Hvad gør I her i Måneden med
Fra : Carsten Riis

Dato : 04-12-06 22:25

Hej alle

Jeg har ikke de store forventninger til Decembermåneds vægttab.

Ikke at jeg stiller min proces på hold, snarere en slags bevidst
neddrosling af indsatsen.

Der skal stadig motioneres i form af dans og motionscenter (cykling,
løbebånd), samt cykeltur til/fra arbejde.
Der skal stadig spises frugt.
Slik, chokolade mv. skal stadig indtages i stærkt begrænsede mængder.

Jeg tillader mig to "friperioder".
15. december 2006, hvor jeg har planer om at give mig i kast med
indtagelsen af juleøl i det omfang leveren kan følge med.
22.-26. december, hvor jeg holder juleferie i det sønderjyske. Ikke at
jeg vil gå fuldstændig amok i æbleskiver, risalamande eller hvad der
ellers er af fristelser, snarere have et behersket forhold til den.
selv 22.-26. dec. skal der gåes flere lange ture i den smukke
sønderjyske natur.

Når året er omme, så er jeg ganske tilfreds med resultatet, selvom
vægttabet ikke har været så stor som håbet.
http://www.de3faktorer.dk/artikler_billeder/vaegt.pdf

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-06 01:17

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke de store forventninger til Decembermåneds vægttab.

Kender du Henry Fords slogan:

Uanset du tror du kan - eller du tror, du ikke kan, så har du ret.

> Ikke at jeg stiller min proces på hold, snarere en slags bevidst
> neddrosling af indsatsen.

Man behøver heller ikke slås med vægt hele tiden og altid.

> [...]
> Slik, chokolade mv. skal stadig indtages i stærkt begrænsede mængder.
> selv 22.-26. dec. skal der gåes flere lange ture i den smukke sønderjyske

Det lyder da ellers som om du egentlig godt kunne tillade dig, med de
planer, at have lidt mere positive forventninger til vægten. Hvis du
gennemfører ovenstående planer, vil det så ikke betyde et vægttab svarende
til dit gennemsnit?

> Når året er omme, så er jeg ganske tilfreds med resultatet, selvom
> vægttabet ikke har været så stor som håbet.

Hvad vil du nå næste år?

Jeg skal lige smide nogle kilo. Også selvom det er december. Så jeg ryster
på hovedet af alle fristelser. Bortset fra juleaften.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-12-06 20:22

Lisbeth Jacobsen skrev den 05-12-2006 01:17:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kender du Henry Fords slogan:
>
> Uanset du tror du kan - eller du tror, du ikke kan, så har du ret.

Næh, det gjorde jeg ikke.

Uanset hvad jeg tror om jeg kan eller tror jeg ikke kan, så bliver jeg
dog nød til at forholde mig til virkelighed som jeg opholder mig i.

Jeg har et lidt andet valgsprog:

Den bedste måde at forudsige fremtidig adfærd er at se på fortidig
adfærd.

> Man behøver heller ikke slås med vægt hele tiden og altid.

Slås du bare.

Jeg gider ikke slås, kæmpe eller de andre mere maleriske beskrivende
måder for at komme ned i vægt.
Det har jeg slet ikke kræfter til og i tilfælde af at jeg vælger at
slås, så ved jeg at jeg taber kampen og overvægten vinder.

Nej du, jeg vil hellere lære de underliggende mekanismer at kende til
den overvægt jeg render rundt med. Og ud fra det nedbringe vægten på den
måde én gang for alle.
Og ja, det kan være, at det tager tid. og selv hvis det tager 2
år....så er det stadig kort tid set i forhold til, at jeg har planer om
at leve ca. 40 år endnu og det er 32 års uvaner som skal afvænnes.

> [...]
> planer, at have lidt mere positive forventninger til vægten. Hvis du
> gennemfører ovenstående planer, vil det så ikke betyde et vægttab svarende

Det vil da være dejligt med et vægttab. Og jeg vil da også være
kanonglad, at jeg kommer gennem julen 2006 med et lille vægttab.
Det er mere hvad mange andre gør.

Hvis jeg tilgengæld skyder højt og rammer lavt....så bliver jeg bare
skuffet.

> Hvad vil du nå næste år?

At fortsætte den nedadgående trappe.

Denne gang uden "småstigninger" i løbet af året a la i år.
(http://www.de3faktorer.dk/artikler_billeder/vaegt.pdf)

Hvis jeg valgte at presse mig, så ville jeg forholdsvis hurtig komme ned
i vægt. Jeg ved bare med mig selv - ud fra tidl. opnåede vægttab og
tilsvarende vægtstigninger - at jeg kommer til at savne læringsprocessen
undervejs.
Når jeg presser mig selv, så skaber det over tid et modpres, hvor jeg
lige pludselig opgiver og jeg går tilbage til de gamle vaner. Og det er
ligesom de gamle vaner, som jeg tog på af.

Fx hvordan reagerer jeg på fristelser a la dem som jeg havde på
overarbejde i november? Hvordan reagerer jeg, når en af mine tidl.
oplevelser om afslutning af arbejdsforhold kommer tæt på igen?
Nu har jeg "mærket efter" hos mig selv hvordan min reaktion er...og til
næste gang har jeg en rigtig god fornemmelse af hvilke modtræk jeg skal
benytte mig af.
- Jeg skal være mere forudseende hvilket madmæssigt nærmiljø jeg kommer
til at opholde mig.
- Jeg skal være bedre til at fortælle om mine grænser om hvad kollegaer
bør kritisere mig på i en perioden op til /store opsigelsesdag/.

I forbindelse med /store opsigelsesdag/ har jeg også fundet ud af, at
jeg endnu ikke helt har afsluttet et af de "skeletter" jeg har hængende
i mit skab.

> Jeg skal lige smide nogle kilo. Også selvom det er december. Så jeg ryster
> på hovedet af alle fristelser. Bortset fra juleaften.

alt pøj pøj til det.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-12-06 22:38

Carsten Riis skrev den 05-12-2006 20:22:

> Jeg har et lidt andet valgsprog:
>
> Den bedste måde at forudsige fremtidig adfærd er at se på fortidig adfærd.

Må nok hellere supplere:

samt have et realistisk forhold til hvad det praktisk kan lade sig med
de ressourcer man har til sin rådighed til de fremtidige udfordringer.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-12-06 02:12

> samt have et realistisk forhold til hvad det praktisk kan lade sig med de
> ressourcer man har til sin rådighed til de fremtidige udfordringer.

Hvordan ved man, hvad der er realistisk?

Gentager lige Michelangelo:

"Den største fare for de fleste af os er ikke,
at vi stiler for højt og derfor ikke når vores mål
- men at det er for lavt og vi når det".

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-12-06 19:49

Lisbeth Jacobsen skrev den 06-12-2006 02:12:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan ved man, hvad der er realistisk?

Hvordan ved du, at du ikke kan flyve ved egen kraft?

Har du prøvet?
Baseret på dine forsøg vil du så ikke have et realistisk forhold til
dine egenskaber i forhold til at holde dig flyvende ved egen kraft?

> Gentager lige Michelangelo:
>
> "Den største fare for de fleste af os er ikke,
> at vi stiler for højt og derfor ikke når vores mål
> - men at det er for lavt og vi når det".

Tja, jeg vil så gerne spille i fodboldens superliga, men jeg kan hverken
spille fodbold ej heller kan jeg følge med rent fysisk.

Hurra hurra for at stile højt.

Hvis jeg gerne vil spille i superligaen, så skal jeg først finde ud
hvordan jeg kommer hen til at spille i superligaen. Jeg kan ikke bare
troppe op i FCK's omklædningsrum og sige: lad mig spille.
Det kræver først, at jeg finder ud af hvad en fodbold er...og arbejde på
hvad der skal til for at komme på et eller andet fodboldhold til at
starte med.....og derfra

Ej du....jeg er færdig med at "stile højt" og blive skuffet når jeg
ikke når det.
Jeg forholder mig til den virkelighed jeg opholder mig..og ikke et eller
andet langt ude drømmeunivers.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-12-06 21:14

> [...]
> når det.
> Jeg forholder mig til den virkelighed jeg opholder mig..og ikke et eller

Der er ganske betydeligt forskel på at stile højt i den virkelighed, du
opholder dig i og at være i et drømmeunivers - at kende forskellen kunne
være et godt udgangspunkt for dig.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-12-06 08:44

> Hvordan ved du, at du ikke kan flyve ved egen kraft?

Når vi taler om slankekur, hvordan ved du så, hvad der er realistisk - for
dig.
Og her tænker jeg selvfølgelig ikke på mål som at tabe 5 kilo om ugen - men
eksempelvis mål som at tabe 50 kilo på et år, holde slankekuren i december,
holde kuren i det hele taget, lade chokoladen stå.......

Jeg tænker på alle de ting, som man/vi går rundt og siger er svære - hvordan
ved man med andre ord, om det, der synes svært (for en selv) er realistisk
eller urealistisk?

> Ej du....jeg er færdig med at "stile højt" og blive skuffet når jeg ikke
> når det.

Og nu handler det om slankekur. Og hvad er det så for mål, der for dig vil
være lig med at "stile for højt"? Når vi altså taler om at holde os inden
for mål, der generelt ER realistisk. Nogle vil jo mene, at det vil være helt
realistisk for en mand som dig at tabe 30 kilo i løbet af 2007. Synes DU at
det mål er urealistisk for dig?

Vil 1 kilo om ugen være realistisk?
Vil ½ kilo om ugen være realistisk?
Vil 25 kilo i løbet af 2007 være realistisk?

Hvordan ved du, hvilke af sådanne iøvrigt realistiske mål, der er
urealistiske for dig?

> Jeg forholder mig til den virkelighed jeg opholder mig..og ikke et eller
> andet langt ude drømmeunivers.

Hvad er den virkelighed, når det gælder dit vægttab? Stiler du tilpas højt
på det punkt? Eller har du sigtet lavere, end du har mulighed for at ramme
og således nået dit mål?

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 07-12-06 21:44

Lisbeth Jacobsen skrev:
[...]
> [...]
> ved man med andre ord, om det, der synes svært (for en selv) er realistisk

Det første, og imho vigtigste, kriterie må være at skelne mellem
"realistisk" og "muligt"
Det er realistisk at *planlægge* at ville tabe 1½ kg om ugen, men hvis
man i tre uger i træk f.eks. opdager, at man "kun" taber 1 kg, så har
man to valg:

1. skrue op for indsatsen
2. sænke sine forventninger

Det gør bestemt ikke de 1½ kg urealistisk, men det vil gøre livet alt
for surt at stræbe efter 1½ eller 2 kg, hvis du har det godt med den
"langsomme" udvikling. Glem ikke, i dén forbindelse, at langsomme
vægttab holder længere.

> [...]
> realistisk for en mand som dig at tabe 30 kilo i løbet af 2007. Synes DU at

Jeg vil ikke blande mig i jeres debat som sådan, men jeg tog selv lidt
over 20 kg på i forbindelse med taxaerhverv og yderligere næsten 20 kg
da jeg holdt op med at ryge. I dag vil jeg hellere gøre noget for den
lange udgave - kostomlægningen - frem for at lade mig tynge af om
*andre* synes det går "hurtigt nok", "for langsomt" m.v.

Vi skal huske at holde modet højt.... Så når man mere.

> Hvad er den virkelighed, når det gælder dit vægttab? Stiler du tilpas højt
> på det punkt? Eller har du sigtet lavere, end du har mulighed for at ramme
> og således nået dit mål?

Et mål opnået er også langt at foretrække, imho.

God weekend, og godt vægttab til os alle i 2007.

Henrik V Blunck - www.multidesigner.net
Vil du vide mere om Google Adsense? Læs her:
http://www.blunck.dk/recommends/adsense/index_da.html

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-12-06 22:36

"Henrik V Blunck [Dianalund]" <h_blunck@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Det første, og imho vigtigste, kriterie må være at skelne mellem
> "realistisk" og "muligt"

Enig... hvis man med "muligt" tænker på, hvad der er er opnåeligt, hvis man
anstrenger sig til det yderste og lever på en sten (om muligt *S*)

> Det er realistisk at *planlægge* at ville tabe 1½ kg om ugen,

Ikke for mig. Så meget har jeg aldrig formået at tabe. For mænd er det vist
langt mere muligt. Men for mig vil 1 kilo om ugen være det maximalt mulige
og realistiske.

> man i tre uger i træk f.eks. opdager, at man "kun" taber 1 kg, så har man
> to valg:
>
> 1. skrue op for indsatsen
> 2. sænke sine forventninger

Helt enig i valgmulighederne!

> Glem ikke, i dén forbindelse, at langsomme vægttab holder længere.

Jeg har ikke bemærket, at der er en sådan forskel for mit vedkommende.

> I dag vil jeg hellere gøre noget for den lange udgave - kostomlægningen -
> frem for at lade mig tynge af om *andre* synes det går "hurtigt nok", "for
> langsomt" m.v.

Jeg går ikke op i, hvad andres synes. Jeg har heller ikke oplevet, at andre
har blandet sig i hverken min vægt eller min kur. JEG har selv brug for
hurtige og effektive resultater - ellers taber jeg modet. Så jeg tager
hellere hårdt fat i 10 uger end strækker det over 20.

> Vi skal huske at holde modet højt.... Så når man mere.

Mit mod holdes højt af gode resultater *S*

> Et mål opnået er også langt at foretrække, imho.

Joda. Især hvis man når det mål man ønsker sig at nå *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-12-06 21:35

Lisbeth Jacobsen skrev den 07-12-2006 22:36:

> Jeg har ikke bemærket, at der er en sådan forskel for mit vedkommende.

Du har - jf. nedenstående - ikke lavet et længerevarende vægttab.

Du går jo efter de hurtige vægttab.

> [...]
> hurtige og effektive resultater - ellers taber jeg modet. Så jeg tager
> hellere hårdt fat i 10 uger end strækker det over 20.

Og så tager du på igen?

> Mit mod holdes højt af gode resultater *S*

Og gode resultat er:

Tabe kilo hurtigt.
tage dem på igen
tabe kilo hurtigt
tage dem på igen.
..
.. hvilket jo er den kamp du befinder dig i jf. din egen beskrivelse.
..
..

> Joda. Især hvis man når det mål man ønsker sig at nå *S*

Nå det har du da trods alt forstået.

Hvad blev der af Michaelango (eller hvad han hed)?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-06 09:52

> Du har - jf. nedenstående - ikke lavet et længerevarende vægttab.

Nej. Korrekt. Jeg satser på et langt hurtigere vægttab end du eksempelvis
gør.

> Du går jo efter de hurtige vægttab.

Jeg går efter ca. et kilo om ugen.

> Tabe kilo hurtigt.

Cirka et kilo om ugen. Det er passende. For mig.

> tage dem på igen

Nej. Og jeg holder sædvanligvis vægten. At vægten sædvanligvis svinger 2-3
kilo regner jeg for helt normalt og acceptabelt.

> . hvilket jo er den kamp du befinder dig i jf. din egen beskrivelse.

Det er en kamp at holde vægten nede på normalt niveau. Det kræver, at jeg er
bevidst om hvad jeg gør og spiser. At jeg ikke mere end få dage i træk
spiser efter lysten, men i stedet efter fornuften.

Lader jeg stå til og lader være med at kontrollere vægten, kan det - som
nu - ende i at jeg tager på. Og jeg regner ikke med nogensinde at blive en
af dem, der kan glemme alt om at tænke på vægten og hvad jeg spiser.

Undersøgelser bekræfter også, at har man en gang vejet meget for meget, så
vil kroppen forsøge at genvinde det tabte. Og den kamp kan man så tage op.
Eller give efter for.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-12-06 11:53

Lisbeth Jacobsen skrev den 10-12-2006 09:52:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej. Korrekt. Jeg satser på et langt hurtigere vægttab end du eksempelvis
> gør.

men så sker det også for dig, at du - jf. din egen beskrivelse - i et
halvt års tid ikke satser og dermed tager på.

> Jeg går efter ca. et kilo om ugen.

Hvorfor svarer du så, at du aldrig har erfaret, at et langsomt vægttab
holder længere?

Du har ikke lavet et langsomt vægttab, så selvfølgelig har du ikke
erfaret det.

> Cirka et kilo om ugen. Det er passende. For mig.

> Nej. Og jeg holder sædvanligvis vægten. At vægten sædvanligvis svinger 2-3
> kilo regner jeg for helt normalt og acceptabelt.

Hvis du holder vægten, hvorfor har du så brug for at tabe igen?

Du skriver selv, at du det seneste halve år har ladet stå til.
Et eller andet i din hverdag eller dit liv har gjort, at du har
negligeret kampen. Der må være andet end batterierne i din badevægt.

> [...]
> vil kroppen forsøge at genvinde det tabte. Og den kamp kan man så tage op.

Så er vi da enige om at man som tidl. overvægtig ikke bare kan lade stå
til. (det kan man jo heller ikke som ikke-tidligere overvægtig ellers
ender man som overvægtig).
Jeg mener bare, at det er synd, at du betragter det som en kamp og ikke
som en naturlig del af din hverdag.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-06 16:40

> men så sker det også for dig, at du - jf. din egen beskrivelse - i et
> halvt års tid ikke satser og dermed tager på.

At jeg har taget på har intet at gøre med, hvordan
jeg for flere år siden tabte mig. Det har noget at gøre med, hvordan jeg har
levet det seneste halve år: ingen motion og for meget (usund) mad.

> Du har ikke lavet et langsomt vægttab, så selvfølgelig har du ikke erfaret
> det.

Mit mål er at tabe mig med den hastighed eksperterne anbefaler -
mellem ½ og 1 kilo om ugen. Så jeg ser slet ingen grund til at gøre det
langsommere end mit mål er.

Jeg tror i øvrigt det er vigtigere HVAD man spiser under en slankekur - end
om det lige foregår med med ½ eller 1 kilo om ugen.

> Hvis du holder vægten, hvorfor har du så brug for at tabe igen?

Normalt holder jeg vægten. Men ikke de seneste seks måneder.

> Et eller andet i din hverdag eller dit liv har gjort, at du har negligeret
> kampen. Der må være andet end batterierne i din badevægt.

Et eller andet har gjort... Næh. Det er såmænd bare mig, der har været
magelig og forlystelsessyg og har valgt at lade stå til. Batterierne i
badevægten har da slet ikke noget med det at gøre, at jeg har taget på.
Havde der været batterier i, havde jeg dog opdaget vægtstigningen noget før
og stoppet den før.

> Så er vi da enige om at man som tidl. overvægtig ikke bare kan lade stå
> til.

Jeps... det er dét, jeg omtaler som kamp. Og jeg regner med, at jeg aldrig
vil kunne gøre, som visse heldige kan: bare spise som de har lyst og
alligevel holde en normal vægt.

> Jeg mener bare, at det er synd, at du betragter det som en kamp og ikke
> som en naturlig del af din hverdag.

Det er sædvanligvis en helt naturlig del af min hverdag at motionere og være
bevidst om hvad jeg spiser.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-12-06 18:10

> Hvorfor svarer du så, at du aldrig har erfaret, at et langsomt vægttab
> holder længere?
>
> Du har ikke lavet et langsomt vægttab, så selvfølgelig har du ikke erfaret
> det.

Vægttab på 1-1½kg om ugen holder lige så længe som langsommere vægttab, mens
vægttab på 5 kg om ugen ikke er tab af fedtdepoter og derfor hurtigere
kommer på igen.

Så vi skal lige have defineret "hurtigt" vægttab.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-12-06 02:03

> Uanset hvad jeg tror om jeg kan eller tror jeg ikke kan, så bliver jeg dog
> nød til at forholde mig til virkelighed som jeg opholder mig i.

Virkeligheden er ofte, hvad du gør den til.

> Den bedste måde at forudsige fremtidig adfærd er at se på fortidig adfærd.

Hmmmm... kører man bedst forlæns ved at se i bakspejlet?

Jeg vil jo mene, at den bedste måde at skabe fremtidig adfærd på er at
beslutte sig til. hvordan den skal være. Og glemme alt om, hvordan det
engang har været.

> Jeg gider ikke slås, kæmpe eller de andre mere maleriske beskrivende måder
> for at komme ned i vægt.

Jeg kalder det at slås. Du kalder det noget andet. Det du har været i gang
med de seneste mange år, er dét, jeg kalder kamp. En slåskamp med vægten.

> Det har jeg slet ikke kræfter til og i tilfælde af at jeg vælger at slås,
> så ved jeg at jeg taber kampen og overvægten vinder.

Hvad er det, der gør dig sikker på, at du vil tabe, hvis du vælger at slås?
Hvad gør dig sikker på, at det vil være overvægten, der vinder?

> Nej du, jeg vil hellere lære de underliggende mekanismer at kende til den
> overvægt jeg render rundt med. Og ud fra det nedbringe vægten på den måde
> én gang for alle.

Hvad gør dig sikker på, at dét er den rigtige strategi? Jeg siger IKKE, at
du har uret - jeg tænker blot, hvad det er, der gør dig sikker på, at sådan
skal det gøres.

> Og ja, det kan være, at det tager tid. og selv hvis det tager 2 år....så
> er det stadig kort tid set i forhold til, at jeg har planer om at leve ca.
> 40 år endnu og det er 32 års uvaner som skal afvænnes.

Hvad har du besluttet, at det må tage? Hvad er din deadline? Hvornår vil du
have nået dit mål?

Michelangelo.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-12-06 18:08

Lisbeth Jacobsen skrev den 06-12-2006 02:02:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Virkeligheden er ofte, hvad du gør den til.

I bund & grund og ud fra et filosofisk synspunkt har du ganske ret.

Der er ingen virkelighed...kun perception. Og det vi kalder farven rød
for farven rød er i princippet en kommunikativ konstruktion, som gør os
i stand til at vide hvad vi taler om, når vi skal beskrive fx blodets
farve eller den øverste lampe i et lyskryds.
Ligeså julen bare er en kapitalistisk konstruktion
opfundet af Cocacola og videreført af detailhandlen i den vestlige
verden for at får så mange penge ud af forbrugerne som muligt.

Så ja, ud fra en filsofisk/teoretisk synsvinkel har du ganske ret.

Ud fra en praktisk synsvinkel, så består livet af en masse elementer som
man skal forholde sig til.

> Hmmmm... kører man bedst forlæns ved at se i bakspejlet?

Du har tydeligvis ikke kørekort...og såfremt du har bedes du aflevere
det, når nu du fortæller her, at du ikke aner hvad man skal bruge et
bakspejl til.

Det er nu smart at vide om der kommer udrykningskøretøjer bagfra eller
en en fartbølle som skal forbi før man selv sætter til overhaling.

Eller hvad med i højresving i bykørsel....de satans cyklister

> Jeg vil jo mene, at den bedste måde at skabe fremtidig adfærd på er at
> beslutte sig til. hvordan den skal være. Og glemme alt om, hvordan det
> engang har været.

Hvordan vil du skabe noget du ikke ved hvad du skaber det udefra?

Vil du også købe et hus bare fordi du gerne vil male huset rød?

> Jeg kalder det at slås. Du kalder det noget andet. Det du har været i gang
> med de seneste mange år, er dét, jeg kalder kamp. En slåskamp med vægten.

Hvilken jeg mener ikke at værd at kæmpe.

> Hvad er det, der gør dig sikker på, at du vil tabe, hvis du vælger at slås?
> Hvad gør dig sikker på, at det vil være overvægten, der vinder?

Min historik.

sommer-Efterår1993: 110-90 kilo (hold kæft hvor jeg løb og løb og løb)
sommer04-forår98: 90-110
forår98-sommer2002: 110-125
sensommer2002-forår2003: 120-100
forår2003-august2004: 100-120
august04-julen04: 120-130.

Hvis ikke lærer af historien, så ender det bare med at den gentager
sig selv.

> Hvad gør dig sikker på, at dét er den rigtige strategi? Jeg siger IKKE, at
> du har uret - jeg tænker blot, hvad det er, der gør dig sikker på, at sådan
> skal det gøres.

At jeg har det godt med mig selv.
De tiltag jeg laver er nogen som jeg indarbejder i min hverdag på en
måde som passer til min dagligdag, temperament og de elementer der
påvirker mig.

> Hvad har du besluttet, at det må tage? Hvad er din deadline? Hvornår vil du
> have nået dit mål?

"må tage". Det tager den tid det tager....samtidig naturligvis skal
være en vis progression i processen (den nedadgående trappe)
Jeg har ingen "aktionær" som jeg skal give noget her&nu-afkast.

Selve vægttabsprocessen skal bare fortsætte i en nedadgående trappe som
hidtil. Når jeg så når 90 kilo, så går processen over i vægtkontrol.
Den skal så vare det resten af livet....og det har som bekendt ikke
nogen deadline.

På jævnt dansk: Ingen tider/deadline. Men tilgengæld tænkes der i
proces og udvikling.

> "Den største fare for de fleste af os er ikke,
> at vi stiler for højt og derfor ikke når vores mål
> - men at det er for lavt og vi når det".

Når man aldrig har oplevet succes med de høje mål man har sat sig....er
det så ikke en god ide at sætte sig nogen mål som man når. evt. dele dem
op i overkommelige delmål?

hvad "farligt" er det ved at man sætter sig et lavt mål og når det?
Og hvad er lavt? Hvad der er lavt mål for dig er et højt mål for mig
eller vice versa.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-12-06 21:11

> Du har tydeligvis ikke kørekort...og såfremt du har bedes du aflevere det,
> når nu du fortæller her, at du ikke aner hvad man skal bruge et bakspejl
> til.

Hvad bruger man det da til?
Seriøst - det findes hverken i busser eller lastbiler, og det kan ikke
anvendes hvis du kører med hestetrailer, campingvogn eller lignende høje
påhængsvogne og det er komplet uegnet til det, som navnet antyder: At bakke.

> Det er nu smart at vide om der kommer udrykningskøretøjer bagfra eller
> en en fartbølle som skal forbi før man selv sætter til overhaling.
>
> Eller hvad med i højresving i bykørsel....de satans cyklister

Du kunne overveje at dreje hovedet i stedet.

> Hvordan vil du skabe noget du ikke ved hvad du skaber det udefra?

Man skaber fremtiden ud fra sine drømme. Ellers står det da sløjt til.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-12-06 21:43

Maria Frederiksen skrev den 09-12-2006 21:11:

> [...]
> påhængsvogne og det er komplet uegnet til det, som navnet antyder: At bakke.

Også du bedes aflevere dit kørekort. Tak.

og hvad det bruges til:
-------------------------------------

-------------------------------------

I hele taget bruges bakspejlet til at se hvad der foregår bag køretøjet.

Du er godt nok skræmmende, at du - helt seriøst - ikke ved hvad du
bruger et bakspejl til.

> Du kunne overveje at dreje hovedet i stedet.

Jeg bruger alle de hjælpemidler som er til rådighed.

både hovedrejning, sidespejle og bakspejle.

> Man skaber fremtiden ud fra sine drømme. Ellers står det da sløjt til.

Tja, man kan drømme sig til hvad som helst. Det kaldes luftkasteller.

Ens fremtid skal naturligvis have bund i virkeligheden. Ellers
forbliver det et luftkastel.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-12-06 00:29

> Tja, man kan drømme sig til hvad som helst. Det kaldes luftkasteller.

Nej, luftkasteller er noget, der ikke bliver til noget.

> Ens fremtid skal naturligvis have bund i virkeligheden. Ellers forbliver
> det et luftkastel.

Det har du ret i, men der behøver altså ikke være så meget realisme, at
fordi det ikke lykkedes for 15 år siden, så gør det heller ikke i dag.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-06 11:16

> Nej, luftkasteller er noget, der ikke bliver til noget.

Man kunne måske endda sige, at luftkasteller er drømme, man ikke har gjort
en tilstrækkelig indsats for at opfylde *S*

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-06 11:12

> Tja, man kan drømme sig til hvad som helst. Det kaldes luftkasteller.

Men nu taler vi helt konkret om vægttab. Og her kan vi fint blive enige om,
hvad der vil være realistisk og hvad der er urealistiske luftkasteller.

Et vægttab på et halvt kilo om ugen (25 kilo på et år) vil absolut ikke være
urealistisk.

Det vil såmænd heller ikke være urealistisk - slet ikke for en mand - at
satse på at tabe et kilo om ugen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-12-06 11:43

Lisbeth Jacobsen skrev den 10-12-2006 11:12:
> [...]
> urealistisk.
>
> Det vil såmænd heller ikke være urealistisk - slet ikke for en mand - at

Lad mig sige det sådan: Fysiologisk set har du ret.
Jeg har dog ingen planer om, at lukke mig ind i en "mental osteklokke"
og spise efter en eller anden kostplan og motionere som en gal.
Ud fra den historik jeg har med kostplaner og motionsvanvid, så lærer
jeg intet ved "the quick fix" og mine gamle vaner venter på udenfor den
"mentale osteklokke".

Alle de tiltag jeg laver skal indarbejdes i min hverdag på en naturlig
måde uden at jeg pålægger forbud/påbud.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-06 16:56

> Jeg har dog ingen planer om, at lukke mig ind i en "mental osteklokke" og
> spise efter en eller anden kostplan og motionere som en gal.

Forstår jeg dig ret - er det at spise efter en kostplan for dig lig med at
leve i en "mental osteklokke"? Eller er det noget andet, du oplever som en
"mental osteklokke?"

Når du nu ved, hvad du IKKE vil - ved du så også, hvad du konkret vil i
stedet?

> Ud fra den historik jeg har med kostplaner og motionsvanvid, så lærer jeg
> intet ved "the quick fix" og mine gamle vaner venter på udenfor den
> "mentale osteklokke".

Jeg er i den heldige situation, at mine vaner sædvanligvis er at spise
sundt. Det er er halvt års uvane, der har været problemet. Så jeg skal tabe
mig og derefter tilbage til mine gamle vaner.

> Alle de tiltag jeg laver skal indarbejdes i min hverdag på en naturlig
> måde uden at jeg pålægger forbud/påbud.

Hvilke tiltag er det konkret du skal have indarbejdet?
Hvordan vil du nå ned på de 90 kilo?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-12-06 22:50

Lisbeth Jacobsen skrev den 10-12-2006 16:56:
> [...]
> leve i en "mental osteklokke"? Eller er det noget andet, du oplever som en

Jep. Fx DeDanskeVægtkonsulenters kostplan eller for den sags skyld
Atkins, South Beach eller noget som helst andet som giver en liste over
forbud/påbud.
På motionssiden kender jeg kun forsvaret, hvor man opholder sig et et
miljø, hvor man har motion som en del af ens dagligdag eller hvor man -
ok dårlig udtryk, men kan ikke komme på noget bedre - "hjernevasker"
folk til at løbe som i grupper fordi man har en eller anden dagsorden
som har til formål at gøre cheferne glade.

> Når du nu ved, hvad du IKKE vil - ved du så også, hvad du konkret vil i
> stedet?

Det skal du ikke være i tvivl om.

Det jeg gør nu har jo en effekt på vægten. Og det jeg gør er at har
det forbandet godt med det jeg spiser og det jeg ikke spiser, det jeg
laver og det jeg ikke laver.

Hvorfor spørger du i hele taget om jeg er tvivl om hvad jeg vil. Hvad
er det du ikke forstår ved den nedadgående "vægttrappe"? Uanset om du
forstår det eller ej, så må selv du erkende, at jeg gør virker.
Og at jeg har det forbandet godt med processen i helhed.

> Jeg er i den heldige situation, at mine vaner sædvanligvis er at spise
> sundt. Det er er halvt års uvane, der har været problemet. Så jeg skal tabe
> mig og derefter tilbage til mine gamle vaner.

ok

> Hvilke tiltag er det konkret du skal have indarbejdet?
> Hvordan vil du nå ned på de 90 kilo?

Jamen søde Lisbeth dog.

Læser du i hele taget det jeg skriver..... Lad mig repetere i
overskrifter (Ej udtømmende liste):

Hjerne (fornuften)
- strategi / taktik
- koncept
- prioritering i forhold til hverdagens udfordringer
- viden og information
Hjerte (følelse / lysten)
- bearbejde skeletter
- lysten til at drive værket/processen.
Indkøbskurv (vaner)
- Kombinere Hjerne og Hjerte i handling omkring mad og motion.
- vide hvad der skal i indkøbskurven, så jeg kan
fejlsikre mit nærmiljø.
- folkedans, motionscenter & -cykel
- selvmonitorering
- bevidstliggørelse af vaner hhv. uvaner.

i hele taget: www.de3faktorer.dk

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis, 109,5 Mere skal der ikke til

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-06 23:14

> Jep. Fx DeDanskeVægtkonsulenters kostplan eller for den sags skyld
> Atkins, South Beach eller noget som helst andet som giver en liste over
> forbud/påbud.

Går ud fra, at du så har din egen kostplan med dine egne forbud og påbud?
Uden restriktioner af nogen art går det jo dog ikke.

Jeg har pålagt mig selv forbud mod slik, kager og søde drikkevarer så længe
jeg skal tabe mig. Og det oplever jeg ikke som et voldsomt problem. Heller
ikke selvom det er jul.

> Hvorfor spørger du i hele taget om jeg er tvivl om hvad jeg vil. Hvad er
> det du ikke forstår ved den nedadgående "vægttrappe"?

Jeg ved ikke, hvad det er du gør for at tabe dig. Udover at jeg kan forstå
på dig, at du ikke følger en kostplan (andet end din egen måske?)

> Uanset om du forstår det eller ej, så må selv du erkende, at jeg gør
> virker.
> Og at jeg har det forbandet godt med processen i helhed.

Jeg kan jo se, at du taber dig! Drejer det sig ikke om cirka 16 kilo siden
august 2005? Altså sådan cirka et kilo om måneden?

> [...]
> - folkedans, motionscenter & -cykel
> - selvmonitorering
> - bevidstliggørelse af vaner hhv. uvaner.

Der er én linje i ovenstående, der siger mig, hvad du konkret gør -
trediesidste linje. Hvor meget du motionerer (via folkedans, motionscenter
og cykel) har jeg dog ingen fornemmelse af. Er det 3-4 timer om ugen. Mere?
Mindre?

De øvrige linjer kan dække over mangt og meget og siger mig intet konkret
om, hvad det er du gør. Jeg har eksempelvis intet indtryk af, hvad du
spiser. Tæller du kalorier? Point? Spiser du fedtfattigt? Kulhydratfattigt?
Så vidt jeg husker, har du prøvet massevis af forskellige kure? Er det nu
din egen kur, du følger?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-12-06 01:44

Lisbeth Jacobsen skrev den 10-12-2006 23:13:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Går ud fra, at du så har din egen kostplan med dine egne forbud og påbud?
> Uden restriktioner af nogen art går det jo dog ikke.

Jo det gør.
Jeg spiser nemlig hvad jeg har lyst til. Jeg har ikke lyst til slik,
kager og andre ting.

Det er der lysten kommer ind.
At lysten så er kombineret med fornuften i form af, at den passer med
mit overordnede mål: at tabe mig i vægt.
Det er et plus.

> Jeg har pålagt mig selv forbud mod slik, kager og søde drikkevarer så længe
> jeg skal tabe mig. Og det oplever jeg ikke som et voldsomt problem. Heller
> ikke selvom det er jul.

Sådanne forbud/påbud vil i det lange løb medføre en slags "oprør" mod
dem...også har du balladen med at dine indkøb bliver alt for
irrationelle i forhold til vægtkontrol.

> [...]

> Jeg kan jo se, at du taber dig! Drejer det sig ikke om cirka 16 kilo siden
> august 2005? Altså sådan cirka et kilo om måneden?

for at være rigtig striks, så blev jeg i foråret 2005 (lad os bare sige
april) hos lægen vejet til 133 kg (133,4 var det vist).
Her til morgen vejede jeg mig til 109,5.

23,9 kg på 20 måneder

> Der er én linje i ovenstående, der siger mig, hvad du konkret gør -
> trediesidste linje.

Du betragter så ikke strategiudvikling, koncepttilpasning, psykologien
bag og andet så'en mere teoretisk arbejde som konkret arbejde.

viden/information. fx Min database over næringsindholdet som jeg har
møjsommelig fotograferet produkter og indtastet næringsindholdet.

Hvad med selvmonitorering. Hvordan tror du, at grafen er blevet til?
http://www.de3faktorer.dk/artikler_billeder/vaegt.pdf
Det er ganske konkrete vægtangivelser målt på samme vægt, i samme
tilstand, samme tid på døgnet.
Der er huller i registreringen ja, men det skyldes datatab (Oktober05 og
marts06), samt nedprioritering (Ultimo06). Derudover enkelt weekender
hvor jeg ikke var hjemme, men de kan ikke ses på tydeligt grafen længere.

Bevidstliggørelse af vaner. Fx at jeg hver gang der er mulighed for
trapper vs. rulletrapper/elevator, at jeg træffer et bevidst valg af om
det er trappen eller rulletrappen/elevatoren som vinder.

Prioritering i forhold til hverdagens udfordringer har vi snakket om
før, hvor jeg i Ultimo august nedprioriterede vægttabsprocessen, da
konen og jeg flyttede fra Amager til Østerbro. Eller her i november,
hvor jeg opprioriterede overarbejde i forhold til vægttabsprocessen for
at få bonussen ved at give en ekstra skalle (et gavekort på 2000 kroner
udover de overarbejdstimer man gav).

bearbejde skelletter er sandelig også et ganske konkret arbejde fx
hvorfor har jeg tidligere ikke motioneret. Ganske enkelt: Hvorfor
skulle jeg? Jeg har jo hver gang jeg har gjort noget motion ikke
"vundet" noget ved det. Jeg forbandt simpelthen ikke noget rart ved
det med at motionere. Min interne cost/benefit-analyse gav resultatet,
at fordelene ikke kunne opveje ulemperne.

Der er synd for dig, at du ikke kan forstå, at taktiske/strategiske
processer også er konkrete. Måske derfor du befinder dig i en evig
kamp mod vægten. At du ikke tager dig tid til at få dig det
strategiske/taktiske overblik over din situation, men hovedkuls giver
dig i kast med en eller anden kur for at få et "quick fix".

Lidt ligesom den unge tyr som bliver refereret til filmen Colors

------------------
En ung og en gammel tyr står på en bakketop. Den unge tyr får øje på en
flok lækre køer med ordentlige yvere og hvad tyrer ellers kan tænde på.
Den unge tyr helt ivrig til den gamle tyr: Hva så gamle, skal vi ikke
løbe ned af bakken og bolle en af køerne?
Den gamle tygger drøv færdig og siger: Næh du, lad os gå ned til dem og
bolle dem alle!
------------------

> Hvor meget du motionerer (via folkedans, motionscenter
> og cykel) har jeg dog ingen fornemmelse af. Er det 3-4 timer om ugen. Mere?
> Mindre?

Det er fuldstændig ligegyldig hvor mange timer jeg bruger på fx folkedans
Men for stille din nysgerrighed: siden primo september hver mandag -
undtagen to pga. hhv ferie og sygdom - fra kl. 1730-1920 med ca.
kvarters pause fra ca. 1810-1825.
Motionscenteret eller motionscyklen får en tur mindst én gang om ugen i
en times varighed for centerets vedkommende og motionscyklen i 45
minutter - hvilket svarer til en amerikansk tv-time [jeg ser en eller
anden serie i den tid jeg cykler fx 24timer eller Charmed eller StarTrek].
I forbindelse med motionscenteret har jeg også lavet noget
selvmonitorering i kraft af, at jeg i starten (maj?) har lavet en
Cooper-test. 1400 meter blev det til. Her i oktober blev det til 1740
meter på løbebåndet i løbet af 12 minutter. Ikke alverden, men en
forbedring er det da.
For slet ikke tale om cykelturen til og fra arbejde dvs. ca. 8 km hver
vej. dvs. ca. 30-40 minutter hver vej afhængig af trafik og "rød vs.
grøn bølge".
Alene det, at jeg dyrker mere motion end jeg gjorde tidligere er
interesant. Tiden, pulsen, kalorieforbruget....fuck det. Selve det
at jeg gør mere end jeg gjorde før er væsentlig.

> De øvrige linjer kan dække over mangt og meget og siger mig intet konkret
> om, hvad det er du gør.

Du mener altså ikke, at det er konkret, at jeg har fundet ud af hvad der
tidligere gjorde, at jeg ikke motionerede som et stykke arbejde.
(jeg kan røbe det har noget med skeletterne at gøre som jeg havde båret
med mig siden gymnastiktimerne i folkeren..... eller i din
bakspejls-analogi: Jeg har taget mere mere end et glimpt i bakspejlet
og fundet ud af hvad der kommer drønende før jeg selv skifter kørebane)

> Jeg har eksempelvis intet indtryk af, hvad du
> spiser. Tæller du kalorier? Point? Spiser du fedtfattigt? Kulhydratfattigt?

None of the above.

Jeg spiser langsomme kalorier med stort ernæringsudbytte.
dvs. ting som tager tid at fordøje, men samtidig giver mæthed og næring,
hvor det samtidig ikke er så mange kalorier i.

Kalorieindholdet har jeg fået mig ide om ved at se på
Protein, kulhydrat og fedt forholdet.
på emballagen eller fra den viden jeg har samlet sammen fra ovennævnte
"database". Og krydret med: sund fornuft.

Hvis man partout skal presse den ned i en eller anden form for kostplan,
så er det nok de 8 kostråd som følges, men kun hvis du partout har behov
for at presse det ned i en almen (aner)kendt kostplan.

> Så vidt jeg husker, har du prøvet massevis af forskellige kure?

Naaahhh, to styk (tre hvis du tæller vægttabet i 1993 med). Det vist
ikke ///massevis///.
DDV. i efteråret2002-forår2003 vægttab, da jeg prøvede igen i efteråret
2004, da besvimede jeg på 3.-4.dagen.
South Beach fik jeg mildest talt træg mave af.....hvilket jeg stadig
døjer med, selvom det er næsten et år siden at jeg fulgte den.

Næh du, de der købekostplaner uanset hvordan de er skruet sammen....de
har en eller anden catch 22, som giver bagslag i det lange løb.

Vægttabet i 1993 var en slags: Total fokusering på at drikke en masse
vand og en daglig løbetur (startende fra 1 km til slut 6 km. oftest 2,7
km løb og "intervaltræning" på vej hjem). Der var ikke så meget Hjerne
og Hjerte bag....bare en tonsen derudaf.

> Er det nu
> din egen kur, du følger?

Ikke nogen kur. Kur er noget midlertidig noget.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-12-06 16:51

> Jeg spiser nemlig hvad jeg har lyst til. Jeg har ikke lyst til slik,
> kager og andre ting.

Øhhh ..det stemmer så ikke ret godt sammen med, hvad du tidligere har
fortalt, men skidt pyt. Du har skiftet mening om slik, kan jeg forstå. Eller
også har du bare tidligere spist det på trods af, at du ikke har haft lyst
til det.

> Sådanne forbud/påbud vil i det lange løb medføre en slags "oprør" mod
> dem...også har du balladen med at dine indkøb bliver alt for irrationelle
> i forhold til vægtkontrol.

OK... så dine egne forbud medfører oprør hos dig?

> 23,9 kg på 20 måneder

Minus 23 kilo er også flot! Og så mangler du ikke meget, før du er i mål.

> Du betragter så ikke strategiudvikling, koncepttilpasning, psykologien bag
> og andet så'en mere teoretisk arbejde som konkret arbejde.

Jo bestemt. Men jeg kan ikke se, hvad det konkret indebærer for DIG i
forhold til en slankekur.

> Der er synd for dig, at du ikke kan forstå, at taktiske/strategiske
> processer også er konkrete.

Jamen det kan jeg da sagtens forstå, at de kan være. Men det kan dække over
rigtig mange ting. Du og jeg bruger eksemplvis ikke samme taktiske og
strategiske proces.

> Måske derfor du befinder dig i en evig kamp mod vægten.

Er glasset halt fyldt eller halvt tomt? *S*

Min oplevelse er jo, at min taktik og strategi sikrer mig, jeg kan kan holde
vægten? Det er jo kun når jeg dropper strategien, det går galt.

Generer det dig i øvrigt, at jeg kalder det kamp?

Skal vi iøvrigt ikke gemme debatten om, hvorvidt det behøver være en kamp at
holde vægten, når man har været stærkt overvægtig?

Min erfaring er, at jeg kan holde vægten - men at det kræver kamp. Dropper
jeg kampen, ryger der kilo på igen.

Når du engang har den erfaring, at du kan tabe dig og holde ønskevægten i
fem-seks år uden kamp, så vender du tilbage og fortæller hvordan det gøres -
og så vil jeg lytte med store øjne og flaprende ører.

> At du ikke tager dig tid til at få dig det strategiske/taktiske overblik
> over din situation, men hovedkuls giver dig i kast med en eller anden kur
> for at få et "quick fix".

Jeg har sørme det strategiske og taktiske overblik over min situation. Jeg
har endog beskrevet situationen.

Og så er det DIG, der kalder cirka et kilo om ugen for et quick fix. Det gør
jeg slet ikke. For mig er der intet quick fix i at skulle bruge 10-12 uger
på at tabe 10 kilo. Det er i mine øjne en meget laaaaang proces. Men selvom
der måske vitterlig er hurtigere måder at gøre det på, så fravælger jeg dem
for at gøre det på den langsomme måde.

> Det er fuldstændig ligegyldig hvor mange timer jeg bruger på fx folkedans

Ja gu er det da det. Jeg spurgte såmænd også bare til, hvor meget tid du
bruger på at motionere og hvilken ,musik du spjætter til. Læg bare det hele
sammen i én hat.

> Alene det, at jeg dyrker mere motion end jeg gjorde tidligere er
> interesant.

Helt enig! Hvad man dyrker og hvordan er mindre vigtigt.

> Du mener altså ikke, at det er konkret, at jeg har fundet ud af

Det skrev jeg IKKE. Jeg skrev, at jeg ikke forstod, HVAD det konkret
indebar.

> Der var ikke så meget Hjerne og Hjerte bag....bare en tonsen derudaf.

Sådan oplevede jeg også i meget langt tid det at løbe!

Det tog måneder, før løbeturene var til at holde ud. Men jeg fandt også ud
af, at korte løbeture (selv når jeg er i topform) er langt hårdere og mere
sure end de lange ture.

I starten, da jeg begyndte at løbe, løb jeg sjældent mere end 20-30
minutter. Så var der én, der fortalte mig, at der først bliver rigtig sjovt,
når man har løbet så langt, at kroppen virkelig er varm. Det er individuelt,
hvor lang tid det tager - for mig bliver det først rigtig "sjovt", når jeg
har løbet 40-45 minutter - så kan man få oplevelsen af at være flyvende. Det
har ligefrem et specielt udtryk: Runners High. Det handler efter sigende om,
kroppen på det tidspunkt begynder at udløse endorfin-lignende stoffer.

> Ikke nogen kur. Kur er noget midlertidig noget.

Vægttab er noget midlertidigt. Vil du tabe dig, skal du midlertidigt spise
mindre end du forbruger. (Og det kalder jeg en slankekur)

Når ønskevægten er nået, skal du spise hvad du forbruger.

Det kan så godt være, at du er i gang med at ændre spisevaner. Det er jeg
ikke. Jeg skal kun på en midlertidig slankekur efter seks måneder uvaner.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-12-06 22:26

Lisbeth Jacobsen skrev den 11-12-2006 16:51:

> [...]
> også har du bare tidligere spist det på trods af, at du ikke har haft lyst

Ok, lad mig præcisere: Jeg har ikke lyst til slik og andre ting i samme
omfang som jeg tidligere har hældt forbi smagsløgene og ned igennem
spiserøret og i sidste ende sætte på sidebenene

> OK... så dine egne forbud medfører oprør hos dig?

Ikke kun hos mig.

Bare se på alle dem som "giver op" undervejs med den ene eller anden
undskyldning/forklaring.

Det er ikke noget jeg "opfinder" for at diskutere med dig.
Det er det sandelig en gut der siger, som har 30 års erfaring i
vægtrådgivning.

I hele taget er meget af det jeg fortæller ikke noget jeg "finder på",
men udleder af de mange kilder jeg læser (og ja, jeg læser andet end
DrPhil Lige netop det med oprøret/kampen har jeg dog fra ham).

> Minus 23 kilo er også flot! Og så mangler du ikke meget, før du er i mål.

19,5 kilo (eller d.d. 20,1 kilo)

som sagt skal ned på 90 kilo.

> [...]

> Jamen det kan jeg da sagtens forstå, at de kan være. Men det kan dække over
> rigtig mange ting. Du og jeg bruger eksemplvis ikke samme taktiske og

Hvilken bruger du da?

Hvad er din strategi hhv. taktik.
hvad gør du i situationer hvor du ved, at du bliver fristet, men pga.
din kostplan ikke må falde for fristelsen?
Hvilke værktøjer benytter du dig af?

> Er glasset halt fyldt eller halvt tomt? *S*
>
> Min oplevelse er jo, at min taktik og strategi sikrer mig, jeg kan kan holde
> vægten? Det er jo kun når jeg dropper strategien, det går galt.

Dropper? Vil det sige, at du bevidst fravalgte din strategi for ca. 6
måneder siden? Eller gled den bare ud af hænderne på dig?

Jf. din beskrivelse tidligere i tråden, så gled processen bare fra dig i
kraft af, at du ikke havde dine monitoreringsredskaber klar (den
elastiske kjole, badevægten mv.).
Nu droppede du ligefrem strategien.

hmmmmm, var det et bevidst fravalg eller var det glidebane, som du nu
har fanget dig på?

> Generer det dig i øvrigt, at jeg kalder det kamp?

kamp (og udtryk afledt heraf) er et meget voldsomt ord at bruge.

kamp er jo kendetegnende ved, at man bruger kræfter/ressourcer på at
kæmpe mod en fjende som vil noget ondt.
På samfundsplan Fx alle de ressourcer man bruger på krig og
krigslignende aktiviteter. Alle de ressourcer kunne bruges på at skaffe
hjemløse et tag over hovedet; kunne bruges på at uddanne bedre læger,
lave flere sengepladser på plejehjemmene, give bedre løn til
hjemmehjælperne osv osv osv.
Du se på de soldater som kommer hjem. Selv dem uden fysiske skavanker
har lidt overlast på et eller andet plan.

På samme måde for individet, hvor "kampen mod overvægten" fortæller, at
man trækker ressourcer fra andre steder i ens liv for at "nedkæmpe"
overvægten. Det er overvægten som er "fjenden".
Når man så udkæmper en kamp som er inde i sig selv, så finder man aldrig
den hvile der skal til for at komme igennem kampen "uden skrammer".
Du har så tilsyneladende masser af kræfter endnu og mener, at kampen er
værd at kæmpe. Jeg syntes det er synd for dig, at du slåser mod en
naturlig del af dig nemlig (over)vægten.
Andre som kæmper kampen mod overvægten får "1000 mil blikket" og
dertilhørende apatisk forhold til overvægten og dermed æder så lystig,
da hele ligesom kan være ligemeget. Andre gemmer sig i overvægten
fordi er bange for den kamp der skal til.
En tredje grupper løber durk imod den. Det er så dem, der i slankemæssig
sammenhæng køber et eller andet "plaster" eller urtemiks, der lover guld
og grønne skove.

Jeg vil snarere sige, at vægttabsprojektet hhv. vægtkontrollen er en
slags verdensomsejling, hvor jeg skal renovere båden før jeg bevæger mig
ud på de store vande.
I starten dvs. første halvår 2005 skulle jeg lige finde ud af, hvad de
forskellige ting var som jeg skulle bruge min sejltur. Hvad skal jeg
bruge af udstyr....skal jeg lære at bruge kompas, som jeg evt. selv skal
bygge, da jeg har nogen ret specielle krav eller skal jeg stole på et
eller andet moderne GPS-udstyr.
Hvad gør man når man møder modvind...Andre sejlere....stormvejr....hvad
når båden går læk? Hvordan holder jeg øje med hele båden fra
styrepindens placering.
I starten af 2006 har jeg så sejlet det indre danske farvande rundt og
her i efteråret afprøvet sejlturen til England og tilbage igen. Ikke
at det var særlig rart...måske skal jeg lige efterse båden igen for
egenskaber og evner.
År 2007 bliver måske min første tur over atlanten med de udfordringer
som de nu giver.

> [...]
> holde vægten, når man har været stærkt overvægtig?
>
> Min erfaring er, at jeg kan holde vægten - men at det kræver kamp. Dropper

Hvorfor ikke bare gøre det på samme niveau som du fx holder øje med din
bankkonto. Den ser du vil også på hvilke bevægelser der på med jævne
mellemrum bare for at se hvordan privatøkonomien har det.

Eller kæmper du også for at holde din privatøkonomi i plus?
Eller overvåger du den i kraft af monitorere den?

> Når du engang har den erfaring, at du kan tabe dig og holde ønskevægten i
> fem-seks år uden kamp, så vender du tilbage og fortæller hvordan det gøres -
> og så vil jeg lytte med store øjne og flaprende ører.

Du mener altså, at man partout skal have erfaret noget før man kan
udtale sig om noget?
Man kan aldrig tænke sig til noget? Eller analysere sig til en løsning?

Stakkels Newton, Platon og alle de andre store tænkere i gennem tiderne
har tænkt.

Eller kunne det være, at jeg læser om nogen som har endnu mere erfaring
end dig og refererer dem (ok, uden at nævne dem....men jeg kan røbe at
kilderne er ganske lødige og er i kaliber med Bjørn Richelsen mv.)

> Jeg har sørme det strategiske og taktiske overblik over min situation. Jeg
> har endog beskrevet situationen.

I så fald må du gerne fortælle hvilke tidshorisonter du har for

det operationelle niveau
det taktiske niveau
det strategiske niveau

for mig er det på hhv.

operationelt: daglig op til 2-3 uger,
taktisk: fra 3-4 uger op til 12 måneder
strategisk: flere år.

dvs. at når man tager på i vægt gennem 6 måneder, så kan man have det
strategiske overblik, men man har mistet overblikket på taktisk og
operationelle niveau.

> Og så er det DIG, der kalder cirka et kilo om ugen for et quick fix. Det gør
> jeg slet ikke. For mig er der intet quick fix i at skulle bruge 10-12 uger
> på at tabe 10 kilo. Det er i mine øjne en meget laaaaang proces.

Det er ellers det som du betragter som realistisk dvs. den tid som den
slags ting nu tager.

> Men selvom
> der måske vitterlig er hurtigere måder at gøre det på, så fravælger jeg dem
> for at gøre det på den langsomme måde.

Ud fra ovenstående, så kan jeg godt se, at du syntes, at jeg tager lang
tid om de 40 kilo.

Tilgengæld lærer jeg en masse undervejs. Det vil jeg ikke gøre, såfremt
jeg valgte "min 1-1½ kg. pr. uge"-metoder.
Kiloene vil rasle af mig i løbet af tja, det må bliver op til 20 uger,
men hvad så bagefter? Jeg har lært nada om fx impulskontrol....jeg har
simpelthen ikke ladet mig "friste" af nogen impulser og udtænkt
undvigemanøvre.
(eller for at komme med kamp analogien: jeg har løbet durk jeg
overlevede men jeg anede ikke hvad jeg lavede. jeg har intet erfaret
undervejs. Bare gjort det).

> Ja gu er det da det. Jeg spurgte såmænd også bare til, hvor meget tid du
> bruger på at motionere og hvilken ,musik du spjætter til. Læg bare det hele
> sammen i én hat.

I antal timer

folkedans: 1 gange ugentlig 1730-1920 minus ca. 15 minutter pause
dvs. 1t35. www.tingluti.dk -->> dansk og international folkedans,
begyndere (bare rolig, sveden den pibler efter ca. 15 minutter)
motionscenter 1 time pr. gang; m-cykel: 45 minutter pr gang.

til/fra arbejde: ca. 30-40 minutter pr tur.

> Helt enig! Hvad man dyrker og hvordan er mindre vigtigt.

> Det skrev jeg IKKE. Jeg skrev, at jeg ikke forstod, HVAD det konkret
> indebar.

Og det gav jeg dig i overskrifter, men alligevel forstod du det ikke.

> [...]
> af, at korte løbeture (selv når jeg er i topform) er langt hårdere og mere

Tja, jeg tog så lidt længere "tilløb" til mine motionsvaner end bare
kaste mig ud i dem.

Der skulle lige siges pænt goddag til nogen skeletter i skabet. Tage
dem ud og støve dem af...Finde en kasse til dem og lægge knoglerne i
kassen...og kassen ind i skabet igen. Derefter kunne jeg hænge et sæt
motionstøj/-udstyr i skabet istedet for skelettet uden at skelettet
kunne støve motionstøjet til.

> [...]
> kroppen på det tidspunkt begynder at udløse endorfin-lignende stoffer.

Tja, jeg glæder mig da til at oplever Runners High som jeg har hørt om
mange gange skulle det være på højde med at være på eurofiserede stoffer.
Det vil være en spændende oplevelse.

Det nærmeste jeg er kommet i nærheden af det var her forleden, hvor jeg
faktisk syntes, at min tur på løbebåndet gled lettere end tidligere,
selvom jeg skruede op for farten. Jeg vil dog stadig mene, at det var
langt fra en oprigtig Runners High.

> Vægttab er noget midlertidigt. Vil du tabe dig, skal du midlertidigt spise
> mindre end du forbruger. (Og det kalder jeg en slankekur)

Tja, det er nogen lange midlertidige jeg holder mig så

> Når ønskevægten er nået, skal du spise hvad du forbruger.

jaja, det er jo den matematiske sandhed om

vægtøgning
vægttab
vægtkontrol

det er der intet ødiøst i.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-12-06 23:31

> Ikke kun hos mig.

Nej dét tror jeg gerne.
Men heller ikke hos alle.

> Bare se på alle dem som "giver op" undervejs med den ene eller anden
> undskyldning/forklaring.

Er det fordi de gør oprør mod deres egen beslutning?

> Hvilken bruger du da?

Ingen slik, kager. I det hele taget ingen sukker.
Ingen brød og ingen ost.
Masser af grønsager, masser af frugt, magert kød.

Det er i det store og hele dét, jeg gør lige nu.
Senere kommer motionen på igen.

> Hvad er din strategi hhv. taktik.

At beslutte hvad jeg vil, finde ud af hvorfor jeg vil det - og hver dag
minde mig selv om, hvad jeg vil og hvorfor det er vigtigt for mig. Og så
handler jeg derefter.

> hvad gør du i situationer hvor du ved, at du bliver fristet, men pga. din
> kostplan ikke må falde for fristelsen?

Jeg falder ikke for fristelser, når jeg har besluttet at tabe mig.

Men det sker, at jeg beslutter at tage en dag eller aften, hvor jeg ikke
gider gå op i det. Som eksempelvis sidste lørdag, hvor jeg skulle til
juleklip hos en veninde og spiste af æbleskiverne, drak af gløggen og
guffede af ris a la manden. Men det var ikke noget jeg lod mig friste til.
Det var en beslutning jeg tog FØR jeg tog hen til hende. Jeg kunne have
valgt at indrette mig anderledes.

Andre gange beslutter jeg, at jeg ikke vil. Og så holder jeg mig fra det
usunde. Altså når vi taler om at være i en fase, hvor jeg har et mål om at
tabe kilo.

Normalt lader jeg mig friste en gang imellem.
Men er jeg på kur lader jeg mig ikke friste.

> Hvilke værktøjer benytter du dig af?

Coaching især.

Samt at handle på fornuft i stedet for følelser. Inden jeg spiser, vurderer
jeg: "Vil det her gavne eller skade mit mål?" Og det vælger jeg så ud fra.

> Dropper? Vil det sige, at du bevidst fravalgte din strategi for ca. 6
> måneder siden? Eller gled den bare ud af hænderne på dig?

Jeg droppede den for et halvt år siden. Bevidst. (Af forskellige årsager)
Jeg besluttede, at jeg heller ikke behøvede sætte batteri i vægten før til
efteråret.
Jeg besluttede, at jeg godt kunne tåle et halvt år uden motion.
Jeg forudså, at jeg ville tage noget på - men det ville jeg indhente senere
på året.

Det kom bare bag på mig, at det kostede dobbelt så mange kilo, som jeg havde
forventet! Jeg kunne ikke mærke det på det løse sommertøj.

Så jeg traf en beslutning - men havde ikke forudset eller valgt
konsekvenserne fuldt ud.

Sådan er det også, når man vælger en charterrejse til en ny destination. Man
vælger målet og vejen. Men heldigvis kan man ikke vælge alle detaljer på
forhånd. Der er overraskelser med i livet - konsekvenser, kan ikke kan
forudse. *S*

> Jf. din beskrivelse tidligere i tråden, så gled processen bare fra dig i
> kraft af, at du ikke havde dine monitoreringsredskaber klar (den
> elastiske kjole, badevægten mv.).
> Nu droppede du ligefrem strategien.

Første gang jeg forklarer vægtstigningen skriver jeg om årsagen, at det ikke
er "et eller andet" der er årsagen: "Det er såmænd bare mig, der har været
magelig og forlystelsessyg og har valgt at lade stå til."

Bid mærke i "har valgt!" Det var et valg at lade stå til. Det var et dumt
valg, synes jeg i dag. Men et valg var det ikke desto mindre.

> hmmmmm, var det et bevidst fravalg eller var det glidebane, som du nu
> har fanget dig på?

Bevidst valg.

> kamp er jo kendetegnende ved, at man bruger kræfter/ressourcer på at kæmpe
> mod en fjende som vil noget ondt.

Jep. Præcist beskrevet! Sådan oplever jeg min vægt, hvis jeg ikke bruger
kræfter/resourcer på at bekæmpe naturen.

> På samme måde for individet, hvor "kampen mod overvægten" fortæller, at
> man trækker ressourcer fra andre steder i ens liv for at "nedkæmpe"
> overvægten.

Sådan oplever jeg det slet ikke. Tvært imod da. Det er en kamp, der giver
masser af energi!

> Det er overvægten som er "fjenden".

Jeps.

> Når man så udkæmper en kamp som er inde i sig selv, så finder man aldrig
> den hvile der skal til for at komme igennem kampen "uden skrammer".

Joda. Skrammerne kommer af IKKE at kæmpe for eller imod.
Skrammerne kommer af at lade stå til!

> Du har så tilsyneladende masser af kræfter endnu og mener, at kampen er
> værd at kæmpe. Jeg syntes det er synd for dig, at du slåser mod en
> naturlig del af dig nemlig (over)vægten.

Hvis jeg ikke slåsser mod den, taber jeg kampen til overvægten.

Det vil være synd for mig ikke at kæmpe den kamp, der holder overvægten
væk - det er en kamp, der giver mig masser af energi, livsglæde og overskud.

> [...]
> af udstyr....skal jeg lære at bruge kompas, som jeg evt. selv skal bygge,
> da jeg har nogen ret specielle krav eller skal jeg stole på et eller

Jamen de overvejelser har jeg jo også været igennem Carsten. Men for mange
år siden.

> Hvorfor ikke bare gøre det på samme niveau som du fx holder øje med din
> bankkonto.

Den holder jeg ikke øje med *S*
Jeg tjekker vægten mindst 30 gange før jeg tjekker bankkontoen *S*

> Den ser du vil også på hvilke bevægelser der på med jævne
> mellemrum bare for at se hvordan privatøkonomien har det.

Jeg er langt bedre til at bruge penge uden kontrol - end til at spise uden
kontrol.

> Eller kæmper du også for at holde din privatøkonomi i plus?

Nope. Det kører helt automatisk. Med overskud.

> Eller overvåger du den i kraft af monitorere den?

Nope. Jeg tjekker hverken kontoudtog eller kvitteringer i butikkerne *S*

> Du mener altså, at man partout skal have erfaret noget før man kan
> udtale sig om noget?

Nej!

Men jeg mener ikke, at du kan afvise min metode - uden erfaring.

> Man kan aldrig tænke sig til noget? Eller analysere sig til en løsning?

Joda. Men hvis du tænker eller analyserer dig til noget, der strider mod en
personlig erfaring, er din analyse tvivlsom.

Så kom igen, når du ikke kun har analyser at læne dig til. Når du både har
analyser og erfaring, kan vi tale om det igen på andet og mere end et
teoretisk grundlag.

> Eller kunne det være, at jeg læser om nogen som har endnu mere erfaring
> end dig og refererer dem (ok, uden at nævne dem....men jeg kan røbe at
> kilderne er ganske lødige og er i kaliber med Bjørn Richelsen mv.)

Det kunne godt tænkes *S*
Fortæl gerne om dine kilder.

> I så fald må du gerne fortælle hvilke tidshorisonter du har for
>
> det operationelle niveau
> det taktiske niveau
> det strategiske niveau

Det er ikke den planlægningsmodel jeg arbejder ud fra.
Jeg bruger SMARTøf modellen *S*

a.. Specifikke | Formulér målet konkret, præcist og detaljeret
b.. Målbare | Hvordan vil du dokumentere at målet er nået?
c.. Attraktive / Accepterede. | Der skal være en drivkraft - for at nå
målet
d.. Realistiske | Kan målet nås inden for tid og givne ressourcer?
e.. Tidsbestemte | Hvornår skal målet være nået?
f.. Økologiske | Er målet helhedsorienteret?
g.. Formuleret positivt | Fokuser på det ønskede. Ikke på det du ikke
ønsker.

> Det er ellers det som du betragter som realistisk dvs. den tid som den
> slags ting nu tager.

Ja. Jeg betragter cirka et kilo som realistisk. Men sørme ikke som et
quick-fix. Det er en langsommelig, men realistisk løsning.

> Ud fra ovenstående, så kan jeg godt se, at du syntes, at jeg tager lang
> tid om de 40 kilo.

Det er ikke sikkert at DU tager lang tid om det. Jeg tror det er vigtig, at
vi hver især bruger den tid og sætter den deadline, der er det rigtige for
os hver især. Og det er højst individuelt, hvad der er rigtigt!

> Tilgengæld lærer jeg en masse undervejs.

Jeg skal ikke lære undervejs. Jeg HAR lært..... senest har jeg lært, at jeg
ikke kan lade stå til i et halvt år. At det i givet fald kan gå galt meget
hurtigere, end jeg regner med og at jeg ikke kan mærke det, men er nødt til
at måle (på vægten).

Og det lærte jeg på det sekund det tog at træde ned fra badevægten efter
første vejning i et halvt år. Tror det er første gang siden mit store
vægttab, at jeg i et helt halvt år ikke har været på vægten.

> Tja, jeg tog så lidt længere "tilløb" til mine motionsvaner end bare kaste
> mig ud i dem.

Øhhh... ja. Så vist jeg husker tog det mig tre måneder at komme fra at kunne
løbe under 100 meter til at kunne løbe 20 min i træk.

> [...]
> faktisk syntes, at min tur på løbebåndet gled lettere end tidligere,
> selvom jeg skruede op for farten. Jeg vil dog stadig mene, at det var

Når du oplever det, ved du, hvad det er! *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-06 11:07

> Ud fra en praktisk synsvinkel, så består livet af en masse elementer som
> man skal forholde sig til.

Ja! Enig. Men det ikke uden betydning for ens resultater, om man forholder
sig til det der SKAL ske - eller om man hænger fast i det, der ER sket.

Og vil du endelig fokusere på fortidens vægttabs-erfaringer, så fokuser på
de gange, hvor det rent faktisk er gået godt. Succes giver energi. Fiasko
får de fleste til at nedsætte forventningerne af angst for at fejle og
opleve endnu mere fiasko.

> Du har tydeligvis ikke kørekort...og såfremt du har bedes du aflevere det,
> når nu du fortæller her, at du ikke aner hvad man skal bruge et bakspejl
> til.

Jeg bruger bakspejlet til at orientere mig bagud i glimt.
Målet forude, og vejen dertil, er vigtigere end at se i bakspejlet.

> Det er nu smart at vide om der kommer udrykningskøretøjer bagfra eller
> en en fartbølle som skal forbi før man selv sætter til overhaling.

Jada. Men du behøver kun at kigge i splitsekunder i ny og næ. Og det vil
være decideret livsfarligt at fortabe sig i det, der sker bagude på
bekostning af det, der er foran dig.

> Hvordan vil du skabe noget du ikke ved hvad du skaber det udefra?

Jeg skaber fremtidige mål ud fra, hvad jeg ønsker at opnå. Udfra de
muligheder jeg har i dag og i morgen. Ikke ud fra, hvad der tidligere er
gået galt og hvilke begrænsninger jeg indtil nu har haft.

> Hvilken jeg mener ikke at værd at kæmpe.

Og min påstand er så, at det man ikke vil kæmpe for, det skal man være
ualmindeligt heldig for at opnå.

> Min historik.

Din vægttabs-historik siger absolut intet om, hvad du er i stand til at opnå
i det kommende år!

> Hvis ikke lærer af historien, så ender det bare med at den gentager
> sig selv.

Hvad siger din historie dig så om det nyttige/effektive i at fokusere på din
historie.

Hvilke erfaringer har du med at "lære af historien"?
Har det gjort dig bedre til at nå den vægt, du gerne vil nå?

> De tiltag jeg laver er nogen som jeg indarbejder i min hverdag på en
> måde som passer til min dagligdag, temperament og de elementer der
> påvirker mig.

Uanset du tror du kan, eller du tror, du ikke kan, har du nok ret.

> "må tage". Det tager den tid det tager....samtidig naturligvis skal være
> en vis progression i processen (den nedadgående trappe)
> Jeg har ingen "aktionær" som jeg skal give noget her&nu-afkast.

Din aktionær er dig! Et her&nu afkast vil motivere enhver aktionær til at
bevare sin investering - eller måske investere mere. Manglende afkast har
modsat virkning.

Og hvis dit vægttab "tager den tid det tager" så behøver du jo ikke gøre
noget særligt i dag for at nå dit mål. Så har du givet dig selv en god grund
til ikke at gøre dit bedste. Det tager jo den tid, det tager. I stedet for
tage den tid, du har valgt det må/skal tage.

> Selve vægttabsprocessen skal bare fortsætte i en nedadgående trappe som
> hidtil.

"Et mål er en drøm med en deadline"

Dit mål er klart. 90 kilo. Men hvad med din deadline? Engang ud i
fremtiden........ hvor meget behøver du gøre i dag og i morgen, eller i
næste måned, for at nå dit mål til den tid du ønsker dig.

Det er jo ikke uden betydning for din indsats, om du skal tabe 20 kilo på
fem år - eller 20 kilo på 20 uger. Så hvad er din nødvendige indsats for at
nå dit mål til ønsket deadline.

> Når man aldrig har oplevet succes med de høje mål man har sat sig....er
> det så ikke en god ide at sætte sig nogen mål som man når. evt. dele dem
> op i overkommelige delmål?

Jo. Hvis ens høje mål har været urealistiske, så er det passende at revidere
dem. Hvis du har haft som mål at tabe fem kilo om ugen, vil det være en god
idé at sætte sig mål, der er mere mulige at nå.

Men det kan jo også være, at dine mål hele tiden har været realistiske.
Måske er det indsatsen, der ikke har været passende?

> hvad "farligt" er det ved at man sætter sig et lavt mål og når det?

Glæden over at nå store mål er større end glæden over at nå små mål.
Små mål er "farlige" på den måde, at de gør det svært at bevare
motivationen.

Sæt de mål, du er tilfreds med at nå. Men vær heller ikke bange for at sætte
mål, der kræver at du anstrenger dig. Er du som folk er fleste vil du opleve
større tilfredshed med at nå mål, der kræver en virkelig indsats. Det skaber
for langt de fleste større tilfredshed end de nemme mål.

> Og hvad er lavt? Hvad der er lavt mål for dig er et højt mål for mig
> eller vice versa.

Lige præcis. De mål der tilfredsstiller dig at nå er ikke nødvendigvis nok
for mig.
Dine mål kan være for store for mig - og omvendt.
Dine/mine mål kan endog være ligegyldige i den andens øjne.

Nogle har som mål at løbe en marathon - et mål, som for andre er aldeles
vanvittigt og uinteressant. Vi må hver især sætte vores egne mål.

Mit mål er at tabe cirka et kilo om ugen. Indtil nu er det blevet til minus
fire kilo på lidt under fem uger.

Mvh. Lisbeth

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 05-12-06 13:24

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
>

> Jeg skal lige smide nogle kilo. Også selvom det er december. Så jeg ryster
> på hovedet af alle fristelser. Bortset fra juleaften.

Ja jeg skal leve fedtfattigt mht animalsk mm.
Også i julen - julen er ingen undskyldning for mig.

Jeg kan bestemt bruge noget opbakning herindefra.
Jeg skal have mit kolesteroltal ned. Har fået en måned til at vise
relutater ellers er det medicin.

Jeg synes det er et flot vægttab carsten. Men synes godt nok det er
nogle store udsving på daglig basis.

LN

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-12-06 20:43

spoi@sol.dk skrev den 05-12-2006 13:24:

> Ja jeg skal leve fedtfattigt mht animalsk mm.
> Også i julen - julen er ingen undskyldning for mig.
>
> Jeg kan bestemt bruge noget opbakning herindefra.

Så gerne.

Hvilken slags opbakning leder du efter?

- "skæld ud", når det ikke går som du vil have det
- input til aktiviteter, strategi, impulskontrol, nærmiljø.

Hvad med, at du laver en slags "dagbog" de kommende dage og viser den
herinde? Så kan du få andre øjne til at se på dine planer, tanker og
aktiviteter.

> Jeg skal have mit kolesteroltal ned. Har fået en måned til at vise
> relutater ellers er det medicin.

Og så lige december.....uffff,

> Jeg synes det er et flot vægttab carsten.

Tak.

> Men synes godt nok det er
> nogle store udsving på daglig basis.

Jep, jeg skal spare dig for de grafiske detaljer. Skal vi ikke bare
være enige om, at hvad der kommer ind tager tid for at komme ud.

Der er udsving. Nogen af dem fatter jeg ikke og slet ikke den 5 kilos
nedgang i starten af oktober på meget kort tid. Det viste jeg jo også,
at jeg hurtig tog det tabte op igen.
Jeg er holdt op med at blive "bange" for daglige vægtvariationer og ser
i princippet kun på de "toppe" som grafen viser. De går hovedsageligt
kun en vej.

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 05-12-06 23:10

Carsten Riis skrev:

> Så gerne.
>

> Hvilken slags opbakning leder du efter?

Åh ja hvilken slags. Måske nogle at dele mine ideer og tanker.

> - "skæld ud", når det ikke går som du vil have det
> - input til aktiviteter, strategi, impulskontrol, nærmiljø.

Ja skæld mig selv ud er jeg nu selv ret god til men også til at finde
undskyldninger.
Gerne input til aktivitetet og ja input til strategi og uha
impulskontrol.

> Hvad med, at du laver en slags "dagbog" de kommende dage og viser den
> herinde? Så kan du få andre øjne til at se på dine planer, tanker og
> aktiviteter.

Ok det vil jeg prøve. Mit svage punkt er lige nu min fysik. Jeg er så
meget ude af form.
Og puha det er svært for mig at tage mig sammen. Og lige siden lægen
spurgte om jeg har ondt i hjertet og venstre arm synes jeg at jeg har
det *GG*. Så tør faktisk kun starte meget langsomt op. En slags
dagbog kan måske og så få jer til at hjælpe mig med at få plads
til motionen.

> Og så lige december.....uffff,

Ja hvis jeg klarer den måned er jeg allerede godt i gang - når andre
skal til at i gang med deres nytårsfortæt Hov ikke hvis - når.

> [...]
> Jeg er holdt op med at blive "bange" for daglige vægtvariationer og ser
> i princippet kun på de "toppe" som grafen viser. De går hovedsageligt

Jeg har før tabt mig og holdt vægten ret længe ½-1 år og da tabte
jeg mig altid i ryk

LN

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-12-06 23:46

> [...]
>purgte om jeg har ondt i hjertet og venstre arm synes jeg at jeg har
>et *GG*. Så tør faktisk kun starte meget langsomt op. En slags

Det aller sværeste stykke er fra sofaen til at tage skoene på. Resten er
ikke så slemt. Gå mindst 3 og helst 5 km hver dag i det tempo, du har det
godt med. Lad være med at gå for hurtigt, for længde betyder mere end
hastighed. Når du har gået i 2-3 uger (uge 2 er værre end 1. uge), så
opdager du at du helt automatisk sætter hastigheden lidt op. Når du gør det,
så forlæng turen til mindst 5 km.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-12-06 22:04

spoi@sol.dk skrev den 05-12-2006 23:10:

> Åh ja hvilken slags. Måske nogle at dele mine ideer og tanker.

> Ja skæld mig selv ud er jeg nu selv ret god til men også til at finde
> undskyldninger.

Nævn nogen af dem, så skal jeg skyde dem ned for dig en for en.

> Gerne input til aktivitetet

længere nede skriver du, at du har helbredsmæssige problemer, som din
læge er ind over.

Du har helt ret i, at du bør starte stille og rolig.

> og ja input til strategi

For at give dig input har vil der være rart hvis du lige besvarede tre
korte spørgsmål:

Hvorfor vil du tabe dig?
Hvordan har du tænkt dig at tabe dig?
Hvad håber du på at opnå ved at tabe dig?

> og uha
> impulskontrol.

Du bliver udsat af impulser hele dagen. I madmæssig sammenhæng kan det
være steder, situationer og/eller personer som gør, at du lige skal have
noget mellem tænderne?
Fx når du tanker bilen og skal ind i kiosken for at betale. Kommer der
så lige en TwixGiant med på kassebonen, men forlader tankstationens
martrikel i mavesækken på dig? Eller ligger der en McDrive på vej
til/fra arbejde?
Hvad med den sociale spisning som findes på arbejdspladser?
På motionssiden, så har vejret en enorm indflydelse på om man får gået
sig den gåtur eller om cyklen bliver stående i cykelskuret eller bliver
luftet.

Den dagbog du vil skrive kan meget nemt indeholde korte beskrivelse af
de impulser du bliver udsat for og hvilken reaktion du har på dem.

> Ok det vil jeg prøve. Mit svage punkt er lige nu min fysik. Jeg er så
> meget ude af form.

Det er vist et meget udpræget kendetegn ved at være overvægtig

> Og puha det er svært for mig at tage mig sammen.

Så vær glad for, at det ikke er "tage dig sammen" som skal holde dig
kørende i det lange løb.

Prøv at læse min artikel på: http://www.de3faktorer.dk/?p=31

> [...]
> det *GG*. Så tør faktisk kun starte meget langsomt op. En slags
> dagbog kan måske og så få jer til at hjælpe mig med at få plads

Gerne.

> Ja hvis jeg klarer den måned er jeg allerede godt i gang - når andre
> skal til at i gang med deres nytårsfortæt Hov ikke hvis - når.

godt set.

Det vigtigste er dog, at du ikke kun er opmærksom på dit sprogbrug her i
nyhedsgrupperne, men også at den bliver fulgt op af handling i din
dagligdag.

Fx den med når vs. hvis. Når du dialogen med dig og andre om, at du
er igang med vægttabet, så vær opmærksom på at dine ord også bliver
fulgt op af handling...ellers er det bare tom snak og så kan det være
ligemeget hvad der siges.

> Jeg har før tabt mig og holdt vægten ret længe ½-1 år og da tabte
> jeg mig altid i ryk

ok.

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 06-12-06 06:51

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> opdager du at du helt automatisk sætter hastigheden lidt op. Når du gør det,

Mit lille problem med at gå nu her til vinter er at vi bor et sted
uden ret meget belysning og meget skov. Synes faktisk det er lidt
uhyggeligt at gå. Og 10 km om dagen kan ikke nås før efter kl 20
når lille pigen er lagt i seng.

Men gåture har også været i mine tanker. Og jeg var da også ude at
gå i weekenden.
Men 10 km tager jo noget tid hver dag.

Jeg har en motionscykel - "tørrestativ" herhjemme. Overvejer at tage
den lidt i brug .

Som jeg forstod det er det vigitg at få pulsen op. Konditionstal og
iltningen af blodet skulle vist være det der er det vigtige ved
sænkning af kolesteroltal.

Så måske en kombination mellem gåture og cyklen. Synes bare det er
svært at finde tiden. Og selv om det også lidt er en undskyldning -
synes jeg faktisk det er svært.

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 06-12-06 08:11

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
>
> "Den største fare for de fleste af os er ikke,
> at vi stiler for højt og derfor ikke når vores mål
> - men at det er for lavt og vi når det".

Hmm synes faktisk fra mit synspunkt at i begge har ret afhængig af
personlighed og situation man er i. Ikke fordi jeg skal stille mig til
dommer over hvem der har ret - Men bare min synsvinkel.

Det Carsten jo i bund og grund taler om . Hvis man kalder en skovl for
en skovl og en spade for en spade - er vel erfarring og
selverkendelse. Kende sine svage og stærke sider og det Lisbeth mener
er at man kan arbejde med sine svage sider og måske se på
problemstillingerne fra en anden synsvinkel og med andres øjne måske.
Og ja at man i bund og grund skal erkende havd ens problem i det hele
taget er.

Jeg ved feks at hvis jeg først går i gang med at spise usundt så
skrider grænserne for mig. For mig ville Carstens lille jojo effekt
være hård og en volsom kamp. Jeg skal have faste regler(som jeg selv
definerer) Feks revideret DDV for mit vedkommende så det passr til mig
og min problemstilling.

Jeg har prøvet at køre meget stringent og med masser af motion og da
holdt jeg vægten på mim idealvægt i over et år. Og alligevel - man
skulle jo tro det var vaner - så skred det hele da jeg var presset
arbejdsmæssigt.

Har prøvet at køre DDv hvor jeg måtte synde lidt. Der skred mine
grænser for mig lige så langsomt.

Og i mine unge dage hed det slankekur og jojo effekt

Så nu prøver jeg at se bagud og se hvad der virkede bedst for mig og
det er helt sikkert faste rammer i linier.
Har været ved lægen og bedt om at komme til vejning også langt efter
jeg har nået mit mål - hvis nødvendigt i årevis. Så jeg hele tiden
har nogle fixpunkter hvis det på et eller andet tidspunkt skrider for
mig.

Det er nok meget generelt med mig at jeg er lidt kontrolfreak. Der skal
gerne være et resultat på bundlinien. Uanset om det gælder privatliv
eller fagligt, hvor jeg arbejder med teknik og matematik.

Jeg skulle bare ret langt for at se det også galt mit privatliv.

Og ja Lisbeth så må du gerne se med andre øjne på det *GG - så jeg
kan få det hele lidt i perspektiv.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-12-06 11:37

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm synes faktisk fra mit synspunkt at i begge har ret afhængig af
> personlighed og situation man er i. Ikke fordi jeg skal stille mig til
> dommer over hvem der har ret - Men bare min synsvinkel.

Jamen det har vi jo også - man har hver sin opfattelse af virkeligheden og
af, hvad der er rigtigt og forkert. Det kaldes overbevisninger. Og de
spiller en rigtig stor rolle for, om man lykkes med sine mål eller ej.

Vil igen nævne Henry Fords ord:

"Uanset du tror du kan - eller du tror, du ikke kan, så har du ret."

Fokuserer man bagud på forhindringer, fiaskoer, fejl og modgang, er
sandsynligheden for succes langt mindre end hvis man ser fremad og fokuserer
på det, der lykkes.

> Det Carsten jo i bund og grund taler om . Hvis man kalder en skovl for
> en skovl og en spade for en spade - er vel erfarring og
> selverkendelse. Kende sine svage og stærke sider

Lige præcis.

Desværre fokuserer de fleste mest på deres svage sider. Nogle hænger sig
endog voldsomt i dem. Nogle bruger deres svage sider til at overbevise sig
selv om andre om, hvorfor de ikke kan (lige nu).

Fokuserer man på tidligere fejl, fiaskoer og modgang, sigter man alt for
lavt - som Michelangelo fortæller.

> og det Lisbeth mener er at man kan arbejde med sine svage sider og måske
> se på
> problemstillingerne fra en anden synsvinkel og med andres øjne måske.

Det er ikke helt ved siden af. Bortset fra, at jeg ikke synes man skal
arbejde med sine svage sider *S*

Man kan meget mere, hvis man - i stedet for at kigge på fejl, fortid og
fiasko - i stedet beslutter hvad man vil sigte efter, sætter en dato på og
finder ud af hvordan man vil nå målet (og delmålene, hvis målet er stort.)

Frem for at kigge på sine svage sider tror jeg langt mere på at kigge på de
stærke.
Frem for at kigge på fejl, tror jeg mere på at fokusere på dét, der er
lykkedes.
Frem for at kigge på forhindringer, tror jeg mere på at se på muligheder.
Frem for at kigge på fortidens fiasko, tror jeg mere på at fokusere på
fremtidens mål.

> Og ja at man i bund og grund skal erkende havd ens problem i det hele
> taget er.

Naaahhh... jeg synes det er bedre at fokusere på sine mål og ønsker. Og så
finde vejene til at nå dem.

Fokuserer man på sine problemer, overbeviser man nemt sig selv om, hvor
svært det er. Og lige pludselig er det så svært, at man lige så godt kan
opgive.... indtil videre.

> Jeg ved feks at hvis jeg først går i gang med at spise usundt så
> skrider grænserne for mig.

Sådan har jeg det også. Så jeg beslutter, hvad jeg IKKE vil have i skabene
af usunde ting. Jeg opretter lige en anden tråd om det punkt.

> For mig ville Carstens lille jojo effekt være hård og en volsom kamp.

Det er også en kamp, som jeg ikke ville kunne klare. Jeg ville være nødt til
at finde en metode til at undgå det.

> [...]
> holdt jeg vægten på mim idealvægt i over et år. Og alligevel - man
> skulle jo tro det var vaner - så skred det hele da jeg var presset

HVIS man har den overbevisning, at ens slankekur nemt skrider, hvis man
presses af modgang af den ene og den anden slags, så er det overvejende
sandsynligt, at det går sådan.

Har man den overbevisning, at det er svært at stoppe med at ryge eller svært
at tabe sig, hvis man er udsat for modgang, stress og press, så har man også
en sovepude og en god undskyldning. De fleste af os er jo hele tiden udsat
for pres og stress fra det virkelige liv. Måske er det hårdt på arbejde,
måske man selv syg - eller en i familien er det. og lige nu er der for mange
julefrokoster og for mange familiefester..... i de flestes liv er der hele
tiden noget, der kan bruges som forklaring på, at det lige nu ikke er så
nemt at tabe sig eller holde op med ryge.

Jeg har i stedet valgt den overbevisning, at hvis jeg presses af arbejde,
sygdom eller andet, mens jeg er i gang med at tabe mig, så vil dét at holde
fast i slankekuren hjælpe mig gennem de andre udfordringer. Presses jeg af
ting, der i et eller andet omfang er uden for min kontrol (sygdom,
arbejdsløshed, travlhed eller lignende) er det en opmuntring for mig at være
i gang med et projekt, hvor JEG har kontrollen over, om tingene lykkes. Så
jeg skal bare beslutte hvad jeg vil, hvornår jeg vil det og hvordan jeg vil
det.

Jeg kender flere, der er holdt op med at ryge på den måde - midt i en
ekstremt presset livssituation. Til gengæld ved de, at de kan lade være SELV
når livet er hårdt.

Det samme gælder for en slankekur. Hvis man beslutter, at det altså bare
SKAL være nu - julefrokoster, stress, travlhed eller ej - så er det muligt.

> Så nu prøver jeg at se bagud og se hvad der virkede bedst for mig og
> det er helt sikkert faste rammer i linier.

Hvis man endelig vil se bagud, så er det afgjort mest optimalt at gøre som
du - at se bagud på, hvornår og hvordan det lykkedes frem for at hænge sig i
fejl og fiaskoer. Enhver coach ved, at det endog er ganske afgørende for, om
man når i mål.

> Det er nok meget generelt med mig at jeg er lidt kontrolfreak. Der skal
> gerne være et resultat på bundlinien. Uanset om det gælder privatliv
> eller fagligt, hvor jeg arbejder med teknik og matematik.

Det skal der faktisk for de fleste! Mange mennesker bliver højst forbløffede
over at erfare, hvor meget succes betyder. Og hvor meget det derfor betyder
for eksempelvis en slankekur, at man tydeliggør successerne. Resultater er
en af de mest motiverende faktorer, der findes. Også når man vil tabe sig.
Mangel på succes er demotiverende og får en til at tænke, at det er også
svært og lige nu er der for meget.

Uanset man tror man kan, eller man tror, man ikke kan.... har man ret!

> Og ja Lisbeth så må du gerne se med andre øjne på det *GG - så jeg
> kan få det hele lidt i perspektiv.

Jeg tror faktisk at vi ser med samme øjne på det *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 06-12-06 13:55

> Fokuserer man bagud på forhindringer, fiaskoer, fejl og modgang, er
> sandsynligheden for succes langt mindre end hvis man ser fremad og fokuserer
> på det, der lykkes.

nej jeg fokuserer såmænd ikke på fiaskoer. Men jeg lærer af mine
bommerte og tager dem med i min bagage. Men fokus er da helt sikkert
på successerne.

Men husk sådan er alle mennesker ikke. Nogle er mere pessimistiske end
andre.

Jeg har også et område hvor jeg er pessimistisk. Feks mht eksaminer -
og alligevel har jeg stort set altid klaret det godt. Jeg tror jeg
havde det sådan lidt at hellere bleive glædeligt overrasket end
skuffet på det punkt. Men jeg har det helt ok med at have det sådan
på det punkt ogdet er jo det vigtigste af alt.

> [...]
> endog voldsomt i dem. Nogle bruger deres svage sider til at overbevise sig
> selv om andre om, hvorfor de ikke kan (lige nu).

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at jeg kan klare det men ved også
havd der er vigitgt for mig og det er bla masser af sparring med folk
der også går op i sund livsstil.
Alle de gange jeg har tabt mig har jeg været 100% overbevist om at det
lykkes *GG*

> Det er ikke helt ved siden af. Bortset fra, at jeg ikke synes man skal
> arbejde med sine svage sider *S*

Uhh det har jeg ellers haft stor glæde af. Jeg har feks haft svært
ved at sige fra og nej når jeg blev overbelastet arbejdsmæssigt eller
hvis noget genrede mig og det er jeg blevet meget bedre til - og
hvilken tilfredsstillelse det dog er at have lært dette

> [...]
> Fokuserer man på sine problemer, overbeviser man nemt sig selv om, hvor
> svært det er. Og lige pludselig er det så svært, at man lige så godt kan

Tror vi mener det samme. Hvis man vil finde vejen frem til dit mårl er
man jo nødt til også at se på hvad der er problemet. Er det fordi
man dyrker for lidt motion. Spiser man af psykiske årsager -
trøstespiser osv osv. For kører man derud af og taber isg ved
kostomlægning og egentlig er typen der let trøstespiser så er det
måske lige så vigtogt at arbejde med sin psyke så man ikke vælter
så let eller have arbejdsredskaber at ty til når der er modgang.

Selv er jeg ikke en trøstespiser - elsker bare mad og at lave mad og
er en hyggefis uden lige. Og ja doven motionsmæssigt. så jeg har
givet mig selv et los i røven.

> Sådan har jeg det også. Så jeg beslutter, hvad jeg IKKE vil have i skabene
> af usunde ting. Jeg opretter lige en anden tråd om det punkt.

det kan jeg faktisk godt modstå - må jeg indrømme. Mærkeligt nok
har det aldrig generet mig.

> HVIS man har den overbevisning, at ens slankekur nemt skrider, hvis man
> presses af modgang af den ene og den anden slags, så er det overvejende
> sandsynligt, at det går sådan.

Hvem taler om at den "nemt" skrider. Synes da det var flot klaret at
leve med mine gode vaner og idealvægt i et år. Denne her gang bliver
det for livet.

> [...]
> jeg skal bare beslutte hvad jeg vil, hvornår jeg vil det og hvordan jeg vil

Jeg har til gengæld besluttet at jeg aldrig mere vil presses så langt
ud arbejdsmæssigt også pga helbredet generelt. Jeg arbejde i ca 4
mdre fra ca 6 morgen og kl 24 var jeg hjemme og det eneste jeg tænkte
på der var søvn. I en perioder var jeg endda først hjemme kl 02. Og
jeg må indrømme at det sidste jeg tænkte på var mad. Indkøb var en
by i rusland. I slutningen af den periode var jeg så langt ude at jeg
ikke kunne sove. Og jeg frøs konstant og havde ondt i maven. 2 på
holdet gik ned med stress. den ene så voldsomt at han blev
hasteindlagt. Stress skal tages alvorligt.
Så aldrig mere vil jeg lade mig presse derud. Så jeg kommer aldrig i
den situation igen

> Jeg kender flere, der er holdt op med at ryge på den måde - midt i en
> ekstremt presset livssituation. Til gengæld ved de, at de kan lade være SELV
> når livet er hårdt.

jamen det er da også beundringsværdigt og flot. Men jeg havde også
syntes det havde været flot hvis de havde lagt smøgerne når den
værste krise havde lagt sig og der var psykisk overskud. Det er jo op
til den enkelte og begge dele er or mig flot. Det vigtigste er at
smøgerne er lagt. Vi er jo individualiser alle sammen.

> Det samme gælder for en slankekur. Hvis man beslutter, at det altså bare
> SKAL være nu - julefrokoster, stress, travlhed eller ej - så er det muligt.

Ja ligesom her. Det er midt i december måned jeg starter op Men
jeg bestemt også top motiveret.

> [...]
> fejl og fiaskoer. Enhver coach ved, at det endog er ganske afgørende for, om

Jo men så er vores livfilosofi ikke ens. jeg ser helt klart fremad og
på succes men jeg lærer stadig hele livet. Og jeg lærer af mine
erfarringer både de positive og negative. det der for mig er vigtigt
er at der er ne overvægt af det positive og det er det der er
drivkraften.
Men sådan er alle mennesker bare ikke og hvis de vælger at leve på
den måde ja så er det jo deres valg.

> Jeg tror faktisk at vi ser med samme øjne på det *S*

Ja det tror jeg også. Omend jeg måske er mere blød i kanterne -
også bogstaveligt *GG*

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 08-12-06 08:38

Henrik V Blunck [Dianalund] skrev:
> [...]
> Det er realistisk at *planlægge* at ville tabe 1½ kg om ugen, men hvis
> man i tre uger i træk f.eks. opdager, at man "kun" taber 1 kg, så har

He he godt du skrev "kun" for jeg synes bestemt 1 kilo er meget pr uge.
Måske i starten men tilsidst i vægttabet går det for mig altid
noget langsommere.
Men generelt er jeg meget enig i alt det du skriver. Jeg synes nemlig
det er fornuftigt at ligge bagus - lære af vores erfarringer - gode
som mindre gode og så justere ind. Vi lærer hele livet.

> [...]
> for surt at stræbe efter 1½ eller 2 kg, hvis du har det godt med den
> "langsomme" udvikling. Glem ikke, i dén forbindelse, at langsomme

Ja især hvis man er typen som mig der er gode til at tabe sig men har
svært ved at holde vægten bagefter. Så er det vigtigt at kostvanerne
er ændret for bestandig. Fordi det er der filmen altid er knækket for
mig. Har jeg prøvet at kigge indad og se hvad der skal til. Jeg gør
to ting når målet er nået. 1. Går fortsat til vægtkontrol hos
lægen er der aftalt - om det så er hele livet. Denne gange e
motivationsfaktoren faktisk ikke vægttab som det primære men mit
helbred. 2. Når målet er nået - forhåbentlig omkring sankthans -
rydder jeg hele mit skab for tøj - laver et bål og brænder det hele.
Dagen derpå vil jeg ud og købe en helt ny garderobe.

At det denne gange ikke kun er vægttab gør at jeg ikke kun skal
tænke på kcal og lign. men også lavt usundt fedtindhold, mange
kostfibre og moderate mængder af det sunde fedtstof, motion,
kaffedrikkeri etc.

Målet er for mig flere + fixpunkter og delmål.
Feks taljevidde under 80
Blodtryk ned
Kolesteroltal ned - VIGTIGST
Vægttab 20 kg (delmål 4 x 5 kg)
Minimume ½ times motion 5-6 dage om ugen. Helst løb - men det er vist
ikke godt for knæende endnu.

Hmm det blev vist ikke kun et svar på dit indlæg men fik lige vendt
mine egene tanker og ideer.

LN

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 08-12-06 12:09

spoi@sol.dk skrev:
> He he godt du skrev "kun" for jeg synes bestemt 1 kilo er meget pr uge.
> Måske i starten men tilsidst i vægttabet går det for mig altid
> noget langsommere.

Også her. Også her. Men for mit vedkommende er de første 3-5 kg. ren
væske, og derfra begynder vi. Min "idealvægt" lå, da jeg mødte fruen, på
mellem 95-98kg. Der er en del at gå i krig med.

[I øvrigt mange spændende indlæg mange herinde har skrevet. Er til stor
motivation, når man starter op. ]

> Men generelt er jeg meget enig i alt det du skriver. Jeg synes nemlig
> det er fornuftigt at ligge bagus - lære af vores erfarringer - gode
> som mindre gode og så justere ind. Vi lærer hele livet.

Jeps. Mindre skuffelser giver større chancer for generel succes. Det er
alt for nemt at give op før man virkelig har forsøgt, og i den
forbindelse kan små skridt hjælpe.

Er i gang med en bog om det japanske Kaizen-princip. Det er værd at læse
mere om, faktisk.

> [...]
> tænke på kcal og lign. men også lavt usundt fedtindhold, mange
> kostfibre og moderate mængder af det sunde fedtstof, motion,

Kaffen får jeg svært ved helt at slippe, men har overvejet lige at kaste
et nysgerrigt blik på blodtypediæt, der siger, at man kan leve et helt
liv hvor man tåler en bestemt ting, men pludselig kan man ikke tåle den.

Hvis man, som jeg, kunne slippe smøgerne, burde det at slippe kaffen
være noget "lettere".....

> [...]
> Kolesteroltal ned - VIGTIGST
> Vægttab 20 kg (delmål 4 x 5 kg)
> Minimume ½ times motion 5-6 dage om ugen. Helst løb - men det er vist

Held og lykke med målene. Er enig med dig. Jeg skal ned under 110 før
jeg må løbetræne igen. Knæene *kan* ikke holde til det i
supersværvægts-klassen... :'-(

> Hmm det blev vist ikke kun et svar på dit indlæg men fik lige vendt
> mine egene tanker og ideer.

Det er da lækkert at kunne lave lidt ping-pong og udveksle ideer og gode
tips.

Held og lykke, og god weekend.

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 10-12-06 20:10

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
> jeg for flere år siden tabte mig. Det har noget at gøre med, hvordan jeg har
> levet det seneste halve år: ingen motion og for meget (usund) mad.

Ja det har hidtil også været mit problem. Ingen problemer med at tabe
mig, men at holde livsstilen på sigt også efter lang tid. Men denne
her gang er det endeligt. Lidt underligt. Føles faktisk lidt som en
sorg. Aldrig mere skal jeg bare købe hvad jeg har lyst til og spise
hvad jeg har lydt til. Om årsagen er, at det denne gang virkelig er
for alvor eller om det er fordi motivationen ikke udsprang af mig selv
ved jeg ikke endnu.

Idag havde jeg en underlig spisedag
I dag var vi på juleindkøb og ret pressede og kun lillepigen nåede
faktisk morgenmaden. Undervejs tog vi på sunset, hvor jeg fik en
smoothie, groft brød og en salat med kylling og en fedtfri
dressing(som viste sig at være ren sennep ;O( Senere delte jeg og
lillepigen en banan og en appelsin. Til aften fik jeg chili con carne
med en smule ris og masser af blomkål. Senere tager jeg et stykke
groft knækbrød med rygeost og et æble.

Ved godt det ikke var helt godt - ingen morgenmad og for lidt
mellemmåltider. Men alligevel er jeg ok tilfreds med det under
omstændighederne.

LN

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 10-12-06 20:37

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> kommer på igen.
>
> Så vi skal lige have defineret "hurtigt" vægttab.

Ok 5 kilo om ugen er det i det hele taget muligt medmindre man er syg?

Jeg ved godt nogle meget overvægtigt - især mænd - kan tabe sig en
del per uge i starten. Men 5 kg har jeg endnu ikke hørt om.

For mig er et hurtigt vægttab allerede staretende ved 1½ kg og ja jeg
synes faktisk også 1 kg per uge er hurtigt. Det ville jeg da være
super glad for at tabe pr uge - men ½ kg pr uge ville jeg også være
tilfreds med. Bare det går den vej.

Men tror at det da for kroppen kan være godt at tabe sig stille og
roligt og jævnt med en varrig kostomlægning - faktisk så man ikke
tænker så meget på vægttab. Men tror alligevel de fleste er enige
om at feks 1 kg om ugen er dejligt for psyken og motivationen.

Så det er vel hvad den enkelte fungere bedst med. Og den ene metode er
vel ikke bedre end den anden så længe man ændrer kostvanerene
permanent.

LN

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-12-06 21:12

>Ok 5 kilo om ugen er det i det hele taget muligt medmindre man er syg?

Ja, hvis du starter op på Jabobsen/Atkins/anden kulhydratfattig kur.

>Så det er vel hvad den enkelte fungere bedst med. Og den ene metode er
>vel ikke bedre end den anden så længe man ændrer kostvanerene
>permanent.

Diskussionen er om hurtigt vægttab betyder at man har sværere ved at holde
vægttabet. Problemet er at definere hurtigt vægttab. Hvor er grænsen?

Mvh Maria

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 10-12-06 21:35

Maria Frederiksen skrev:

> Ja, hvis du starter op på Jabobsen/Atkins/anden kulhydratfattig kur.

Hmm det har jeg godt nok stadig ikke hørt om nogen der gør. Kender nu
også kun en på Atkins, men har da skrevet med flere på Atkins og
ingen af dem var oppe på 5 kg pr uge.

> Diskussionen er om hurtigt vægttab betyder at man har sværere ved at holde
> vægttabet. Problemet er at definere hurtigt vægttab. Hvor er grænsen?

Det komme jo nok an på personene og hvor hurtigt vægttabet er.

Mht grænsen så tror jeg ikke bare man kan finde et entydigt tal. Jeg
synes fesk 1½ kg pr uge er meget medmindre det er lige i starten af
vægttabet og overvægten er stor.
Som jeg kan forstå det synes du man skal helt op på 5 kg pr uge før
det er højt.

LN

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-12-06 21:59

>Hmm det har jeg godt nok stadig ikke hørt om nogen der gør. Kender nu
>også kun en på Atkins, men har da skrevet med flere på Atkins og
>ingen af dem var oppe på 5 kg pr uge.

Netop. Man kan ikke tabe 5 kg pr uge, men man kan godt tabe 5 kg den første
uge. Senere taber man sig så mere moderat.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-06 22:28

> Som jeg kan forstå det synes du man skal helt op på 5 kg pr uge før
> det er højt.

Jeg tror, at det er MIG der er skyld i, at "fem kilo om ugen" er til debat.
Jeg nævnte det som et eksempel på et urealistisk vægttab.

Vejer man meget for meget, kan man godt ryge op på at tabe 3-5 kilo den
første uges tid. En stærkt overvægtig person har ofte vand i kroppen og
store kulhydratlagre, der binder en masse væske. Men regner man eksempelvis
med at være på kur i 10 uger, er 1 kilo om ugen i gennemsnit nok det
maximalt realistiske.

Et vægttab på mindre end et ½ kilo om ugen vil jeg kalde lille.
At tabe ½ kilo om ugen er pænt.
At tabe ½-1 kilo om ugen er passende.
At tabe over et kilo om ugen er højt.

Hvad der er muligt for den enkelte er individuelt.

Der findes måder at tabe sig på, der er usunde. Uanset man taber 100 eller
1000 gram om ugen.

Vil man tabe sig på en sund måde (altså samtidig spise så sundt, at man
dækker kroppens behov for vitaminer, mineraler etc.) skal man næppe regne
med at kunne tabe over 1 kilo om ugen i gennemsnit.

Mvh. Lisbeth

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 10-12-06 23:18

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
> store kulhydratlagre, der binder en masse væske. Men regner man eksempelvis
> med at være på kur i 10 uger, er 1 kilo om ugen i gennemsnit nok det

Ganske enig. Jeg forstod diskussionen var om hurtige vægttab er mere
holdbare end de seje træk med mindre vægttab, og hvis jeg forstod
Maria ret så skrev hun at 5 kg om ugen var højt. Først senere
definerede hun det som 1. uge. Jeg synes ikke man kan udlede så meget
af første uge mht om man taber sig for hurtigt eller ej. For som du
selv skriver er det meget afhængig af udgangspunktet - dvs feks køn
og størrelsen af overvægten.

Alligevel har jeg faktisk heller aldrig mødt nogen med et vægttab
første uge på 5 kg mellerm 3 og 4 kg har jeg stødt på. 5 kg er vist
ikke almindeligt er mit indtryk??

> Et vægttab på mindre end et ½ kilo om ugen vil jeg kalde lille.
> At tabe ½ kilo om ugen er pænt.
> At tabe ½-1 kilo om ugen er passende.
> At tabe over et kilo om ugen er højt.

Jeg taber mig meget i ryk også selv om jeg ikke synder. En uge kn jeg
tabe 300 g og næste uge 1,5 kg.

Hver gang jeg tidliger har tabt mig er det gået meget langsomt med
de sidate 3-4 kg. Som om de har siddet bedre fast jo tættere jeg kom
på min idealvægt (i hvert fald det jeg selv opfatter som min
idealvægt). Så til slut i vægttabet er jeg meget tilfred med feks
300 g om ugen. Det vil jeg ikke være tilfreds med i starten.

> Hvad der er muligt for den enkelte er individuelt.

Enig men ikke kun muligt også hvad den enkelte ønsker og befinder sog
godt med er individuelt.

> Der findes måder at tabe sig på, der er usunde. Uanset man taber 100 eller
> 1000 gram om ugen.

Åh ja. Mindes ungdommens slankekure.

> Vil man tabe sig på en sund måde (altså samtidig spise så sundt, at man
> dækker kroppens behov for vitaminer, mineraler etc.) skal man næppe regne
> med at kunne tabe over 1 kilo om ugen i gennemsnit.

Enig igen

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-06 23:36

> Jeg forstod diskussionen var om hurtige vægttab er mere
> holdbare end de seje træk med mindre vægttab,

Jeg kender ikke til, at nogen har undersøgt forskellen.
Jeg har svært ved at forestille mig, at det har nogen betydning i det lange
løb om man taber ½ eller 1 kilo om ugen. Eller mindre.

Jeg tror det afgørende er, hvad man spiser NÅR man har nået ønskevægten - og
ikke hvad man spiser på vejen nedad til ønskevægten.

Jeg tror også, at motion spiller en rolle for holdbarheden - af den simple
årsag, at større muskelmasse er lig med større kalorieforbrug.

> Jeg synes ikke man kan udlede så meget
> af første uge mht om man taber sig for hurtigt eller ej.

Det tror jeg heller ikke man kan. Jeg kan sagtens smide 2-3 kilo på en uge,
hvor jeg spiser fornuftigt. Men det er hver gang sket, fordi jeg har kunnet
se og mærke, at jeg har meget væske i kroppen. Eksempelvis når jeg jeg har
menstration. Men dét problem kan en supersund maduge (kombineret med en helt
naturlig og forandre hormonbalance) sagtens rette op på i form af et stort
og hurtigt vægttab.

Spiser jeg usundt en uge, kan jeg både se og mærke det i form af oppustet
mave og vand i kroppen.

> For som du selv skriver er det meget afhængig af udgangspunktet - dvs feks
> køn og størrelsen af overvægten.

Præcis. Mænd taber sig nemmere end kvinder

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-12-06 00:19

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> Hej alle
>
> Jeg har ikke de store forventninger til Decembermåneds vægttab.

Ejheler mig. Dete er måneden med søde sager, honingkageherter hver
weekend, og vi slutter af med et ædegilde og drunkgilde af et festmåltid
med to slags steg og brun sovs i lange baner den 24.

og så spiser vi det slik der blev til orvers i juledagene derefter.

Perfekt fedekur...!

> Ikke at jeg stiller min proces på hold, snarere en slags bevidst
> neddrosling af indsatsen.

Samme her Jeg mangler en shaker til det NUPO pulver jeg købet for 2 md.
siden. Det kan jeg vel få i julegave... :D

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog
http://markedspartiet.dk, http://macplanet.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-12-06 07:54

> Ejheler mig. Dete er måneden med søde sager, honingkageherter hver
> weekend, og vi slutter af med et ædegilde og drunkgilde af et festmåltid
> med to slags steg og brun sovs i lange baner den 24.

2 slags? Vi har 3

> Samme her Jeg mangler en shaker til det NUPO pulver jeg købet for 2 md.
> siden. Det kan jeg vel få i julegave... :D

Man kan få Nupo som bar nu. Smager fint og er meget nemmere.

Mvh Maria

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-12-06 22:57

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:

> 2 slags? Vi har 3

> Man kan få Nupo som bar nu. Smager fint og er meget nemmere.
>
> Mvh Maria

Really? Fortæl venligst hvor jeg kan købe dem..

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-12-06 08:56

> Really? Fortæl venligst hvor jeg kan købe dem..

På nettet. www.sublimsport.dk - de hedder Nupo Control.

Mvh Maria

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 14-12-06 22:08

> På nettet. www.sublimsport.dk - de hedder Nupo Control.
>
> Mvh Maria

tak for det Maria!

Fra : Al

Dato : 15-12-06 22:45

"> På nettet. www.sublimsport.dk - de hedder Nupo Control.

Hvis du har mulighed så gå i Bilka. 4 stk for 45,- kr er betragteligt
billigere end omtalte netbutik.

Allan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-12-06 16:41

> Hvis du har mulighed så gå i Bilka. 4 stk for 45,- kr er betragteligt
> billigere end omtalte netbutik.

Dejligt - jeg har nemlig ikke kunnet finde dem i butikkerne. De er nemlig
rigtigt gode når frokostpause er en by i Rusland.

Mvh Maria