Mister forbidelse på 8mbit
Fra : BuFFer

Dato : 26-12-06 20:32

Hej
Jeg har tidligere haft 4mbit hos cc uden problemer
- nu har jeg 8mbit hos cc og mister forbindelsen 3-4 gange i løbet af en
dag.

Jeg kan sagtens hente med full 8 mbit uden problemer..
Men på random tidpunkter mister jeg forbindelse til nettet, også uden jeg
downloader.

Hvad kan det skyldes - når jeg nu fint og stabilt kan hente med 8mbit ?

//Buf

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-12-06 17:14

"BuFFer" <nosp@m.2.me> wrote in message
> Men på random tidpunkter mister jeg forbindelse til nettet, også uden jeg
> downloader.
> Hvad kan det skyldes - når jeg nu fint og stabilt kan hente med 8mbit ?

Linien skal retraine fordi der er forstyrrelse på signalet.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : BuFFer

Dato : 28-12-06 22:03

> Linien skal retraine fordi der er forstyrrelse på signalet.

Okay ? Kan det skærres ud i pap evt. - for lille noob mig ? :)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-12-06 09:05

> Okay ? Kan det skærres ud i pap evt. - for lille noob mig ? :)

Den falder ud en gang i mellem, fordi linien er lidt for ringe til den
hastighed.
Det kører fornuftigt for dig at se når den er trainet, men du bemærker det
når den retrainer i håb om en bedre udnyttelse af linien.

Fra : BuFFer

Dato : 29-12-06 14:55

Ja okay - det er da bare sjovt at det sker når linjen er idle
eller næsten fx hvis jeg spiller - så er det træls at blive smidt af.

Er det noget den holder op med ?
Eller burde jeg gå ned til 4 mbit igen ?

Som sagt henter jeg med 8 mbit 100% fint.

/Buf

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-12-06 17:21

"BuFFer" <nosp@m.2.me> wrote in message
> Er det noget den holder op med ?
> Eller burde jeg gå ned til 4 mbit igen ?

Snak med din leverandør

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-01-07 02:28

BuFFer wrote:
> [...]
> jeg downloader.
>
> Hvad kan det skyldes - når jeg nu fint og stabilt kan hente med 8mbit

Prøv at se om tidspunkterne er deleligt med halve eller hele timer.

Jeg tror det lige så vel kan være tildeling af ny IP via DHCP, som i seneste
tid er blevet mere skoddet via TDC

/FL

Fra : BuFFer

Dato : 05-01-07 12:06

Som opfølgning kan jeg sige jeg stortset er sluppet for problemet.
er kun logget af 1 gang på en uge nu.

Logindskærmen til min router har fået nyt udseende og min hastighed er
ændret til
Upstream Speed: 512 kbps
Downstream Speed: 7776 kbps

Fra : KsNa

Dato : 05-01-07 19:29

"Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at se om tidspunkterne er deleligt med halve eller hele timer.
>
> Jeg tror det lige så vel kan være tildeling af ny IP via DHCP, som i
> seneste tid er blevet mere skoddet via TDC

Nu er det altså en CC forbindelse der giver problemer og IKKE en fra TDC.

Mvh
Kim

Fra : Christen Fihl

Dato : 05-01-07 15:30

Jeg har et par gange selv mistet forbindelse til internettet, nu mere end
før.
Jeg har nemlig fået nye router, mærket USRobotics.

Denne router sætter sig selv op som en dns server, men holder pludselig op
med at fungere som sådan.

Jeg har stadig fin forbindelse til internettet, men kan bare ikke slå navne
op, fx dr.dk

Men jeg kan sagtens lave tracert til en tilfældig adresse:
C:\> tracert 80.80.80.80
men altså ikke til dr.dk
C:\> tracert dr.dk

Så når nogen siger de ikke har forbindelse til internettet kan det godt være
dns opslaget der er gået istedet.

Kontrol af denne mulighed: Se hvad "dns serverne" er vha
C:\> ipconfig -all
Der må helst ikke stå adressen på routeren som dns server.

bare lige en alternativ tanke
Christen

Fra : Hans

Dato : 06-01-07 15:39

Christen Fihl wrote:
> [...]
> navne op, fx dr.dk
>
> Men jeg kan sagtens lave tracert til en tilfældig adresse:

Du kan ikke gå ud fra at der svares på ping, hvilket er tilfældet med DR's
servere. Af samme årsag kan der ikke laves en tracert til dem.

Hans

Fra : Christen Fihl

Dato : 06-01-07 15:55

Jo da, jeg kan sagtens lave tracert til dr.dk og alle andre, også
selvom de ikke svarer på ping.

Jeg skal også kun se at der er forbindelse til andre mellemliggende
routere undervejs, og de vises klart.

Christen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 06-01-07 20:47

Christen Fihl skrev:
> [...]
> op, fx dr.dk
>
> Men jeg kan sagtens lave tracert til en tilfældig adresse:

Nu er ping/traceroute ikke altid muligt til servere, men jeg tror
dit problem er DNS, dvs. opsætning af nameserver i routeren er glemt
eller forkert.
Indsæt din internetudbyderes nameservere i passende menuer på routeren.
Husk ved ændringer efterfølgende at bruge deaktiver+aktiver på netværksforbindelsen i windows.

Du kan checke om DNS virker med "dig" (unix/linux) eller
nslookup (nslookup.exe i windows)

nslookup www.dr.dk

Fra : Christen Fihl

Dato : 06-01-07 22:42

Jeg har ikke opsat noget dns i routeren, eller i pc.
Og jeg ændrer derfor intet.
Får det hele med dhcp.
(Jeg har dog senere opsat dns fast, da jeg ikke gider den form for bøvl
pga en dum router)

Men internettet kan pludselig forsvinde pga denne dns bug i routeren.

Det "sjove" er at den nye USRobotics MAXg, at den opgiver sig selv som
første dns server. Ses når jeg laver ipconfig -all

Jeg forklarer bare at forbindelsen til internettet er 100% ok, selv når
dns buggen optræder, da jeg kan kontakte andre maskiner, fx ved at
beskrive at tracert netop funger (kan se de mellemliggende noder).

Og ja, det er korrekt at dns opslaget ikke fungerer hos mig (nslookup
holder pludselig op med at fungere), og det er det jeg forklarer med at
jeg kan tracert til en fast ip x.x.x.x men ikke til dr.dk, som skal have
nslookup for at fremskaffe ip'en.

Jeg skal blot reboote routeren, så fungerer det hele igen. Ingen ændret
opsætning.
Hjælper ikke at boote pc!

Med dette siger jeg bare
at når man synes at man mangler internet forbindelse kan det faktisk
godt "bare" være dns opslaget, der er "gået sig en tur".

Christen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 07-01-07 13:24

Christen Fihl skrev:
> [...]
> pga en dum router)
>
> Men internettet kan pludselig forsvinde pga denne dns bug i routeren.

Jeg havde også en billig wlan-router der havde samme problem.
Den havde egen DNS cache/server indbygget så man kunne bruge dennes
lokal-IP som DNS server (via DHCP var det altid denne).
Jeg tror dens interne DNS-cache blot løb fuld eller havde en bug.
Restart/reboot plejede at hjælpe.

> Det "sjove" er at den nye USRobotics MAXg, at den opgiver sig selv som
> første dns server. Ses når jeg laver ipconfig -all

kan du ikke ændre dens DHCP opsætning så den sender de korrekte
DNS servere ud med DHCP , og ikke dens egen ?
Check evt. også om der er kommet firmware updates til din router,
måske det kan hjælpe (pas på ikke at bruge den forkerte firmware version
på lige netop din hardware version).

> [...]
> holder pludselig op med at fungere), og det er det jeg forklarer med at
> jeg kan tracert til en fast ip x.x.x.x men ikke til dr.dk, som skal have

men nslookup kan du angive 2 parametre, den anden er så en alternativ
DNS-server der skal prøves med. så kan du også teste hvilken DNS server
der er "stået af".

> Jeg skal blot reboote routeren, så fungerer det hele igen. Ingen ændret
> opsætning.
> Hjælper ikke at boote pc!

nej, ikke hvis fejlen er på routerens DNS-server.

PS.
Andre routere har ikke en indbygget caching nameserver, og med DHCP
får man så kun internetudbyderens DNS servere, eller dem man evt manuelt har indtastet.
Fordelen ved en lokalt caching nameserver er at der skal laves færre opslag
til internetudbyderens DNS servere, og det kan spare tid ved opslag.

Kører man linux vil der i mange tilfælde blive installere en lille caching
nameserver så det er ikke så relevant om routeren gør det,
Noget tilsvarende er vist også indbygget i windows XP:
http://www.bigwebmaster.com/2773.html

Så i de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt med DNS cache i routeren,
det er så blot en ekstra forsinkelse, og fejlkilde....