Motions-maskine
Fra : Gravse

Dato : 13-12-06 14:00

Hejsa.

Har en bekendt der har fået konstateret sukkersyge, tror det hedder type2.
Hun skal i gang med noget motion for at tabe sig, og starte på en diæt, men
skal ikke tage insulin.
Hun har aldrig dyrket motion før, og overvejer at købe et løbebånd.
Det er vigtigt at det er noget hun kan lave hjemme, når hun har tid til det.
Men jeg har set de der maskiner der er i motionscentre, hvor man ligesom
bevæger benene, samtidigt med at man trækker i 2 stave.
Det må da, alt andet lige, være bedre da man får trænet både arme og ben.

Men så kommer spørgsmålet: Hvor køber man sådan en henne, til en rimelig
pris og kvalitet??

Med venlig hilsen

Bo

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-12-06 18:51

Gravse skrev den 13-12-2006 14:00:
> Hejsa.
>
> Har en bekendt der har fået konstateret sukkersyge, tror det hedder type2.

Jep, den sukkersyge man har konstateret senere i livet kaldes for
Diabetes type 2 eller gammelmands-sukkersyge.

Adskillelsen mellem type 1 og 2 er - svjh - at type2-patienter stadig
producerer inuslinen, men kroppen kan ikke omsætte den i samme omfang
som før man havde diabetes.
Hvor type1-patienter slet ikke producerer insulin.

Effekten er den samme og behandlingen er den samme, nemlig at man skal
have tilføjet (mere) insulin.

> [...]
> Hun har aldrig dyrket motion før, og overvejer at købe et løbebånd.
> Det er vigtigt at det er noget hun kan lave hjemme, når hun har tid til det.

Før hun køber sig fattig i Ellipse-maskiner og andre potentielle
støvsamlere, så ville jeg - i den situation, hvor man aldrig har dyrket
motion før - starte med: at afsætte tiden.

Om man bruger tiden på en ellipse-maskine eller på en gå tur. Det er
ligegyldig. Man er ligeså "låst" på en ellipse-maskine som man er på
gåturen, når man fx vil motionere i 45 minutter.

Hvis man så har dyrket regelmæssig motion igennem lad os sige 6 måneder
uden, så har man vist overfor sig selv, at det er noget man vil og kan
gøre. Så kan man gå igang med at tænke over anskaffelsen af maskinen.

Bare købe en maskine og så håbe på, at når man får tid, så hopper man
lige på den og vupti, så er den hellige grav velforvaret. naaaahhhh,

> Men jeg har set de der maskiner der er i motionscentre, hvor man ligesom
> bevæger benene, samtidigt med at man trækker i 2 stave.

Hvorfor ikke starte med stavgang. Stavene fylder ikke så meget og
man kommer ud i den friske luft.
De fylder i hvert fald mindre end den slags maskiner du omtaler.

> Det må da, alt andet lige, være bedre da man får trænet både arme og ben.
>
> Men så kommer spørgsmålet: Hvor køber man sådan en henne, til en rimelig
> pris og kvalitet??

Hvad er "rimelig pris" for dig? Jeg mener, at Harald Nyborg har
sådanne maskiner ligesom de har motionscykler. Kvaliteten siger mig
ikke så meget.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 15-12-06 15:34

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Effekten er den samme og behandlingen er den samme, nemlig at man skal
> have tilføjet (mere) insulin.

Behandlingen er bestemt ikke den samme for type 1 IDDM (Insulin-dependent
diabetes mellitus) og for type 2 NIDDM (non-insulin dependent diabetes
mellitus).

Sædvanligvis behandles type 2 som udgangspunkt med kostændringer og motion,
dernæst kan tillægges et oral antidiabetikum, som ikke er insulin, men som
derimod virker ved at øge følsomheden for insulin (Metformin) eller ved at
stimulere beta-cellerne til at producere mere insulin (sulfonylurea). Senere
kan man lægge et glitazon oveni, hvlket øger følsomheden for insulin
yderligere. I yderste konsekvens kan det blive nødvendigt at behandle type 2
diabetikere med insulin, såfremt deres beta-celler i bugspytkirtlen er
blevet udtrættede pga. overarbejde.

Type 1 diabetes behandles som hovedregel med insulin fra begyndelse.

Forskellen i behandling bunder i de to forskellige måder sygdommen udvikles
på. Hvor type 1 diabetes ganske rigtigt er en mangel på insulin oftest som
følge af en destruktion af beta-cellerne, er type 2 mere kompleks, men
oftest ledsaget af en ØGET insulin-produktion i begyndelsen, fordi
følsomheden for insulin i muskler og fedt er nedsat.

Iøvrigt er betegnelsen "gammelmands-sukkersyge" på vej ud. Desværre ser man
yngre og yngre personer få type 2 diabetes pga. den øgede forekomst af fede
(børn).

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
Web: http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-12-06 14:11

Mikkel Gybel Jensen skrev den 15-12-2006 15:34:
> [...]
>
> Behandlingen er bestemt ikke den samme for type 1 IDDM (Insulin-dependent
> diabetes mellitus) og for type 2 NIDDM (non-insulin dependent diabetes

snip: udemærket forklaring på forskel på behandlingen af type 1 og type2.

takker for forklaringen.

> Iøvrigt er betegnelsen "gammelmands-sukkersyge" på vej ud. Desværre ser man
> yngre og yngre personer få type 2 diabetes pga. den øgede forekomst af fede
> (børn).

Det er jo det som er så skræmmende, at en sygdom for år tilbage
hovedsagelig ramte ældre allerede pga. den vestlige verdens behagelige
livsstil gør, at sygdommen nu rammes af langt yngre personer.