Installation af PLpgSQL til PostgreSQL 8.0~
Fra : Per Rønne

Dato : 20-02-07 21:50

Jeg forsøger at installere PLpgSQL på den præinstalerede PostgreSQL 8.03
på min Synology netværksdisk, som kører en særlig type af Linux. Her har
jeg installeret Linux på en ekstra harddisk på en maskine, jeg ellers
kun kører Win XP Pro, Fedora 5, som kører netop den version [når jeg
tidligere har prøvet fra min Mac er PostgreSQL-versionen for 'ny'].

Men jeg får følgende fejl:

createlang plpgsql -h rqnne.dk -u per per
Password:
createlang: language installation failed. ERROR: could not access file
$libdir/plpgsql: No such file or directory.

En:

find / -name plpgsql 2>/dev/null

returnerer intet.

Any suggestions ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 20-02-07 22:14

On Tue, 20 Feb 2007 21:49:40 +0100, Per Rønne wrote:

> createlang plpgsql -h rqnne.dk -u per per

"createlang plpgsql" stryger lige derudaf her med Fedora Core 6 (med
pakkerne postgresql, postgresql-devel, postgresql-libs, postgresql-pl,
postgresql-server). Jeg har aldrig prøvet at køre createlang mod en fjern
server; om der er særlige forhold omkring dette ved jeg ikke.

> createlang: language installation failed. ERROR: could not access file
> $libdir/plpgsql: No such file or directory.

> [...]

Hos mig giver "locate plpgsql" følgende sti (ud over nogle
dokumentations-HTML-filer):
/usr/lib64/pgsql/plpgsql.so
Den er del af postgresql-server pakken.

--
Regards,
Troels Arvin <troels@arvin.dk>

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 08:54

Troels Arvin <troels@arvin.dk> wrote:

> [...]
> postgresql-server). Jeg har aldrig prøvet at køre createlang mod en fjern
> server; om der er særlige forhold omkring dette ved jeg ikke.

Det tror jeg ikke.

Jeg har i øvrigt allerede downloaded Fedora 6, og brændt den på en dvd.
Men hvad version af postgres er det? På nuværende tidspunkt har jeg brug
for lige nøjagtig 8.03, for at få sat synology-udgaven i orden [og jeg
aner ikke hvordan jeg opdaterer den til 8.1 eller nyere].

> Hos mig giver "locate plpgsql" følgende sti (ud over nogle
> dokumentations-HTML-filer):
> /usr/lib64/pgsql/plpgsql.so
> Den er del af postgresql-server pakken.

I know. Og jeg vil prøve at se efter det tilsvarende sted på min maskine
[i øjeblikket med Windows tændt, så det må vente lidt].

Ja, jeg har haft problemer med Fedora 3, som når den blev installeret på
en harddisk ødelagde muligheden for at boote ind i Windows på den anden
harddisk. Jeg installerede derfor Fedora mens jeg fravalgte den disk,
Windows lå på, og nu vil den kun boote ind i Windows. Fedora bootes der
kun ind i hvis Windows-harddisken fysisk er taget af kæden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 21-02-07 10:04

On Wed, 21 Feb 2007 08:53:49 +0100, Per Rønne wrote:
> [...]
> for lige nøjagtig 8.03, for at få sat synology-udgaven i orden [og jeg
> aner ikke hvordan jeg opdaterer den til 8.1 eller nyere].

FC 6 inkl. opdateringer giver i skrivende stund version 8.1.8 hos mig. Jeg
ville blive overrasket hvis en applikation, der er skrevet til v. 8.0.3
ikke kan bruge en version 8.1.8, bortset fra evt. library problemer, måske.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 11:24

> [...]

> ikke kan bruge en version 8.1.8, bortset fra evt. library problemer, måske.

Og jeg har tidligere forsøgt at installere plpgsql fra en 8.1 på 8.03 på
min synology, og den gik galt. Derfor /skal/ jeg have den fra en
tidligere version, og det er altså så den [vistnok] core 5 jeg har
installeret for nærværende.

Fungerer Core 6 i øvrigt som den skal sammen med Windows, altså sådan at
man ved opstart får et valg mellem hvilket systam man vil boote ind i?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 21-02-07 12:25

On Wed, 21 Feb 2007 11:23:49 +0100, Per Rønne wrote:
> Og jeg har tidligere forsøgt at installere plpgsql fra en 8.1 på 8.03 på
> min synology, og den gik galt.
Opgradering mellem forskellige PostgreSQL generationer er beskrevet i
deres manual, så vidt jeg husker. I korte træk mener jeg, det handler om:
1. inden opgradering: dump databaser
2. opgradér software
3. indlæs dumps

> Fungerer Core 6 i øvrigt som den skal sammen med Windows, altså sådan at
> man ved opstart får et valg mellem hvilket systam man vil boote ind i?
Det har jeg ikke personlig erfaring med, men mon ikke
http://fedora.redhat.com/docs/install-guide/fc6/en/sn-bootloader-others.html
giver en indikation?

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-07 13:04

> [...]

> Opgradering mellem forskellige PostgreSQL generationer er beskrevet i
> deres manual, så vidt jeg husker. I korte træk mener jeg, det handler om:

Ja, men jeg fik bare at vide at plpgsql fra 8.1 var inkompatibelt med
8.03, så jeg skal altså have det fra en 8.03. Så snart det er sket
opgraderer jeg naturligvis Fedora-installationen til Fedora 6.

> Det har jeg ikke personlig erfaring med, men mon ikke
> http://fedora.redhat.com/docs/install-guide/fc6/en/sn-bootloader-others.html
> giver en indikation?

OK, men nu er jeg allerede begyndt en installation, hvor Fedora 'ved' at
Windows findes, og at det system skal være 'default'. Fedora 4.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : torben

Dato : 23-02-07 16:12

Per Rønne wrote:
> createlang: language installation failed. ERROR: could not access file
> $libdir/plpgsql: No such file or directory.

Har du glemt at installere de pakker, der indeholder plsql?

createlang forsøger bare at registre plsql sproget i postgres databasen
så vidt heg husker.

Torben

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-07 20:32

torben <torben@frojonck.dk> wrote:

> Har du glemt at installere de pakker, der indeholder plsql?
>
> createlang forsøger bare at registre plsql sproget i postgres databasen
> så vidt heg husker.

Ja, det havde jeg i forbindelse med installationen af Fedora. Men lige
meget hjalp det ;-(.

Nu forsøger jeg at installere det under MacOS X 10.3, som gør det muligt
at køre PostgreSQL 8.0. Så må jeg se.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk