variabele in SQL-string
Fra : Susan

Dato : 06-11-06 11:11

Hello,

I want to use a variabele in a SQL-statement to make the SQL-string

more flexible. The variabele is the value of a Textbox, extended

with wildcards, like:

MyVar = "*"& Text1.Text & "*"

The SQL-string is:

SQLstring11 = "SELECT * From Albums WHERE Titel LIKE MyVar ORDER BY
Albums.Titel ASC;"

Problem is the part: WHERE Titel LIKE MyVar

Example:
When Text1.Text = "and", the result must be:

little riverband
randy newman
simon and garfunkel

(I bet it's that syntax again...)

Thabks,

Susan

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 06-11-06 16:05

I news:ein1n7$f4g$1@news1.zwoll1.ov.home.nl,
skrev Susan ark312@home.nl:
> I want to use a variabele in a SQL-statement to make the SQL-string
> more flexible. The variabele is the value of a Textbox, extended
> with wildcards, like:
> MyVar = "*"& Text1.Text & "*"

First: Wildcards in VB-SQL are %, not *

> The SQL-string is:
> SQLstring11 = "SELECT * From Albums WHERE Titel LIKE MyVar ORDER BY
> Albums.Titel ASC;"

Second: When including a variable in a string, you must seperate the var
from the string:

MyVar = Text1.Text
SQLString = "SELECT * FROM Albums WHERE Titel LIKE '%" & myVar & "%' ORDER
BY ...."

Note: Single quotation marks round the variable (type String)

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp
Nu med afstemninger!

Fra : preben nielsen

Dato : 07-11-06 19:02

"Jens Vestergaard" <j@railsoft.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> from the string:
>
> MyVar = Text1.Text
> SQLString = "SELECT * FROM Albums WHERE Titel LIKE '%" & myVar

Meget normal, men utroligt ulæselig løsning. Brug istedt min i et
stykke tid og du vil elske det

myVar = "SELECT * FROM Albums WHERE Titel LIKE '%[parm1]%' ORDER"

myVar = Replace(myVar, "[parm1]", Text1.Text)

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Gert Krabsen

Dato : 07-11-06 19:54

preben nielsen wrote:
> [...]
>
> myVar = "SELECT * FROM Albums WHERE Titel LIKE '%[parm1]%' ORDER"
>
> myVar = Replace(myVar, "[parm1]", Text1.Text)

Øh.. Nu er meninger om programsyntaks som 'ørkenens sand og himlens
stjerner' (altså uendeligt mange), men jeg foretrækker normalt Jens'
metode.

Faktisk vil jeg ofte koge den yderligere ned til een kommando, som jeg
så opstiller struktureret:

SQLString = "SELECT * FROM Albums " _
   & "WHERE Titel LIKE '%" & Text1.Text & "%' " _
   &" ORDER BY ...."

Især ved lange SQL'er er overskuelighed nyttigt..

Prøv den i et stykke tid og du vil nyde det ))

mvh
Krabsen

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 07-11-06 21:11

I news:4550d578$0$49207$14726298@news.sunsite.dk,
skrev Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk>:

> [...]
> så opstiller struktureret:
>
> SQLString = "SELECT * FROM Albums " _
> & "WHERE Titel LIKE '%" & Text1.Text & "%' " _

Helt enig. Når jeg brugte spørgerens egen "MyVar", var det for at bruge en
sammenlignelig syntax, eftersom det oprindelige spørgsmål tydede på, at
spørgeren måske bedst forstod det på den måde.