Kartofler - gode eller onde?
Fra : Morten

Dato : 22-11-06 17:25

Hej

Umiddelbart skulle man jo tro at kartofler var sunde, da det jo er
grøntsager - men jeg har flere gange hørt at man skal undgå dem når man er
på kur, da der er meget stivelse i.

Alligevel kan man på alletiders kogebog finde en opskrift på fedtfattig
kartoffellasagne:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift-fedtfattig.php?id=5010&Kartoffellasagne%20(%20Fedtfattig%20)

Er det fordi den er fedtfattig - men man alligevel tager på pga. stivelsen,
eller ER det helt okay at spise kartofler?

/Morten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-11-06 20:20

> Er det fordi den er fedtfattig - men man alligevel tager på pga.
> stivelsen, eller ER det helt okay at spise kartofler?

Kartofler er rigtigt gode at spise pga mætheden. Ulempen er som med andre
grøntsager at det ofte får en masse sovs, og det er helheden, der betyder
noget.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-11-06 20:26

Morten skrev den 22-11-2006 17:24:
> [...]
>
> Er det fordi den er fedtfattig - men man alligevel tager på pga. stivelsen,
> eller ER det helt okay at spise kartofler?

Ideen med at undgå stivelse er at undgå "de hurtige kulhydrater" dvs. de
kulhydrater som hurtigt påvirker dit blodsukker.

En hurtig påvirkning af ens blodsukker har det med at ende med, at man
hurtig bliver sulten igen...og gerne på tidspunkter hvor man ikke lige
havde tænkt på at have noget fornuftigt indenfor rækkevidde...

Så hvis det er dine 3 kartofler som du tager sammen med et fornuftigt
aftenmåltid eller en kartoffelmad på noget ordentligt rugbrød, så ta' du
bare dine kartofler.

Du bør nok også skrue ned på kartoffelchips og friturestegte pommes
frites, selvom der indgår kartofler i disse fødevarer

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Morten

Dato : 22-11-06 21:17

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så hvis det er dine 3 kartofler som du tager sammen med et fornuftigt
> aftenmåltid eller en kartoffelmad på noget ordentligt rugbrød, så ta' du
> bare dine kartofler.

ok - egentlig var min tanke at hvis den omtalte kartoffellasagne (som
indeholder mange kartofler) var sund på en kur - så kunne jeg lave
flødekartofler med en fedtfattig (6%) monay sauce og creme-fine og så få
fedtfattige og fantastisk velsmagende flødekartofler...

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-11-06 21:37

Morten skrev den 22-11-2006 21:17:
> [...]
> flødekartofler med en fedtfattig (6%) monay sauce og creme-fine og så få
> fedtfattige og fantastisk velsmagende flødekartofler...

jeg så slet ikke på opskriften....og kommer nok heller ikke til at gøre
det, da jeg ikke er god til at gennemskue opskrifter.

Tilgengæld er jeg god til at fortælle dig om den nævnte opskrift er god
eller ej i forbindelse med dit vægttabsprojekt helt og aldeles kommer an
på mængden af det du hælder på din tallerken og dermed ned i maven. Ikke
kun mængden pr. portion, men sandelig også antallet af portioner afgør
godheden.
En anden afgørende faktor er hvad du hælder på tallerkenen udover
kartoffel-lasagnen, samt hvilke drikkevarer som du stiller ved siden af
tallerkenen.

Jeg ved ovenstående lyder lidt diffust og ikke giver dig et "gå til
den"-godkendelse eller "hold fingrene fra den"-forbud.
Mit håb er dog, at du alligevel kan bruge budskabet om mængdekontrol og
portionskontrol til noget i din proces.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-11-06 21:59

> En anden afgørende faktor er hvad du hælder på tallerkenen udover
> kartoffel-lasagnen, samt hvilke drikkevarer som du stiller ved siden af
> tallerkenen.

Nja, det er jo kun den ene halvdel. Den anden er hvor længe man er så mæt,
at man ikke har behov for at spise igen. Det kan godt være sund fornuft at
spise 100 kcal ekstra til et måltid, hvis det betyder at "den lille sult"
ikke opstår 2-3 timer senere og udløser kage/is/chokolade/chips for 300
kcal.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-11-06 22:10

Maria Frederiksen skrev den 22-11-2006 21:58:

> [...]
> spise 100 kcal ekstra til et måltid, hvis det betyder at "den lille sult"
> ikke opstår 2-3 timer senere og udløser kage/is/chokolade/chips for 300

Læs lige:

---------

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-11-06 22:35

> [...]
> En anden afgørende faktor er hvad du hælder på tallerkenen udover
> kartoffel-lasagnen, samt hvilke drikkevarer som du stiller ved siden af

Det siger da ikke noget om mæthed?

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-11-06 23:23

Maria Frederiksen skrev den 22-11-2006 22:34:

> Det siger da ikke noget om mæthed?

ok, hermed skåret helt ind til benet:
......hvad du hælder på tallerkenen udover
kartoffel-lasagnen.....

at du ønsker at fokusere på mæthed, tja det skal du da være velkommen til.

jeg har en mere hollistisk tilgang til måltider og alt hvad der er rundt
om måltidet/-r.