Fulrate opsætning af router
Fra : Kent

Dato : 10-02-07 21:17

Da jeg gik fra Cybercity og over til Fullrate troede jeg, at min Netgear
router var gået i stykker. Hvilket ikke gjorde så meget, da jeg ingen
bærbar havde på det tidspunkt. Efter anskaffelse af en MacBook ville jeg
gerne kunne bruge trådløs internet, så jeg købte en Linksys WRT54G.

Til min forbavselse er den umuligt at sætte op mod ZyXel 2602
adsl-modem. Routerne finder modemet og laver automatisk setup, men kan
ikke komme igennem til nettet.

Og min gamle Netgear-router virkede uden ændring i opsætningen på et
webspeed-modem hos familien.

Hvad er det, som Fullrate gør anderledes end både TDC og Cybercity?

Jeg her selvfølig skrevet til til Fullrate og første svar var, at
Fullrate ikke understøtter 3. parts udstyr, hvilket vel er fair nok. Min
anden forspørelse fra torsdag om, hvad ZyXel-modemet leverer til
routeren, har jeg ikke fået svar på. Endnu?

Men eller må jeg vel tilbage til Cybercity, hvis jeg vil bruge trådløs
internet til min bærbare.

--

Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-02-07 21:23

Kent <kentF_JERNmagnussen@aim.com> writes:

> [...]
>gerne kunne bruge trådløs internet, så jeg købte en Linksys WRT54G.

>Til min forbavselse er den umuligt at sætte op mod ZyXel 2602

Det skyldes, at ZyXEL'en er en router. At sætte to routere efter
hinanden er generelt en skidt ide. Normalt vil man sætte et
access point ind efter ZyXEL'en.

Men hvis du forbinder ZyXEL'en med en af Linksys'ens switchporte
(1-4), vil det fungere. Så bruger du ikke routerdelen af din
Linksys.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent

Dato : 10-02-07 23:58

Klaus Ellegaard skrev:
> [...]
>
> Men hvis du forbinder ZyXEL'en med en af Linksys'ens switchporte
> (1-4), vil det fungere. Så bruger du ikke routerdelen af din

Men Cybercitys ZyXel-modem fungere da også som router. Og så fungere
Linksys-routerne kun som switch/access-point (eller gateway, tror jeg
funktionen hedder).

Både TDCs og Cybercity modem kunne bruges via en switch til flere
computere. Så disse modem har vel også været en router. Og i begge til
fælde har jeg haft samme Netgear-router sat efter. Netgear-routeren
fandt automatisk ud af at der var en router i forvejen og "undlod" at
route, hvis jeg ellers har forstået det rigtigt?

Men jeg vil da prøve dit forslag.

--

Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-02-07 05:25

Kent <kentF_JERNmagnussen@aim.com> writes:

>Men Cybercitys ZyXel-modem fungere da også som router. Og så fungere
>Linksys-routerne kun som switch/access-point (eller gateway, tror jeg
>funktionen hedder).

En router og en gateway er det samme. En switch er noget helt
andet. Modems er noget helt tredje.

En WRT54G kan kun lege switch/access-point hvis man bruger port
1-4. Propper man noget i "Internet"-porten, vil den virke som
router. Og at sætte to routere lige efter hinanden er ikke en
god ide, medmindre man specifikt konfigurerer dem til det.

>Både TDCs og Cybercity modem kunne bruges via en switch til flere
>computere. Så disse modem har vel også været en router.

TDC leverer ikke en router, de leverer et modem (medmindre vi
snakker BB|Prof). Når man sætter en switch på den, er det TDCs
DHCP-server, der uddeler flere adresser, og det virker helt
fint. Nærmeste router vil stå på en TDC-central.

Cybercitys løsninger kender jeg ikke.

>Og i begge til fælde har jeg haft samme Netgear-router sat efter.

Jeps, en router efter et modem er et hit. Router efter router
er sædvanligvis skidt. Nogle routere kan dog opdage, at man
har lavet noget skidt og "slå routeren fra". Men det er stadig
skidt, selvom det virker

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 11-02-07 11:20

On Sun, 11 Feb 2007 04:25:00 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

Hej Klaus,

>Og at sætte to routere lige efter hinanden er ikke en
>god ide, medmindre man specifikt konfigurerer dem til det.

Kan du ikke - kort - fortælle hvordan de skal konfigureres? For jeg
kan jo godt regne ud at det vel er noget med at 2*NAT kan give
problemer? Men jeg synes det virker - nogen gange :)

Jeg har hos min svigerinde sat en WRT54G som router efter en Zyxel
P200? Fullrate router - og det virker.

Men en lignende løsning hos en af vore venner virkede ikke (han fandt
dog ud af at få WRT54G'eren ændret til Access Point.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-02-07 11:55

Nicolai Lang <nnews0403051902@hjorth.com> writes:

>Kan du ikke - kort - fortælle hvordan de skal konfigureres? For jeg
>kan jo godt regne ud at det vel er noget med at 2*NAT kan give
>problemer? Men jeg synes det virker - nogen gange :)

Det vil uden tvivl give problemer, hvis man skal NAT'e mere
"komplicerede" ting som P2P og spil.

Men konceptet vil være, at den første router skal NAT'e til
ét subnet på private adresser, f.eks. 192.168.1.0/24. Eneste
enhed på dette net skal være router nummer to. Den skal NAT'e
til et andet privat net, f.eks. 10.0.0.0/24 for nu at bruge
to helt forskellige net.

Router 2 skal på "ydersiden" sættes op med en statisk
adresse - det kunne være 192.168.1.2. Dens default gateway
skal være Router 1's inderside, f.eks. 192.168.1.1.

For at Router 1 véd, at der ligger noget NAT-værk bagved
router 2, skal der laves en statisk route i Router 1: den
skal sende al trafik til 10.0.0.0/24 til 192.168.1.2 (dvs.
router 2's yderside).

Dét scenarie vil virke, så længe vi snakker simpel trafik -
web, mail, news, i princippet al TCP-trafik der startes fra
indersiden.

Det bliver en hel del mere langhåret, hvis man skal bruge
trafik, der starter ude fra nettet. Det kan være P2P, spil,
Skype og den slags. Umiddelbart tror jeg ikke, man kan få
det til at virke 100% dynamisk.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-02-07 11:58

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

>For at Router 1 véd, at der ligger noget NAT-værk bagved
>router 2, skal der laves en statisk route i Router 1

Næeh, det er vel ligemeget, når router 2 også NAT'er.

Oh well, YMMV

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 11-02-07 12:09

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

>Router 2 skal på "ydersiden" sættes op med en statisk
>adresse - det kunne være 192.168.1.2. Dens default gateway
>skal være Router 1's inderside, f.eks. 192.168.1.1.

Der er vel ikke noget i vejen for at Router 2's yderside får sin
ip-konfiguration fra Router 1's inderside-DHCP-server (som jeg gætter på
er slået som standard)?
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-02-07 12:22

Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> writes:

>Der er vel ikke noget i vejen for at Router 2's yderside får sin
>ip-konfiguration fra Router 1's inderside-DHCP-server (som jeg gætter på
>er slået som standard)?

Nej, det er der sådan set ikke.

Når jeg nu tænker over det, så vil mit første forslag (dvs. med
statisk route) faktisk være rigtig fint, hvis man slår NAT fra
i Router 2.

Så vil man kun have én gang NAT, og faktisk burde UDP og mange
"lidt skumle" ting stadig virke. Dog vil forbindelser, der
bliver initieret udefra, stadig være lidt mere komplicerede end
i opsætninger med én router. Hvor de i øvrigt også ofte skal
konfigureres manuelt eller (de højere magter forbyde det) via
UPnP.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 11-02-07 13:09

On Sun, 11 Feb 2007 11:21:51 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
> [...]

>i opsætninger med én router. Hvor de i øvrigt også ofte skal
>konfigureres manuelt eller (de højere magter forbyde det) via

Ja, jeg forstår hvad du skriver - og forklaringen er jo nok også at
min svigerinde skal bare kunne surfe, skrive e-mails og læse news.

Men den anden, han har server kørende, spiller og bruger P2P. Vi
forsøgte at få den ydre router til at forwarde alt til den indre
(DMZ), men det virkede stadig ikke.

Takker.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : ASKF

Dato : 21-02-07 02:27

Nicolai Lang ytrede sig i <6p1us2lsi9fmtj1rd21j2a6o1tpc8vdmum@4ax.com>
med dette:

> [...]
>
>Men den anden, han har server kørende, spiller og bruger P2P. Vi
>forsøgte at få den ydre router til at forwarde alt til den indre

Har i også slået UPnP til på den ydre router?
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Nicolai Lang

Dato : 21-02-07 19:45

On Wed, 21 Feb 2007 02:27:29 +0100, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

>Har i også slået UPnP til på den ydre router?

Det aner jeg faktisk ikke - jeg var ikke fysisk til stede, hjalp over
MSN :)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : ASKF

Dato : 21-02-07 23:14

Nicolai Lang ytrede sig i <3p4pt252rnuh7q2djok125722idatu4pg8@4ax.com>
med dette:

>Det aner jeg faktisk ikke - jeg var ikke fysisk til stede, hjalp over
>MSN :)

Med vores Cybercity ZyXel-modem/router og en WRT54G kan der ikke være
slået UPnP til ved begge.

Fra : Peter T.

Dato : 11-02-07 16:19

Klaus Ellegaard udviste en rettidig omhu og skrev:

> Det bliver en hel del mere langhåret, hvis man skal bruge
> trafik, der starter ude fra nettet. Det kan være P2P, spil,
> Skype og den slags. Umiddelbart tror jeg ikke, man kan få
> det til at virke 100% dynamisk.

Både og. Jeg har en zyxel 2602 (fullrate) med en asus wl500g bundet i
røven. Setuppet er identisk med du beskrev og alt har virket i første hug
af både spil, p2p, filoverførsel i IM-programmer, ftp på indersiden af
router 2 osv..
Jeg mener at have læst engang, at det oftest er routernes kvalitet, der
afgører om bla. dette setup fungerer tilfredsstillende. Har det noget på
sig?

--
En hobbynørds anbefaling! (Og jeg har intet med restauranten at gøre!)

De bedste pizzaer i København: Vito's Corner i mimersgade 103, Nørrebro!
Stenovn, kvalitetskød og -grøntsager og ÆGTE italiensk pizzabager! :)

Fra : ShutEye

Dato : 12-02-07 19:27

> [...]
> Jeg mener at have læst engang, at det oftest er routernes kvalitet, der
> afgører om bla. dette setup fungerer tilfredsstillende. Har det noget på

Har du fast ip? I så fald kører din router fra Fullrate i bridged mode og
det går fint at smide en anden router bagpå den.

Fra : Peter T.

Dato : 12-02-07 20:39

ShutEye udviste en rettidig omhu og skrev:

> Har du fast ip?

Ja.

> I så fald kører din router fra Fullrate i bridged mode
> og det går fint at smide en anden router bagpå den.

Er du sikker? For kræver bridge ikke, at man har offentlig ip? Og det har
jeg ikke (selv om jeg har overvejet det for at slippe for det ekstra led).

Fra : ShutEye

Dato : 12-02-07 23:03

> Ja.

> Er du sikker? For kræver bridge ikke, at man har offentlig ip? Og det
> har
> jeg ikke (selv om jeg har overvejet det for at slippe for det ekstra led).

Hmm - måske har jeg blandet noget sammen :)
Kan du logge på den med 192.168.1.1?
Hvis nej, så kører den i bridged mode.

Fra : Peter T.

Dato : 13-02-07 18:33

ShutEye udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hmm - måske har jeg blandet noget sammen :)
> Kan du logge på den med 192.168.1.1?

Det kan du tro jeg kan. :)

Fra : ShutEye

Dato : 13-02-07 21:17

> Det kan du tro jeg kan. :)

Så holder jeg bare min mund ...

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-02-07 14:26

> [...]
> fandt automatisk ud af at der var en router i forvejen og "undlod" at
> route, hvis jeg ellers har forstået det rigtigt?

Tilkøb produktet 1 Offentli IP - så slår du Zyxel'ens routingfunktioner
fra, og den bliver et dumt modem/en bridge.

Det bør virke, og koster kun 10 kr. pr. måned.

--
Mvh. Jesper

Fra : Lars Lund

Dato : 11-02-07 14:31

Jesper Nielsen skrev:

> Tilkøb produktet 1 Offentli IP - så slår du Zyxel'ens routingfunktioner
> fra, og den bliver et dumt modem/en bridge.

Der var en der spurgte om, disse ting var låst af udbyderen. Ved nogen i
gruppen det?

> Det bør virke, og koster kun 10 kr. pr. måned.

Har selv bestilt fulrate inkl. offentlig IP.

--

\lars lund, Aalborg, ll@snabelalarslund.dk

Fjern selv snablen efter @ ved svar på denne mail.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-02-07 15:27

> Der var en der spurgte om, disse ting var låst af udbyderen. Ved nogen i
> gruppen det?

Offentlig IP skal bestilles via kundeservice.

Der er ikke noget i routeren, som er låst - men nogle indstillinger
overskrives hver 8. time (f.eks. SIP indstillingerne.)

--
Mvh. Jesper

Fra : Lars Lund

Dato : 11-02-07 15:51

Jesper Nielsen skrev:

> Offentlig IP skal bestilles via kundeservice.
>
> Der er ikke noget i routeren, som er låst - men nogle indstillinger
> overskrives hver 8. time (f.eks. SIP indstillingerne.)

Takker. Det lyder godt.

--

\lars lund, Aalborg

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-02-07 11:43

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message
point ind efter ZyXEL'en.

> Men hvis du forbinder ZyXEL'en med en af Linksys'ens switchporte
> (1-4), vil det fungere. Så bruger du ikke routerdelen af din
> Linksys.

Men du er nød til at stoppe DHCP serveren i Linksys´en og ændre Ip adressen
så den kan køre sammen med Zyxel routeren.