aktier udbytte og beskatning
Fra : nguyen

Dato : 11-12-06 11:36

Hejsa,

Jeg har fået aktier udbytte i år som banken har holdt 28%tilbage til skat. I
år har jeg så solgt nogle aktier med et stort tab. Kan jeg på nogle måde få
det beløb som banken har tilbage holdt tilbage til mig, så jeg kan modregne
i mit total aktier tab.

Mvh.
Nguyen

Fra : Michael

Dato : 11-12-06 20:22

"nguyen" <nguyen@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> I år har jeg så solgt nogle aktier med et stort tab. Kan jeg på nogle måde
> få det beløb som banken har tilbage holdt tilbage til mig, så jeg kan

Hej

Nej, det kan du ikke, da kurstab og udbytte ikke har noget med hinanden at
gøre. Hvis du derimod har solgt aktier med fortjeneste, kan du modregne et
evt. tab her.

Fra : Joakim

Dato : 11-12-06 20:29

"nguyen" <nguyen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på nogle måde få det beløb som banken har tilbage holdt tilbage til
> mig, så jeg kan modregne i mit total aktier tab.

Du kan ikke få udbetalt den af banken tilbageholdte udbytteskat, hvis
det er det du spørger om.

Taber du på at sælge børsnoterede aktier, kan du på din selvangivelse
godt modregne tabet i aktieudbytter (og gevinster), som vedrører
børsnoterede aktier, (ny ordning).

Hvis dine aktier hører ind under den gl. ordning med skattefrihed:
(100.000 kr grænse, ejertid > 3 år) har du ingen tabsfradrag.

PS Jeg forudsætter at det er børsnoterede aktier, du har solgt - (frie
midler).

Fra : Poul Christensen

Dato : 11-12-06 22:07

> [...]

> nogle måde få det beløb som banken har tilbage holdt tilbage til mig,
> så jeg kan modregne i mit total aktier tab.

Det kommer an på flere forhold.

Start med at læse Skat's pjece om aktier:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=362804&vID=201028

eller/og Pengenyt:
http://www.pengenyt.dk/skemaer/sk_aktig.htm

så kan du vende tilbage hvis du har yderligere spm.

mvh poul christensen

Fra : nguyen

Dato : 12-12-06 13:21

Hej

Børsnoterede aktier er købt og solgt i år med et tab. Tilbage holdelse 28%
udbytteskat fra banken. Vil da stille mig dårligere ikke? Vil jeg få dem
tilbage fra skatte væsen i slutning af året. Når det ser at jeg har et tab
på børsnoterede aktier.
Forresten skal jeg modregne aktier for aktier metode (tab-gevinst), da jeg
købte og solgt de samme børsnoterede aktier.
Og det er købt for opsparingspenge.

Fra : Michael

Dato : 15-12-06 07:30

> [...]
> Forresten skal jeg modregne aktier for aktier metode (tab-gevinst), da jeg
> købte og solgt de samme børsnoterede aktier.

Det du har købt og solgt i år med tab, kan du modregne i din fortjeneste
under kapitalindkomst, men det har intet med de 28% i udbytteskat at gøre.
De skal betales under alle omstændigheder

Fra : Poul Christensen

Dato : 15-12-06 18:53

"Michael" <a@b.dk> wrote in

> [...]
> fortjeneste under kapitalindkomst, men det har intet med de 28% i
> udbytteskat at gøre. De skal betales under alle omstændigheder

Vrøvl. Du er slet ikke opdateret vedr. reglerne, jf mi tidligere link

Tabet kan modregnes i avancer og udbytter fra andre børsnoterede aktier.
Kan det ikke rummes heri fremføres det modregning i efterfølgende år. Den
indeholdte udbytteskat på 28 pct. indgår i den normale opgørelse af
slutskat/overskyende skat.
mvh poul christensen

Fra : nguyen

Dato : 18-12-06 13:21

Hej Poul,

Det var også det som jeg har forstået. Man et fjolle spørgsmål ved du
hvilken rubrik nr. man skal skrive på sin selvangivelse/årsopgørelse som
kommer engang i marts mdr 2007.
Mange tak på forhånd.
Mvh.
Nguyen

Fra : Poul Christensen

Dato : 18-12-06 19:16

> Hej Poul,
>
> Det var også det som jeg har forstået. Man et fjolle spørgsmål ved du
> hvilken rubrik nr. man skal skrive på sin selvangivelse/årsopgørelse
> som kommer engang i marts mdr 2007.

jeg kender ikke rubrik nr.

Du skal dog være opmærksom på du kun får hele udbytteskatten tilbage, hvis
din samlede aktieindkomst er positiv. Er den negativ får du kun den kun
delvist tilbage, Se et eksempel herpå her:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=121210&vID=200867&i=95#i121210

mvh poul chrisensen