strid i familien
Fra : Daniela Althof

Dato : 27-06-01 11:49

Hej

Jeg står i den situation at jeg er den yngste af fire søskende. Mine
søskende er 12, 14 og 16 år ældre end mig..
Sagen er sådan at min nestældste søster har været gift med en mand som hun
har fået barn med. På nuværende tidspunkt er der så sket det at min ældste
søster er gift med min nestældstes ex.
Dette ægteskab og det fact at barnet lever ved min ældste storesøster og
svogeren har dannet en dyb kløfte i familien. Mine to ældste søskende som
altid har kunnet gå igennem godt og ondt taler ikke ret meget sammen mere.
Min nestældste storesøster har været meget psykisk syg, så hun slet ikke har
haft kontakt til hele familien.. Jeg har altid været den eneste hun har
kunnet eller villet tale til..
Jeg ved også at hun efter at have været meget syg og er på den rette vej
igen gerne vil genoptage kontakten til sin søn, da hun efterlod ham dengang
hun rejste, fordi hun ikke kunne holde familien ud.
Ud over at hun ikke snakker sammen med den ældste søster fotæller hun mig
også jævnigt om hvor dårlig vores mor er og jeg ved ikke hvad.
Jeg vil gerne kunne holde kontakt til især begge mine søstre... Jeg skal
snart giftes og håber på at det hele går godt med at de alle sammen kan
komme.. Problemet jeg allerede kan se nu er at den nestældste ikke vil
snakke med min svoger.. At hendes søn ikke er klar til at tage kontakt til
hende endnu og at jeg føler at jeg står i midten af alt det her uden at vide
hvad jeg skal gøre.. Det eneste jeg ønsker mig lige nu er at kunne holde et
bryllup hvor alle mine søskende er med og hvor min "syge søster" ikke lige
pludselig flipper ud og ødelægger det hele...
Jeg er på en måde bange og jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre da mit
eneste ønske er at mine søskende kan tage sig sammen til at snakke sammen
som søskende egentlig "burde gøre" og at jeg kan få opfyldt ønsket om at få
den smukkeste dag i hele mit liv hvor de alle kan være med..

Daniela..

Fra : Mari

Dato : 30-06-01 00:02

"Daniela Althof" <superdilbert@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:9hcdsd$pgm$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> som søskende egentlig "burde gøre" og at jeg kan få opfyldt ønsket om at få
> den smukkeste dag i hele mit liv hvor de alle kan være med..

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret. Det ER en stor dag, den dag
man bliver gift - men for din egen skyld - så tror jeg at du skal lade
dine søskende om at ordne deres konflikter. Ellers risikerer du på
et tidspunkt at blive gidsel i deres spil. Og så er du for alvor ked af det.

Gør dem klart, at du meget gerne vil se dem - men at du under ingen
omstændigheder kan - eller vil - acceptere at de diskuterer familieanliggender
på denne dag/aften. Hvis de ikke kan indgå en "kontrakt" med dig om det,
så må du fortælle dem at de er velkomne i kirken - men ikke til festen.

Jeg har deltaget i en konfirmation, hvor man gerne ville have hele familien
med - selvom de ikke tålte hinanden af lutter jalousi. Det var noget af det
mest ubehagelige jeg har oplevet. Mor og far sad på hver sin side af
barnet - med deres respektive ægtefæller til bords. Barnet dannede muren
mellem de to "isflager".
Hver part talte KUN til dem, de i forvejen omgikkes - og kiggede durk
igennem alle andre. Der blev holdt taler - fordi det gør man jo - men
sikke taler. De var afstumpede fordi der var så mange ting, man ikke
kunne sige i en hadefuld forsamling.

Det, der skulle have været en stor dag, blev et mareridt for konfirmanden.
Håber ikke, at din dag ødelægges af familiestridigheder. Hvis du har
den mindste mistanke om at det kan ske - så meld ud på forhånd - og
drag konsekvensen af det. Hellere undvære sin søster på dagen - end at få
den spoleret.

Hverken en syg søster eller andre er berettigede til at dominere din store dag.
Men OBS! - der er meget glansbillede over de forestillinger brudefolk har
om den dag. Så meget, at det måske ikke lever op til forventningerne alligevel.

--

Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n