker og
blodtryk.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til