Opdatering
Fra : spoi@sol.dk

Dato : 11-12-06 22:02

Hej igen

Kommer lige med en lille opdatering og lidt om havd jeg spiser og i må
gerne komme med jeres kommentarer hertil. Kommer nok til at bruge det
her for en del kan jeg mærke - så i må sige når det bliver for
meget. Både som en form for dagbog og at dele tanker og erfarringer.

Jeg har nu haft med møde med både læge i diætist. Helt DDv mad
anbefaler de ikke men kan bestemt lægge mig rigitg meget op af det.
Så har jeg da lidt at gå efter.

Har lagt kaffen på hylden siden sidste torsdag - uden at føle det er
et savn.

Jeg skal spise fedtfattigt. Men må godt få fede fisk og feks nødder
og avocado - altså de sunde fedtstoffer - dog stadig med måde.

Der er tre områder jeg kan sætte ind for at forsøge at få mit
kolesteroltal ned. 1. begrænse fedtindtag - især animalsk fedt. 2.
Ned i vægt. 3. Motion

Jeg er nødt til at tage alle tre punkter i brug. Feddt får leveren
til at producere kolesterol. Også det sunde fedt - men knapt så meget
kolesterol og denne kolesterol er ikke så skadelig. Det værste fedt
er det der stivner i køleskabet. Kostfibre er med til at binde
kolesterolet og transportere det ud af kroppen.

Så i grove træk bestyder det mange kostfibre og lidt fedt dvs både
fra køs og mælkeprodukter. DDV er ok men der er ikke helt nok
kostfibre. Skar jeg brød mere eller mindre væk ville jeg feks skulle
spise 1½ kg gulerødder hver dag. Der er flere kostfibre i brød.
Linser og bønner er også rig på kostfibre. Deres græske yoghurt er
også for fed.

Så jeg skal afveje kostfibre og kcalorier mod hinanden. Har atbe ca
2-2½ kilo siden sidste torsdag. Det er jo ok. Men det er jo også i
starten.

Her til sommer skulle jeg gerne have tabt mig så meget at jeg kan
begynde at løbe så småt.

Mht madvaner og vægttab synes jeg at det går ok. Det svære punkt er
motionen, Går simpelthen fyisk kold når pigen er puttet. Og nu om
lidt skal jeg i seng. Står op lidt i 5. Undskyldning jeg ved det
!!!!!!!!

Mnå men til amd her i dag. Startede jeg med havregryn med skummetmælk
og sødet ed sukkerfri marmelade. Mellemmåltid et stykke frugt. Til
forkost: Rugbrøs med rygeost + tomat og gulerod.
Mellemmåltis ½ banan +½ appelsin. Aftensmad: Chili con carne med 3-6
% fedt(endda skyllet under hanen - ja jeg ved godt jeg er gået lidt i
panik - men vi kan faktisk ikke smage forskel i denne ret). Dertil en
smule ris og en masse grøntsager. Mellemmåltid aften et stykke
fuldkorns knækbrød med ost.

I morgen vil dagen se nogenlunde ud som i dag. Men til aften skal vi
have kylling og pastasalat lavet af fuldkornspasta med masser af
grøntsager og en dressing af fromage frais(med knorr dressingblanding)

Overmorgen tager jeg en rest pastasalat med på abejde til frokost. til
aften bliver det så lidt eksperimenterende og specielt. ½ - ½ brune
ris kogt + grønne linser. + alle mulige grøntsager mm bla andet
tomat, løg peberfrugt, hvidløg, persille, gulerod, majs, ærter +
kogt skinke i tern. Dertil groft brød

Hvad siger i lyder det helt hen i vejret.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-12-06 22:35

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Kommer nok til at bruge det her for en del kan jeg mærke - så i må sige
> når
> det bliver for meget. Både som en form for dagbog og at dele tanker og
> erfarringer.

Du skal bare bruge løs! Det kan aldrig blive for meget. Vi hjæølper jo bare
det omfang vi gider, har tid og så godt vi kan. Og så finder du hurtigt ud
af at sortere - hvem/hvad kan du brug og hvem/hvad kan du ikke. *S*

Tag hvad du kan bruge - og lad resten ligge!

> Der er tre områder jeg kan sætte ind for at forsøge at få mit
> kolesteroltal ned. 1. begrænse fedtindtag - især animalsk fedt. 2.
> Ned i vægt. 3. Motion

Det er jo godt at vide, hvad du skal gå efter. Det lyder meget konkret.
Hvad vil det så passe dig bedst at gøre på de områder?

> Det værste fedt er det der stivner i køleskabet.

Det spiser jeg faktisk aldrig. Blot for at fortælle dig, at det faktisk er
muligt at undvære det.

Et tip som du måske kan bruge på brødet - hvis du gerne vil have noget
smørbart under dit pålæg:

Fedt skal du jo have - så brug evt. mayonaise i stedet for smør. En
teskefuld på en skive brød rækker langt! Og mayonaise (den ægte uden en
masse tilsætningsstoffer) er sundere end smør.

Og så er jeg blevet ekspert i at finde andre "bløde" ting, der kan puttes
under fedtfattigt pålæg. Vel at mærke ting, der giver langt mere smag end
smør/margarine.

Eksempelvis er jeg vild med agurke relish. (Coop har det)

Maille Dijonnaise (en mellemting mellem mayonaise og sennep) er jeg p.t,
helt tosset med.
http://www.danshoppen.dk/Danshoppen/contents/media/t_mailledijonnaise.jpg

> Så i grove træk bestyder det mange kostfibre og lidt fedt dvs både
> fra køs og mælkeprodukter. DDV er ok men der er ikke helt nok
> kostfibre.

Det er fordi der ikke er meget brød/brødprodukter i deres kostplan.
Men så spis masser af grønne bønner = masser af fibre.

> Så jeg skal afveje kostfibre og kcalorier mod hinanden. Har atbe ca
> 2-2½ kilo siden sidste torsdag. Det er jo ok. Men det er jo også i
> starten.

Men det viser dig, at du er på vej.

> [...]
> motionen, Går simpelthen fyisk kold når pigen er puttet. Og nu om
> lidt skal jeg i seng. Står op lidt i 5. Undskyldning jeg ved det

Motion kræver ofte lang tids tilvænning. Det kan tage op til 2-3 måneder,
før det sure ved det er overstået. Og er man indstillet på, at sådan er
det - i stedet for at forvente, at det skal være sjovt med det vuns, så kan
det være, det er til at bære.

Men kan du finde noget, der hurtigt bliver sjovt, så vælg det.
Kan du lave noget, som pigen kan være med til? Så I kan lege sammen? Det er
selvfølgelig nemmere om sommeren end nu, hvor der er så mørkt.

> Hvad siger i lyder det helt hen i vejret.

Det er svært at vurdere sådan bum. Umiddelbart lyder det OK.
Jeg spiser dog ikke pasta og ris men hellere masser af grønsager. Og så
dropper jeg osten under slankekuren. Ost gider jeg nemlig ikke i fedtfattig
udgave. Så undværer jeg hellere.

I dag har jeg fået laks og spinat til aftensmad.
I morgen aften bliver det bøf (købte hakketkødet i dag) og rodfrugter. (Den
frosne pose fra føtex).

Til frokost spiser jeg masser af salat eller grønsager fra kantinens buffet.
jeg spiser sjældent smørrebrød. Det mest normale er, at jeg spiser
"aftensmad" både til frokost og aften og derfor får masser af grønsager.

Jeg må dog indskyde, at jeg ikke ved, om mine kostvaner er specielt venlige,
når det gælder kolesterol.

Der findes da i øvrigt en god kogebog for folk, der skal passe på
kolesterolindholdet. Så vidt jeg husker er den fra Hjerteforeningen. Kig på
biblioteket.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-12-06 23:18

spoi@sol.dk skrev den 11-12-2006 22:02:
> [...]
> her for en del kan jeg mærke - så i må sige når det bliver for
> meget. Både som en form for dagbog og at dele tanker og erfarringer.

Det syntes jeg lyder som en rigtig god ide.

> Jeg har nu haft med møde med både læge i diætist. Helt DDv mad
> anbefaler de ikke men kan bestemt lægge mig rigitg meget op af det.
> Så har jeg da lidt at gå efter.

Hvis du kender DDV og har det det godt med kostplanen, så er der ingen
grund til at lade vær med at bruge den.
Husk bare, at resultatet på vægten udebliver, hvis du spiser andet end
hvad der i DDV-kostplanen dvs. hvis du kan acceptere, at det går
langsommere end ca. 1 kg pr. uge, så er der ingen problemer med at
lave en smule om på den kostplan.

> Har lagt kaffen på hylden siden sidste torsdag - uden at føle det er
> et savn.

Hvad har du erstattet kaffen med så i stedet?

The? colalight? anden koffeinholdig drik?

Hvad drikker du i hele taget i løbet af en dag?
(anbefalet er ca. 2 liter)

> Jeg skal spise fedtfattigt. Men må godt få fede fisk og feks nødder
> og avocado - altså de sunde fedtstoffer - dog stadig med måde.

Fedt er altid med måde. Fedt indeholder ca. 7 kalorier pr. gram.
Protein og Kulhydrat ca. 4 kalorier pr. gram.

> [...]
> spise 1½ kg gulerødder hver dag. Der er flere kostfibre i brød.
> Linser og bønner er også rig på kostfibre. Deres græske yoghurt er

Husk dog på, at den græske yoghurt ikke skal spises i ubegrænsede mængder.

samt at man - svjh - anbefaler, at man kun får ½ mælkeportion fra den
græske yoghurt dvs. 125 gram. og med 10% fedt i er fedtindholdet 12,5
gram. gange med 7 for at får kalorier 87,5 kalorier får du ind af den
græske yoghurt.

> Så jeg skal afveje kostfibre og kcalorier mod hinanden. Har atbe ca
> 2-2½ kilo siden sidste torsdag. Det er jo ok. Men det er jo også i
> starten.

Det er primært vædske du har tabt dig. Fedttab tager længere tid.

> [...]
> motionen, Går simpelthen fyisk kold når pigen er puttet. Og nu om
> lidt skal jeg i seng. Står op lidt i 5. Undskyldning jeg ved det

Hverdagen skal skam passes. Hvis du presser for meget ind på for kort
tid, så vil du før eller siden kommer så langt ud, at du tænker noget i
retning af: så kan det hele også være lige meget....og alt hvad du har
opnået kaster du over bord ....og vupti, så er marsbaren* og alle de
andre gamle vaner lige nede i kiosken er klar til at blive købt

*: nu ved jeg ikke om det er mars-chokoladebar som er din
"akilles-sene"...jeg håber, at du forstår billedet alligevel.

Hvilket er fuldt ud naturligt.

> Mnå men til amd her i dag. Startede jeg med havregryn med skummetmælk
> og sødet ed sukkerfri marmelade.

søde med marmelade??? Nå, det har jeg aldrig hørt om man gør.....nå,
man lærer så længe man lever.
Jeg søder med Hermesetas Fructose (tror jeg nok det hedder). Det
indholder en femtedel af de kalorier sukker indeholder og man skal bruge
ca. halv så meget som man ville med sukker.

Jeg spiser også havregryn om morgenen. Jeg bruger et decilitermål (de
der stål-decilitermål hvor der kun kan være en deciliter i) og hælder
kun én gang op fra havregrynene over i skålen hvorfra jeg spiser.
Det er for mig en god måde at holde portionskontrol på.
Mælken jeg så ikke så god til at måle op, men det bliver hverken til for
lidt eller for meget. Skummetmælk er i hele taget ret nådig hvad
kalorier angår, så det går jeg ikke højt op i.

> [...]
> % fedt(endda skyllet under hanen - ja jeg ved godt jeg er gået lidt i
> panik - men vi kan faktisk ikke smage forskel i denne ret).

Prøv at skylle med kogende vand direkte fra elkogeren, såfremt du
skyller kød.

Men fedtprocenten ved 3-6% kød er allerede så langt nede, så gevinsten
ved skyldning er vist til at overse. I hver fald hvis man spørger mig.

> [...]
> have kylling og pastasalat lavet af fuldkornspasta med masser af
> grøntsager og en dressing af fromage frais(med knorr dressingblanding)

Skulderklap til dig, at du har planlagt maden imorgen.
Planlægning er et genialt værktøj til at komme gennem processen med.

> [...]
> ris kogt + grønne linser.
> + alle mulige grøntsager mm bla andet
> tomat, løg peberfrugt, hvidløg, persille, gulerod, majs, ærter +

Når nu du er igang med at eksperimentere:
Prøv at give linserne et par dryp eddike (jeg foretrækker balsamico, men
det måske bare mig). Ikke for meget ellers bliver de ødelagt.

> Hvad siger i lyder det helt hen i vejret.

Det lyder faktisk som noget godt vejr.

Kan du ikke lige sige det til vejrguderne også.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 12-12-06 07:36

> Det syntes jeg lyder som en rigtig god ide.

dejligt

> [...]
> hvad der i DDV-kostplanen dvs. hvis du kan acceptere, at det går
> langsommere end ca. 1 kg pr. uge, så er der ingen problemer med at

Har prøvet at følge DDV modificeret før til mine behov. og da tabte
jeg mig ganske fint.
Men jeg vælter mig heller ikke i brød og pasta mm. Men få lidt mere
end kostplanen foreskriver. Til gengæld skærer jeg så den græske
væk og æg. Og vejer heller ikkemine grøntsager - spiser bare
rigeligt. Og ja jeg er jo nødt til ikke kun at tænke i vægttab men
havd der er sundest for min krop.

> Hvad har du erstattet kaffen med så i stedet?
>
> The? colalight? anden koffeinholdig drik?

Primært urtethe men hvis der ikke er andet alm the. Men primært
urthethe. 2-3 kopper om dagen.

> Hvad drikker du i hele taget i løbet af en dag?
> (anbefalet er ca. 2 liter)

Primært vand. 1½ l på arbejde.
Men vil da drikke sukkerfri drikke ved festlige lejligjheder. Kan også
finde på at tage et glas skummetmælk.

> Fedt er altid med måde. Fedt indeholder ca. 7 kalorier pr. gram.
> Protein og Kulhydrat ca. 4 kalorier pr. gram.

Det er ikke primært pga kcal jeg skal holde mig fra fedt.

> [...]
> græske yoghurt dvs. 125 gram. og med 10% fedt i er fedtindholdet 12,5
> gram. gange med 7 for at får kalorier 87,5 kalorier får du ind af den

Det vil også være for meget til dagligt ikke pga kcal, men pga
fedtindholdet. Fedt får leveren til at producere kolesterol. Feks er
det peanuts at man får kolesterol via kolesterolholdig mad som æg i
forhold til det leveren selv producerer via leveren

> Det er primært vædske du har tabt dig. Fedttab tager længere tid.

Ja det ved jeg, men er alligevel tilfreds iær i betragtning af at jeg
har været til to julefrokoster hvor jeg bla fik et glas vin begge
gange.

> [...]
> opnået kaster du over bord ....og vupti, så er marsbaren* og alle de
> andre gamle vaner lige nede i kiosken er klar til at blive købt

Ja men jeg skal helst lige så langsomt i gang. Også fordi jeg ved at
det for mig er en stor motivationsfaktor. Om ikke andet tog jeg mig da
et rigtig danseflip hjemme på stuegulvet i går sammen med datten.
*GG*

> søde med marmelade??? Nå, det har jeg aldrig hørt om man gør......nå,
> man lærer så længe man lever.

Yep - det har jeg altid gjort. Også til A38

> [...]

> kalorier angår, så det går jeg ikke højt op i.

> Prøv at skylle med kogende vand direkte fra elkogeren, såfremt du

Havd er fordelen ved det?

> Men fedtprocenten ved 3-6% kød er allerede så langt nede, så gevinsten
> ved skyldning er vist til at overse. I hver fald hvis man spørger mig.

Her før jeg gik i gang havde jeg stegt lidt hakket kød 8-12 % i lidt
olivenolie. Havde så stillet det i køleskabet - syntes godt nok der
så ud til at være mere fedt i en 8-12 %.
Men ja jeg er nok stadig ret meget i panik. Mit kolesteroltal bliver
målt den 15 januar igen. Og er det ikke faldet eller faldet nok hedder
det medicin resten af livet.

> Skulderklap til dig, at du har planlagt maden imorgen.
> Planlægning er et genialt værktøj til at komme gennem processen med.

Jeg synes det er en fordel at planlægge når man har en lille pige der
skal hentes og bringes osv. Der er bare ikke den samme tid. Og jeg vil
jo helst have at ulvetimen ikke bliver for slem.

> Når nu du er igang med at eksperimentere:
> Prøv at give linserne et par dryp eddike (jeg foretrækker balsamico, men
> det måske bare mig). Ikke for meget ellers bliver de ødelagt.

Det vil jeg prøve.

www.123hjemmeside.dk\Anna-og-co

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-12-06 07:53

>Mellemmåltis ½ banan +½ appelsin. Aftensmad: Chili con carne med 3-6
>% fedt(endda skyllet under hanen - ja jeg ved godt jeg er gået lidt i

Prøv at koge kødet i vand før den øvrige tilberedning. Det skal bare koge
7-8 minutter, og vandet hældes af efterfølgende. Det smager rigtigt, rigtigt
godt, og så er du af med det værste fedt.

Mvh Maria

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 12-12-06 08:02

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
> af at sortere - hvem/hvad kan du brug og hvem/hvad kan du ikke. *S*
>
> Tag hvad du kan bruge - og lad resten ligge!

Yep

> Det er jo godt at vide, hvad du skal gå efter. Det lyder meget konkret.
> Hvad vil det så passe dig bedst at gøre på de områder?

Ja konkret det er lige mig *GG*
I hovedtræk
1. Fibre + begrænse usundt fedt fra kød og mælkeprodukter. Fiskmin.
to gange om ugen. 2-3 stykker frugt pr dag.
2. få mange fibre fra grøntsager idet de jo er kcal fattige. Masser
af vand
3. Uhhhhhhhhh ...... altså i starten her. Gåture + motionscyklen
derhjemme(bruges som tørrestativ nu . mave ryg + øvelser etc - dvs
styrkelse af muskler. Til sommer vil jeg så geren starte op på at
løbe.

> Det spiser jeg faktisk aldrig. Blot for at fortælle dig, at det faktisk er
> muligt at undvære det.

ja det tror jeg også skal bare finde ud af at begrænse det i kød.
For det er jo ikke kun det der er umiddelbart synligt for øjet - som
jeg har forstået det.

Kunne godt tænke mig at lave en ret feks hvor jeg koger en kylling og
bla bruger fonden. Men fedtet fra den fond får jeg vel væk ved at
stilld en koldt og så vil fedte lægge sig øverst?

> [...]
> teskefuld på en skive brød rækker langt! Og mayonaise (den ægte uden en
> masse tilsætningsstoffer) er sundere end smør.

Under brød har jeg faktisk ikke brug for at smøre noget under. Før
elskede jeg smør på franskbrød. uden andet. Den tror jeg ikke går
med mayo. er også lidt mayo forskrækket *GG.

> [...]
> smør/margarine.
>
> Eksempelvis er jeg vild med agurke relish. (Coop har det)

Ok det lyder lækkert. Det vil jeg da se om jeg kan finde. Elsker alt
sådan noget feks også syltede drueagurker.

> Maille Dijonnaise (en mellemting mellem mayonaise og sennep) er jeg p.t,
> helt tosset med.
> http://www.danshoppen.dk/Danshoppen/contents/media/t_mailledijonnaise.jpg

Ok hvor meget fedt er der i den?

> Det er fordi der ikke er meget brød/brødprodukter i deres kostplan.
> Men så spis masser af grønne bønner = masser af fibre.

ja det har jeg bemærket - men for at gøre det så varieret som muligt
tager jeg lidt mere brød ind. Og synes også det mætter mere end
grønne bønner

Elsker blancherede bønner blandet med tomatet i tern og rødlæg i
tegn. og så en marinade med lidt olivenolie, krydderurter og hvidløg.
så kan man servere feta os ved siden af til dem der kan tåle det.
Bare en lille ide tilbage

> [...]

> det - i stedet for at forvente, at det skal være sjovt med det vuns, så kan

Ja det er ikke kun mht om det er sjovt. Synes bare tiden mangler og ja
overskudet. Ved godt overskudet faktisk kommer med motionen. Men jeg er
da kommet lidt ud at gå og det er da bedre end at sidde i sofaen og
sove *SS*

> Men kan du finde noget, der hurtigt bliver sjovt, så vælg det.
> Kan du lave noget, som pigen kan være med til? Så I kan lege sammen? Det er
> selvfølgelig nemmere om sommeren end nu, hvor der er så mørkt.

danseflip *GG* og gåture.Jeg kunne også bruge hende som vægt .
Hun synes det er herligt når jeg sidder ned og hun sidder på mine
fødder og jeg så løfter hende med benene *GG*

> Det er svært at vurdere sådan bum. Umiddelbart lyder det OK.
> Jeg spiser dog ikke pasta og ris men hellere masser af grønsager.

jeg er bare bange for ikke helt at få fibre nok på den måde. Og
fibre fra fuldkorn og rug skulle være rigtig godt. idet det er
vandoplåselige kostfibre. Ligeså er grove grøntsager med spsielig
skræl og bønner og linser

>Og så
> dropper jeg osten under slankekuren. Ost gider jeg nemlig ikke i fedtfattig
> udgave. Så undværer jeg hellere.

ja jeg købte en Thise 6 % og det er altså en gummiost. og smager ikke
specielt godt.
Så jeg vil ind til en ostehandler og se havd jeg lan få der.

> I dag har jeg fået laks og spinat til aftensmad.
> I morgen aften bliver det bøf (købte hakketkødet i dag) og rodfrugter. (Den
> frosne pose fra føtex).

Hvordan tilbereder du laksen med spinat? Ved godt det ikke er en
opskriftforum det her men alligevel sprøger jeg.

> Til frokost spiser jeg masser af salat eller grønsager fra kantinens buffet.
> jeg spiser sjældent smørrebrød. Det mest normale er, at jeg spiser
> "aftensmad" både til frokost og aften og derfor får masser af grønsager.

Vi har desværre ikke kantine her. Æv

> [...]

> Der findes da i øvrigt en god kogebog for folk, der skal passe på
> kolesterolindholdet. Så vidt jeg husker er den fra Hjerteforeningen. Kig på

Ja jeg har ønsket mig den til jul

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 12-12-06 08:07

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> 7-8 minutter, og vandet hældes af efterfølgende. Det smager rigtigt, rigtigt
> godt, og så er du af med det værste fedt.

Ja det kan jeg vel lige så godt gøre som at stege og så skylle
fedtet af.
men bliver det ikke meget kedeligt at se på?

Men tror faktisk det er ok at spise det kød med 3-6 % uden at skylle
eller koge. Det er bare mig der lige er lidt i panik og fanatisk. Mener
ellers at der genelt ikke kommer noget godt ud af fanatisme. Moral er
godt - dobbelmoral er bedre he he.

LN

LN

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-12-06 20:24

> [...]
> godt, og så er du af med det værste fedt.
>
> Mvh Maria

>Ja det kan jeg vel lige så godt gøre som at stege og så skylle

Nej, nej, det smager meget anderledes - af kød/mad. Med andre ord, så meget
bedre end når det ikke er kogt. Kedeligt at se på? Er det ikke ret
ligegyldigt i gryderetter med tomat og alt muligt andet?

Mvh Maria

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 12-12-06 21:23

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> bedre end når det ikke er kogt. Kedeligt at se på? Er det ikke ret
> ligegyldigt i gryderetter med tomat og alt muligt andet?

Ok det må prøves.

Jo det er det nok. I hvert fald når det kan maskeres

LN

Fra : Rikke og Per

Dato : 13-12-06 11:36

[...]

Mht. for højt kolesteroltal, skulle tranebærsaft have en meget gunstig
indflydelse. Noget med at det sænker mængden af "dårligt" kolesterol i
kroppen. Min mor er netop, af samme grund, begyndt at drikke det, men har
ikke fået tjekket sit kolesteroltal siden.

Rikke