Hardwarekrav til CAD-maskine
Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 09-01-07 17:01

Goddag.

Jeg håber at hardwarespørgsmål er OK i gruppen.

Jeg skal samle en CAD maskine til min svoger, som han skal bruge i
forbindelse med sit studie.
Programmet er AutoCAD 2007.

Spørgsmålet er hvad pengene skal bruges på.
RAM, processor, grafikkort, Raptordisk.

Hvad er vigtigst?

Lige PT er konfig som følger:
CPU: Core 2 Duo E6300
RAM: 2x512 MB (yderligere 2x512 senere)
MOBO: Intel med E965 chipset
GFX: ATI Radeon x1300 256 MB RAM

Maskinen skal som sagt bruges til studiebrug pg pengene hænger ikke på
træerne.
Spørgsmålet er derfor om ovenstående ser fornuftigt ud eller om noget
skal downsizes og andet skal opjusteres.

Autodesk har en liste med godkendte og certificerede grafikkort. Skal
man købe et godkendt eller betyder det ikke noget (x1300 er godkendt).

På forhånd tak.

--
mvh Jacob [5260 Odense S]
Mailadressen er god nok som den er.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 09-01-07 22:26

Jacob [5260 Odense S] wrote:

> Lige PT er konfig som følger:
> CPU: Core 2 Duo E6300
> RAM: 2x512 MB (yderligere 2x512 senere)
> MOBO: Intel med E965 chipset
> GFX: ATI Radeon x1300 256 MB RAM

Det ser da fornuftigt ud, så mangler han bare en ordentlig 21"+ skærm så kan
kan holde ud til at sidde der i 8+timer.
Hvis han går solid-vejen, så kan det være nødvendigt med et bedre grafik
kort og mere RAM.
ATI laver FireGL gfx-kort serien, som jeg kun kan anbefale.

Mvh
Leon

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 11-01-07 13:54

Leon Hulstroem wrote:

> Det ser da fornuftigt ud, så mangler han bare en ordentlig 21"+ skærm
> så kan kan holde ud til at sidde der i 8+timer.

Det glæder mig at det ikke er helt hen i vejret.

Der er indkøbt en 22" skærm til formålet.
Om han så gider sidde i 8+ timer, det må han selv bestemme

> Hvis han går solid-vejen, så kan det være nødvendigt med et bedre
> grafik kort og mere RAM.
> ATI laver FireGL gfx-kort serien, som jeg kun kan anbefale.

Vi venter og ser tiden an. Der skulle have været 2 GB RAM i maskinen,
men RAM er ikke så billige lige for tiden - desværre.
FireGL er vist og certificeret og godkendt af Autodesk, de dumper dog på
prisen.

Jeg takker for input.

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 10-01-07 23:04

"Jacob [5260 Odense S]" <jacob5260@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Autodesk har en liste med godkendte og certificerede grafikkort. Skal
> man købe et godkendt eller betyder det ikke noget (x1300 er godkendt).

Det ser meget fornuftigt ud, configurationen har rigeligt kræfter til
AutoCAD
Hvilken uddannelse er det iøvrigt, og er der ikke tale om nogen former for
3D ?

Køb hardwaren i en ordentlig kvalitet det betaler sig i længden, f.eks Asus.

Og hvad med en Bærbar det kunne være meget praktisk. f.eks en Lenovo
Thinkpad T43p 2668 den kan fås med ATI mobility FireGL V3200 grafikkort. og
fås til under 10k.

Mvh Peter

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 11-01-07 14:04

Peter A. Jensen wrote:

> Det ser meget fornuftigt ud, configurationen har rigeligt kræfter til
> AutoCAD
> Hvilken uddannelse er det iøvrigt, og er der ikke tale om nogen
> former for 3D ?

Bygningskonstruktør - ved ikke om de laver 3D.

> Køb hardwaren i en ordentlig kvalitet det betaler sig i længden,
> f.eks Asus.

Det bliver også sådan i det store hele.
Vi er dog lidt bundet af udbuddet hos leverandøren og priserne.

> Og hvad med en Bærbar det kunne være meget praktisk. f.eks en Lenovo
> Thinkpad T43p 2668 den kan fås med ATI mobility FireGL V3200
> grafikkort. og fås til under 10k.

Som sagt er den til studiebrug og skal købes på en SU.
Vi har allerede strukket budgettet til det yderste med de dele vi har
nu - desværre.

Personligt er mit forjold til bærbare meget lunkent.
Hvis valget står mellem samme konfig bærbar og stationær - så vælger jeg
den stationære altid (og sparer derved også halvdelen).
Jeg synes ulemperne ved bærbare er større end fordelene (jeg kan dog se
på salgstallene, at resten af verdens befolkning ikke er enig med mig).

Jeg takker for input.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 11-01-07 16:55

Jacob [5260 Odense S] wrote:

> Bygningskonstruktør - ved ikke om de laver 3D.

Jo det gør de... og især i fremtiden. For man er ved og indfører "det
digitalt byggeri og 3D projektering".

Mvh
Leon

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 12-01-07 11:44

Leon Hulstroem wrote:

> Jo det gør de... og især i fremtiden. For man er ved og indfører "det
> digitalt byggeri og 3D projektering".

OK, bør maskinens kondig ændres med dette faktum?

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 12-01-07 19:14

Jacob [5260 Odense S] wrote:

> OK, bør maskinens kondig ændres med dette faktum?

Sikkert ikke på nuværende tidspunkt, men jeg ser en fremtidig investering i
større/bedre grafikkort.
Jeg ville vente til han føler at skærmen hakker, når han håndterer solids.

Mvh
Leon

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 12-01-07 21:36

Leon Hulstroem wrote:

> Sikkert ikke på nuværende tidspunkt, men jeg ser en fremtidig
> investering i større/bedre grafikkort.
> Jeg ville vente til han føler at skærmen hakker, når han håndterer
> solids.

Der bliver helt klart ventet.
Hvad budgettet siger i fremtiden vil tiden vise.

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 12-01-07 20:16

> OK, bør maskinens kondig ændres med dette faktum?

Jeg ser ingen grund til at købe bedre grafikkort, det som er vigtigst for 3D
CAD er at kortet understøtter OpenGL som de fleste CAD systemer foretrækker,
imodsætning til DirectX.

Hvis du skal spare så kan 128 mb også gøre det, men kig lige en ganf på Asus
Silent versionen der slipper du for støj fra blæseren.

Hvad lyder budgettet på?

Mvh Peter A. Jensen

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 12-01-07 21:35

Peter A. Jensen wrote:

> Jeg ser ingen grund til at købe bedre grafikkort, det som er vigtigst
> for 3D CAD er at kortet understøtter OpenGL som de fleste CAD
> systemer foretrækker, imodsætning til DirectX.

Jeg tror ikke man kan købe et kort til mainstreammarkedet som ikke
understøtter begge dele.
Jeg har lige tjekket og x1300 understøtter OpenGL, så det burde være i
vinkel.

> Hvis du skal spare så kan 128 mb også gøre det, men kig lige en ganf
> på Asus Silent versionen der slipper du for støj fra blæseren.

Vidste ikke om RAM-mængden betød noget, derfor valgte jeg 256 bare for
at være sikker.
I spil ved jeg at RAM ikke betyder det helt store for ydelsen.

> Hvad lyder budgettet på?

ca. 5000 kr

Fra : peet_dk

Dato : 18-01-07 17:36

> Peter A. Jensen wrote:

> Bygningskonstruktør - ved ikke om de laver 3D.

Er selv studerende - dog ikke bygningskonstruktør - men kan virkelig
anbefale en bærbar i stedet for! Man løber hurtigt træt af det når man skal
tegne oppe på skolen med projektgruppen mv. - at man så ikke har en bærbar
lige ved hånden.

Læser selv til maskiningeniør

--
peet_dk was here..
http://www.peet.dk

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 19-01-07 13:59

peet_dk wrote:

> [...]
> anbefale en bærbar i stedet for! Man løber hurtigt træt af det når
> man skal tegne oppe på skolen med projektgruppen mv. - at man så ikke

De studerende har deres "egen" computer på skolen. Derfor er der ikke
brug for at have en bærbar lige ved hånden, da man er sikker på at der
er en computer reserveret.
Desuden så er den diskvalificeret pga prisen allerede inden
overvejelserne omkring konfiguration.

Fra : P.C.

Dato : 11-01-07 21:52

Hi

Leon Hulstroem wrote:

> Jo det gør de... og især i fremtiden. For man er ved og indfører "det
> digitalt byggeri og 3D projektering".
>
> Mvh
> Leon

Og det er ganske vist.

Fra : P.C.

Dato : 12-01-07 12:16

Jacob [5260 Odense S] wrote:

> OK, bør maskinens kondig ændres med dette faktum?

Velnok tværdigmod, DDB er just ikke noget der har sat større krav til
maskinerne , dortrinsvis har det digitale byggeri handlet om noget
fladt og det der 3D har det været meget svært at håndtere,
grundlæggende handler DDB om at omskrive enten gamle hovedbog metoder
altså noget der kan beskrives som 2D til computer. De funktioner og
tekniker de fleste sammenkæder med 3D har for 99 pct. intet med det
digitale byggeri at gøre, DDB handler om standarder og det går helt
galt fordi tegningerne stadig opfattes som flade papir tegninger ---
der skal stadig skrives koder på tegningen somom det stadig er en
papir tegning f.eks. --- at man blot ved at pege på tegningen kan få
alle oplysninger frem duer ikke, fordi endemålet er stadig papir
tegninger som ikke vil "svare" når du igangsætter en funktion, ---
koderne er de samme som før computeren og giver egentlig ikke meget
mening i en digital tegning, , men alt i alt, nej, Det Digitale Byggeri
vil ikke sætte større krav end hvad computere kunne håndtere for et
par år siden.

Fra : P.C.

Dato : 12-01-07 19:23

Hvis så computeren virkelig blev brugt til det computeren er god til,
at styre en proces ,istedet for at være besværligt vedhæng , tænk
hvis rødovre højhusene kunne rives ned og med en fornuftig økonomi
samtidig bygge nyt på de sparede udgifter på et hus, der vel i sin
konstruktion stræber efter en halveringstid på over 10 år --- og
der virkelig junne bygges ,bygges pænere og smartere billigere, meget
billigere og i endnu bedre kvalitet. --- Se så kunne andre AAB lejere
andelshavere, måske pege på andre rene rottereder og brandskader
vandskader der lægger køkkener øde i årevis o bygninger der burde
rives før moderne skyskrabere , fordi for mig var det helt absurt , i
forhold til AAB afdelinger hvor der har været rotte problemer i
årevis og hvor man pludselig indser, at selvfølgelig bor rotter da
ikke i fugtige ulækre kloaker men i menneskenes huse. Hvad
konstaterede rotter indebærer for udbuddet at billige lejligheder
aner jeg jo ikke alligevel er det mit argument, at der er anden AAB der
burde nedrives før slidte højhuse --- men somsagt stivsind og
ignorance står jo som sædvanlig ivejen for de virkelige gennembrud,
gennembrud der ellers før har været i arkitekturen og kunsten ; Le
Corb opfandt beton husene og smarte arkitekter brugte de nye støbe
metoder helt op til Rødovres akustiske helvede , der altså kunne
rives ned hvis bare nogle, gad tjene et bjerg af penge eller rettere
kunne spare en masse penge. Hvorfor ikke få revet en masse af det
gamle først, altså umulige AAB bygninger ned, huse bla. med en
konstruktion der bare inveterer rotter, vandskader, skimmelsvamp , huse
der lige så vel som en rent økonomisk årsag --- konstante 60 mill
kroners renovationer -- burde rives ned og ombebygges med moderne
stang lækkert, billige andelsboliger ,der ikke vil koste formuer at
vedligeholde, før huse fra halvfjerserne skulle fjernes.

Hvornår opfatter ignorenterne at såsnart der var nye tekniker skete
der kæmpe spring inden for kulturen og bankvæsenet "" og Arkitekturen
velsagtens . Altså er det Innovation der skal løse problemerne da
ikke at omskrive de gamle metoder ,byggeriet før computerne, til
ineffektive computer programmer nej, der skal bruges nye byggemetoder,
hvorfor er der så ikke et bjerg af penge, helt fysisk oceaner af stang
smarte bygninger bygget for en treidiedel med visionære nye
byggemetoder, Computeren skal da udvide vores muligheder, bringe
skønhed og billige andelsboliger den skal da ikke bruges til at gøre
de gamle rigide regler, endnu mere rigide.
Procesen med at skære bygnings delen ud med en computer styret skære
maskine omfatter hele procesen på sin vis ; der ville ikke være noget
at skære hvis ikke dygtige 3D designere sad og tegnede i 3D , tænk
hvis der ikke var dygtige virksomheder der turde investere i fremtiden
og det gode håb, ville ALT blot fortsætte med rædselsfulde
postmodernistiske stål skelletter bygget så elendigt at
halveringstiden er 10 år, Hvornår gider I skifte det gamle bras ud ?
--- Fortsætte med en sikker viden om at computere selvfølgelig,
bygger langt billigere bedre, hurtigere end håndværkere idag.

--- men tilbage til subjekt er jeg sikker på at en almindelig P.C.
idag, er fuldt ud nok for hvad hvemsomhelst kommer til at tegne i et
CAD program , de dyre maskiner bruges jo ikke i projekteringen og
faktisk, er en "standard" P.C. laveste pris mere end Rigeligt, til det
du skal bruge den til.Medmindre du vil generere tegnefilm af 3D
verdener og lade maskinen udregne alt , Med DDB kommer du næppe
nogensinde ud over krav, der kunne varetages med 8 bit.

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 12-01-07 21:38

P.C. wrote:

> [...]
> CAD program , de dyre maskiner bruges jo ikke i projekteringen og
> faktisk, er en "standard" P.C. laveste pris mere end Rigeligt, til

Dvs at jeg kan forvente fornuftig ydelse med 512 MB RAM og en 1,7 GHz
Celeron?

Fra : P.C.

Dato : 13-01-07 12:38

Hi

Jacob [5260 Odense S] wrote:

> Dvs at jeg kan forvente fornuftig ydelse med 512 MB RAM og en 1,7 GHz
> Celeron?

Det er jo ikke den store hastighed ,men heller ikke snegle fart
-------- Hvad angår Ram kan du nok profitere af at fylde mere i
,faktisk alt der er plads til og hvis du vil have mindre ventetider på
rendnings bør du nok op i 2.4 GHz.
------- ellers vil du ret hurtigt være utilfreds . 3.2 Ghz. lyder
bedre og skal du køre 3Ds bør du fylde helt op med Ram .

1.7 GHz er nok udmærket med de fleste programmer sikkert også til
det meste med 3Ds og AutoCAD, ----- men jo mere jo bedre.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 13-01-07 15:39

>1.7 GHz er nok udmærket med de fleste programmer sikkert også til
>det meste med 3Ds og AutoCAD, ----- men jo mere jo bedre.

Kræver CAD mindre end CAM, for jeg ville ikke få lavet dagens gavn med en
1.7GHz med 1GB RAM og 128MB GFX.
Jeg har pt hvad man næsten kan få for penge 3.8GHz, 4GB RAM, 256MB FireGL og
den erstattede 2GHz, 2GB RAM, 128MB Matrox.
Den lille kører nu kun 2½D tråd på værkstedet og den store bruges 3D solid's
(Edgecam & Solidworks) på kontoret.
2Ghz maskinen kunne ikke længere håndterer de store solid's, værken CPU
mæssigt eller på GFX siden.

---
Mvh
Leon

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 13-01-07 16:57

Leon Hulstroem wrote:

> Kræver CAD mindre end CAM, for jeg ville ikke få lavet dagens gavn
> med en 1.7GHz med 1GB RAM og 128MB GFX.

Tja, jeg er også lidt forvirret.

Det jeg er ude efter er en rimelig maskine til en rimelig penge.
Ventetider må man leve med, men hvis det jeg havde fundet var helt
uacceptabelt, så var jeg interesseret i at få denne info.

I første post bliver der skrevet at det sagtens kan køres på den
billigst tilgængelige maskine.
I 2. post bliver der trukket i land og der bliver argumenteret for mere
RAM, større processor.

Der er dog 2 som har sagt OK til den oprindelige konfig, så det holder
vi os til foreløbig.
Jeg takker for input.

Fra : P.C.

Dato : 13-01-07 17:04

Hi

Leon Hulstroem wrote:

> Kræver CAD mindre end CAM, for jeg ville ikke få lavet dagens gavn med en
> 1.7GHz med 1GB RAM og 128MB GFX.

Det vil jeg mene , Solids der skal gennem udregnes tre gange for hvert
punkt hvor en 3D vector rammer en 3D solid , først X så Y og derefter
Z , tusinder af gange hvor der også skal beregnes om "punktet" ligger
indenfor eller udenfor volumenen og når data skal sorteres så de kan
bruges til noget, er noget helt andet end en database post der først
evalueres når man skal bruge den eller et 2D grafik program der næppe
er den store belastning for processoren.
Men det er jo den gamle historie og for at beregne Solids kan man jo
aldrig få nok maskin kraft eller nok både hurtig og langsommere RAM ,
CAD idag er jo væsentligst blot de gamle blæk tegninger bare tegnet
på skærmen og det du læser i Det digitale byggeri, er jo for det
meste noget der bedst ville virke i papir tegninger -- regler for
linietyper, tanker om volume beregninger der virker en smule mærkelige
når man tænker på at i en CAD tegning peger man blot på tingen og
så kender man den eksakte volume osv.

Det er jo de beregnings tunge programmer der fortrindvis er tale om i
CAM hvorimod en linie i en CAD tegning kun kræver regnekraft når den
opdateres.