Spørgsmål vedr. tilskud til nødvendigt aut~
Fra : -= JF =- priv

Dato : 25-11-06 19:43

Hej.

Hvis man pga. handicap skal have automatgear i sin bil, kan man få tilskud
til dette - Men er det op til kommunen at bestemme tilskudets størrelse, om
tilskudet er afhængigt af køb af ny bil, eller om det også kan gives til køb
af brugt bil, eller er det en statsfastsat beslutning?

--
Mvh. John

Fra : Leonard

Dato : 25-11-06 19:55

"-= JF =- priv" <o@o.o> wrote:

> [...]
>tilskudet er afhængigt af køb af ny bil, eller om det også kan gives til køb
>af brugt bil, eller er det en statsfastsat beslutning?

Det er skam reguleret i bekendtgørelsen, der kan læses her:
http://ryk.dk/tilbud/text/beknr20

Et udklip:

Tilskud til særlige indretninger

§ 10. Der kan ydes tilskud til nødvendig indretning af en bil,
herunder til aggregater, uanset om der kan ydes støtte til anskaffelse
af bil efter §§ 1-3, hvis

1) politiet har stillet krav om det,

2) hvis ansøgerens helbredsforhold i øvrigt taler for det, eller

3) hvis det letter modtagerens placering i bilen.

Stk. 2. Tilskud til automatisk transmission, der udgør 19.400 kr., er
dog betinget af, at bilen er under 1 år og er forsynet med
indretningen fra fabrikken.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Klespe

Dato : 01-12-06 15:26

> Stk. 2. Tilskud til automatisk transmission, der udgør 19.400 kr., er
> dog betinget af, at bilen er under 1 år og er forsynet med
> indretningen fra fabrikken.

Har jeg misforstået noget, eller kan man godt købe en brugt ( under 1 år )
invalidebil. Min kæreste har lige være til køreprøve. Der blev det bestemt,
at hun skal have aut. gear, ekstra bremseforstærker og og ekstra servo.
Hun har en invalidebil i forvejen, den er 4 år og indgår i handlen. Men kan
hun købe bil, som ikke er spritny ?

Mvh. Steen.

Fra : Leonard

Dato : 01-12-06 15:51

"Klespe" <klespe@privat.dk> wrote:

>Hun har en invalidebil i forvejen, den er 4 år og indgår i handlen. Men kan
>hun købe bil, som ikke er spritny ?

Ja, men det hun skall nu er at søge om en førtidsudskiftning, hun kan
ikke bare sælge den 4 år gamle bil og købe en anden.

Fra : Klespe

Dato : 01-12-06 16:01

"Leonard" <piper28a@gmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men det hun skall nu er at søge om en førtidsudskiftning, hun kan
> ikke bare sælge den 4 år gamle bil og købe en anden.

Det ved jeg godt.
Men kan hun evt. købe en, som er 1-2 år gammel ?

Mvh. Steen

Fra : Leonard

Dato : 02-12-06 19:05

"Klespe" <klespe@privat.dk> wrote:

>Men kan hun evt. købe en, som er 1-2 år gammel ?

Njah ... måske. Støtten er generelt betinget af at det er en helt ny
bil, men der kan gives støtte til en op til 1 år gammel bil. Det er
mest til brug for dem, der lige har købt en ny bil og så søger og får
bevillingen derefter og kan bruge den nye bil.
Enkelte har brugt reglen til at købe en ny bil fordi den gamle var
totalskadet, stjålet eller skrottet og så søgt om en ny bevilling
samtidig, men det kaqn være farligt, hvis bevillingen ender i en helt
anden type bil end den man har købt.

Fra : Klespe

Dato : 07-12-06 22:53

> [...]
> totalskadet, stjålet eller skrottet og så søgt om en ny bevilling
> samtidig, men det kaqn være farligt, hvis bevillingen ender i en helt

Jeg ved egentlig godt det med fabriksny. Men jeg tænkte på hvis nu man kunne
finde en "demo-bil" !
Det kunne jo være, at der var lidt ekstra at spare der !

Mvh. Steen

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 26-11-06 10:56

alternativt kan man lægge en automat kobling i en bil med alm gear, dette
kunne være noget hvis i har en nyere bil i forvejen, kravet til sær¨ig
indretning er at det kan formodes at bilen kan holde de næste 6 år, for
automatisk kobling er det vigtigt ikke at have en motor på under 1,4L da det
så ikke vil være specielt holdbart, men ellers er der ingen grænser som jeg
har hørt det,

--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Leonard

Dato : 26-11-06 18:25

".\(5750\)giller" <gilbert@roen(remove)have.dk> wrote:

>automatisk kobling er det vigtigt ikke at have en motor på under 1,4L da det

Det er vigtigere at der er tilladelse til automatisk kobling i ens
kørekort.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-12-06 00:24

"Klespe" <klespe@privat.dk> den 1. december 2006 kl. 16:01 +0100 skrev:
>"Leonard" <piper28a@gmail.dk> skrev i en meddelelse

>Det ved jeg godt.
>Men kan hun evt. købe en, som er 1-2 år gammel ?

Nej, støtten er betinget af køb af fabriksny bil.

Hilsen Sverre.