Domains
Fra : Ukendt

Dato : 26-02-07 15:09

Hej.

Hvad vil DOMAINS sige?

Det er en del af Firebird 2.0

Fra : Troels Arvin

Dato : 27-02-07 08:39

On Mon, 26 Feb 2007 15:08:51 +0100, Sørensen wrote:
> Hvad vil DOMAINS sige?

Det er en måde hvorpå man kan oprette navne for specifikke
kolonne-specifikationer. Måske kan det hjælpe at tænke på det som "makroer".

Eksempel: Hvis du i en samling tabeller skal gemme kommunekoder, kan du
definere typen som

CREATE TABLE ... (
...,
kom_num CHAR(3) NOT NULL CHECK (kom_num_check(kom_num)=1),
)

I stedet for at skrive hele smøren md CHAR(3) NOT NULL osv, kan du
definere et DOMAIN kaldet kommunekode, der indeholder CHAR(3) NOT NULL
osv. Derefter vil du i dine tabeller kunne nøjes med at skrive:

CREATE TABLE ...(
...,
kom_num kommunekode,
)

--
Regards,
Troels Arvin <troels@arvin.dk>

Fra : Martin

Dato : 27-02-07 10:18

Troels Arvin wrote:

> [...]
> definere et DOMAIN kaldet kommunekode, der indeholder CHAR(3) NOT NULL
> osv. Derefter vil du i dine tabeller kunne nøjes med at skrive:

Lige et tillægsspørgsmål..
Er der også mulighed for dette i MySQL 5.1 ?

Jeg har selvfølgelig prøvet at google mysql domains - men ja, så kommer
selvfølgelig 1000 sites der tilbyder domæner.

I manualen kunne søgeren ikke finde "domains" så mon det hedder noget
andet i MySQL? - Eller findes det bare ikke

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 27-02-07 11:54

Martin wrote:

> Lige et tillægsspørgsmål..
> Er der også mulighed for dette i MySQL 5.1 ?

Nej.

Mvh

/ Carsten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-02-07 11:05

Martin skrev:

> Lige et tillægsspørgsmål..
> Er der også mulighed for dette i MySQL 5.1 ?

Ikke så vidt jeg kan se.

MaxDB - der vist i en vis grad er i familie med MySQL[1] - understøtter
det, men det findes ikke i MySQL.

> Jeg har selvfølgelig prøvet at google mysql domains - men ja,
> så kommer selvfølgelig 1000 sites der tilbyder domæner.

Prøv i stedet med Mysql+"CREATE DOMAIN"

Noter:
======
[1] <http://en.wikipedia.org/wiki/MaxDB>
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Troels Arvin

Dato : 27-02-07 13:42

On Tue, 27 Feb 2007 10:17:56 +0100, Martin wrote:
> Lige et tillægsspørgsmål..
> Er der også mulighed for dette i MySQL 5.1 ?

Carsten Pedersen har givet dig svaret (og hans udtalelser mht. MySQL kan
du generelt betragte som autoritative).

Jeg vil blot nævne, at DOMAIN-understøttelse (feature F251) er blandt de
valgfri features i SQL-standarden.