Database ud fra TXT fil
Fra : Mikkel

Dato : 31-01-07 22:36

Hej,

Jeg har en 200 Mb txt fil som jeg kan tilgå fra et program som Textpad,
Windows Nodpad kan slet ikke
håndterer en så stor fil.
Jeg ville gerne have en database ud af de informationer der er i txt filen,
og har prøvet at lægge den i Exel,
men Exel fortæller at der er mere end 65000 linier i filen og den derfor
ikke kan indlæses helt.

Med tekst filen følger en lille tekstfil indeholdende følgende:
"Felt";""Felttype";"Start";"L'ngde"

"Type";"A";"1";"31"
"Navn";"A";"33";"40"
"C/O navn";"A";"74";"40"
"Adresse";"A";"115";"50"
"Lokalt stednavn";"A";"166";"30"
"Postnummer";"A";"197";"4"
"By";"A";"202";"35"
"Land";"A";"238";"25"
"Kundenummer";"A";"264";"7"
"Tilladelse";"A";"272";"7"
"Sendeposition, stednavn";"A";"280";"70"
"Sende postnummer";"A";"351";"4"
"Sende by";"A";"356";"35"
"Frekvensanvendelse";"A";"392";"30"
"Bruger";"A";"423";"35"
"Kaldesignal";"A";"458";"7"
"Skibsnavn";"A";"466";"30"
"MMSI";"A";"507";"9"
"RA Kategori";"A";"517";"2"
"Tilladelseskategori";"A";"526";"50"
"Frekvens";"N";"577";"12"
"Til frekvens";"N";"590";"12"
"Effekt";"N";"603";"8"
"H>jde";"N";"612";"3"
"Kote";"N";"616";"3"
"Andre vilk?r";"A";"620";"60"
"Antal anl'g";"A";"683";"40"
"Frekvenskategori";"A";"724";"4"
"Afslutning";"A";"729";"1"

Hvad betydning har dette?

Er der en her der kender et program hvor jeg kan indlæse txt filen og
derefter får mulighed for at
sorterer indholdet alfabetisk ud fra forskellige ønsker, eller i det mindste
søge efter et emne, f.eks
et navn, og så få forevist alle emner med det navn.
Altså en database opbygget ud fra txt filen.

Hilsen
Mikkel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-02-07 04:21

On Wed, 31 Jan 2007 22:36:18 +0100, "Mikkel" <MikkelM@mail.dk> wrote:

> [...]
>og har prøvet at lægge den i Exel,
>men Exel fortæller at der er mere end 65000 linier i filen og den derfor

Har du prøvet med MS Access? Så vidt jeg kan se, har den ikke nogen
egentlig begrænsning af antal records, men kun en begrænsning på knapt
2 GB på en tabel eller database.

>Med tekst filen følger en lille tekstfil indeholdende følgende:
>"Felt";""Felttype";"Start";"L'ngde"
>
>"Type";"A";"1";"31"
>"Navn";"A";"33";"40"
>"C/O navn";"A";"74";"40"
>"Adresse";"A";"115";"50"
<snip>
>"Frekvens";"N";"577";"12"
>"Til frekvens";"N";"590";"12"
>"Effekt";"N";"603";"8"
>"H>jde";"N";"612";"3"

>Hvad betydning har dette?

Mit gæt:
Feltnavn
Felttype: A: text (Alpha), N: Numerisk
Start/Længde: Hvis du kigger på tallene, ser det ud som om hver post
står på en lang række startende med position 1 + længde 31 + 2
mellemrum + længde 40 + 2 mellemrum osv.

>Er der en her der kender et program hvor jeg kan indlæse txt filen og
>derefter får mulighed for at sorterer indholdet alfabetisk

MS Access burde kunne importere en semikolon-separeret fil uden de
store problemer.
Men vær sikker på, at du har RAM nok og lidt tålmodighed

Evt. kan du teste med de første 100 linier i tekst-filen først.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-02-07 01:53

"Mikkel" <MikkelM@mail.dk> skrev Wed, 31 Jan 2007 22:36:18 +0100

>Er der en her der kender et program hvor jeg kan indlæse txt filen og
>derefter får mulighed for at'

Hvis du har adgang til feks. MySql (og evt PHP) burde det være en smal
sag at lægge det ind i en søgbar database.

Som Jørn påpeger, så har du jo alle nødvendinge oplysninger i txt-filen.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-07 18:59

> [...]
> filen, og har prøvet at lægge den i Exel,
> men Exel fortæller at der er mere end 65000 linier i filen og den derfor

Access kan snildt klare det. Du kan selv oprette en tabel ud fra de
informationer du har eller du kan forsøge at forbinde direkte til tekstfilen
(og evt. overføre posterne til en anden tabel eller bare gennemse filen).
Når du har access åben linker du til en tekstfil med Højreklik >
sammenkædede tabeller> (følg guiden)

/ Jesper