int auto_increment primary key
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 31-01-07 08:56

I en mysql tabel hvor "id" er int auto_increment primary key kunne jeg
godt tænke mig, at få oplyst hvad "id" er efter en insert ?

Mvh / Bjarne

Fra : Martin

Dato : 31-01-07 15:17

Bjarne Jensen wrote:
> I en mysql tabel hvor "id" er int auto_increment primary key kunne jeg
> godt tænke mig, at få oplyst hvad "id" er efter en insert ?

For at få det ID der lige er blevet sat ind med fx. en INSERT kan
<http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/getting-unique-id.html>
bruges

For at hente det næste ID kan følgende bruges
SELECT id FROM tabel ORDER BY id
Next ID = id + 1

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 31-01-07 20:14

Mange tak!
/Bjarne

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 04-02-07 11:07

Og så fandt man også

LAST_INSERT_ID()

;)

Fra : Martin

Dato : 05-02-07 10:49

Bjarne Jensen wrote:
> Og så fandt man også
>
> LAST_INSERT_ID()

Jep... Det er altid en god idé at søge i dokumentationen - man finder
stortset altid det man skal bruge :)

PS: Husk også at skimte/læse bruger inputsne - der kan være nogle rigtig
gode guldkorn imellem :)

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 05-02-07 17:43

Martin wrote:

> Jep... Det er altid en god idé at søge i dokumentationen - man finder
> stortset altid det man skal bruge :)

Joe... hvis man altså lige ved hvad det man ledere efter hedder m.m.

> PS: Husk også at skimte/læse bruger inputsne - der kan være nogle rigtig
> gode guldkorn imellem :)

Jeg forstår du refererer til on-line dokumentationen (?) for manualen er
noget tør.