Tilslutning af ZyXEL P-660HW-D1 på TDC ADS~
Fra : Thomas Finnerup

Dato : 19-12-06 12:28

Hej NG,

Jeg har købt en ZyXEL P-660HW-D1 trådløs router, der skal erstatte min
gamle Speedstream 5711. Jeg er dog i tvivl om, hvordan jeg skal
tilslutte min nye router og om jeg overhovedet kan bruge den. (Køb
først, tænk senere.)

Speedstream'en har uplink via en RJ-45-port, der går til en stor
Siemens XpressLink-boks, der er forbundet via et RJ-11-kabel til en
lille boks (vistnok et skillefilter), der er forbundet via et
RJ-11-kabel til telefonstikket (som, mig bekendt, sidder på en helt
almindelig, gammeldags telefonlinie).

ZyXEL'en har uplink via en RJ-11-port. Hvad gør jeg? Skal den
tilsluttes uden om den store boks, og vil det i så fald fungere uden
en eller anden form for ændring af selve linien?

Det skal lige siges at jeg har ADSL via ATM (hvilket måske er åbenlyst
i form af den store boks; hvad ved jeg).

Jeg håber, nogen kan hjælpe. :)

Venligst
Thomas

Fra : Hans

Dato : 19-12-06 12:56

Thomas Finnerup wrote:
> [...]
> gamle Speedstream 5711. Jeg er dog i tvivl om, hvordan jeg skal
> tilslutte min nye router og om jeg overhovedet kan bruge den. (Køb

Skynd dig og returner Zyxel routeren i en fart, og ring til TDC og bede dem
om at konvertere din forbindelse til ethernet.

Herefter kan du bruge almindelige ethernet routere på din opkobling, og jeg
kan da anbefale dig at købe en D-Link DGL-4300, som vil yde betydelig bedre
end P660HW nogensinde kommer til at gøre.

Hans

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 19-12-06 13:38

On Tue, 19 Dec 2006 12:55:34 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
> kan da anbefale dig at købe en D-Link DGL-4300, som vil yde betydelig bedre
> end P660HW nogensinde kommer til at gøre.

Hej Hans,

Det er såmænd ikke så vigtigt for mig, om andre routere yder bedre (så
er prisen nok også derefter). Desuden kan en router vel ikke yde bedre
end den underliggende linie, som jeg er mere end tilfreds med.

Mit spørgsmål er egentlig bare, om jeg kan bruge ZyXEL-routeren eller
ej, og i så fald hvordan den skal tilsluttes.

Venligst
Thomas

Fra : Hans

Dato : 19-12-06 15:08

Thomas Finnerup wrote:

> [...]
>
> Mit spørgsmål er egentlig bare, om jeg kan bruge ZyXEL-routeren eller
> ej, og i så fald hvordan den skal tilsluttes.

Du kan ikke bruge Zyxel routeren på din ATM, så derfor foreslog jeg et
alternativ.

Hans

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 19-12-06 16:33

On Tue, 19 Dec 2006 15:08:26 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> Du kan ikke bruge Zyxel routeren på din ATM, så derfor foreslog jeg et
> alternativ.

Er du sikker? Der står på kassen, at der er "ATM Support".

Venligst
Thomas

Fra : Hans

Dato : 19-12-06 18:34

Thomas Finnerup wrote:

> Er du sikker? Der står på kassen, at der er "ATM Support".

Ja - Det er jeg ret sikker på, da TDC mig bekendt anvender RFC1483 over
RawIP på deres gamle Proacces forbindelser, men det er der sikkert andre som
kan bekræfte.

Hans

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 19-12-06 18:50

On Tue, 19 Dec 2006 18:34:28 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> Ja - Det er jeg ret sikker på, da TDC mig bekendt anvender RFC1483 over
> RawIP på deres gamle Proacces forbindelser, men det er der sikkert andre som
> kan bekræfte.

Der står også "RFC 1483/2684 Multiple Protocol over AAL5" på kassen.
Jeg har også set i dens webinterface at der kan angives VPI/VCI-numre,
som jeg har stående på nogle oprettelsespapirer et sted. Burde det så
ikke kunne fungere?

Venligst
Thomas

Fra : Hans

Dato : 19-12-06 19:17

Thomas Finnerup wrote:

> [...]
> Jeg har også set i dens webinterface at der kan angives VPI/VCI-numre,
> som jeg har stående på nogle oprettelsespapirer et sted. Burde det så

Du kan jo bare prøve med de oplysninger du har, men jeg tvivler på at du får
hul igennem.

Du skal forbinde routeren direkte til skillefilterets ADSL udgang med RJ11
kablet, da modemet ikke skal anvendes.

Der er i øvrigt ingen fordele ved at køre ATM, og da udvalget af gode
Ethernet routere er langt større, er det optimale IMHO stadigvæk at få
konverteret din linie til Ethernet.

Hans

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 19-12-06 21:00

On Tue, 19 Dec 2006 19:17:24 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>
> Der er i øvrigt ingen fordele ved at køre ATM, og da udvalget af gode
> Ethernet routere er langt større, er det optimale IMHO stadigvæk at få

Så var jeg her igen, og jeg kan nu afsløre at det virker. :)

Jeg havde lidt problemer med at komme i gang, da routeren af en eller
anden grund først ville acceptere admin-passwordet efter jeg
nulstillede den med reset-knappen bag på. (Måske har den været solgt
før?)

Nåmen.

Webkonfigurationen startede med at ville sende en test-pakke, hvilket
tilsyneladende ikke virkede. I hvert fald stod den og ventede i lang
tid, indtil jeg pegede browseren tilbage på http://192.168.1.1/ (den
var selv gået videre til en URL, jeg ikke lige kan huske).

Jeg kunne dog se på status-siden at den havde fundet liniens
hastighed, og DSL-lampen på routeren lyste også grønt, så noget
virkede da. Internet-lampen lyste rødt, men det er vel naturligt nok i
betragtning af den manglende konfiguration.

Derefter loggede jeg ind som administrator, gik ind under WLAN,
ændrede Encapsulation til RFC 1483, Multiplexing til VC, VPI til 0 og
VCI til 101. Til sidst gav jeg routeren en offentlig IP-adresse (jeg
har mit eget /28-net), og så virkede det bare.

Jeg håber, nogen kan bruge dette.

Venligst
Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-12-06 21:08

wrote:

> Der er i øvrigt ingen fordele ved at køre ATM, og da udvalget af gode
> Ethernet routere er langt større, er det optimale IMHO stadigvæk at få
> konverteret din linie til Ethernet.

Jeg er ikke ganske enig.

Hvis man bruger en ADSL-router, slipper man for et separat ADSL-modem,
og man får meget bedre muligheder for fejlsøgning på selve ADSL'en. Og
man kan sagtens få gode routere med ADSL-interface.

(Man skal selvfølgelig vide, at man også fratager ISP'en mulighed for
fejlsøgning, og være klar til at tage sig af det selv).

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.