Fra firkant til rund
Fra : tubs

Dato : 01-12-06 16:43

Hvordan laver man lige overgangen fra firkant til rund i AutoCad 3D?

Skal bruges ifm et projekt på teknisk skole

Fra : GK

Dato : 01-12-06 17:18

det skal vist udybes .. hvad mener du ..forklar forklar ,,

gk

Fra : Leif

Dato : 01-12-06 19:27

"tubs" <tubsFJERN@tuknet.dk> wrote in message
> Hvordan laver man lige overgangen fra firkant til rund i AutoCad 3D?
>
> Skal bruges ifm et projekt på teknisk skole

Kan du nøjes med en til Inventor findes nu i dk.binear som.
Firkant_cirkel.ipt
Vælg dine parametre i Embeded table ( Excel regneark) under 3rd part i
browseren

Mvh, Leif

Fra : tubs

Dato : 01-12-06 20:00

Her følger lidt uddybning.

Det er faktisk ikke mig , men en bekendt ,der går på smedeuddannelsens
sidste skoleophold før svendeprøven, der har problemet / opgaven.

Jeg har ydet ham assistance med forskellige udfoldninger, og som jeg har
forstået på en kort telefonsamtale med ham i dag, er hans problem at få
lavet en udfoldning fra firkant til rund.

Min første reaktion var, at det kan man ikke i AutoCad - efter mit generelle
kendskab til v. 2000. Men er der kommet mere til i de nyere versioner?

Tak for tilbuddet om en Inventor løsning, men jeg tror den unge mand ønsker
en løsning i AutoCad, så fremt det lader sig gøre.

Fra : Leif

Dato : 01-12-06 21:08

> [...]
ønsker
> en løsning i AutoCad, så fremt det lader sig gøre.

Jamen så kommer du da bare med de nødvendige mål:

Indvendig diameter for den runde del
Kassens indvendige bredde
Kassens indvendige længde
Indvendig højde
samt materiale-tykkelsen

Har I evt. ønsker til flanger i enderne, så kom også med dem.

Og er der ikke en anden, der inden mandag er kommet med en dxf fil
indeholdende udfoldningen
får du den fra mig, når jeg kommer på arbejde - tager mindre end 5 minutter,
så det går nok.

Send mig email hertil, så får du filen direkte.

Mvh, Leif

Fra : tubs

Dato : 04-12-06 18:47

Her kommer mål på overgangen. Er det en AutoCad løsning vil jeg gerne kigge
"over skulderen", og selv lære lidt.

Firkanten er indv. 500 x 400, det cylindriske stykke er ø 150 indv. og hele
længden er 350. Pladetykkelse 1,5 mm

Takker for alle indlæg, som jeg vil studere nærmere i aften. Det ser
spændende ud.

Fra : Søren

Dato : 18-12-06 19:03

Helt ærligt...
Det behøver man da ikke et tegneprogram til ???
Brug hovedet

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 02-12-06 18:49

Jeg mener også at helt tilbage i AutoCAD 12 ,var plade udfoldning
gammel teknik og en række applikationer tilbød i AutoDesk's tillægs
programmer ,leveret med Ver12.

Eh der er vist en 2D algoritme der ganske udmærket udregner alle mål
,vinkler osv. Det vil sige at man med AutoCAD formodentlig har et hav
af udfoldnings og 2D beregnings applikationer som så bruger AutoCAD's
skærm til at udtegne emnerne -- efter man har angivet parametrene ,
det er bare stadig 2D hvilket vel er ligegyldigt bare programmet
virker.

Og alligevel --- de ting, såsom at bukke et stykke plade fra firkant
til rund er blevet gjort med lommeregner og blyant dengang der var brug
dor firkant til rundt rør som f.eks i en gammel Leitz projector ;

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/Epidiaskop-sm.jpg

Det er jo beregningen af sådan et rør du beder om , og det skulle
være nemt nok men det er stadig 2D tankegang hvilket er vigtigt at
kunne se.

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/sscreen-25.jpg

---- Det er det her ikke det er bare et billigt hus. ---

Jeg synes jo, at der er meget mere spændende brug af både AutoCAD, 2D
og 3D med en anden indfaldsvinkel end en 2D algoritme --- det er helt
fint at de århundrede gamle regneregler udtegner resultatet af
beregningerne i 2D i 2D AutoCAD , men det er intet i forhold til, hvad
der er muligt med ægte 3D projektering, det er metoder fra før
computeren omskrevet til et computer program , der er bare flere job i
nye metoder, design og innovation. De gamle metoder jamen de er helt
fine ,jeg ved det men somsagt --- 2D pladeudfoldning er og burde være
standard tillægsprogrammer --- og hvis de ikke eller næsten kun er
gratis ; så gå ud på Google og søg.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 03-12-06 15:29

30 sekunders søgning på Google :

http://www.rlcad.com.au/

Der er demo download ,men der er sikkert mange andre applikationer.