De Dansk Vægtkonsulenter
Fra : Annie

Dato : 26-11-06 08:04

Hej alle,

Jeg har fået et online kursus hos De Dansk Vægtkonsulenter gratis i 4 uger
så man kan se om det er noget man vil fortsæte med. Desværre finder jeg det
lidt svært at bedømme da man ikke ved hvad man skal? Jeg får jo ikke
principperne, hvilket måske er forståeligt, men hvrdan skal jeg så kunne
bedømme om der er et program for mig:(

Så tænkte jeg om der er noge her som har fulgt online programmet og kan
fortælle mig hvordan de syntes det var? Er der nogle som kan fortælle mig
bare kort om
De Dansk Vægtkonsulenters principper?

Hilsen Annie

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-11-06 11:11

Annie skrev den 26-11-2006 08:04:
> [...]
> bedømme om der er et program for mig:(
>
> Så tænkte jeg om der er noge her som har fulgt online programmet og kan

Det ved jeg så ikke.

> Er der nogle som kan fortælle mig
> bare kort om
> De Dansk Vægtkonsulenters principper?

Jeg fulgte DDV i efteråret-vinteren 2002-2003.
Helt principielt er det en lavkalorie-diæt, hvor man bliver dækket ind
af de vitaminer og mineraler kroppen har brug for.
Efter min personlige oplevelse kræver DDV et psykologisk overskud til at
modstå den ugentlige mentale spanking som møderne er, når man ikke lige
taber sig det berømtberygtede 1 kilo pr. uge.
I kilo tabte jeg mig tyve kilo, men tog dem ligeså hurtig på igen +
mere, da mit mentale overskud forsvandt.

Et dagsprogram ser ud som følger:

Vælg mellem:
1 æg
eller 70 gr mager ost (max +20%)
eller 25 gr fed ost (21-45%)
eller 30 gr diverse morgenmadsprodukter (dog max 3 gange ugentlig)

man skal spise:
1 frugt eller juice (ved appelsinjuice: 1,25 dl friskpresset)
30 gram brød

Morgenmadsprodukt er i den sammenhæng: havregryn havrefras eller havrefras

Vælg mellem

80-120 gram kød, fisk eller fjerkræ tilberedt
eller 170 gr tørrede bælgfrugter tilberedt
eller 2 æg
eller 150 gr mager ost
eller 50 gr fed ost

Man skal spise:
300 gr grøntsager
30 gr brød

120-170 gram kød, fisk eller fjerkræ, tilberedt
eller 320 gram tørrede bælgfrugter tilberedt

Man skal spise:
300 gr. grønsager
30 gr. brød

I løbet af dagen skal man også have:
1 mælkeportion
dvs.
5 dl kærneskummetmælk
eller 2½ dl (250 g) ymer naturel
eller 2½ dl (250 g) Yoghurt naturel, 3%
eller 2½ dl (250 g) A38, 3%
eller 2½ dl (250 g) Cultura Naturel
eller 2½ dl (250 g) Tykmælk
eller 4 dl (400 g) ylette/gaio

og

1 fedtportion
dvs.
15 gr. diæt/plantemagarine
eller 15 gr alm. mayonaisse (80 gr. pr. 100 gr)
eller 15 gr. olie, alle slags
eller 30 gr. minarine (lätta mv.)
eller 30 gr. kalorielet mayonaisse (40 gr. pr. 100 gr)

og i løbet af dagen: 3-4 frugter
En frugt helt afhængig af hvad det er for frugt er mellem 30-150 gram fx
1 frugt målt i vandmelon er 150 gram.

Husk daglig: Mindst 2 liter vand.

Den uofficielle opskriftsguide som følger DDV-konceptet finder du på:
http://opskrifter.heede.dk/

(jeg har i hvert fald ikke fundet en opskrift som ikke følger konceptet).

Oprigtig held og lykke til din proces.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-11-06 11:20

Carsten Riis skrev den 26-11-2006 11:10:

> Et dagsprogram ser ud som følger:

snip: et dagsprogram for kvinder

Det er nogle ekstra ting man kan putte i maden fx ketchup (30g = 3
krydser) , sennep (50g = 3 krydser), mel (30* g = 3 krydser) bare for at
nævne de mest almindelige ingredienser.

De ting som er nævnt under krydser er enten søde varer (ketchup) eller
fyldt med stivelse (mel). Og det er ikke noget som gavner slankeriet,
når man får disse ingredienser i ubegrænsede mængder. Tilgengæld er det
til tider svært at lave mad uden sådanne ingredienser, så derfor er de
tilladte, men i stærkt begrænsede mængder.

Pr. uge må man få 21 krydser, som man enten må spare op af eller bruge
dem hver dag. Anbefalingen er dog, at man fordeler dem hen over ugen,
men man må godt bruge dem på én gang.
Derudover kan man også helt undlade at bruge krydserne. Men man kan
ikke spare op udover en uge. Når ugen er slut, så nulstilles
"opsparingen".

*: Jeg mener det er 30 gram. I den blå står der 3 tsk. Det gælder
uanset melsort.
Når man laver brød og spiser det som brød, så må man bruge så meget mel
som man har brug for i brødet.

"den blå" er i den sammenhæng det lille hæfte man får udleveret.
Hæftet beskriver i detaljer hvad man må hhv. ikke må.
Om man stadig får hæftet, det ved jeg ikke.

Såfremt du finder en madvare som ikke er i hæftet, så er madvaren ikke
tilladt jf. ddv-konceptet.
fx færdigretter (non-ddv'ske der er jo nogen ddv-færdigretter, så
selvfølgelig er de tilladte, men jeg tænker på alt det andet
færdigret-marked som findes)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-11-06 16:31

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Efter min personlige oplevelse kræver DDV et psykologisk overskud til at
> modstå den ugentlige mentale spanking som møderne er, når man ikke lige
> taber sig det berømtberygtede 1 kilo pr. uge.

Kan det handle om, at du føler dig skidt tilpas, når du ikke har tabt dig -
og derfor oplever det som krævende at være med? Det er jo altid træls at
høre noget, man ikke selv synes er OK.

Derudover kunne jeg forestiller mig, at de forskellige konsulenter er meget
forskellige. Det er jo i stor udstrækning almindelige mennesker (med eget
vægttab bag sig) og de er måske ikke allesammen de store psykologer.

Men noget tyder også på, at DDV har skiftet stil siden du gik der.

Jeg har et familiemedlem, der følger programmet med succes. Hendes
beskrivelse at møderne (og reaktionen på udeblevet vægttab) svarer nemlig
slet ikke til din beskrivelse. Hun fortæller, at der er masser af støtte og
opmuntring - uanset man har tabt sig eller ej.

Og man bestemmer selv, om man vil have sit vægttab (eller mangel på samme)
råbt op ved møderne.

Når man bliver vejet (forud for mødet) bliver man spurgt, om man bliver til
det efterfølgende mødet. Siger man ja, bliver ens resultat nævnt på mødet -
men uden mindste kritik, hvis man ikke har tabt sig.

Siger man ved vejningen, at man ikke bliver til mødet, kan man gå hjem -
eller blive til mødet og slippe for, at ens resultat bliver nævnt på møder,
hvor der kan stilles spørgsmål programmet og hvor man derfor kan må mange
gode tip.

Jeg har i øvrigt for nylig talt med flere, der har været på DDV, men som er
skiftet til Weight Watchers. Deres begrundelse for skiftet var det samme:

Vil du tabe dig hurtigt og kan du lide grønsager = vælg DDV
Vil du tage det mere roligt med vægttabet og er du ikke helt vild med
grønsager = vælg Weight Watchers.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-11-06 19:22

Lisbeth Jacobsen skrev den 26-11-2006 16:30:

> Kan det handle om, at du føler dig skidt tilpas, når du ikke har tabt dig -
> og derfor oplever det som krævende at være med?

Nej, det handlede ikke om, at jeg havde skidt med ikke at have tabt mig.
(ak, hvis det bare udeblevet vægttab, så ville det sgu have været dejligt)

Det handlede om, at jeg havde det af helvede til efter
min fars dødsfald,
nyt stresset* arbejdet
og meget ubehagelige chef,
min storebrors alvorlige uheld,
den uberettiget bortvisning fra arbejdet
og
prikken over i'et at den faglige organisation jeg troelig havde betalt
til i 5 år ikke gad hjælpe mig i forbindelse med bortvisningen.

(alt sammen i løbet af MedioJanuar til PrimoMaj 2003).

*: ikke stresset fordi det var nyt, men stresset fordi det var hårdt
fysisk arbejde med meget korte deadlines.

> Det er jo altid træls at
> høre noget, man ikke selv synes er OK.

Naah, det bekræfter jo bare, hvad man selv oplever som værende ikke-OK.

Det er mere træls at høre noget ikke er OK, når man selv syntes det er OK.

> Derudover kunne jeg forestiller mig, at de forskellige konsulenter er meget
> forskellige. Det er jo i stor udstrækning almindelige mennesker (med eget
> vægttab bag sig) og de er måske ikke allesammen de store psykologer.

Du kan forestille dig alt det du vil. Og naturligvis er konsulenterne
forskellige. De er jo også mennesker. Det har dog ikke noget med DDV
at gøre, men mere at mennesker er forskellige.

Jeg kender til tre konsulenter som har en ubehagelig stil overfor
ikke-tabere.
Det ser naturligvis skide godt ud i deres statistikker om hvor mange
kilo folk får smidt sig....men det giver jo ikke noget reelt billede,
når man ikke tager de "frafaldne" med i statistikken.

> Men noget tyder også på, at DDV har skiftet stil siden du gik der.

Tja, de har udviklet deres egen produktserie, samt fået sig en
organisatorisk oprydning i form af, at nogen konsulenter har konstrueret
deres eget koncept (med knap så stor succes som DDV, såvidt jeg vurderer
ud fra, at deres hjemmeside ikke har udviklet sig det seneste års tid).

> [...]
> slet ikke til din beskrivelse. Hun fortæller, at der er masser af støtte og
> opmuntring - uanset man har tabt sig eller ej.

Jamen det er da godt for dit familiemedlem. Det fortæller bare intet
om DDV generelt.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-11-06 21:07

> Det handlede om, at jeg havde det af helvede til

Det lyder jo som rigeligt at se til. Hvordan ville du have oplevet møderne
hos DDV hvis du ikke havde haft alt det at slås med?

> Det er mere træls at høre noget ikke er OK, når man selv syntes det er OK.

Jeg hader at få kommentarer til min vægt, når jeg synes den IKKE er ok.
Når jeg tilfreds med min vægt er det uden betydning, hvad andre mener.
Så jeg har det helt modsat dig.

> Du kan forestille dig alt det du vil. Og naturligvis er konsulenterne
> forskellige. De er jo også mennesker. Det har dog ikke noget med DDV at
> gøre, men mere at mennesker er forskellige.

DDV er jo ikke en maskine - men konsulenter og et kostprogram.

> Jeg kender til tre konsulenter som har en ubehagelig stil overfor
> ikke-tabere.

Dem kan man jo droppe og finde en anden konsulent. Man kan bede konsulenten
om at skifte stil - eller lade det gå ind af den ene øre og ud af det andet.

> Det ser naturligvis skide godt ud i deres statistikker om hvor mange kilo
> folk får smidt sig....men det giver jo ikke noget reelt billede, når man
> ikke tager de "frafaldne" med i statistikken.

Hvem ser den statistik? Og kan folk på DDV ikke bare være ligeglade med
statistikken? At konsulenten går op i den behøver jo ikke betyde, at
kunderne skal gøre det. De betaler for at være med og så er den jo ikke
længere.

> [...]
> deres eget koncept (med knap så stor succes som DDV, såvidt jeg vurderer
> ud fra, at deres hjemmeside ikke har udviklet sig det seneste års tid).

Hende jeg kender, der er på kuren, bruger ikke nogen af deres produkter.

> Jamen det er da godt for dit familiemedlem. Det fortæller bare intet om
> DDV generelt.

Tjahh.. bom bom... hun fortæller om sin oplevelse med DDV og jeg har hermed
viderebragt nogle af hendes oplevelser. *S*

Måske er hendes friske oplevelser mere rigtige (i dag!) end dine gamle
erfaringer med DDV?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-11-06 23:58

Hvorfor får du det til at handle om, at min oplevelse skulle være
ringere end dem du har oplevet....nå nej: fået fortalt?

Lisbeth Jacobsen skrev den 26-11-2006 21:06:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det lyder jo som rigeligt at se til.

Det var da vist noget af jysk underdrivelse.

http://groups.google.dk/groups?as_q=ddv&num=100&scoring=r&hl=da&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_ugroup=dk.helbred.slank&as_usubject=&as_uauthors=Carsten+Riis&lr=&as_qdr=&as_drrb=b&as_mind=1&as_minm=8&as_miny=2002&as_maxd=30&as_maxm=12&as_maxy=2002

> Jeg hader at få kommentarer til min vægt, når jeg synes den IKKE er ok.
> Når jeg tilfreds med min vægt er det uden betydning, hvad andre mener.
> Så jeg har det helt modsat dig.

Og fordi du har det sådan så har "man" det sådan?

Alting drejer sig om Lisbeth? Eller hvad?

> DDV er jo ikke en maskine - men konsulenter og et kostprogram.

Kostprogrammet er ikke - så vidt jeg ved - lavet anderledes siden 1981,
hvor DDV startede. Der har været småjusteringer undervejs ja, men
programmet som sådan har hele tiden været en lavkalorie-diæt.

> Dem kan man jo droppe og finde en anden konsulent. Man kan bede konsulenten
> om at skifte stil - eller lade det gå ind af den ene øre og ud af det andet.

Det kommer sandelig an på hvor i landet man er.
Selv her i København hvor der er flere konsulenter, så tager det trods
alt tid at komme tværs igennem byen for at opsøge en anden konsulent.

> Hende jeg kender, der er på kuren, bruger ikke nogen af deres produkter.

Ikke desto mindre har DDV udviklet nogen produkter. Hvordan man selv
man gør....tja, det må man jo selv om.

> Tjahh.. bom bom... hun fortæller om sin oplevelse med DDV og jeg har hermed
> viderebragt nogle af hendes oplevelser. *S*

Tja, lad os nu se om lad os sige 3½ år.

hvordan hun så har det?

Hmmmm, 3½ år er det ikke nogenlunde den tid siden hvor jeg var på DDV.
Nå ja, det er da også.

> Måske er hendes friske oplevelser mere rigtige (i dag!) end dine gamle
> erfaringer med DDV?

Fordi jeg ligesom sidder er 3½ år efter og tænker på "lang
sigt"-effekten af metoden.

Eller for at tage vores tidligere motivations-diskussion med:
Man kan også sige, at man sagtens kan tabe sig med DDV, når man er er
ressourcefuld og velmotiveret....men når motivationen/ressourcerne er
gået fløjten, så hjælper DDV ikke et døjt.

Eller kan du via dit familiemedlem fortælle mig, hvad DDV har udviklet
idag af værktøjer som kunne hjælpe mig, såfremt jeg igen stod i
tilsvarende situation?
Hvor meget personlig rådgivning får dit familiemedlem ved selve
vejningen/samtalen med konsulenten. Kan man klare den situation jeg
stod i dengang med hvad DDV kan tilbyde idag?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-11-06 09:35

> Og fordi du har det sådan så har "man" det sådan?

Carsten, kunne du ikke prøve at læse tingene som de er? Vi er hamrende
forskellige, og din verden er jo heller ikke udtryk for at alle har det
sådan. Dette forum er til udveksling af viden og erfaring, ikke en krig om
at have ret.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-11-06 21:03

> Hvorfor får du det til at handle om, at min oplevelse skulle være ringere
> end dem du har oplevet....nå nej: fået fortalt?

Det skrev jeg jo ikke! Jeg skrev: "Måske er hendes friske oplevelser mere
rigtige (i dag!) end dine gamle erfaringer med DDV?"

Jeg talte ikke om, at den ene oplevelser er mere værd end den anden!

> Og fordi du har det sådan så har "man" det sådan?

Nej. Jeg skrev, at man kan have det på din måde og på min måde. Og der er
sikkert andre måder. Jeg anerkendte endog din måde!

> Alting drejer sig om Lisbeth? Eller hvad?

Nej Carsten. Det handler om at udveksle erfaringer og viden. Og der er
såmænd plads til både dine, mine og andres.

At jeg supplerer dine erfaringer med mine får det ikke til at handle mere om
mig end om dig. Det bidrager derimod til at vise, at der er forskellige
måder at opleve tingene på. Du kan komme med dine og jeg med mine. Er der
andre, der har andre erfaringer, vil det være fint at høre om dem også.

> Kostprogrammet er ikke - så vidt jeg ved - lavet anderledes siden 1981,
> hvor DDV startede.

Muligvis! Men konsulenterne har måske fået nye direktiver og nye udlægninger
af tingene.

Jeg hører eksempelvis, at de er holdt op med at bilde folk ind, at man skal
spise leverposteg for at undgå slapt maveskind.

> Selv her i København hvor der er flere konsulenter, så tager det trods alt
> tid at komme tværs igennem byen for at opsøge en anden konsulent.

Hvis du har været lige så nærtagende overfor konsulenter med et andet syn på
tingene som du er når JEG supplerer med andre erfaringer end dine, kan jeg
forestille mig, at konsulenten helst ikke skal mene meget ved siden af dig
for ikke at gå dig på.

> Tja, lad os nu se om lad os sige 3½ år. hvordan hun så har det?

Vi talte om hendes oplevelse med konsulenten. Ikke om hendes oplevelse af
kuren og dens effekt.

> Hmmmm, 3½ år er det ikke nogenlunde den tid siden hvor jeg var på DDV.

Og det har jo ikke nødvendigvis noget som helst med DDV at gøre, at det
endnu ikke er lykkes for dig at komme ned på din ønskevægt og holde den.

> Eller for at tage vores tidligere motivations-diskussion med:
> Man kan også sige, at man sagtens kan tabe sig med DDV, når man er er
> ressourcefuld og velmotiveret.

Jeg tror, det er det nødvendigt uanset hvad kuren hedder.

>...men når motivationen/ressourcerne er gået fløjten, så hjælper DDV ikke
>et døjt.

Det har du helt ret i! I sådanne tilfælde hjælper kun én ting: at finde
motivationen OG en kur der virker og harmonerer med ens psyke, muligheder,
smagsløg, økonomi og meget andet.

> Eller kan du via dit familiemedlem fortælle mig, hvad DDV har udviklet
> idag af værktøjer som kunne hjælpe mig, såfremt jeg igen stod i
> tilsvarende situation?

Jeg ved ikke, hvad DDV stiller op med folk i sådanne situationer.

Men jeg ved, at det er meget individuelt, hvad der skal til i sådanne
situationer. Nogle har større råstyrke end andre. Nogle kan klare det med
hjælp. Andre bukker under. Terapi og coaching kan være en god hjælp - om man
så skal vælge det ene frem for det andet afhænger meget af hvem man er og
hvor god man er til at håndtere modgang. Det afhænger også af, om man har
lig i lasten, skeletter i skabene eller "bare" skal motiveres.

> Hvor meget personlig rådgivning får dit familiemedlem ved selve
> vejningen/samtalen med konsulenten.

Det hun ønsker.

> Kan man klare den situation jeg stod i dengang med hvad DDV kan tilbyde
> idag?

Aner det ikke!

Umiddelbart vil jeg mene, at sådan noget kan en almindelig DDV konsulent
ikke klare. Og skal heller ikke kunne.

Jeg vil mene, at det er en sag for en professionel terapeut/coach at hjælpe
et menneske gennem en voldsom psykisk belastning, som vedkommende ikke selv
magter.

mvh. Lisbeth

Fra : Annie

Dato : 27-11-06 06:57

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
klip klp> --
> med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
> Carsten Riis Mere skal der ikke til
> for varigt vægttab.

Tusind tak Carsten, det var rigtigt sødt af dig, nu kan jeg følge programmet
de sidste 3 uger jeg følger det gratis:)

Hilsen Annie