Status over 2006 ---> mål for 2007
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-12-06 12:32

* Vægttab siden uge 45 2006: 7.2 kilo

I februar i år, da jeg kom hjem fra en uges skiferie i Østrig, var jeg i
supertopform og vejede mindre, end jeg har gjort i mange år. (30 kilo mindre
end i slutningen af 80'erne)

Min topform og lave vægt fik mig til at mene, at jeg kunne tillade mig at
tage en slapper - både hvad motion og madvaner angik.

Hvad motionen angik, skulle det kun have varet en måned, men pludselig var
det to og jeg var så meget ude af form, at jeg udsatte at gå igang, fordi
jeg vidste, hvor sejgt det ville blive.

Jeg kontrollerede heller ikke vægten - før seks-syv måneder senere. Det gav
mig et chok, så jeg på et splitsekund besluttede, at NU skulle der smides
kilo. Et kilo om ugen.

Der har været uger, hvor vægten er gået op. Men pludselig er den så gået ned
igen. Det har været besyndelige ryk og hop. Men her til morgen viste
badevægten, at jeg vejer 7.2 kilo mindre end i uge 45.

Jeg har i øvrigt ikke noteret min vægt ned, når den er gået op! Det plager
mig at se, at den stiger og er jeg stresset og udkørt, kan det endog få mig
til at miste modet at se vægtstigning. Men så går jeg ind og kigger på mine
registreringer på computeren, hvor jeg kun har noteret de positive
resultater. Og så kan jeg se, at trods små hop opad undervejs, så går det
altså konstant nedad. Altså fremad.

Kigger jeg på min vægtkurve de seneste syv uger, viser den et støt og roligt
vægttab på et kilo om ugen. Præcist, hvad jeg satte som mål for vægttabet.

* Mål for 2007:

Når jeg har tabt lidt mere, begynder jeg igen på løbeturene - og håber på,
at vi ikke får sne/isvinter i februar/marts. Lige nu har jeg stadig en vægt,
der vil indebære, at jeg langt fra kan løbe så let, som jeg har det bedst
med. Og jeg har ikke lyst til at starte med ledskader. Så løbet må vente
lidt endnu.

Men kort og godt. Der skal høvles lidt flere kilo af og så skal løbeskoene
snøres, så jeg om tre måneder ikke bare er slank igen, men også i topform
igen.

----

Hvad med I andre? Hvad var resultatet i 2006. Hvad er målet for 2007?

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-01-07 17:50

Lisbeth Jacobsen skrev den 31-12-2006 12:31:
> * Vægttab siden uge 45 2006: 7.2 kilo

snip: årsberetning 2006

nice

> Hvad med I andre? Hvad var resultatet i 2006.

En kort opsummering

Daglig vægt:
Start: 1. januar 2006: 117,1
Slut: 31. december 2006: 113,5

Kilo-Interval:
Maks vægt: 20. februar 120,2
Mindste vægt: 10. december 109,5

Månedlig gennemsnit:
januar 2006: 117,6
december 2006: 111,5

Se selv grafen på: http://www.de3faktorer.dk/artikler_billeder/vaegt.pdf

Rent kilomæssigt ikke det store.
Tendensen over tid er stadig for nedadgående.
Og det er det vigtigste i det lange løb.

Rent intellektuel har jeg lært, at man kan have fine planer om "nu skal
det være", men når den fine plan ikke tager højde for dagligdagen, så
kan planen være nok så fin, men når det daglige trummerum skal
indvolveres, så smuldrer den. Eller bedre sagt: Man må evaluere sine
planer og implementere faktorer man ikke havde med den oprindelige plan.

Derudover har jeg i november fundet en kaloriefælde som jeg har hørt om,
men ikke været bevidst om. Nemlig: social spisning.
Der sker i forskellige sammenhænge faktisk noget spisning, som ikke har
noget med spisningens egentlig formål (tilføjelse af næring) at gøre,
men bare fordi det er hyggeligt eller man har brug for at dele en
oplevelse.
Den konkrete "fælde" jeg har oplevet var i forbindelse med overarbejde,
hvor der blev skaffet en masse spændende slik og andet sukker-guf. Mit
modtræk hertil vil være: frugt og grønt som jeg selv skaffer.
Jeg erkender, at andre "har brug for" slik og guf, men jeg vil tilbyde
overfor mig selv og andre et mere smagfuldt alternativ i form af frugt
og grønt. Initiativet blev godt modtaget fra kollegaerne.

> Hvad er målet for 2007?

Fastholde tendensen med den nedadgående månedlige gennemsnitsvægt.

Det væsentligste for mig er ikke kiloene, men læringsprocessen undervejs.
De kilo jeg har smider hhv. har smidt skal ikke komme retur igen.
Uanset hvad jeg bliver udsat for hhv. udsætter mig for.

For at "overvåge" tendensen fastholder jeg selvmonitoreringen omkring
vejning. Overvågningen kan jeg bruge til at fange uhensigtsmæssigheder
i processen.

På motionssiden:
Den 8. januar starter folkedans-holdet igen og de næste 14 mandage er
optaget til dans.
Derudover skal motionscenteret besøges én gang ugentlig, hvor jeg
cykler, løber, ror eller stepper. Styrketræning vil jeg så gøre de gange
mit knæ driller, da styrketræning kan gøres på andre muskelgrupper end
bentøjet. Ca. en gang om måneden en coopertest for at følge udviklingen.
I det daglige vil jeg cykle til/fra arbejde dvs
Ryparken <<-->> Amager
dvs 2 gange daglig en cykeltur på 30-45 minutter.

Eller sagt på anden vis: Fastholde de vaner jeg er startet på i 2006.

På kostsiden:
Ingen store ændringer i forhold til 2006.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 02-01-07 00:21

Lisbeth Jacobsen skrev:
> * Vægttab siden uge 45 2006: 7.2 kilo

Godt gået!

> Hvad med I andre? Hvad var resultatet i 2006. Hvad er målet for 2007?

Juli 2006 100.6kg (BMI 28,46)
December 2006 85,7kg (BMI 24,25)

December resultatet er fra midt i måneden, har ikke vejet mig siden før jul.

Har planer om at komme tilbage i de gode vaner i denne uge og få gang i
motionen igen på et mere regelmæssigt plan (har gået meget og dyrket
motion i julen, bare ikke så meget som vanligt), inden jeg begynder at
veje mig fra og med næste uge. Regner ikke med at vægten er steget
uoverskueligt.

Mit mål for 2007 er lidt diffust da jeg ikke ved hvad min idealvægt er,
men jeg satser lidt på at stabilisere ved omkring 78kg da det er
nogenlunde midt i det tilladte spektrum (19-25 bmi). Så må jeg se om det
er i orden eller jeg skal yderligere ned når det mål er nået.
jeg er udemærket klar over at BMI ikke er altafgørende, men det virker
ok som rettesnor for mig.

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 02-01-07 14:35

> Der har været uger, hvor vægten er gået op. Men pludselig er den så gået ned
> igen. Det har været besyndelige ryk og hop. Men her til morgen viste
> badevægten, at jeg vejer 7.2 kilo mindre end i uge 45.

wuaw flot

> [...]
> vægttab på et kilo om ugen. Præcist, hvad jeg satte som mål for vægttabet.

dejligt når det kører

Her har jeg tabt ca 5 kg siden uge( må lige ud at se Uge 48.

Vejer mig ikke hver dag - for jeg ved jeg lever sundt og passer på og
at det går den rette vej. Og det gør også at sandsynligheden for at
se en vægtøgning er mindre. Vejer mig vel ca 1 gang om ugen - nogen
gange 2 gange.

Målet for det nye år. Minimum 15 kilo inden sommerferien.
Så har jeg nået BMI på 25 men vil geren yderligere 10 kg ned men så
er det sundhedsforsvarligt i hvert fald sådan overordnet.

Mht motion 2006. alt for lidt og har ikke haft overskud.

Mål 2007. ½ times motion 6 gange om ugen.

Helst en blanding af motionscyklen hjemme i stuen - løb i det fri og
svømning.

Løb introducerer jeg først sent i foråret evt sommer. Men vil
begynde på formen på motionscyklen allerede nu her - øhh snart ;O(

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-01-07 14:43

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

Flot vægttab du har nået!!!!

> Mht motion 2006. alt for lidt og har ikke haft overskud.

Når du kommer i gang vil du opdage, at man får overskud og energi af at
dyrke motion *S*

> Mål 2007. ½ times motion 6 gange om ugen.

Lige en ting, du med fordel kan overveje: Der kan være fordele ved i stedet
at sige 1 times motion tre gange om ugen! Jeg er endog lige ved at tro, at
45 min tre gange om ugen er bedre end seks gange 30 min.

Du sparer tid på at klæde om, komme i bad, gøre klar.
Og du får mere ud af af motionere en time i stedet for kun en halv.
Og din krop har god brug for pauser til at genopbygge! Glem endelig ikke
pauserne til at restituere. De er ganske vigtige.

Specielt når du ikke er i topform vil ovenstående være langt det bedste og
indebære flest fordele.
Motionerer du seks gange om ugen risikerer du at brænde ud på det og slide
din krop.

> Helst en blanding af motionscyklen hjemme i stuen - løb i det fri og
> svømning.

God blanding! *S*

> Løb introducerer jeg først sent i foråret evt sommer. Men vil
> begynde på formen på motionscyklen allerede nu her - øhh snart ;O(

Det er sådan et mål, der er så diffust, at det risikerer ikke at blive til
noget.
Det kan være en fordel at sætte sig et konkret mål og sætte en definitiv
deadline. Husk også at fortælle dig selv (hver dag!) hvilke fordele der er
ved at nå dit mål. Forestil dig at du HAR nået målet.... hvad så. Hvem og
hvordan er du så? Hvad har du så opnået af gevinster? *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 02-01-07 15:35

Lisbeth Jacobsen skrev:
> <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse
>

> Flot vægttab du har nået!!!!

> Når du kommer i gang vil du opdage, at man får overskud og energi af at
> dyrke motion *S*

Ja jeg ved det. Har før været oppe på 6-9 timers motion om ugen. Men
synes bare det er å svært at komme i gang. Og nu har vi fået en
lille datter så tiden er bare ikke den samme.

> Lige en ting, du med fordel kan overveje: Der kan være fordele ved i stedet
> at sige 1 times motion tre gange om ugen! Jeg er endog lige ved at tro, at
> 45 min tre gange om ugen er bedre end seks gange 30 min.

Ok fik det modsatte at vide hos diætist og læge.

> [...]
> pauserne til at restituere. De er ganske vigtige.
>
> Specielt når du ikke er i topform vil ovenstående være langt det bedste og

Det er klart jeg har ikek tænkt mig at starte med ½ time 6 dage om
ugen med det samme.
Synes bare lige en time lyder vildt uoverskueligt
..
> Motionerer du seks gange om ugen risikerer du at brænde ud på det og slide
> din krop.

Ja jeg må se det lidt an. det vigtigste er at jeg stille og roligt
får startet op og kommer i gang.

> God blanding! *S*

> Det er sådan et mål, der er så diffust, at det risikerer ikke at blive til
> noget.

Det bliver til noget. Helt sikkert. For jeg har ikke andre
valgmuligheder. Det er mit helbred det gælder. Så jo jeg kommer i
gang helt sikkert. Men jeg har vendt hele mit liv på hovedet på en
måned. For bestandigt. Og man skal starte et sted. Og hvis jeg bare
kører derud af uden at have hjertet med så ved jeg at det bliver
endnu sværdere for mig at holde det. Selv om jeg ved det vil lykkes
uanset din, min eller en andens metode. For som sagt jeg har ikke andre
valg.

> [...]
> ved at nå dit mål. Forestil dig at du HAR nået målet.... hvad så. Hvem og
> hvordan er du så? Hvad har du så opnået af gevinster? *S*

Jeg har også et konkret mål. At jeg vil begynde at løbe. Og at
formen skal bygges op så jeg kan starte senest til sommer(juni). Det
er mit mål. Det mål jeg har det bedst med. På det tidpunkt skulle
mine nye livsstil mht mad og nye retter gerne være fuldt indkørt og
så kan jeg lægge koncentrationen et andet sted. Men jeg har ikke en
plan om at jeg om tre måneder skal være nået dertil. Jeg vil gern
deltage i Alt for damernes kvindeløb fra næste år og årene der
kommer og evt nogle løb tættere på min bopæl.

Det samme med vægttabet. Jeg skal tabe ialt min 20 kg. Om det tager 5
eller 8 måneder at tabe de 20 kg er i det store perspektiv ikke så
vigtigt. Det vigtligste er at jeg taber dem og at tiden ikke helt
skrider for mig. Dvs det skal ikke tage mig to år. Som sagt er det mit
helbred det drejer sig om ofg de kilo skal af.

Men ja du må gerne give mig et los i røven for at komme i gang - selv
om jeg helt sikkert vil forsvare mig

Og jeg vil overveje en time 3 gange om ugen i stedet for selv om jeg
synes tiden er svær at finde med en lille pige i huset.

LN