Ekstern tilgang til MySQL-server
Fra : nicklas.bornstein@gm~

Dato : 27-01-07 18:00

Hej,

Jeg har opsat et server-test miljø med 2 webservere og en MySQL-
server. De tre maskiner sidder til samme router og kan uden problemer
pinge og tilgå hinanden.

De to web-servere skal benytte den fælles MySQL-server, hvilket dog
skaber nogle problemer.

Når jeg på MySQL-serveren åbner administrationsværktøjet "MySQL
Administrator" lokalt og forsøger at forbinde med serverens egen IP-
adresse (som den har fået tildelt via af routeren) går det fint - jeg
for fint forbindelse og kan bruge databasen som jeg skal.

Når jeg på webserverne bruger samme tool og forbinder med nøjagtigt
samme informationer, som da jeg forbandt lokalt på MySQL-serveren,
kommer jeg ikke igennem.

Efter et par minutter, hvor programmet forsøger at forbinde kommer en
fejl,

"Could not connect to the specified instance.
MySQL Error Number 2003
Can't connect to MySQL server on '192.168.1.161' (10060)
If you want to check the network connection, please click the Ping
button."

Når jeg forsøger at køre PING-komandoen, som den forslår, svarer
serveren uden problemer, med svartider på under 15 ms.

Jeg har i administrations-værktøjet (ved at køre det lokalt på MySQL-
serveren som beskrevet ovenfor) ændret så serveren i "General
Parameters" under "Setup Variables" er sat til TCP Port 3306, ligesom
krydset i Disable networking er fjernet.

Er der nogle der har et bud på, hvordan jeg får MySQL-forbindelsen
mellem serverene til at fungere? (Skriv til, hvis I mangler
informationer).

På forhånd tak for hjælpen.

/Nicklas B.

Fra : Jesper

Dato : 28-01-07 10:33

Har du genstartet MySQL servicen efter du fjernede krydset i Disable
networking?

Hvad får du hvis du telnet'er til: 192.168.1.161 3306 ?

Hvilken version af MySQL bruger du? og på hvilken platform?
(hint: XP's indbyggede firewall)

/jesper

Fra : nicklas.bornstein@gm~

Dato : 04-02-07 00:48

On 28 Jan., 10:33, "Jesper" <jesper_...@mail.ko.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvad får du hvis du telnet'er til: 192.168.1.161 3306 ?
>
> Hvilken version af MySQL bruger du? og på hvilken platform?

Hej Jepser,

Du må undskylde mange gange, at jeg ikke har fået vendt tilbage - men
får åbenbart ikke melding om at der er blevet postet i min tråd :S

Men så så tilfældigt at du havde skrevet, da jeg undrede mig over at
jeg intet havde hørt.

Og ja, mange tak for hjælpen - det var Windows Firewallen der var
slået til (, hvor er det flovt). De servere jeg har sat op, er store
flotte maskiner med Windows Server software. Jeg havde så, da jeg
ville teste med en ekstern MySQL server, blot sat en almindelig
maskine til, men har da glemt alt om Windows XP Firewallen.

Men endnu engang tak for hjælpen - nu spiller det bare :)

/Nicklas