grafikkort til dell dimension 3100
Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 10-01-07 14:10

hej NG,
jeg har lovet at hjælpe en kollega, hvis søn har en dell dimension 3100 og
har fået Heroes V spillet,
som pc'en s integrerede grafik ikke kan trække.
Jeg bor ikke i umiddelbar nærhed af pc'en så det meste information er givet
over telefonen
af min kollega, som absolut ikke er hardwarekyndig.
På dells hjemmeside har jeg ledt længe uden at kunne finde nogle
specifikationer om bundkort etc.
Processor er Pentium 1,5 GHz, styresystem er xp home edition.
Er der nogen i gruppen, der har forstand på dell-serien og evt. kompatible
grafikkort.
Der kan ofres max. 1000 kr på kortet.
Der er alm. PCI slot, spillet kræver mindst 64Mb hukommelse (dx9
kompatibelt).
Jeg har tænkt på et sapphire radeon 9250 det har PCI 32 (længde på kort?)
Lyder det helt forrykt?
Lidt OT:
Når jeg skal installere kortet, så havde jeg tænkt mig at disable onboard
grafikken
og installere kortet og derefter installere de nyeste drivere?
Er det hen i skoven eller rigtig fremgangsmåde.
Al hjælp modtages med taknemmelighed

med venlig hilsen
Ingeborg

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 10-01-07 15:05

nu har jeg fundet et dejligt specifikationssheet på engelsk dell.

Fra : J

Dato : 10-01-07 16:13

On Wed, 10 Jan 2007 14:09:39 +0100, "ingeborg jacobsen"
<ingeborgs@post.FJERNDETTEcybercity.dk> wrote:

>Der er alm. PCI slot, spillet kræver mindst 64Mb hukommelse (dx9
>kompatibelt).
>Jeg har tænkt på et sapphire radeon 9250 det har PCI 32 (længde på kort?)
>Lyder det helt forrykt?

Ja, 32 bits pci slots er ret sjældne (undtagen på server bundkort og
lignende). Almindelige pci slots er mig bekendt 16 bits.

Jeg vil tro, at det er meget vanskeligt at finde et pci grafikkort med
64 Mbyte og DX9 kompatibilitet.

(man må jo ikke forveksle pci og pci32 med pci express, der er dagens
standard)

Er du sikker på, at bundkortet ikke har en agp slot ? Kig hellere
meget grundigt på din tegning fra Dell.

mvh

John

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 11-01-07 09:11

> [...]
> lignende). Almindelige pci slots er mig bekendt 16 bits.
>
> Er du sikker på, at bundkortet ikke har en agp slot ? Kig hellere

Hej John,
tak for dit svar,
jeg har ikke pc'en hos mig, men har endelig fundet en specifikationsliste
hos dell UK,
der er ikke listet en agp-port, men der er bl.a. listet 1 pci slot 32 bit.
PCI

connectors
two

connector size
120 pins

connector data width (maximum)
32 bits

PCI Express

connector
one x1

connector size
36 pins

connector data width (maximum)
1 PCI Express lane

Dellsupport i DK har oplyst at maskinen IKKE havde pci-e til grafik, men
skulle bruge almindelig pci-kort.
Dog er der opgivet en pci-e port i specifikationerne og så bliver det nok
lettere at finde et kort.
Jeg har ikke forvekslet pci - pci32 og pci-e, det lader til at dimension
3100 har det hele, på
trods af dell supports oplysninger.
Men hvis der er nogen, der har forslag til et kort, der går godt i spænd med
dim3100, så hører jeg
gerne om det.

mvh,
ingeborg

Fra : J

Dato : 11-01-07 09:38

On Thu, 11 Jan 2007 09:10:48 +0100, "ingeborg jacobsen"
<ingeborgs@post.FJERNDETTEcybercity.dk> wrote:

Ja, pci-express kort er ikke svære at købe. Du kan få et godt spiller
kort for under en tudse. Udfordringen kunne være, at finde et der både
er passivt kølet og samtidigt kan spille.

Inden du køber et pci-express kort, så find lige en kammerat med et
pci-express kort. Sæt det i PC'en helt uden strøm på, for at prøve.

Eller åbn i det mindste maskinen og tag et billede eller afgør det med
øjemål.

mvh

John

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 11-01-07 10:04

> [...]
> pci-express kort. Sæt det i PC'en helt uden strøm på, for at prøve.
>
> Eller åbn i det mindste maskinen og tag et billede eller afgør det med

tak for tippet

mvh
ingeborg

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 11-01-07 10:47

ØV- jeg havde i farten overset at det skal være PCIx16 slot ellers er kortet
ikke meget værd, duer ikke til noget i PCIx1
Så er det tilbage til PCI.

Fra : J

Dato : 11-01-07 11:10

On Thu, 11 Jan 2007 10:47:16 +0100, "ingeborg jacobsen"

>ØV- jeg havde i farten overset at det skal være PCIx16 slot ellers er kortet
>ikke meget værd, duer ikke til noget i PCIx1
>Så er det tilbage til PCI.

Jeg tror, at dette PCI geforce 6200 er noget af det bedste, man kan
finde:

Lavere gforce vil ikke du, og heller ikke radeon 9250 og radeon 7000.

Geforce 6200 kortet har 256 Mb ram og er DX9 kompatibelt.
http://www.expressdelivery.dk/asp/index1600.asp?varernr=G606200PUD24LP&goto=productinfo&gruppe=grafikkort&undergruppe=grafikkort_6200&mainkategori=Losdele&mainfunc=link&

Det koster kun 539 kr.

Det er også et rimeligt lavt beløb at ofre på sådan en gammel PC, og
dets strømforbrug slår den ikke ud heller.

mvh

John