Mb/s Pr. TV kanal
Fra : Mikkel

Dato : 18-10-06 17:10

Hej,

Det er lidt svært om det er rette gruppe jeg stiller mit spørgsmål, men jeg
våger nu aligevel...

Når man f.eks får bredbånd fra NEAS, altså fibernet, så har man mulighed for
at se TV via denne forbindelse.

Mit spørgsmål er: Hvor mange Mb/s kræver en TV kanal ?

Man overføger jo TV signalerne over en LAN (rj45) forbindelse, og ved valg
af kabel type m.m
er det jo meget rat at vide hvor store datamængder der skal gå i det
pågældende kabel.

Hilsen
Mikkel

Fra : Frank Damgaard

Dato : 18-10-06 17:36

Mikkel skrev:

> [...]

> at se TV via denne forbindelse.
>
> Mit spørgsmål er: Hvor mange Mb/s kræver en TV kanal ?

mpeg2 som det sendes med DVB-T eller DVB-S er på ca. 0.5 - 1 MByte/s
( 2 - 4 GByte/time)
eller ca 4-8 MBit/s + overhead til tcp/ip protokol mv.

> Man overføger jo TV signalerne over en LAN (rj45) forbindelse, og ved valg
> af kabel type m.m
> er det jo meget rat at vide hvor store datamængder der skal gå i det
> pågældende kabel.

Det ændrer nok ikke så meget på kablet, da der skal anvendes kabel
til 100-Base-T beregnet til 100Mbit/s f.eks. UTP/CAT5

IP-TV der leveres af NESA (nu Dong-Energy) via en special boks som har egen
netværkstilslutnig til IP-TV . Se mere på deres hjemmeside.

PS.
Nu er det nok ikke XDSL som NEAS tilbyder, så det er nok ikke i denne gruppe
måske dk.edb.internet.udbydere eller måske dk.teknik.tv+video ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-10-06 20:58

On Wed, 18 Oct 2006 18:10:02 +0200, "Mikkel" <MikkelM@mail.dk> wrote:

> Når man f.eks får bredbånd fra NEAS, altså fibernet, så har man
> mulighed for at se TV via denne forbindelse.
>
> Mit spørgsmål er: Hvor mange Mb/s kræver en TV kanal ?

En almindelig SD-kanal kræver typisk mindst 4 Mbps, men det varierer
noget. Typisk vil det være omkring 5-6 Mbps. HD fylder naturligvis
meget mere (20+ Mbps), men jeg mener ikke, der er nogen af dem, der
tilbyder det til slutbrugerne endnu.

> Man overføger jo TV signalerne over en LAN (rj45) forbindelse, og
> ved valg af kabel type m.m er det jo meget rat at vide hvor store
> datamængder der skal gå i det pågældende kabel.

Du skal lave minimum Cat5, for set top-boxene kører 100 Mbps full
duplex. 10 Mbps og diverse halv duplex-settings dur ikke.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.