En gruppe liste
Fra : Harald

Dato : 17-02-07 18:23

Hej

Jeg bruger MySQL 4.0

Min tabel (boger) har et felt der hedder "Sprog", jeg ønsker en liste med
alle de sprog der findes i tabellen, men altså kun en af hver. Sorteret i
alfabetisk orden. F.eks.

Dansk
Engelsk
Fransk
Spansk
Tysk

Der skal ikke tages højde for store/små bogstaver dvs. TYSK og Tysk er det
samme.
Hvis det er muligt må Dansk gerne sorteres fra, men det kan jeg også gøre i
php efterfølgende hvis der er noget der vil sløve for meget.

Takker
/HK

Fra : Harald

Dato : 17-02-07 18:31

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis det er muligt må Dansk gerne sorteres fra, men det kan jeg også gøre
> i php efterfølgende hvis der er noget der vil sløve for meget.

Jeg har rodet lidt med det og fandt Group by i manualen:

SELECT *
FROM `boger`
where Sprog<>"dansk"
AND Sprog<>""
GROUP BY Sprog
order by Sprog

Kan det gøres bedre?

/HK

Fra : Martin Christensen

Dato : 17-02-07 22:33

"Harald" <nomail@noname.dk> writes:

> Jeg har rodet lidt med det og fandt Group by i manualen:
>
> SELECT *
> FROM `boger`
> where Sprog<>"dansk"
> AND Sprog<>""
> GROUP BY Sprog
> order by Sprog
>
> Kan det gøres bedre?

Meget.

SELECT DISTINCT sprog FROM borger ORDER BY sprog

Martin