Lige et spørgsmål om journaler
Fra : Hængedyret :0)

Dato : 01-07-01 11:21

Hejsa

Nu er der jo flere i denne gruppe - så vidt jeg har fået med - som arbejder
inden for psyk. område, hvorfor jeg håber at der er nogen som kan give mig
et svar.

Hvordan er reglerne for aktindsigt, når journalen er hos en psykolog op på
et børn- og ungdomspsyk.hospital?

MVH
Hanne

Fra : Alice Sørensen

Dato : 01-07-01 21:31

Selv om jeg ikke har mit job indenfor psykiatri området, så vovet jeg alligevel pelsen. For det første så er det vigtig at vide hvis journal det handler om - din egen?
Men kan da henvise til forvaltningsloven - se http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19911100614-REGL

Alice

http://sorthvid.subnet.dk/

Hængedyret :0) <lysbarn@hotmail.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:3b3ef8a0$1@server.kollegie6400.dk...

Fra : Hængedyret :0)

Dato : 02-07-01 20:12

Hej Alice

Ja, det handler om min egen journal

Hilsen
Hanne

Fra : Henrik Hegnet Toubor~

Dato : 02-07-01 20:24

Du har altid ret til "egenacces", dvs. til at se stort set alle
oplysninger om dig selv.
Henrik

Fra : Hængedyret :0)

Dato : 02-07-01 20:41

Hej Henrik

> Du har altid ret til "egenacces", dvs. til at se stort set alle
> oplysninger om dig selv.

Har jeg også ret til en kopi?-når det gælder en (psyk. ) indlæggelse tilbage
i 91, hvor jeg altså var under 18?

Hilsen
Hanne

Fra : Henrik Hegnet Toubor~

Dato : 03-07-01 07:41

Hvordan aktindsigten gennemføres og afhænger af sagens omfang, f.eks vil
du typisk ikke få en kopi vederlagsfrit hvis sagen er meget stor, men
istedet kunne gennemlæse sagen på stedet eller selv betale for kopiering.
Da du i 91 var under 18, mener jeg at du stadig har adgang til alle
oplysninger om dine egne forhold, men andres f.eks dine forældres,
såfremt de er nævnt, har du ikke adgang til. Det nemmeste vil afgjort
være at henvende sig og bede om fuld aktindsigt. Hvis du ikke får det,
skal forvaltningsmyndigheden både give klagevejledning og henv. til
relevante retsregler efter hvilke du evt. er blevet nægtet aktindsigt.
mvh
Henrik

Hej Henrik