Atkins og Bageren
Fra : Anders R

Dato : 16-01-07 18:12

Er startet på Atkins, og vil høre om der overhovedet er noget ved bageren
man kan købe og spise når man vel og mærke er ovre induktionen på 14 dage ?
Sukkerfri Kage er vel ikke ensbetydende med kulhydratfri, vel ?

Fra : enkvinde

Dato : 17-01-07 14:29

"Anders R" <webmaster@anjaro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ?
> Sukkerfri Kage er vel ikke ensbetydende med kulhydratfri, vel ?

Nej, der er ikke meget at komme efter hos bageren. I stedet kan du gå til
slagteren og købe flæskesvær

Hilsen Eva

Fra : Anders R

Dato : 17-01-07 16:20

"enkvinde" <HulkendeHulda@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nej, der er ikke meget at komme efter hos bageren. I stedet kan du gå til
> slagteren og købe flæskesvær
>
> Hilsen Eva

Æv, tænkte det nok. Så må jeg overveje om jeg skal spise flæskesvær om
morgenen, eller synde med et rundstykke den ene gang om måneden, hvor
"problemet" opstår. :)

Anders

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 18-01-07 06:42

Anders R skrev:
> [...]
>
> Æv, tænkte det nok. Så må jeg overveje om jeg skal spise flæskesvær om
> morgenen, eller synde med et rundstykke den ene gang om måneden, hvor

Hej

Må jeg spørge om noget - og det er ikke en kritik af jeres livsstil.
Bare et uvidende spørgsmål.

Havd gør denne her mad i spiser bla ved jeres kolesteroltal?

Har i/du prøvet at få det tjekket før i gik i gang og senere i
forløbet?
Det kunne være lidt spændende at se. Det ville jo være fedt for
mange, hvis det ikke betød noget - hvis vægttabet dominerede over
fedtindtagelsen.

Ikke at jeg overvejer at spise sådan. Bacon og flæskesvær til
mogenmad tror jeg ikke lige er mig

LN

Fra : Anders R

Dato : 18-01-07 14:35

Hejsa

Jammen jeg er ligeså uvidende, selvom jeg er startet på kuren.
Jeg ved ikke hvad det skulle have af indvirkning på kolestoroltallet.

Har været ved lægen, men han mente ikke jeg behøvede at få målt noget, og
jeg bare skulle køre på.
Men måske skulle jeg have insisteret, jeg ved det ikke. ?

Mht flæskesvær om morgenen, så var det en joke :)

Kører kuren på 10 dag, og har ind til videre smidt 7 kg. Hvor meget af dette
der er vædske og hvor meget der er fedt, aner jeg ikke.

Butte.

Fra : Morten Larsen

Dato : 19-01-07 22:18

> Kører kuren på 10 dag, og har ind til videre smidt 7 kg. Hvor meget af
> dette der er vædske og hvor meget der er fedt, aner jeg ikke.
>
> Butte.

Det er dælme godt gået!!!! TIL LYKKE!

Hvad har du spist og drukket?

Morten

Fra : Anders R

Dato : 20-01-07 10:06

"Morten Larsen" <mernstrand@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Det er dælme godt gået!!!! TIL LYKKE!
>
> Hvad har du spist og drukket?
>
> Morten

Hov, der er en lille regnefejl, for der skulle have stået 7kg på 8 dage :)
Idag er nemlig 12 dag, og vægten siger -10kg.. yeah.

Morten, jeg følger såmænd bare Atkins kuren.
Så det vil sige en del grøntsager og en masse kød.
Men ingen kulhydrater, såsom ris, pasta, kartofler eller nogen form for
brød.
Savner fanme mine kartofler og mit hvide brød, lol. Men det glemmer man når
man går på vægten, det er så opmundrende at man godt lige kan tage en tørn
mere ;)
Jeg regner selvfølgelig ikke med at det bliver ved i det tempo, men man har
da lov at håbe det bliver ved et stykke tid endnu.

Butte.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-01-07 12:45

> Jeg regner selvfølgelig ikke med at det bliver ved i det tempo, men man
> har da lov at håbe det bliver ved et stykke tid endnu.

Du skal nok blive ved med at tabe dig, hvis du spiser mindre, end du
forbruger. Men ikke så meget. *S*

Du skal dog også være opmærksom på, at kulhydrater binder en masse væske i
kroppen.

Når du engang stopper slankekuren, og igen går over til at spise
kulhydrater, skal vægten derfor være en pæn del under det ønskede
slutresultat - hvis du har tænkt dig at spise kulhydrater igen. Så vil
andelen af væske i kroppen nemlig stige, når du fylder dine kuldyratlagre op
igen.

Ryger der eksempelvis 8 kilo af i en fart de første uger, kan det være, der
ryger 5 kilo på i den anden ende ved bare at spise kulhydrater igen. Men det
vil jo i givet fald være væske!

Få målt din fedtprocent og hold øje med den! Det er dén, der skal dale.

Mvh. Lisbeth

Fra : BørgeT

Dato : 22-01-07 12:01

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

Anders R skrev:
> [...]

>fedtindtagelsen.

>Ikke at jeg overvejer at spise sådan. Bacon og flæskesvær til

Jeg var i jan 2005 på Atkins, og derefter spiste jeg minimalt af
kulhydrater (vægt tab 12 kg). Mit kolesterol tal var før atkins på :
Triglycerid : 2,4
Cholesterol+estre, stofk. : 6,1
Cholesterol+estre i HDL, stofk. : 1,3
Cholesterol+estre i LDL, stofk. (beregnet) : 3,7

Ved målinger fra sep 2001 til jan 2005 varierer disse tal i området :
Triglycerid : 1,7-2,4
Cholesterol+estre, stofk. : 6,8-6,1
Cholesterol+estre i HDL, stofk. : 1,3-1,4
Cholesterol+estre i LDL, stofk. (beregnet) : 3,7-4,5

I juli md 2005 var tallene :
Triglycerid : 0,8
Cholesterol+estre, stofk. : 4,3
Cholesterol+estre i HDL, stofk. : 1,6
Cholesterol+estre i LDL, stofk. (beregnet) : 2,3

Der er altså tale om nogle meget markandte forskelle. Nu er jeg ikke
mediciner, så jeg kan ikke vurdere hvad det egentligt betyder - men det er
jeg sikker på, at der er andre her i gruppen der kan

BørgeT

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-02-07 22:41

spoi@sol.dk skrev i
1169098902.802177.281540@11g2000cwr.googlegroups.com dette:

> Havd gør denne her mad i spiser bla ved jeres kolesteroltal?
>
> Har i/du prøvet at få det tjekket før i gik i gang og senere i
> forløbet?

Ja, jeg har. Jeg informerede min læge om at jeg havde tænkt mig at prøve
noget low-carb og at jeg derfor gerne ville have tjekket, at der ikke skete
noget ubehageligt med kolesterolniveauet. Uden at have de konkrete tal
presente, var konklusionen - til min læges forbløffelse - at de var ændret
fra tilfredsstillende til rigtigt gode.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 18-01-07 18:09

Anders R skrev:
> [...]
>
> Kører kuren på 10 dag, og har ind til videre smidt 7 kg. Hvor meget af dette
> der er vædske og hvor meget der er fedt, aner jeg ikke.

Det jeg fik at vide - idet jeg har problemer med kolesteroltallet var
at flere ting har en positiv og negatibv effekt

Animalsk fedt er skidt(mættet fedt) - dvs man bør spiser magre
kødprodukter og mælkeprodukter.
Vegatibilsk fedt er godt - planteolier.
Vægttab er godt
Motion er godt
Fisk - især fed fisk er godt
kostfibre er godt. dvs grove grøntsager, frugt og groft brød

Jeg ved ikke hvor meget det betyder hvis man ikke er disponeret for for
højt kolesterol. Om det er ligesom med rygning at nogle kan ryge til
de bliver meget gamle uden at det skader dem voldsomt - men det gør
det jo ikke sundt at ryge af den grund.

Det kan være din læge har tænkt at dit vægttab var det vigtigste ??

Men det kunne da være lidt spændende at se om det havde en effekt -
hvis altså du er disponeret.

LN

Fra : Anders R

Dato : 18-01-07 18:33

>Det kan være din læge har tænkt at dit vægttab var det vigtigste ??
>
>Men det kunne da være lidt spændende at se om det havde en effekt -
>hvis altså du er disponeret.
>
>LN

Det kan sagtens være han har tænkt således... eller også her jeg ikke
informeret ham om at det er en kulhydratfri kur jeg var på, men blot kur.
Men jeg skal til lægen den første februar i anden anledning, så vil jeg da
lige bede ham om at cheke mine tal for kolesterol.
Så er det gjort.

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 22-01-07 16:47

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-02-07 15:07

[Anders R | Tue, 16 Jan 2007 18:11:38 +0100]

>Er startet på Atkins, og vil høre om der overhovedet er noget ved bageren
>man kan købe og spise når man vel og mærke er ovre induktionen på 14 dage?

Lidt fiberrigt rugbrød?

Husk at kostfibre kan fratrækkes i et evt. "kulhydratregnskab", hvis du
vælger at føre et sådant. Bemærk dog at til forskel fra brødet i
supermarkledes, skal bagerne ikke deklarede deres produkter, så det kan
blive svært.

Men blive behovet efter godt rugbrød for stort, så kig rundt omkring i
supermarkedet og vælg det med færrest "nettokulhydrater" og husk stadig på
at rugbrød ikke er noget man skovler ned i store mængder på Atkins.

>Sukkerfri Kage er vel ikke ensbetydende med kulhydratfri, vel ?

Nope, det er "nettokulhydratreduceret" - men da hovedingrediensen stadig er
banal hvid hvedemel er du ligevidt. Savner du kage, så kig omkring på
nettet hvor f.eks. opskrifter med kostfibre og mandelmel er at finde.

Mvh René
www.rene.hjorth.com

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-02-07 15:17

"Rene' Hjorth" <rene@hjorth.com> skrev i en meddelelse

Velkommen igen. Har tænkt flere gange på, om du var levende! *S*

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-02-07 16:32

[Lisbeth Jacobsen | Fri, 23 Feb 2007 15:17:05 +0100]

>Velkommen igen. Har tænkt flere gange på, om du var levende! *S*

Tak skal du have, det er rart at blive 'omtænkt' :)

Har holdt lav profil; mistede min mor med kort varsel for 7 mdr. siden og er
ikke kommet helt ovenpå igen....

Slankekure kræver overskud, både tid og den rent mentale, så det er
begrænset hvor meget selv jeg orker at følge en diæt - men derfor kan jeg jo
godt besvare spørgsmål :)

Mvh René
www.rene.hjorth.com

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-02-07 18:02

Rene' Hjorth skrev den 23-02-2007 16:31:
> [Lisbeth Jacobsen | Fri, 23 Feb 2007 15:17:05 +0100]

> Tak skal du have, det er rart at blive 'omtænkt' :)
>
> Har holdt lav profil; mistede min mor med kort varsel for 7 mdr. siden og er
> ikke kommet helt ovenpå igen....

Det var da trist at høre.......

Jeg håber, at du har en forstående omgangskreds som kan støtte dig på de
niveauer som du har brug for at få støtte.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Anders R

Dato : 23-02-07 18:52

"Rene' Hjorth" <rene@hjorth.com> skrev i en meddelelse
> [Anders R | Tue, 16 Jan 2007 18:11:38 +0100]
> Lidt fiberrigt rugbrød?
>
> Mvh René
> www.rene.hjorth.com

Hejsa Rene

Har dog løst problemet.
Jeg spiser gladeligt rundstykker hver fredag på arbejdet.
Det er åbenbart ikke det store problem,,, for mit vedkomne ihvertilfælde.
Jeg taber mig lystigt videre uanset.

Har også været på rejsearbejde hvor jeg måttet (valgt) opgive at holde
kuren, dette er sket to gange nu, af en uges varighed, hvor jeg overhovedet
ikke har skelet til kuren.
Begge gange ganske nervøs for at komme hjem og op på vægten. Især fordi der
her i tråden står jeg skal regne med at tage 5 kg på igen (vand) hvis jeg
stopper kuren. Så især første gang var jeg noget nervøs over hvor meget vand
der var gået i knæene, og om moralen ville få et knæk.Men igen, ikke det
store problem.
Vægten har begge gange vist 200-300 gram for meget ved hjemkomst, men hvad
pokker, 3-5 dage efter er der jo røget endnu et kilo af, så jeg tager det
ganske roligt.

Jeg har nok valgt ikke at tage tingene så skide tungt og det kører bare
derud af. Har også valgt at det ikke blot er en kur, men noget jeg altid vil
gøre. Jeg duer ikke til kure, for når de er overstået så tager jeg det hele
på igen... mindst.
Så i hverdagen kører "kuren" så bare derud af, og når jeg er i byen og
spise, samt på rejsearbejde osv, så følger jeg bare strømmen, og spiser som
alle andre. Så er jeg ikke til besvær, samt som jeg jo har fundet ud af, det
betyder ikke en fis, for mit vedkomne.

Atkins bogen er for længst afleveret på Biblioteket, og jeg laver nu den mad
jeg bedst kan lide uanset hvad det er, men har intet, og jeg mener intet i
huset der er kulhydrater i, udover grøntsager.
Men pølser bøf og stegt bacon er på menuen flere gange om ugen. Får
forskellige salater og grøntsager hver dag af den slags jeg syntes bedst om
til maden.

Gør sikkert en masse forkert, men så længe jeg taber mig og jeg syntes at
det er verdens nemmeste kur, bliver jeg ved :)
Når vægten engang begynder at stå stille vil jeg helt sikkert overveje at
låne en Atkins bog igen og følge den nøje, samt evt begynde at dyrke en
eller anden for for motion (hader motion).

Idag har jeg været på kuren i ca 1.5 måned, der er røget 15kg og 28cm :) og
jeg er skide glad for at sige det mildt. Kan overhovedet ikke forstå jeg
ikke har gjort dette mange år før, istedet for de skide sultekure,
grøntsagskure osv osv jeg konstant har været på.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-02-07 22:35

[Anders R | Fri, 23 Feb 2007 18:51:55 +0100]

>Jeg har nok valgt ikke at tage tingene så skide tungt og det kører bare
>derud af. Har også valgt at det ikke blot er en kur, men noget jeg altid vil
>gøre.

God idé.

>Når vægten engang begynder at stå stille vil jeg helt sikkert overveje at
>låne en Atkins bog igen og følge den nøje, samt evt begynde at dyrke en
>eller anden for for motion (hader motion).

God idé²

Mvh René
www.rene.hjorth.com