Fullrate og -faste- IP adresser
Fra : Mads Andersen

Dato : 01-03-07 17:16

Jeg har lige bestilt et antal faste ip adresser hos Fullrate, og
betaler en sum penge for dem hver måned.

Hvad jeg havde forventet var: X antal IP adresser i en mail, samt
Gateway adresse og netmaske. Slut - finale.

Men der er bare lige en hage:
- Fullrate oplyser IKKE om dine faste IP adresser
- Fullrate uddeler KUN 1 IP adresse pr. MAC adresse via DHCP
- Fullrate tager ip adressen igen, hvis der ikke er aktivitet i 4
uger
- Man kan IKKE benytte adressen statisk, hvis den ikke er givet via
DHCP

Nu er problemet jo så lige at diske op med X antal MAC adresser på sit
yderside udstyr, når nu Fullrate's router er en ren bridge med DHCP
(installere X antal routere?)
At sætte udstyret direkte på ydersiden er ikke lige god bordskik.

Så når Fullrate lover "faste IP adresse", skulle de måske have skrevet
"Hey! Kom og køb vores offentlige IP adresser leveret via DHCP på
vores bridgede router!", men så havde ordrene jo nok ikke lige hobet
sig op

Problemet er da også at IP adresserne skifter som vinden blæser - 4
gange bare i de sidste 2 måneder.
Temmelig svært at få sin MX record til at følge med...
For ikke at nævne hjemmesiden.

I mellemtiden kan jeg jo så forsøge at ringe ind spørge dem hvorfor
mine faste IP adresser skifter, hvilket, sidst jeg prøvede, tog 2
gange 30 minutter over 2 dage. Uden at komme igennem.

Jeg tror man på godt dansk kan sige: Der er rum til forbedring. I det
her tilfælde MASSER af rum.

- Mads

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 01-03-07 19:53

"Mads Andersen" <dukan@tronej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gange 30 minutter over 2 dage. Uden at komme igennem.
>
> Jeg tror man på godt dansk kan sige: Der er rum til forbedring. I det

Av forsatan.. De 5 inet IP fra en af grundene jeg har bestilte en 10/2Mbit
ved fullrate.. så jeg vil da _meget_ gerne hør fra andre med fast ip ved
fullrate?
Da jeg skal køre web, mail og DNS på de iper er det meget vigtigt at de ikke
bare skifter som vinden blæser..

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Mikkel U.

Dato : 01-03-07 20:03

Mads Andersen wrote:

> [...]
> "Hey! Kom og køb vores offentlige IP adresser leveret via DHCP på
> vores bridgede router!", men så havde ordrene jo nok ikke lige hobet

Du læste vel http://www.fullrate.dk/support/faq.php#offentlig_ip_adresse
inden du bestilte ?

> Jeg tror man på godt dansk kan sige: Der er rum til forbedring. I det
> her tilfælde MASSER af rum.

Jeg er ret sikker på du har fået det du bestilte. At det så ikke er hvad
du håbede på, er en helt anden sag.

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-03-07 00:32

Mikkel U. wrote:

> Du læste vel
> http://www.fullrate.dk/support/faq.php#offentlig_ip_adresse inden
> du bestilte ?

Skal det læses som dynamiske IP adresser ala TDCs ADSL løsning?

En anden ting: hvad er lease time, hvis man skal skifte computer (eller
netkort) og kun har en offentlig IP adresse?

--
Jesper Lund

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 02-03-07 01:43

On Fri, 2 Mar 2007 00:32:19 +0100, "Jesper Lund"
<usenet@jesperlund.com> wrote:

>hvis man skal skifte computer (eller
>netkort) og kun har en offentlig IP adresse?

Så husker man at sørge for at release sin adresse inden man kobler det
gamle udstyr fra, og så er det intet problem.

/Jarlskov

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-03-07 08:45

> Skal det læses som dynamiske IP adresser ala TDCs ADSL løsning?

Nej, de er faste. "Faste" her som 'noget der er tildelt med DHCP, men
ikke skifter hele tiden', ikke som 'noget der er statisk konfigureret
i udstyret'.

-A

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 02-03-07 22:45

Mads Andersen wrote:
> Problemet er da også at IP adresserne skifter som vinden blæser - 4
> gange bare i de sidste 2 måneder.
> Temmelig svært at få sin MX record til at følge med...
> For ikke at nævne hjemmesiden.

Kan du ikke sætte din MX record til at pege på dit host-navn i stedet?
(Host-navnet skifter ikke.)

Fullrate informerede mig om at min IP ville ændre sig for nogle dage siden
og foreslog det med host-navnet. Jeg har kopieret mailen fra fullrate ind i
slutningen af denne post.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

----Mail fra fullrate-----
Subject: Skift af din IP adresse
---------------------------

Din Fullrate ADSL forbindelse sidder på en central hvor det er nødvendigt
for os at lave nogle ændringer i vores netværksroutning. Selvom vi normalt
kan gøre dette uden ændringer for kunder, så er det i dette tilfælde dog
nødvendigt at kunder på den pågældende central får skiftet deres IP-nummer.
Dette er tilfældet her.

For langt de fleste spiller dette ingen rolle overhovedet - det eneste du
skal gøre er at slukke og tænde din router når opgraderingen er afsluttet d.
27/2-2007 kl. 11. Selve opgraderingen vil ske i intervallet 10-11. Hvis du
derimod har egne servere eller ligende kan du forberede dig ganske enkelt,
således at du bliver mindst muligt påvirket. Hvis du i dag har egen DNS der
peger på dit IP-nummer så ændre dette til at pege på dit host-navn i stedet
da dette ikke skifter henover IP-ændring.

Eksempelvis hvis din IP adresse er 89.150.136.5 kan du i stedet bruge
0403ds1-vby.0.fullrate.dk når du laver DNS.

Spørgsmål og svar:
==================

Q: "Kan i ikke bare fortælle mig mit nye IP-nummer"
A: Desværre er det ikke muligt da din IP-adresse først bliver låst til dig
når du får den første gang. Vi ved således ikke på forhånd hvilken adresse
du vil få tildelt.

Q: "Jamen I har jo lovet et fast IP-nummer?"
A: Ja - og det betyder at dit IP nummer ikke skifter fra dag til dag eller
uge til uge, men dog ikke at det ikke som i dag kan ske at det må skiftes af
netværksmæssige årsager.

Q: "Hvordan finder jeg mit IP-nummer og mit host-navn?"
A: Når du sidder på din Fullrate-forbindelse kan du åbne siden www.myip.dk
via din browser og du vil her kunne se dit IP-nummer og under denne har du
dit host-navn.

Med venlig hilsen,
Fullrate

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 02-03-07 23:18

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> via din browser og du vil her kunne se dit IP-nummer og under denne har du

Så er mere rolig ved at blive kunde ved fullrate.. tak for info

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-07 22:12

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> skrev i en meddelelse
..
..
> [...]
> og foreslog det med host-navnet. Jeg har kopieret mailen fra fullrate ind

..
..
> Eksempelvis hvis din IP adresse er 89.150.136.5 kan du i stedet bruge
> 0403ds1-vby.0.fullrate.dk når du laver DNS.
..
..
Hej, ja sådan en mail fik jeg også fra Fullrate, men da jeg ikke er en ørn
til dns, så forstod jeg ikke helt, hvad de mener.
"Eksempelvis hvis din IP adresser er 89.150...." - hvad så, når min IP
adresse er 89.150.noget andet.?
Og hvor bruger jeg "0403ds1-vby.0.fullrate.dk"? Det er til min MX record.
Det er jo Mailexchange. Hvad har det med dns til min webserver at gøre?
Ja, undskyld min uvidenhed, men jeg er bare en almindelig bruger - og jeg
ville gerne slippe for at ændre min dns-opsætning (i GratisDNS.dk). hver
gang jeg får en ny IP-adresse fra Fullrate. Og det har jeg nu fået 6 gange -
senest i dag, siden jeg startede med Fullrate i slutningen af september
2006.
Hos TDC havde jeg også fast IP-adresse, og der oplevede jeg stort set ingen
skift.

Med venlig hilsen
Klaus Jensen

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 06-03-07 23:05

"Klaus Jensen" <klaus(snabela)kjn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gang jeg får en ny IP-adresse fra Fullrate. Og det har jeg nu fået 6
> gange - senest i dag, siden jeg startede med Fullrate i slutningen af

Man kan ikke bruge revers dns, i ens domæne opsætning ved gratis dns,
hvilket også er noget af en sjusket løsning..

6 gange, det var ikke så lidt.. fik du besked hver gang?

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-03-07 19:18

> Man kan ikke bruge revers dns, i ens domæne opsætning ved gratis dns,
> hvilket også er noget af en sjusket løsning..

Det er ikke reverse DNS.
Alle de IP'er, som tildeles har en A record, som hedder det samme som
PTR recorden.

--
Mvh. Jesper

Fra : Allan

Dato : 07-03-07 20:38

On Tue, 6 Mar 2007 22:05:10 UTC, "Morten Fjendbo" <dxl@(REMOVE)dxlnet.dk> wrote:

> 6 gange, det var ikke så lidt..

Nåå, jeg har da vist indtil videre kun fået en 15-16 forskellige på 3 måneder

>fik du besked hver gang?

Ikke en eneste gang.

Utroligt at man tillader sig at kalde denne tildeling for _faste_ ipadresser,
når man uden videre sletter tildelingerne igen.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-07 00:16

"Morten Fjendbo" <dxl@(REMOVE)dxlnet.dk> skrev i en meddelelse
..
..
> 6 gange, det var ikke så lidt.. fik du besked hver gang?
>
> Mvh Morten Fjendbo

Hej Morten

Nej, jeg fik kun besked den ene gang, hvor vi modtog omtalte mail vedr.
opgraderinger på centralen i forrige uge.
De øvrige IP-adresseændringer er sket i forbindelse med, at min
forbindelse/min router er gået i baglås og skal slukkes/tændes for at komme
til at virke igen.

Med venlig hilsen
Klaus Jensen

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 08-03-07 16:57

> [...]
> De øvrige IP-adresseændringer er sket i forbindelse med, at min
> forbindelse/min router er gået i baglås og skal slukkes/tændes for at

Vil det sige.. at hvis man slukker sin router, så kan man risikere at få en
ny ip? selv om man betaler for en offentlig/fast ip?

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-07 00:56

> Vil det sige.. at hvis man slukker sin router, så kan man risikere at få
> en ny ip? selv om man betaler for en offentlig/fast ip?
>
> Mvh Morten Fjendbo

Nej, det tror jeg nu ikke. Jeg har før haft routeren slukket og tændt igen,
uden at IP-adressen er ændret. Jeg tror - og jeg mener tror - at routeren
"går i baglås", fordi der sker et eller andet på centralen/nettet. Og når
jeg så slukker/tænder routeren, så får forbindelsen en ny adresse. Men det
er ikke noget, jeg ved.
Og så betaler man jo i øvrigt ikke ekstra for en fast IP-adresse hos
Fullrate. Det er noget, man automatisk har (eller skulle have).

Med venlig hilsen
Klaus Jensen