Prepared statements, genbrug af parametre
Fra : Leif Neland

Dato : 06-03-07 07:00

I en prepared statement bruger man ? som placement holders.

Men hvad hvis man vil bruge den samme parameter flere steder?

Select felt1,felt2..feltn from tabel where felt_a = ? or felt_b = ?

Kan man ikke undgå at at skulle give den samme værdi to gange, når man
kalder den?

Dette er et teoretisk spørgsmål, så det er ikke for nogen specifik *sql

Leif

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-03-07 09:23

Leif Neland skrev:

> Select felt1,felt2..feltn from tabel where felt_a = ? or
> felt_b = ?
>
> Kan man ikke undgå at at skulle give den samme værdi to gange,
> når man kalder den?

Det tror jeg ikke. Hvis databasen understøtter lagrede procedurer,
kan man i sp'en genbruge en parameter, men direkte på en prepared
statement tror jeg ikke det kan lade sig gøre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 06-03-07 22:36

Leif Neland skrev:
> [...]
>
> Select felt1,felt2..feltn from tabel where felt_a = ? or felt_b = ?
>
> Kan man ikke undgå at at skulle give den samme værdi to gange, når man

Der er nogle databaser hvor man kan bruge en anden syntaks, så det
bliver muligt. I Oracle kan man skrive

SELECT *
FROM employees
WHERE name = :1
OR surname = :1

Så skal man kun binde til parameter nummer 1, som bliver brugt begge
steder. Problemet er at det svjv ikke er med i SQL-standarden og derfor
ikke kan forventes at virke over det hele.

Mvh. Michael.