søge internettet og returnere værdi til Vb~
Fra : kim

Dato : 18-02-07 14:58

Hej allesammen!

nu har jeg rodet med mit problem i Laaaaang tid og nu kryber jeg til benet
og ber jer om hjælp.

det drejer sig om at jeg gerne vil lave et program som søger på
internetsiden (www.degulesider.dk)

det har jeg lavet.

men herefter vil jeg gerne have resultaterne returneret til labels i Vb6

label1.caption = Name
Label2.caption = Adress
label3.caption = Postalcode
Label4.caption = City
osv.
Og det kan jeg bare ikke finde ud af, og jeg har søgt internettet tyndt, men
kan ikke lige finde noget som giver noget hjælp!
Jeg er rimelig nybegynder så hvis der er en venlig sjæl som vil hjælpe mig
så vil jeg være meget taknemlig
Mvh kim!

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 18-02-07 16:14

Forstår ikke helt dit spørgsmål vil du have en værdi ind i labels. Forstår
heller ikke du vil bruger labels hvis man søger og der kommer flere værdier
hva vil du så gøre andbefalder helt klart listbox hvor du så bare kan skrive
list1.additem Name
osv

Fra : kim

Dato : 18-02-07 16:44

Hej nikolaj!

jamen det var også bare en tanke...
Listbox vil være helt fint

Mit problem ligger i at jeg vil søge feks på tlf nummer 98251648 (bare eks)
det gør jeg via min kode i vb6
resultatet af søgningen vil jeg så gerne have i feks en listbox
men jeg kan ikke finde ud af og referere til resultatet af søgningen
således at navn adresse mv. kommer ind i min listbox
mvh kim

Fra : Gert Krabsen

Dato : 18-02-07 17:07

kim wrote:
> [...]
> men jeg kan ikke finde ud af og referere til resultatet af søgningen
> således at navn adresse mv. kommer ind i min listbox

Hvad vil du give for VB-sourcekoden til et program, der håndterer det
hele?

Spøg til side, jeg har et sådant liggende - brugte det sidst for et par
måneder siden.

Det henter personer fra en database, slår op på DGS, Mostrup el.lign og
gemmer resultatet i et felt i samme database.

Men det er fedtet ind i en masse andet, så det tager lidt tid, hvis jeg
skal 'rense' koden for uvedkommende stumper.

Men at 'parse' html-koden for et telefonnummer er i øvrigt ret let - det
gøres med flittig brug af Instr() og mid() kommandoerne. Det største
arbejde ligger i at finde den HTML-streng, der ligger lige før/efter
telefonnummeret. Det er forskelligt fra de forskellige opslagsdatabaser.

Fra : kim

Dato : 18-02-07 17:10

Hej Gert!

jamen det lyder da lige nøjagtig som det jeg skal bruge...
hvis du har tid og lyst må du da meget gerne pille det ud, for jeg er slet
ikke inde i det med
Instr() og Mid() har faktisk aldrig brugt det.
men hvis du mener det er nemmere og og finde det i kildekoden på siden så må
du da gerne vise mig hvordan det gøre
Mvh kim

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 18-02-07 18:58

Det kræver jo at du har de variabler fra siden

Fra : kim

Dato : 18-02-07 19:00

Hej nikolaj!

ja og det er der jeg går galt i byen, for jeg kan sagtens lave en søgning
fra Vb6
men jeg kan ikke hente resultaterne tilbage ved ikke hvad jeg skal referere
til på siden (variabler)..
Og hvordan...

Fra : Gert Krabsen

Dato : 18-02-07 21:59

kim wrote:
> [...]
> ikke inde i det med
> Instr() og Mid() har faktisk aldrig brugt det.

Med al respekt og absolut positivt ment:

Hvis du vil til at hente data fra internettet via VB, bør du øve dig i
at finde og udtrække værdier fra en tekststreng.
Ellers når du ikke langt i din VB-programmering i øvrigt, før du får
problemer.
Og så hjælper det ikke meget, at jeg giver dig en kode, du ikke kan
gennemskue.

Men de essentielle kodelinier er disse (Deklarationer af variable udeladt):

Do
' degulesider
pos1 = InStr(count, html, "Tlf")
If (Not pos1 = 0) Then
tlf = Mid(html, pos1 + 149, 2) & Mid(html, pos1 + 157, 2) & _
Mid(html, pos1 + 165, 2) & Mid(html, pos1 + 173, 2)
lstTlf.AddItem (tlf)
numre = numre & ", " & tlf
count = pos1 + 1
End If
Loop Until pos1 = 0

Do
pos1 = InStr(count, html, "Mobil")
If (Not pos1 = 0) Then
tlf = Mid(html, pos1 + 137, 2) & Mid(html, pos1 + 145, 2) & _
Mid(html, pos1 + 153, 2) & Mid(html, pos1 + 161, 2)
lstTlf.AddItem (tlf)
numre = numre & ", " & tlf
count = pos1 + 1
End If
Loop Until pos1 = 0

Fra : preben nielsen

Dato : 18-02-07 21:55

> [...]
> internetsiden (www.degulesider.dk)
>
> det har jeg lavet.
>
> men herefter vil jeg gerne have resultaterne returneret til

Jeg har faktisk lavet netop dette, så det kan lade sig gøre. Men
da det du får er HTML og ikke f.eks. XML, så skal du være
forberedt på, at hvereneste gang TDC ændre en smule i deres
layout, så skal du ændre din kode.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : kim

Dato : 18-02-07 22:08

Hej alle!

jeg har nemmest ved at få tingene serveret så de virker, på den måde kan jeg
gå ud og læse om de forskellige koder
Og finde ud af hvordan de hænger sammen, og virker
hvorimod jeg sidder med ingenting og har ingen ide om hvordan det skal se ud
eller virke.

derfor hvis der er en som har en kode eller et godt beskrevet eksempel om
teksten, så vil det være bedst for mig.
Mvh kim

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 19-02-07 14:32

jeg har nemmest ved at få tingene serveret så de virker

Du kan da ikke bare forvente at andre skal lave noget for dig som du siger
få serveret tingene.

Fra : kim

Dato : 19-02-07 16:45

Jeg forventer ingenting startede vist også med "hvis der var en venlig
sjæl som ville hjælpe"

Jeg håbede på der var en som kunne enten fortælle mig hvordan det gøres,
eller henvise til noget tekst hvor der står hvordan det gøres, eller
der var en som havde noget kode som virkede som jeg så kunne lære noget
fra...

Fra : Gert Krabsen

Dato : 19-02-07 17:05

kim wrote:
> [...]
> eller henvise til noget tekst hvor der står hvordan det gøres, eller
> der var en som havde noget kode som virkede som jeg så kunne lære noget

Og det har du så også fået

Fra : kim

Dato : 19-02-07 17:05

Korrekt Korrekt Mange tak.
Du havde ret jeg kan ikke lige udlede af den hvordan den skal virke for får
ingen data ind i listboxen
selvom listboxen er omdøbt til 1stTlf
men ihvertfald tusind tak for din hjælp!

Fra : Gert Krabsen

Dato : 19-02-07 21:38

kim wrote:
> Korrekt Korrekt Mange tak.
> Du havde ret jeg kan ikke lige udlede af den hvordan den skal virke for får
> ingen data ind i listboxen

Nu har jeg lige slukket den pc hvor koden ligger på, men så vidt jeg
husker, så
søger den efter teksten 'tlf' i variablen 'html' (der indeholder den
html-kode der er returneret fra internet-kaldet.

Findes strengen, har jeg talt mig frem til, hvor selve nummeret er
placeret i forhold til det. Noget med at tælle f.eks. 147 tegn frem, og
så tage de to næste o.s.v.

Herefter putter koden det fundne telefonnummer i en variabel ved navn
'tlf'.
I mit tilfælde hælder jeg den så i en listbox med lstTlf.Additem(tlf),
men det er nu mere for at brugeren kan følge lidt med på skærmen.

Essensen er, at hvad du gør med den variabel er op til dig: I en listbox
- opdater en database - i et tekstfelt/label - alt er muligt.

Du kan også indbygge en ekstra test for, om det nu ér et telefonnummer
(er der 8 cifre), indsætte mellemrum (99 99 99 99) etc.

Herefter søger jeg videre, i samme html-streng, for der kan jo være
flere telefonnumre på samme person.

Jeg har så andetsteds i koden en kontrol der gør, at hvis der er fundet
mere end f.eks. 4 numre markeres de som usikre, for så er der noget der
tyder på, at opslaget i DGS har været for upræcist.
(Min erfaring er i øvrigt en hit-rate på op imod 80%!)

Og som en anden skrev: Koden skal justeres hver gang DGS ændrer i
layoutet, for så er det måske ikke 147 der skal tælles til længere.
Samme surdej, hvis der anvendes Mostrups eller Krak - i så tilfælde kan
det også tænkes, at der skal søges efter 'Telefon' i stedet for 'Tlf'.

Kringlet? Ja tak, og derfor startede jeg også med at skrive, at det
måske ikke lige er det projekt man skal starte med, hvis man slet ikke
kender VB

mvh
Krabsen

Fra : kim

Dato : 19-02-07 22:04

hej Krabsen!

det var en dejligt detaljeret beskrivelse, jeg roder med det.
jeg troede for at være ærlig også at det var nemmere og hente data tilbage
fra nettet, noget lign. ligeså let som
at indtaste data på en hjemmeside fra Vb!

det kan godt være det er for omfattende, men så lærer jeg jo også noget nyt
ik !
jeg takker dig endnu engang mange gange gange for din hjælp.
nu vil jeg læse lidt om Instr() & Mid() og de andre

Fra : Neo

Dato : 12-03-07 09:47

Hej alle

Jeg har fulgt nysgerrigt med i tråden, og har forsøgt mig med at lave samme
funktion i et VB6 prg.

Men jeg har følgende spørgsmål ...

Hvordan får man ført telefonnummeret "over" på www.dgs.dk og derefter
eksekveret selve søgningen .. hvordan styrer man indtastningen ?

At navigere til dgs.dk og finde relevant info i html koden har jeg ingen
problemer med.

Håber på svar

Mvh Neo

Fra : Gert Krabsen

Dato : 12-03-07 11:18

Neo wrote:
> [...]
> eksekveret selve søgningen .. hvordan styrer man indtastningen ?
>
> At navigere til dgs.dk og finde relevant info i html koden har jeg ingen

Du laver en manuel søgning på dgs.dk på en 'testperson'.
Herefter klipper du URL'en ind i Notepad og deciffrerer den

Så kan du fremover selv opbygger de tilsvarende URL'er og fyre dem af fra VB

Fra : Neo

Dato : 12-03-07 11:35

> [...]
> Herefter klipper du URL'en ind i Notepad og deciffrerer den
>
> Så kan du fremover selv opbygger de tilsvarende URL'er og fyre dem af fra

.... doh ... selvfølgelig ... tak for det Gert !

Mvh Neo