Sund mad til døren
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-12-06 12:00

Jeg hører til dem, der kan tage i føtex for kun at købe en pose kaffe og
fire toiletruller - og når jeg kommer hjem, er jeg blevet fristet af
alverdens ting, der snildt fylder fire bæreposer.
De seneste fem-seks uger er jeg i stor udstrækning sluppet for sådanne
problemer. Jeg har nemlig bestilt grønsager og fisk hos
http://www.aarstiderne.com/

Og det er ganske smart af flere årsager, så jeg vil hermed gøre lidt reklame
for sagen:

Jeg skal bruge mindre tid på at tage i byen og handle.
Jeg bruger færre penge på impulskøb.
Jeg får rigeligt med grønsager/frugt bragt lige til døren og spiser jeg det,
er der ikke plads til ret meget usundt.
Jeg har fået og smagt grønsager, som jeg ellers næppe havde fundet/smagt.

http://www.aarstiderne.com/ er ikke den eneste af den slags leverandører, så
det er ikke fordi jeg netop vil fremhæve dem. Der er også
http://www.skagenfood.dk/ som samarbejder med DDV. Er man på DDV-kur får man
rabat hos sidstnævnte og pakker, der vist passer til kuren.

Om den ene er bedre end den anden har jeg ingen anelse om. Jeg vil derfor
blot gøre opmærksom på, at det - ikke mindst hvis man er på kur - faktisk
kan være en stor hjælp at få et sundt udvalg bragt lige til døren. Når det
nu står der, kan man lige så god spise det.

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 06-12-06 17:54

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
> kan være en stor hjælp at få et sundt udvalg bragt lige til døren.. Når det
> nu står der, kan man lige så god spise det.

Ja det kunne være man skulle prøve og det lyder da ikke voldsomt dyrt
- afhængigt af hvor meget de rnu er i kasserne. Det sparer da noget
tid om ikke andet.

LN

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-12-06 18:30

> [...]
> kan være en stor hjælp at få et sundt udvalg bragt lige til døren. Når det
> nu står der, kan man lige så god spise det.

Og en anden mulighed, der faktisk virker, er ikke at købe noget, når man er
sulten eller tørstig. Spis mad inden du handler, køb kun det, du har
planlagt at købe, og fristelserne forsvinder ud i det tågede område "jeg ser
det ikke". Og INGEN har behov for chips, kager, sodavand eller alkohol. Vi
køber det, fordi vi har lyst til det, og det er sådan set fint nok, vi skal
bare købe det med omtanke. Så kommer indtagelsen - og mangel på samme - helt
af sig selv.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-12-06 19:20

> Og en anden mulighed, der faktisk virker, er ikke at købe noget, når man
> er sulten eller tørstig.

Huuuhhhh.... det virker ikke på mig *G*

> Spis mad inden du handler, køb kun det, du har planlagt at købe,

Det der med kun at købe, hvad jeg har planlagt.... den holder heller ikke.

> og fristelserne forsvinder ud i det tågede område "jeg ser det ikke".

Jowda. Fristelser fløjter jo efter mig! Nogle gange løber de efter mig hele
vejen hjem!

> Og INGEN har behov for chips, kager, sodavand eller alkohol.

Det er jeg enig med dig i! Men det køber jeg stort set aldrig. Ikke engang
én gang om måneden. Og sulten eller ej gør ingen forskel på det punkt.

> Vi køber det, fordi vi har lyst til det, og det er sådan set fint nok, vi
> skal bare købe det med omtanke.

Den er god! Altså den med at købe efter omtanke (fornuft!) i stedet for at
købe efter lyst (følelser).

> Så kommer indtagelsen - og mangel på samme - helt af sig selv.

Når jeg går i byen for at købe ind, og kommer hjem med mere end planlagt, så
er det ikke maden, der er problemet. Om jeg er sulten eller ej, når jeg
køber ind, spiller ingen rolle - og hvis det gør, så er jeg tilbøjelig til
at købe mest, når jeg ikke er sulten, for så har jeg goood tid til at
studere enhver vare og overveje, om den skal med hjem *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-12-06 21:31

> Den er god! Altså den med at købe efter omtanke (fornuft!) i stedet for at
> købe efter lyst (følelser).

Og den lille sult styrer altså en eller anden følelse (hos mig).

> [...]
> at købe mest, når jeg ikke er sulten, for så har jeg goood tid til at
> studere enhver vare og overveje, om den skal med hjem *S*

Så du skal altså have travlt for at købe fornuftigt ind
Vi skal bare hver især lære hvad der skal til for lige at holde de trælse
kalorier fra døren.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-12-06 22:26

> Så du skal altså have travlt for at købe fornuftigt ind
> Vi skal bare hver især lære hvad der skal til for lige at holde de trælse
> kalorier fra døren.

Jeg tror jeg er blevet misforstået *S*

Jeg skrev, at jeg - når jeg går på indkøb - tit fristes til at købe mere med
hjem, end jeg havde planlagt. Og det er vist opfattet som om det er usunde
madvarer, jeg køber - hvad det dog ikke er. Jeg falder derimod for alverdens
andre ekstra ting. Film. Bøger. Tøj. Creme. Køkkenting. Ugeblade.......
julepynt. Tant og fjas. Gaver til andre eller til mig selv.

Når jeg får madvarer bragt til døren skal jeg i supermarkedet færre gange,
falder for færre ting og sparer derfor penge.

Men det jeg ellers køber ekstra, er ikke af den slags, der sætter sig på
sidebenene *S*

Jeg har taget på de seneste måneder fordi jeg har holdt pause med min
motion - uden at sætte kalorieindtaget ned. Lidt for mange gange har jeg
ikke gidet lave ordentlig mad og har købt mad i byen. Lidt for tit er jeg
røget i kageautomaten på arbejde - og trukket for mange kopper kakao i
automaten. Lidt for ofte har jeg spist ostemadder i stedet for sund
aftensmad..... Min badevægt har manglet batteri, så jeg har ikke holdt øje
med vægten. Hele den varme sommer er jeg gået med nederdele med elastik i
taljen eller vide sommerkjoler. Og da jeg så skulle i de lange vinterbukser,
kunne jeg ikke lukke dem. Satte nyt batteri i badevægten. Og fik et chok.
*G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-12-06 22:31

Lisbeth Jacobsen skrev den 07-12-2006 22:25:

> Jeg har taget på de seneste måneder fordi jeg har holdt pause med min
> motion - uden at sætte kalorieindtaget ned.....

Hov hov, hvad blev der de /høje mål/ og /motivation/? Dine effektive
resultater og hurtighed?

Kunne du tænke dig at bruge ordentlige værktøjer og dermed holde vægten
nede? En gang for alle!
Du er startet med at hælde nye batterier i badevægten dvs. første
betingelse for selvmonitorering er opfyldt.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-06 09:41

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hov hov, hvad blev der de /høje mål/ og /motivation/? Dine effektive
> resultater og hurtighed?

Jeg havde ingen mål overhovedet hvad vægten angik - holdt ikke øje med
vægten og gjorde intet. Jeg levede glad og lykkelig i den tro, at det såmænd
nok gik uden at gå helt galt.

> Kunne du tænke dig at bruge ordentlige værktøjer og dermed holde vægten
> nede? En gang for alle!

Værktøjerne kender jeg. Men bruger man dem ikke, nytter de ikke.

Mvh. Lisbeth

Fra : Faithless

Dato : 08-12-06 07:58

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> wrote

> Om den ene er bedre end den anden har jeg ingen anelse om. Jeg vil derfor
> blot gøre opmærksom på, at det - ikke mindst hvis man er på kur - faktisk
> kan være en stor hjælp at få et sundt udvalg bragt lige til døren.

Man kan også bruge dette online supermarked, så man ikke guides gennem slik
afdelingen, eller fristelserne ved kassen(c:
Jeg har ikke selv brugt stedet, kender kun til det gennem medierne. De
levere vist kun 1 gang om ugen, så der skal lidt planlægning til.

http://www.torvet.dk/

Mvh
Thomas